Norgeturer 2012 the only one

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag kommer dra iväg själv sista helgen i juli och vara borta ca 10 dagar. Börjar resan i stockholm på fredag eftermiddag, kör upp mot Stalon i Vilhelmina kommun så jag är framme där på lördag förmiddag(sover på vägen), kollar på snöskotertävling på vatten (stalondagen, brorsan bor där). Sen kommer jag åka vidare ett par dagar senare. Jag tar vägen över Saxnäs-Stekenjokk, in i Norge via Gäddede, sedan söderut förbi trondheim, trollstigen osv. Exakt färdväg är jag inte klar med än. :p

Jag kommer bo i tält hela resan förutom i stalon/saxnäs.

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Nån norge-expert som vet ungefär hur många dagar man behöver på sig för att köra från Narvik till Oslo, inkl lagomt mkt sightseeing, övernattningar, matraster osv?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
På tur

Sitter i Kristiansund efter en låång dags körning. 45 mil kom vi. Makalöst vackra vägar men oj vad låååångsamt det går. När man ligger i 100 infinner sig snabbt ågren att snuten står runt kröken, så 90 är en lagom hastighet.

Imorrn har vi prickat in 610 km. Det drar snAbbt iväg när man kollar på kartan och planerar morgondagens tur. Hinner vi 50 mil är det bra. Resten får vi ta på onsdagen. Vi har haft 5 min regn hittils, vilket är makalöst med tanke på att vi kör i norge. Van vid monsunregn här 24/7.

Imorrn är det bara kringelikrokar som gäller; trollstigen, atlandhavsveijen, ett antal låååånga tunnlar, 3 färjor..... Vi sitter här och stärker oss med Laprohaig och kommer förmodligen somna ovaggade!

Over & out!

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Starstriker;
Fan va avis jag blir! Längtar att komma iväg nu.
Hoppas den här dagen blir ännu bättre för er.:tummenupp
Ride safe.

dexxent

R.I.P #58 1987-2011
Gick med
2 Dec 2006
Hoj
Yamaha FJR1300-06
Jag (själv) drar till Norge på tisdag nästa vecka i ca 4-5 dagar. Tältar i första hand, inomhus vid otjänlig kall väderlek.
Håller tummarna och hoppas att det blir oregnigt väder.
Hade en fantastiskt fin resa förra året via Vilhelmina, Vapstälven, Krutfjellvägen, Arjeplog, Bodö, Lofoten, båtjumping till Tromsö, Nordkap, Karasjok, Kautokeino --> Södertälje.

Hastighetskontrollerna finns där man minst anat det! (såg flera stycken)
Även ute på en lång raksträcka ute på fjället (Senna landet) med minimal trafik på väg mot Nordkap...hade tur och klarade mig :gnissla

Norge, landet av mjölk och honung och , ja, vi elsker också dette land :)

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nån norge-expert som vet ungefär hur många dagar man behöver på sig för att köra från Narvik till Oslo, inkl lagomt mkt sightseeing, övernattningar, matraster osv?

Vad är mycket sightseeing för dej? Och ska du åka rakaste vägen eller fina vägen tex över Trollstigen?

Det är en bra bit från Narvik till Oslo och det tar som Starstriker säger väldigt lång tid att köra i Norge.
Man vill gärna stanna och fota lite överallt också så snittfarten blir snabbt väldigt låg.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
http://maps.google.com/maps?q=narvik+till+oslo&restrict=Svenska&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&sa=N&tab=wl
I lugnt tempo är det inget problem att få det till att räcka för en vecka, men om du bara skall transportera dig så räcker det med två dagar.(fortfarande lugnt tempo)

En ganska bra bedömning. Fast jag vet ju inte hur man lyckas köra 140 mil i en vecka. E6:an ner från Narvik till Oslo är inte "norgevägsmått". utan kan väl jämföras vad gäller tempot mer som om man skulle marscha efter inlandsvägen. Dock så sätter ju dom bättre vyerna lite käppar i marschfarten.

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Sitter i Kristiansund efter en låång dags körning. 45 mil kom vi. Makalöst vackra vägar men oj vad låååångsamt det går. När man ligger i 100 infinner sig snabbt ågren att snuten står runt kröken, så 90 är en lagom hastighet.

Imorrn har vi prickat in 610 km. Det drar snAbbt iväg när man kollar på kartan och planerar morgondagens tur. Hinner vi 50 mil är det bra. Resten får vi ta på onsdagen. Vi har haft 5 min regn hittils, vilket är makalöst med tanke på att vi kör i norge. Van vid monsunregn här 24/7.

Imorrn är det bara kringelikrokar som gäller; trollstigen, atlandhavsveijen, ett antal låååånga tunnlar, 3 färjor..... Vi sitter här och stärker oss med Laprohaig och kommer förmodligen somna ovaggade!

Over & out!

fan starstriker det där är ju riktig supertouring å du gnäller på mig...............:D

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
fan starstriker det där är ju riktig supertouring å du gnäller på mig...............:D

Haha. Bidde bara 40 mil den dagen. Vi kom bara 5 km i taget, sen skulle det stannas, fotograferas etc. Är hemkommen nu, och det blev totalt 250 mil, varav 150 i Norge. 50 mil/dag således. Idag pushade vi hem från Atna. Kom iväg kl 0700 och var i Mora lagom till 11-fikat.

Eftersom vi hade så gott om tid blev det småvägar därifrån. Sammanfattningsvis kan man säga att det inte precis är lätt att köra småvägar därifrån. Alla går åt fel håll, så det blir ett sicksackande utan dess like.

Grym resa med massor av fina bilder. Skall smälla ihop en liten film nån natt när jag känner mig pigg.

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Jag kommer dra iväg själv sista helgen i juli och vara borta ca 10 dagar. Börjar resan i stockholm på fredag eftermiddag, kör upp mot Stalon i Vilhelmina kommun så jag är framme där på lördag förmiddag(sover på vägen), kollar på snöskotertävling på vatten (stalondagen, brorsan bor där). Sen kommer jag åka vidare ett par dagar senare. Jag tar vägen över Saxnäs-Stekenjokk, in i Norge via Gäddede, sedan söderut förbi trondheim, trollstigen osv. Exakt färdväg är jag inte klar med än. :p

Jag kommer bo i tält hela resan förutom i stalon/saxnäs.

Lyfter tråden..

Då kanske vi ses. Ska enl. plan passera Trondheim tisdag 31/7 för vidare färd mot trollis.
Provpackat två veckor innan avfärd.. Nä nä inge sugen att komma iväg alls.:D

Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Undvik tunnlarna i Norge, oftas finns det en gammal och roligare väg över fjället...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Dom är balla med svart visir och lite blöt/imma :)

Tell me about it. Fällde up visiret i en tunnel och SMACK så fick jag en stor vattendroppe i ögonvrån.
Smällde till rätt bra i 80 km/h. Visiret fick vara nere efter det.

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Lyfter tråden..

Då kanske vi ses. Ska enl. plan passera Trondheim tisdag 31/7 för vidare färd mot trollis.
Provpackat två veckor innan avfärd.. Nä nä inge sugen att komma iväg alls.:D

Grymt! Då kanske vi ses någonstans på vägen. Jag har inte spikat vilket ort jag passerar och när, men jag åker troligtvis från saxnäs under måndagen.

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Nu är jag på väg. Blev ca 50 mil idag, ligger i tältet någanstans i skogen längs väg 331. Glömde myggmedlet. Typiskt. Blir en tidig morgon imorn, ska vara i Stalon innan kl 12 då skotertävlingen börjar. Är ca 30 mil dit. natti!

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Nyligen hemkommen från en tiodagarstur med Nordkap och Lofoten som tänkta höjdpunkter. Det blev inte riktigt så för vi hade riktigt skitväder i stort sett hela resan. 4 grader, dimma, regn och storm på Nordkap så vi såg inget och samma sak på Lofoten, såg inget där heller och fick kämpa för att hålla sig kvar på vägen. Vi Blev till och med nekade att åka med en färja från Lofoten för att det blåste så jävligt. Inte kul när man stått en timme i regnet och väntat på den så då fick vi köra 1,5 timme till nästa färja och där var det lång kö så vi kom med på den tredje färjan efter drygt två timmars väntande...

Vi körde dock den gamla postvägen mellan Kautokeino och Alta och det blev resans höjdpunkt för min del!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA