Nordkap i juli

Du måste ha ett regnställ! Du kommer att frysa ihjäl i skinnstället när
det blir blött:död
Köp ett Arleen Ness tvådelat, dåhar du också något att ta till
om det blir kallt väder.

....Hur är det med bensinstationer där uppe? Mellan Alta och Honningsvåg är det 209km. Min tank är på 15,5 liter och när jag kör hårt drar trippelnian en knapp liter milen.....?
Kör ordentligt då! :D
Mitt tips är tankväska (spar 0.5l/milen på en XX) samt att du lägger ev bag längs med hojen, inte tvärs. Den packningen ger dig stöd för bröstet och :arsele

Den packningen håller för 200+ :D

"Norgepackning" :)

Bifogat

• Packning.jpg
    Packning.jpg
    57 KB · Visningar: 87
Skulle aldrig få för mig att köra norrut med risk för regn, kyla, renjävlar och mygg.. Vänd på steken så hamnar du i södra Europa/Alperna med götteväder och fantastiska vägar.. Dessutom gott käk och mumsigt vin..

Tycker jag..

Jo, alperna är toppen. Åker gärna dit och äter schnitzel och dricker Barbaresco. Men alperna har ingen midnattssol och inget ishav. Och det är lite för lite utmaning. Hade det funnits ett vägnät på Grönland hade jag tagit hojen dit. Island Runt kanske man skulle ta någon gång? Någon som kört hoj på Island?

Tänkte mest på att om du har ett underställ behöver du inte fem kalsonger...och får plats med ett regnställ...hehe.. Verkar bli en kul resa! är nog tvungen att åka upp igen eftersom jag inte KÖRDE ända fram och inte såg nått från utsikten p.g.a. dimma...Och då får det nog bli lite "ironbutt resa"

OK. Så dina kalsonger blir inte lika smutsiga om du har underställ över dem? Eller har du kanske kalsongerna över understället? :D Appropå Iron Butt Association så måste jag försöka hitta fler nötter i Göteborgsområdet att göra en Iron Butt-medlemsskapsresa med. 160 mil på 24 timmar är ingen omöjlighet. Typ Göteborg-Kristiansand-Bergen-Göteborg på 24 timmar. Någon som känner sig manad? Kunde göra det som en ouvertyr i juni.

Du måste ha ett regnställ! Du kommer att frysa ihjäl i skinnstället när
det blir blött:död
Köp ett Arleen Ness tvådelat, dåhar du också något att ta till
om det blir kallt väder.

Japp. Helt rätt. Regnställ finns med på listan, precis som jag skrivit tidigare. Fast, Arlen Ness? Är inte det kläder för sådana som åker kromsoffor? Nej, det får nog bli Revit GTO istället.

Kör ordentligt då! :D
Mitt tips är tankväska (spar 0.5l/milen på en XX) samt att du lägger ev bag längs med hojen, inte tvärs. Den packningen ger dig stöd för bröstet och :arsele

Den packningen håller för 200+ :D

"Norgepackning" :)

Det går inte att köra "ordentligt" på en trippelnia! Försök själv, den vägrar. Den enda väska jag tänkte ha med mig är midjeväskan Boblbee MT Cargo. Se nedan:

Bifogat

• boblbee mt cargo black.jpg
    boblbee mt cargo black.jpg
    19.5 KB · Visningar: 62
Jag kör inte i både(?!) kallingar och underställ... sköljer upp det och det torkar när man sover...fina kalsongen är på när man dricker öl och raggar brudar...

Underställ har jag redan. Det är det svettransporterande Alpinestars Summer Tech i två delar. Men det hjälper snarare mot svett än regn. Vad gäller väska tror jag det får bli Boblbee MT Cargo hip bag (rätt stor) för €99. Samtidigt har du en poäng med regnställ. Skall köpa det tunna regnöverdragsstället Revit GTO för €99. Jag borde få plats även med detta i MT Cargo. Kanske skulle jag också satsa på lite mera touringinspirerade (och vattentäta) handskar än mina Alpinestars GP Tech som egentligen är racinghandskar?

Är det någon som har en MT Cargo från Boblbee som kan berätta hur stor den är?

Vad kostar det att besöka utkiksstället? Är det någon som sett filmen de visar och som besökt utställningscentret?

Vart i Honningsvåg skall jag gå för att dricka öl och träffa folk? Hur mycket folk är det däruppe i juli? Hoppas träffa många trevliga människor däruppe.

Jag hoppas verkligen att jag får lika lite regn som du fick!

Tack alla snälla människor för att ni delar med er av era värdefulla erfarenheter och kunskaper.
Jag kommer inte ihåg pris men upplevde det dyrt.
Har man kört grislångt så pröjsar man ändå men det är sura pengar.
Vart i Honningsvåg skall jag gå för att dricka öl och träffa folk? Hur mycket folk är det däruppe i juli? Hoppas träffa många trevliga människor däruppe.

.
Du skulle ju inte dricka bäss din spjuver, ba köra snabbt:tungan

Jag, brorsan och några till åkte till Nordkap i juli 2006. Norr om Kautokeino började det blåsa så inihelvete. Vid några tillfällen stannade vi för att ta kort, men vi vågade inte ens kliva av hojarna, för då hade de blåst omkull. I flera timmar körde vi 50 - 60 km/tim med varvräknaren högt. Det gällde att vara med och gasa vid vissa kasst, annars hade vi blåst omkull. Min brorsas bakdäck blev utslitet på vänstersidan och min Africa twin drog 2 liter milen i den stormen! Det slutade i alla fall att blåsa och vädret klarnade upp så vi fick se midnattssolen. Sen åkte vi via Alfta till Tromsö, för att leta backdäck till brorsans Africa twin. Men vi lyckades bara hitta ett begagnat däck. Så glöm att hitta däck i Nordnorge. Efter Tromsö åkte vi 40 mil i iskallt ösregn.:gnissla Tillslut var alla mina 4 par hanskar så dyngsura att det gick att vrida ur dom. Stövlarna var också dyngsura, men det går ju att byta till torra strumpor med plastpåsar utanpå.

Det var IAF en kul resa som jag gärna gör om. Fördelen med körningen i stormen är att det numera aldrig är otäckt med sidovind.

Tips:
Om du vill åka med lite packning kan du skicka upp ett paket med kläder till en lämplig affär i Nordnorge. Sen skickar du hem de smutsiga kläderna med posten.

Se till att ha nya däck och nyservad hoj innan du ger dig iväg. Värmehandtag är inte heller fel.

Bifogat

• globen.jpg
    globen.jpg
    88.9 KB · Visningar: 90
Last edited:
när det gäller kläder så gör jag som jag passa på att förnya lite... alltså ta gammla slitna kallingar o strumpor sen är det bara att kasta dom när du inte står ut med lukten längre:) sen är köper du nytt!! :D

Det finns två ställen: bryggeriet och något som jag faktiskt glömt namnet på.. I byn vandrar ryktet om utelivet i Tromsö: att uteställena är så många att man knappast kan hinna med alla på en och samma kväll.:) PÅ bryggeriet kan du hälsa på förmannen för fiskfabriken i kamöyvaer Tor-Willy. Han sitter varje dag från 21 till han blir utsländ för fylla och roughing. Det är en hård jävel! :mad: Solen är ju nere helt under några månader på året och har bidragit till att området är europas mest alkoholisttätaste. Håll ner förväntningarna om att träffa annat än dystert folk med starka fördomar om svenskjävlar.. =) I juli finns chansen dock att hurtigrutten lagt till i hamnen och därmen dubblat invånarantalet i byn.

Det är hursomhelst en sjuhlevetes upplevelse att se alla locals in action.:yoparty

Utan att ha läst hela tråden så slänger jag in min spontana synpunkt.
Har själv gjort två längre resor i Norge och jag kan säga att det tar längre tid än man tror! Räknade själv som du nu gör med "super etapper" första gången...:D
Färjor, mindre slingriga vägar, bergs getter(ja faktiskt:D ) och framför allt naturen käkar tid!
Vi hade ändå tur med vädret, inte en droppe på nån utav resorna.

Oavsett om du så "stöllkör" lr inte så kommer du få minnen för livet, Norge bjuder på en makalös natur och underbar körning:tummenupp
Lycka till!

Instämmer. Om man kör längre än 60 mil på en dag i Norge så har man kört på rätt bra (eller länge).

Snutarna där är på hugget, så att köra för fort är ingen bra idé.

Utan att ha läst hela tråden så slänger jag in min spontana synpunkt.
Har själv gjort två längre resor i Norge och jag kan säga att det tar längre tid än man tror! Räknade själv som du nu gör med "super etapper" första gången...:D
Färjor, mindre slingriga vägar, bergs getter(ja faktiskt:D ) och framför allt naturen käkar tid!
Vi hade ändå tur med vädret, inte en droppe på nån utav resorna.

Oavsett om du så "stöllkör" lr inte så kommer du få minnen för livet, Norge bjuder på en makalös natur och underbar körning:tummenupp
Lycka till!

Om man tänkte sova i "hytter".... Måste man boka eller kan man bara köra på "drop in"?

Tänkte ju att Nordkap va en lagom tripp för att lära rumpan hur livet är på hoj :)

Drop in! Det finns gott om dom.

:tummenupp bra det... Räknar med 10-14 resdagar på vår resa. (tur&retur) Vad kostar en stuga per natt? :confused:
Vi tänkte ta Uppsala-Åre som etapp 1. Sen får det ta den tid det tar genom Norge, man får ta sig tid att njuta, istället för fortkörningsböter.

Vad är realistiskt sett restiden? 3 dagar ifrån Åre? Eller är det lite för optimistiskt?

Last edited:
:tummenupp bra det... Räknar med 10-14 resdagar på vår resa. (tur&retur) Vad kostar en stuga per natt? :confused:
Vi tänkte ta Uppsala-Åre som etapp 1. Sen får det ta den tid det tar genom Norge, man får ta sig tid att njuta, istället för fortkörningsböter.

Vad är realistiskt sett restiden? 3 dagar ifrån Åre? Eller är det lite för optimistiskt?

Jeg har kjørt fra Anderstorp (etter 4 dager på banen och 4 timer den dagen jeg startet nordover ) til Piteå og sen från Piteå och hem ( Alta, 200km från Nordkap ) på 24 t innkludert overatting i Piteå.

Ser noen ikke finner dekk til sine motorsykler. Hær oppe er det mest Sporthoj som gjeller så hvis man kommer med en Afrika twin, HD eller nån BMW så har vi ikke dekk. Men trenger du 120/70-17 och 190/55-17 da finns det godt om dekk :) Slicks också :)

Jag rekomenderar att boka en stuga på Kirkeportens camping, världens nordligaste camping. Campingen är ungefär en mil från själva nordkapsklippan.
http://www.kirkeporten.no/eng/index.html

Tänk även på att vädret ändras väldigt fort däruppe. Om det är dåligt väder bör man ha nattvakt som kollar väderläget. Det är ungefär som för bergsklättrarna i sista topplägret. Helt plötsligt klarnar det upp, så då gäller det att vara berädd på "toppattacken". När vi var där var det dimmigt och duggregn, men 23:30 klarnade det helt plötsligt upp, så vi gav järnet till klippan och fick se midnattsolen där. Det var faktiskt första natten den sommaren med sol vid 12-slaget.:D Nästa morgon regnade det igen och de som hade stugan brevid oss missade solen mitt i natten.:hihi

Angående resan så tycker jag att 40 - 50 mil per dag är lämpligt i Sverige och ungefär hälften i Norge. Det blir massor av stopp för det ska ju fotograferas, tankas och ätas mm.

Kolla även in de bästa 500 bilderna från vår Nordkapsresa sommaren 2006.
Jag har delat upp bilderna i 4 album, annars tar det evigheter innan bildspelet laddas. http://www.hojresor.se/2006/#home

En annan sak med långresor är att det är en fördel om alla har liknade hojtyper.

Sporthoj: Vill köra fort med knäskrap på kurviga vägar.
Custom: Vill pysa sakta och känna fransarna fladdra i vindbrisen.
Offroad: Vill helst åka rakaste vägen, över berg och myrar.
OnOffroad: Kör helst grusvägar och knöliga asfaltvägar.
Goldwing: Ställer in cruisekontrollen och kör gärna E4 i etapper på 100 mil.

Har man olika hojtyper så blir vägvalen alltid fel för någon.

Tänk även på att i norrland är det inte helt ovanligt med längre vägarbeten. Det kan vara 5 - 6 mil med löst stenkross. Perfekt underlag för en onoffroadhoj, men en mardröm för sporthojar och touringhojar.

När ni kör från Åre mot Norge så undvik vägen över Storlien. Strax efter Duved kan man svänga höger ner mot Verdal, jättefin väg över fjället sen ner i en trång dal som är som en lång kurva bara. Sparar massa mil med.

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick