Hej igen,
Ja då var Norge och trollstigen avklarad. Startade tisdag morgon som planerat och vädret var sådär men inget regn iaf. Hade ju inget spikat schema så det fick bli vad det blev.
Etapp #1 var ett besök på Hegra festning i Stjördal/Meråker. Kan rekommenderas för den historieintresserade.
När den guidade turen där var klar så var det mycket kvar på dagen så vi matade på förbi Trondheim också. Vi tog 39:an söderut och slog så småningom upp tältet i Valsöybotn, en nätt tripp på 56mil.
Detta lade nog ribban för resten av resan tillsammans med YR.no..
Dag två började vid 8.00 och målet var Åndalsnes.
Vädret var riktigt mulet men fortfarande inget regn. Hade dock gluttat lite på YR och molnen skulle tydligen lämna en lucka över Trollstigen just den här dagen så jag och mitt resesällskap beslöt oss för att klämma till Åndalsnes och där göra en ny bedömning om vidare färd. Ett tankstopp innan färjan i Halsa, frukost på färjan (den dyraste frukost jag ätit förövrigt, 232:-NOK). Sen vidare ner till Oppdal där vi tog av på 62:an för att via Eidsvåg ta väg 660 till Å-nes.
Här började det svänga och det här var faktiskt den roligaste etappen på resan enl. mig.
Väg 660 behöver väl egentligen ingen närmare beskrivning. Det svänger och stiger hårt!
Beläggningen är inte den bästa men fullt godtagbar med svenska mått mätt. Vyerna började kännas igen nu också.
Väl framme i Å-nes så stoppade vi för påfyllning av tankar och magar, vi hade nu dag #2 kört drygt 20 mil och solen sken.. Vi hade mycket kvar att ge så vi beslöt snabbt att klämma Trollstigen den här dagen. Som en passus kan jag nämna att vi redan nu kört in en hel dag gentemot min planering hemma vid köksbordet..
Efter en liten felkörning genom Innfjordstunneln så hittade vi 63:an.. Nu skulle det bli av och i strålande sol dessutom!
Beskrivning av själva stigningen känns lite överflödig men vi hade iaf ingen störande trafik. Ett obligatoriskt stopp med besök på utkiksplatsen vart det såklart.
När vi började nedstigningen till Sylte kom regnet och vi som skulle fortsätta till Geiranger via Örnvägen..
Jaja, det var bara att dra på sig kroppskondomen och dra vidare via Linge.
Här började jag ärligt talat bli trött i skallen så jag kunde inte riktigt uppskatta vare sig vyerna eller vägen på rätt sätt i regnet. Min polare frågade när vi satt i färjeläget i Geiranger om jag sett fåren som stod i vägkanten uppe på fjället men nej, jag hade inte sett några får.. Konstigt tyckte han eftersom jag nästan touchade ett..
Färjan över fjorden till Hellesylt är spektakulär och en kaffe med pannkaksliknande tingest med smör och socker på fick mig tillbaka i matchen igen.
Från Hellesylt gick resan vidare på väg 60 mot Stryn i strilande regn. Nu var det bara frågan om transport till en varm hytte.. Dagens etapp blev ca 37 mil inkl.färjan.
Vaknade i Stryn och packade på pinalerna för dagens sverigeresa. Vi hade ändrat rutten något för att passa in ett besök hos en kompis på Leksands camping. Enl. google maps skulle den närmaste vägen vara ca 65 mil och det skulle nog kunna gå..
Det var innan vädergudarna sagt sitt..
Följde strynvattnet v 15 upp på fjället mot E6. Denna väg är grym om allt stämmer med väder och så. Sjukt fina vyer som jag vill och kommer att se igen.
Efter lite strul med kortbetalning (ett tips, ta med dig mer kontanter än du tänkt!) i Otta så vart det transportsträcka till Hamar.
Därifrån tog vi v26 förbi Elverum mot v208 och nu blev det riktigt öde i pissregnet. Väg 208 är dålig..riktigt dålig.
Vi skulle in på en ännu mindre väg mot Sälen som vi först missade och hamnade som hastigast i Värmland innan vi hittade rätt.
Här börjar ett helvete som jag tänkte innanför hjälmen att det är ingen idé att berätta det här för ingen kommer ändå att tro mig.. Vi åkte inte
under ett regn, vi åkte rakt
igenom ett regn.. Molnen låg så lågt så man såg inte ett skit. Smal och kurvig väg låter trevligt men just då hatade jag den. Närmare himlen kommer jag nog aldrig.
Kom iaf fram till Lima i Dalarna och nu lättade vädret.
På den obemannade pumpen i Lima som vi gjort till ett bord för vårat ljumma pulverkaffe så stod jag och gnällde över värk i nacke, handleder och dåligt fäste i framdäcket. Mitt resesällskap som är en 20-årig yngling och som genomfört resan på en -10 Gixxer 750 sa en sak som verkligen gick rakt in och faktiskt fick mig att tänka..
"-Det är nog dags för farbror att köpa en gynekologstol"....
Har faktiskt börjat snegla på en Africa Twin eller Teneré..och ett allvädersställ..
Resten är inget spännande, snabbtransport till Leksand via Malung. Dag #3 slutade på 67 mil.
Som epilog kan nämnas att den enda polisbil vi såg i Norge var en som stod uppbackad på en garageuppfart med släpkärra full med ved på, förmodligen inte i tjänst.
Ska till Norge igen och har nu en aning om var man ska börja.
Tack för att ni läste.