Nordkap i juli

Hip bag?

Lösningen på packningsproblemet skulle kunna vara en hip bag från Boblebee. Den är inte stor men det enda jag behöver ha med mig är träningsoverall (för stoppet i Nordkap), fem kalsonger och fem par sockor (som slängs allt eftersom), tandborste, tandkräm, rakhyvel, rakskum, deo. Dessutom behövs naturligtvis plånbok, mobiltelefon och nycklar. Men allt detta borde få plats i den rätt stora midjeväskan. Eller? Någon som har en hip bag från Boblebee?

Last edited:
Lösningen på packningsproblemet skulle kunna vara en hip bag från Boblebee. Den är inte stor men det enda jag behöver ha med mig är träningsoverall (för stoppet i Nordkap), fem kalsonger och fem par sockor (som slängs allt eftersom), tandborste, tandkräm, rakhyvel, rakskum, deo. Dessutom behövs naturligtvis plånbok, mobiltelefon och nycklar. Men allt detta borde få plats i den rätt stora midjeväskan. Eller? Någon som har en hip bag från Boblebee?
Kör du allvädersställ? Regnhanskar,stövlar?

sköön resa. Ser att du tänker resa med lite packning. Köp en sjösäck på Biltema. Kostar 139 kr.
Den är vattentät så du behöver inte oroa dig för lite regn, och man snurrar igen säcken. Den kan med andra ord bli ganska liten. Spänn fast med spännremmar på sadeln. Packningstiden för dig som uppenbarligen inte har tid för att packa är 0 min. Bara slänga ner allt, och glömma allt vad små plastpåsar heter och snurra igen säcken.

Mitt tips för packning är tankväska och packrulle. Det absolut smidigaste. Försök att undvika att ha väska på ryggen då du har långa dagsetapper. Jag måste bara rekommendera det bästa stället jag har kört på i NOrge; Stryn. Det ligger en bra bit väster om Röros. Finns säkerligen andra ställen som är lika bra men det är grymt där. Om du inte hinner med det i sommar så ta det nästa.

Direkt efter denna "semester" bär det iväg i tre veckor till Rhodos med familj och landsvägscykel. Varannan dag på Rhodos cyklar jag 10-20 mil i bergen i den 35 gradiga värmen.

Om det är det som är semester för dig så kommer det nog inte vara några problem med dagsetapperna. :D

Missade att du skrev att du tänkte ta inlandsvägen. :näsblod Har enbart kört den med bil på vinter, då tyckte jag den var halvkass gropig o lite hoppig, men vet ej hur den är på sommaren.

Som tidigare nämnts i tråden så får man ta det väldigt lugnt runt Arvidsjaur då man kan råka på ren ganska frekvent. De beter sig inte som andra djur och springer undan utan kan springa upp på vägen (de stog och åt sekunden innan på sidan av vägen) när de hör att du kommer. :mad: Vägarna är ganska dåliga med tjälskott och gropar oftast...

Angående boende så kan du kolla om du hittar något på denna sida: www.arvidsjaur.se
Eller på denna: http://www.polcirkeln.nu/polcirkeln/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=339

Jad funderar också på Nordkap i sommar fast jag har tänkt mig genom Finland och sen färja till Stocholm på tillbaka vägen. Tidsplan 9-12 dagar så man hinner kolla lite. Jag hade tänkt det redan förra sommaren men då var det ju omöjligt att planera pga vädret. Lite regn gör mig inget (nästan 300 mil i år) men nägra soldagar vore ju kul.

Tjena,

Jag åkte Stockolm-Nordkap för några år sedan, och det jag minns mest från den turen är nog det bistra vädret. Du måste nog förbereda dig på att det kan vara ruskigt dåligt väder på de breddgraderna. Vi hade regn alla dagar utom en (den dagen vi var på Nodkap faktiskt) och vi var ute i nästan två veckor. I Tromsö var det ca 5 grader varmt och spöregnade i två dagar, inte direkt något drömväder för motorcykelåkning. Man kan naturligtvis ha tur med vädret, men efter att ha spenderat mycket tid i Nordnorge (bott i Tromsö och Riksgränsen) så vet jag hur det kan vara.

Annars är det otroligt vackert där uppe med mycket fin motorcykelåkning. Det är väl värt mödan att åka dit om man är förberedd på vad som (kan) vänta: regn, mygg, blåst och kyla. Jag misstänker även att du kommer vara rätt ensam om att göra denna tur på en Ducce, då de flesta besökare till Nordkap är italienare på nedlastade R 1200 GS och Varaderos. Jag fick många blickar när jag kom på min (dåvarande) cbr 600F, vilken jag misstänker är rena tourern jämfört med en 999:a :).

Efter Nordkapturen så blev de nästkommande årens tripper förlagda till Alperna med fenomenal motorcykelåkning och jättebra väder. Om jag skulle jämföra så är Alperna ett Mecka för motorcykelåkning och en tur till Nordkap att betrakta som en lite äventyrlig fjälltur (och man bör vara förberedd på detta). Med detta sagt hoppas jag att du inte blivit avskräckt och att du får en bra tur...

Mvh

/Olle

Glöm E4:an, snart har den 2+1vajerräcke alla sträckor i Norrland OCH håller på grund av det koncentrerade slitaget på att fullständigt falla i bitar med djupa spår och rent av långa hål som tom orsakar att däcken kränger av fälgarna på bilar, inget man vill råka ut för på MC med efterföljande "närkontakt" med vajerräckena:mad:

Körde T&R Luleå-Sundsvall förra veckan och har aldrig varit med om så låg standard på en europaväg. VV satsar på vajerräcken och kameror och får slut på pengar till underhåll, väntar bara på den dag VV och svenska folket fattar att 2+1 innebär en ekonomisk katastrof pga accelererat slitage och UH-kostnader som staten bevisligen inte har råd med. Mitt tips är att du kör i Norge så mycket som möjligt då de har bättre vägar alt E45:an som är ett bättre alternativ än E4:an men se upp för Renar och Älgar

Orkar inte läsa alla inlägg... men räkna med ett snitt på 50 mil om dan, då får du tid att ta de lite chill oxå!. Om du klarar av och överlever din tänkta tripp så tror jag att du kommer ha kört sönder hojintresset helt i några år.

Det blåser ganska bra och kan falla till runt 10grader vad jag erfarit. Men på finska sidan finns en by, Nourgam (stavning) som har en underbar kamping..

Ett coolt fikaställe är definitivt pizzerian direkt på andra sidan gränsbron innan denna by. Pizza ala same.

Cool resa. skilldra med månge foto :tummenupp

Kör du allvädersställ? Regnhanskar,stövlar?

Nej, jag kör med tvådelat Alpinestars RC-1 2PC läderställ. Jag vet. Det är omöjligt att åka fjorton timmar på motorcykel utan ruta i 100km/h med läderställ om det regnar. Mycket regn kan därför förstöra hela trippen. Men jag har varken råd eller lust att skaffa ett allvädersställ. Handskarna är Alpinestars GP Tech och är heller inte vattentäta. Det är däremot hjälm och stövlar :). Jag räknar naturligtvis med en del regn, men om det regnar oavbrutet blir det kallt och väldigt jobbigt.

Orkar inte läsa alla inlägg... men räkna med ett snitt på 50 mil om dan, då får du tid att ta de lite chill oxå!. Om du klarar av och överlever din tänkta tripp så tror jag att du kommer ha kört sönder hojintresset helt i några år.

Och vad skall jag göra resten av dygnets tjugo timmar? Skulle jag köra max femtio mil om dagen skulle resan ta elva dagar i anspråk istället för sex. Dessutom skulle den sannolikt också kosta det dubbla. Utmaningen och äventyret är en central del av själva tanken med resan. Det är ungefär som att säga till Ola Skinnarmo att det skulle vara enklare och bekvämare om han istället åkte Vasaloppet än skidade till Nordpolen. (Inga jämförelser i övrigt.) Jag förstår att det finns människor som vill ta det lugnare och ta mera tid på sig. Men jag vill det inte.

Cool resa. skilldra med månge foto :tummenupp

När skall jag hinna plåta? Hade varit coolt om man kunde montera en fast kamera på hoj eller hjälm som automatiskt tog en bild varje timma. Någon som vet något om sådan utrustning?

Angående packningen...jag hade tankväska och packrulle....och det funkade bra....men skulle jag ha ett högre tempo skulle jag bara ha en tankväska...Och ett regnställ och regnskydd för stövlarna...skulle jag kapa budgeten mer skulle jag hoppa tankväskan lägga pengar på ett underställ att köra i (är lätt att tvätta och torkar snabbt) och ett regnställ med inbyggdväska stoppa tandborsten och visakortet i den...

Vi åkte den vägen Yngve beskrev.
Kom fram till Alta på kvällen,,fick tag i bra boende.Fick lov att lämna diverse packning där och stack tidigt på en dagstripp till Nordkapp.Blev lite sur när vi va tvungna å pröjsa fullpris då vi bara skulle ta ett par kort.Det blev max en halvtimma där sen bar det väg hemåt igen via Alta (fin by) å hämta packning sen Narvik,Kiruna osv osv.Vår resa var klockren då jag nog kan räkna regndropparna som föll på oss på två nävar.
Lycka till :tummenupp

Angående packningen...jag hade tankväska och packrulle....och det funkade bra....men skulle jag ha ett högre tempo skulle jag bara ha en tankväska...Och ett regnställ och regnskydd för stövlarna...skulle jag kapa budgeten mer skulle jag hoppa tankväskan lägga pengar på ett underställ att köra i (är lätt att tvätta och torkar snabbt) och ett regnställ med inbyggdväska stoppa tandborsten och visakortet i den...

Underställ har jag redan. Det är det svettransporterande Alpinestars Summer Tech i två delar. Men det hjälper snarare mot svett än regn. Vad gäller väska tror jag det får bli Boblbee MT Cargo hip bag (rätt stor) för €99. Samtidigt har du en poäng med regnställ. Skall köpa det tunna regnöverdragsstället Revit GTO för €99. Jag borde få plats även med detta i MT Cargo. Kanske skulle jag också satsa på lite mera touringinspirerade (och vattentäta) handskar än mina Alpinestars GP Tech som egentligen är racinghandskar?

Är det någon som har en MT Cargo från Boblbee som kan berätta hur stor den är?

Blev lite sur när vi va tvungna å pröjsa fullpris då vi bara skulle ta ett par kort. Vår resa var klockren då jag nog kan räkna regndropparna som föll på oss på två nävar.
Lycka till :tummenupp

Vad kostar det att besöka utkiksstället? Är det någon som sett filmen de visar och som besökt utställningscentret?

Vart i Honningsvåg skall jag gå för att dricka öl och träffa folk? Hur mycket folk är det däruppe i juli? Hoppas träffa många trevliga människor däruppe.

Jag hoppas verkligen att jag får lika lite regn som du fick!

Tack alla snälla människor för att ni delar med er av era värdefulla erfarenheter och kunskaper.

Om du har TUR så klarar du dug med lätt packning, men tänk på att vädret kan svänga rejält.
Jag var i Nordkap strax efter midsommar och det blev en sån jävla snöstorm så jag trodde nästan att jag skulle frysa ihjäl, efter en iskall natt som till stor del spenderades på hotelltoaletten istället för tältet så drog jag mig snabbt söderut genom norge, efter ca 25 mil så var det plötsligt 30grader+ så då kunde jag slita av mig plastpåsarna som jag tejpat runt nävarna och stoppat med dasspapper!
En utav de roligaste resorna jag gjort, E6 i nordnorge är en skitfin hojväg med otroliga vyer så jag tycker att det vore synd att stressköra.

Om du har TUR så klarar du dug med lätt packning, men tänk på att vädret kan svänga rejält.
Jag var i Nordkap strax efter midsommar och det blev en sån jävla snöstorm så jag trodde nästan att jag skulle frysa ihjäl, efter en iskall natt som till stor del spenderades på hotelltoaletten istället för tältet så drog jag mig snabbt söderut genom norge, efter ca 25 mil så var det plötsligt 30grader+ så då kunde jag slita av mig plastpåsarna som jag tejpat runt nävarna och stoppat med dasspapper!
En utav de roligaste resorna jag gjort, E6 i nordnorge är en skitfin hojväg med otroliga vyer så jag tycker att det vore synd att stressköra.

Det är precis sådana äventyr man minns resten av livet, eller hur? Jag hoppas trots det att jag slipper snöoväder :). Mina BT-002 däck gillar inte snö. Då blir dom som hårdplast...

Kom och tänka på en annan sak. Hur är det med bensinstationer där uppe? Mellan Alta och Honningsvåg är det 209km. Min tank är på 15,5 liter och när jag kör hårt drar trippelnian en knapp liter milen. Det betyder en räckvidd på ca 17-18 mil... Hur är det egentligen med tätheten mellan bensinstationerna där uppe? Kan det finnas andra vägavsnitt som har femton mil eller mer mellan bensinstationerna?

Skulle aldrig få för mig att köra norrut med risk för regn, kyla, renjävlar och mygg.. Vänd på steken så hamnar du i södra Europa/Alperna med götteväder och fantastiska vägar.. Dessutom gott käk och mumsigt vin..

Tycker jag..

Tänkte mest på att om du har ett underställ behöver du inte fem kalsonger...och får plats med ett regnställ...hehe.. Verkar bli en kul resa! är nog tvungen att åka upp igen eftersom jag inte KÖRDE ända fram och inte såg nått från utsikten p.g.a. dimma...Och då får det nog bli lite "ironbutt resa"

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick