Norgeturer 2012 the only one

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Nu sitter jag i Saxnäs hos farsan och kikar ut genom fönstret. Himlen har öppnat sig. Tydligen värsta regnet på hela sommaren kommer nu. Perfekt, det är 15min kvar innan macken här i byn öppnar. Jag tänkte hänga på låset och sedan köra vidare, har ca 6 mil till Stekenjokk, sedan kommer jag till Blåvattnet, därefter grusväg in i norge. Där regnar det förmodligen också. :banana :dummer

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Nu sitter jag i Saxnäs hos farsan och kikar ut genom fönstret. Himlen har öppnat sig. Tydligen värsta regnet på hela sommaren kommer nu. Perfekt, det är 15min kvar innan macken här i byn öppnar. Jag tänkte hänga på låset och sedan köra vidare, har ca 6 mil till Stekenjokk, sedan kommer jag till Blåvattnet, därefter grusväg in i norge. Där regnar det förmodligen också. :banana :dummer

Tråkigt med regn! Kör lugnt över fjället.
Har precis packat allt på hojen och drar imorrnbitti mot Trondheim.
Har garanterat gjort förstagångs-misstaget och packat för två år i busken, men det må vara hänt. Better safe than sorry liksom. Lite svårt att urskilja en motorcykel under allt bara.. Sen ska jag få plats mitt i allting också. :rolleyes:
2004-06_RichardandLisa-12overloadedmopeds.jpg

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Funderar på att ta en tur till Norge med en polare. tänkte att man kanske kunde åka från Gbg upp till sälen sova där en natt å köra i Norge hela dagen efter å tillbaka å sova i sälen å till Gbg igen på morgonen. låter det vettigt? finns det några goa vägar där? detta var polarens förslag, har själv inte kollat närmare på det. men om någon har några tips eller synpunkter så hade det vart välkommet.

Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Funderar på att ta en tur till Norge med en polare. tänkte att man kanske kunde åka från Gbg upp till sälen sova där en natt å köra i Norge hela dagen efter å tillbaka å sova i sälen å till Gbg igen på morgonen. låter det vettigt? finns det några goa vägar där? detta var polarens förslag, har själv inte kollat närmare på det. men om någon har några tips eller synpunkter så hade det vart välkommet.
Det går utmärkt att göra så. Vi gjorde det så sent som i juni i år. En dag upp, en dagstur i Norge, en dagstur i Sverige, en dag hem. Summa fyra dagar, för vår del.

Vägarna i den östra delen av Norge - nära Sälen - är inte på långa vägar lika coola som högfjället eller fjordarna, men duger ändå rätt bra.

PM:a en e-postadress så kan du få vägtips. Jag gjorde en enklare "roadbook" i form av ett worddokument.

Last edited:

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X

Varför Sälen?
Norge är så mkt mera storslaget och det är inte dyrare att övernatta i Norge.

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Varför Sälen?
Norge är så mkt mera storslaget och det är inte dyrare att övernatta i Norge.

hade gärna tagit trollstigen men känner inta att vi hinner så vi kör detta ist. sen kostar sen iof bara 180kr/dygn i sälen.

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
hade gärna tagit trollstigen men känner inta att vi hinner så vi kör detta ist. sen kostar sen iof bara 180kr/dygn i sälen.

Ok...då förstår jag...de va ett billigt boende.
Norge e ju iofs billigast om man kör 4st och delar på en hytte som ligger på en femhundring.
Trollstigen blir lite längre bort...har varit i de krokarna ett par ggr och rekommenderar det starkt om man har några flera dagar på sig...

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Det går utmärkt att göra så. Vi gjorde det så sent som i juni i år. En dag upp, en dagstur i Norge, en dagstur i Sverige, en dag hem. Summa fyra dagar, för vår del.

Vägarna i den östra delen av Norge - nära Sälen - är inte på långa vägar lika coola som högfjället eller fjordarna, men duger ändå rätt bra.

PM:a en e-postadress så kan du få vägtips. Jag gjorde en enklare "roadbook" i form av ett worddokument.

ja ja d va du som ville åka till Halden nyligen. blev d nått eller? vägarna förbi Bullarebyggden å bort mot Halden har man ju åkt i 30 år typ men aldrig på hoj:( hade gärna åkt med om jag kunnat.pm kommer.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Jaha, då var två turer i Norge avklarade då.

Tur 1:
Västerås - Sundsvall - Junsele. Övernattning på djurparken i "Trätelt", helt perfekt.
Junsele via Storuman, Tärnaby - Mo I Rana. Taskigt väder bitvis. Övernattning lite norr om Mo I Rana.
Sedan blev det E6 norrut, Saltfjället kallt som fan, Rognan, Fauske, upp till Bognes, färrjan till Lödingen. Lödingen ligger i Vesterålen, men tillhör samma del som Lofoten, och blir derför ofta kallad för Lofoten. Ner till Tengelfjorden där vi hade en stuga gratis i några dagar.Körde ett par dagsturer till Sortland, Harstad och lite sånt. Lite kul att Hurtigrutten passerade varje kväll strax efter midnatt, ca två hundra meter från stugen. Skålade med den varje dag.
Sedan lämnade vi Lofoten med att köra till sydspetsen och tog färjan från Moskenes till Bodö. Var lite sugen på att slänga han som tog betald för färjan på havet, men min kompis trodde det kanske inte var så smart...
Från Bodö blev det så klart RV17 söderut till Steinkjer, vidare över Selbu till Funäsdalen. Transport hem till Västerås sen.

Tur 2:

Frugan och jag på var sin mc drog till Strömstad, sov över där och tog färjan till Sandefjord sen. Söderut en bit på E18 för att vid Kragerö svänga norrut till Drangedal, vidare till Bostrak, västerut över fjället för vidare färd till Evje. Dagen därpå körde vi norrut i Setesdal upp till Haukelifjäll. Över fjället och vidare till Odda, östra sidan av fjorden upp till Eidsfjord, Hardangervidda (dålig kvalle på vägen) till Geilo. Övernattning där.

Sedan kom det som skulle bli höjdpunkten på turen.

Från Geilo till Hol, där drog vi västerut mot Aurland, sagolik tur över fjället, och BRANT ner sen. Valde vägen över fjället mo Lärdal i stället för tunnel på dryga två mil. Fantstisk serpentin uppför, makalösa vyer över fjället och ner på andra sidan. 1309meter som mest här. Körde vidare till Övre Årdal för att ta vid på gamla vägen upp till Turtagrö på Sognefjäll. Kul uppfart på fjället. Vidare över sognefjäll till Lom. Här tror jag vi båda sov med ett belåtet leende på läpparna.

Från Lom gick turen så klart mot Geiranger, vi drog om en Mercedes ganska tidigt, den fan hängde på oss, vad göra? Jo, kör som fan och se vad han törs. Gick nog lagom för ett skapligt fängelsestraff hela vägen över till tunnelen ner mot Stryn där vi svängde av mot Geiranger. Kul... Ner genom Geiranger via Örnvägen till Eidsdal, färjan till Linge, genom Valldal upp till Trollstigen, körde nerför den i regn och tråkiga moln. Svängde sedan höger upp genom Romsdal upp till Dombås där vi hittade oss en camping för natten. Dagen efter gick via Otta, Valdresflya till Fagenes. Vidare över fjället till Gjövik och vidare förbi Kongsvonger mot sverige, hittade camping strax innan Arvika. Sedan var det bara trettio mil tokfort och aptråkigt, sen var man hemma igen.

Och nu sitter jag och planerar nästa tur som blir till Kristiansund och hem, fast stor omväg ska det bli...

208996_10151030624977878_143541704_n[1].jpg292311_10151030618192878_2100702799_n[1].jpg315332_10151030630017878_15245606_n[1].jpg387088_10151030624022878_1539611646_n[1].jpg484009_10151030628362878_91799637_n[1].jpg532482_10151030617757878_1223421063_n[1].jpg561263_10151030630957878_116784336_n[1].jpg600858_10151030626782878_2134351675_n[1].jpg

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Några bilder till.

]601020_10151030626442878_667039594_n[1].jpg616156_10151030617037878_496714275_o[1].jpg

Bifogat

• 600858_10151030626782878_2134351675_n[1].jpg
    600858_10151030626782878_2134351675_n[1].jpg
    66.6 KB · Visningar: 95

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Va i norge vecka 29 och kan bara säga "totally worth it" :tummenupp

blev bara 3 dagar men vi han med trollstigen. tyvärr lite tråkigt väder just den dagen som vi plöjde igenom trollstigen o Geiranger för att återvända till E6 och ner till lillehammar för övernattning.

tog massa med bilder men man kan inte riktigt fånga intrycker man får när man kommer in i detta sagolika landskapet. Man känner sig som en liten puttefnask när man står där och blickar upp för bergen o världen känns helt plötsligt som en väldigt stor plats.

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Va i norge vecka 29 och kan bara säga "totally worth it" :tummenupp

blev bara 3 dagar men vi han med trollstigen. tyvärr lite tråkigt väder just den dagen som vi plöjde igenom trollstigen o Geiranger för att återvända till E6 och ner till lillehammar för övernattning.

tog massa med bilder men man kan inte riktigt fånga intrycker man får när man kommer in i detta sagolika landskapet. Man känner sig som en liten puttefnask när man står där och blickar upp för bergen o världen känns helt plötsligt som en väldigt stor plats.

vet inte var Liatorp ligger men hur många mil körde ni om dan för att hinna med Trollstigen på tre dar?

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Hej igen,

Ja då var Norge och trollstigen avklarad. Startade tisdag morgon som planerat och vädret var sådär men inget regn iaf. Hade ju inget spikat schema så det fick bli vad det blev.

Etapp #1 var ett besök på Hegra festning i Stjördal/Meråker. Kan rekommenderas för den historieintresserade.
När den guidade turen där var klar så var det mycket kvar på dagen så vi matade på förbi Trondheim också. Vi tog 39:an söderut och slog så småningom upp tältet i Valsöybotn, en nätt tripp på 56mil.
Detta lade nog ribban för resten av resan tillsammans med YR.no..:D

Dag två började vid 8.00 och målet var Åndalsnes.
Vädret var riktigt mulet men fortfarande inget regn. Hade dock gluttat lite på YR och molnen skulle tydligen lämna en lucka över Trollstigen just den här dagen så jag och mitt resesällskap beslöt oss för att klämma till Åndalsnes och där göra en ny bedömning om vidare färd. Ett tankstopp innan färjan i Halsa, frukost på färjan (den dyraste frukost jag ätit förövrigt, 232:-NOK). Sen vidare ner till Oppdal där vi tog av på 62:an för att via Eidsvåg ta väg 660 till Å-nes.
Här började det svänga och det här var faktiskt den roligaste etappen på resan enl. mig.
Väg 660 behöver väl egentligen ingen närmare beskrivning. Det svänger och stiger hårt!:tummenupp
Beläggningen är inte den bästa men fullt godtagbar med svenska mått mätt. Vyerna började kännas igen nu också.

Väl framme i Å-nes så stoppade vi för påfyllning av tankar och magar, vi hade nu dag #2 kört drygt 20 mil och solen sken.. Vi hade mycket kvar att ge så vi beslöt snabbt att klämma Trollstigen den här dagen. Som en passus kan jag nämna att vi redan nu kört in en hel dag gentemot min planering hemma vid köksbordet..:tungan
Efter en liten felkörning genom Innfjordstunneln så hittade vi 63:an.. Nu skulle det bli av och i strålande sol dessutom!:)
Beskrivning av själva stigningen känns lite överflödig men vi hade iaf ingen störande trafik. Ett obligatoriskt stopp med besök på utkiksplatsen vart det såklart.
När vi började nedstigningen till Sylte kom regnet och vi som skulle fortsätta till Geiranger via Örnvägen..
Jaja, det var bara att dra på sig kroppskondomen och dra vidare via Linge.
Här började jag ärligt talat bli trött i skallen så jag kunde inte riktigt uppskatta vare sig vyerna eller vägen på rätt sätt i regnet. Min polare frågade när vi satt i färjeläget i Geiranger om jag sett fåren som stod i vägkanten uppe på fjället men nej, jag hade inte sett några får.. Konstigt tyckte han eftersom jag nästan touchade ett..:gnissla

Färjan över fjorden till Hellesylt är spektakulär och en kaffe med pannkaksliknande tingest med smör och socker på fick mig tillbaka i matchen igen.

Från Hellesylt gick resan vidare på väg 60 mot Stryn i strilande regn. Nu var det bara frågan om transport till en varm hytte.. Dagens etapp blev ca 37 mil inkl.färjan.

Vaknade i Stryn och packade på pinalerna för dagens sverigeresa. Vi hade ändrat rutten något för att passa in ett besök hos en kompis på Leksands camping. Enl. google maps skulle den närmaste vägen vara ca 65 mil och det skulle nog kunna gå..
Det var innan vädergudarna sagt sitt..

Följde strynvattnet v 15 upp på fjället mot E6. Denna väg är grym om allt stämmer med väder och så. Sjukt fina vyer som jag vill och kommer att se igen.
Efter lite strul med kortbetalning (ett tips, ta med dig mer kontanter än du tänkt!) i Otta så vart det transportsträcka till Hamar.
Därifrån tog vi v26 förbi Elverum mot v208 och nu blev det riktigt öde i pissregnet. Väg 208 är dålig..riktigt dålig.
Vi skulle in på en ännu mindre väg mot Sälen som vi först missade och hamnade som hastigast i Värmland innan vi hittade rätt.

Här börjar ett helvete som jag tänkte innanför hjälmen att det är ingen idé att berätta det här för ingen kommer ändå att tro mig.. Vi åkte inte under ett regn, vi åkte rakt igenom ett regn.. Molnen låg så lågt så man såg inte ett skit. Smal och kurvig väg låter trevligt men just då hatade jag den. Närmare himlen kommer jag nog aldrig.

Kom iaf fram till Lima i Dalarna och nu lättade vädret.
På den obemannade pumpen i Lima som vi gjort till ett bord för vårat ljumma pulverkaffe så stod jag och gnällde över värk i nacke, handleder och dåligt fäste i framdäcket. Mitt resesällskap som är en 20-årig yngling och som genomfört resan på en -10 Gixxer 750 sa en sak som verkligen gick rakt in och faktiskt fick mig att tänka..

"-Det är nog dags för farbror att köpa en gynekologstol"....

Har faktiskt börjat snegla på en Africa Twin eller Teneré..och ett allvädersställ..:rodnar

Resten är inget spännande, snabbtransport till Leksand via Malung. Dag #3 slutade på 67 mil.

Som epilog kan nämnas att den enda polisbil vi såg i Norge var en som stod uppbackad på en garageuppfart med släpkärra full med ved på, förmodligen inte i tjänst.:D
Ska till Norge igen och har nu en aning om var man ska börja.

Tack för att ni läste.
IMG_4725.jpgIMG_4759.jpgIMG_4757.jpgIMG_4765.jpgIMG_4772.jpgIMG_4781.jpgIMG_4788.jpgIMG_4820.jpg

Last edited:

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
En Norgetur i blandad väder med andra ord. Jag rekkomenderar dig att åka samma tur igen, men då kör du så här:

Misstänker att du kom från Årehållet och körde Storlien över gränsen, du skulle ha tagit av höger strax efter Duved och följt vägen till Verdal över Skalstugan, helt sagolik väg i mycket bra kvalité!

Vidare längs e6 upp till Namsskogen, där svänger man vänster ut mot Osen Roan Åfjord Botngård till Brekstad. Färja till Valset, köra vägen över Kyrkjsäteröra ner till Sunndalsöra via Eidsvåg som du var inne på, men där håller man norrut upp till Kristiansund, tar Atlanterhavsvägen vidare till Molde, färja och vidare färd till Åndalsnes.

När det här är klart då har du inget mera du behöver göra på MC, bara sälja cykel´n och återgå till ett behagligr svensonliv.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vi tog en tur i början på juli. Har inte gått igenom bilderna än, men här är ett smakprov. Bilden tagen uppifrån Trollstigen och nedåt dalen:

20120703_123409.jpg

Jaha, man kan ju undra varför den blev stående när den inte är det här.. Men men. Håll tillgodo. Fler kommer.

DesMonster

SDK Socio #2925
Gick med
18 Sep 2008
Hoj
Monster S4R -08
Skriver väl några rader jag också om min och polarens Norgeresa nu i Augusti. Blev totalt 6 resdagar.

Startade hos honom i Uddevalla och körde E6:an upp till Moss. Färja över till Horten. Körde sedan i regn till Skien där vi stannade första natten.

Dag 2 bar det av till Rjukan. Vi hade bestämt att kolla in kraftverket där som motståndsrörelsen saboterade för tyskarna under kriget så de inte kunde tillverka tungt vatten för atombomben. Nu började det bli trevliga vägar. Vi tog en mindre väg över berget mot Rjukan, kallt men fick en varm kopp kaffe på toppen, nice. Ganska mycke regn så det blev övernattning redan i Rauland.

Nästa mål var Lysebotn. Riktigt roliga vägar. Serpentiner ner mot Lysebotn. Kul o köra serpentiner men jag gillar mer då det blir lite mer svepande kurvor med riktigt bra beläggning där man kan ösa på. Färja genom fjorden till Forsand, övernattning.

Nästa dag drog vi till Prekestolshytta och vandrade upp till Prekestolen. Tog ca 3 timmar tor men helt klart värt det. En jäkla utsikt och vi hade bra väder.
Körde sedan norrut till Odda och här var det helt perfekta vägar, precis som jag vill ha det med lagom skarpa svepande kurvor med kanonbeläggning. Vet inte hur de gör när de bygger vägar i Norge men förvånansvärt lite tjälskador.

Efter en natt i Odda körde vi till Geilo över Hardangervidda och sedan till Kongsberg. Samma här, mestadels kanonvägar. Övernattning i Kongsberg o sen tillbaks till Svedala.

Några bilder
Norway1.jpgNorway2.jpgDSC02135.jpgDSC02143.jpg

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...