Norgeturer 2014 All over again

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Tjena!
Tänkte jag skulle lägga upp några bilder jag tycker blev lite tjusiga från sommartrippen nu i juli!

80-talshojsromantik vid foten av trollstigen
IMAG0462.jpg
Vy från toppen
IMAG0474.jpg
Efter Geiranger kan man svänga upp till Dalsnibba, därifrån ser det ut så här. 1500moh, man ser vägen som slingrar sig, Geirangerfjorden uppe till höger samt om man tittar noga en vit prick i nedre vänstra hörnet av fjorden som är ett kryssningsfartyg.
IMAG0510.jpg
Hamburgerstopp längs E39
IMAG0514.jpg
Helt ordinär p-ruta längs E39
IMAG0518.jpg
FV243, aka Snövägen, aka Aurlandsvägen. Slingrar sig upp längs smala, krokiga serpentinvägar. Man når, om jag fattat rätt, 2000moh, och uppe på toppen ser det ut så här:
IMAG0525.jpg
Dito
IMAG0527.jpg
Sen slingrar sen vägen ner längs lika roliga serpentinvägar, men nu med utsikt över Aurlandsfjorden.
IMAG0539.jpg

Last edited:

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Jag och damen var och snurrade lite i Norge för nån vecka sen.
Vi körde:
Dag 1: Umeå-Örnsköldsvik-Sollefteå-Östersund-Trondheim(Storsand), ca 60mil
Dag 2: Trondheim-Otta-Lom-Skjåk Sæter, ca 35mil
Dag 3: Skjåk-Dalsnibba-Geiranger-Trollstigen-Åndalsnes-Molde(Malmefjorden), ca 20mil
Dag 4: Molde-Eide-Kristiansund-Aure-Kyrksæterøra-Orkanger-Trondheim(øysand), ca 25mil
Dag 5: øysand-Mo I Rana(Yttervik), ca 50mil
Dag 6: Yttervik-Bodø-Værøya-Moskenes, ca 30mil (15:00-färjan var inställd så vi fick åka med Værøya-färjan som sen gick vidare till Moskenes...)
Dag 7: Moskenes-Å-Nusfjord-Lødingen (Kongsvika), ca 30mil
Dag 8: Kongsvika-Kiruna-Kangos, Ca 40mil
Dag 9:Kangos-Umeå ca 50mil

Trippmätaren rullade precis över till 3500km när jag svängde in på kvarteret här hemma :)
Nästa år blir det mest troligt att köra upp till Lofoten och vara där en vecka så man hinner utforska lite mer.
Förra året stressade jag igenom Lofoten, och i år blev det samma sak iom att Geiranger-Trollstigen-Atlanthavsvägen tog mer tid än planerat.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu har jag varit i Norge igen! Andra gången i sommar. Eller tredje gången - om dagsturer räknas? ;)

Tisdag kväll for vi från Göteborg på småvägar till Strömstadstrakten för övernattning i sommarstugan. 23 mil i sol.

Onsdag tog vi oss upp i Norge på blandade vägar. Sträckan Dröbak-Kongsberg var lika j*kla trist som alltid. Men väl in på väg 37 var allt bra igen! Vi tog fjällvägen över Gaustatoppen till Rjukan. Sedan vidare norrut via Tinn, över fjället, mot väg 40 till Geilo där vi hade hittat en kalaslägenhet mitt i "city". Se https://goo.gl/maps/xJJCu Kartan stämmer inte helt, lyckades fumla till det efter Sarpsborg och fick ta E6 sista biten mot Dröbak. 47 mil i sol.

Torsdag var lika med hemresa och vi tog oss diagonalt över landet från Geilo till Lilleström, Fetsund och Skönhaug. https://goo.gl/maps/Ell04 En blandning av vackra vägar längs sjöar och några mil grusväg över ett av fjällen.

Efter Skönhaug så var tyvärr min nya favorit 115/114 mot Sarpsborg stängd pga broarbete. Så vi tog istället 22:an mot Bullarebygden. Lång dag, 58 mil i sol och växlande molnighet. Så den kartan stämmer inte helt den heller... ;)

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Nu har jag varit i Norge igen! Andra gången i sommar. Eller tredje gången - om dagsturer räknas? ;)

Tisdag kväll for vi från Göteborg på småvägar till Strömstadstrakten för övernattning i sommarstugan. 23 mil i sol.

Onsdag tog vi oss upp i Norge på blandade vägar. Sträckan Dröbak-Kongsberg var lika j*kla trist som alltid. Men väl in på väg 37 var allt bra igen! Vi tog fjällvägen över Gaustatoppen till Rjukan. Sedan vidare norrut via Tinn, över fjället, mot väg 40 till Geilo där vi hade hittat en kalaslägenhet mitt i "city". Se https://goo.gl/maps/xJJCu Kartan stämmer inte helt, lyckades fumla till det efter Sarpsborg och fick ta E6 sista biten mot Dröbak. 47 mil i sol.

Torsdag var lika med hemresa och vi tog oss diagonalt över landet från Geilo till Lilleström, Fetsund och Skönhaug. https://goo.gl/maps/Ell04 En blandning av vackra vägar längs sjöar och några mil grusväg över ett av fjällen.

Efter Skönhaug så var tyvärr min nya favorit 115/114 mot Sarpsborg stängd pga broarbete. Så vi tog istället 22:an mot Bullarebygden. Lång dag, 58 mil i sol och växlande molnighet. Så den kartan stämmer inte helt den heller... ;)

Låter helt suveränt. Var iväg sista veckan i maj och då spela vi in nästan 6 h film. Av detta gjorde jag en 45 min film. Från denna 45 min-film har jag lagt ut en 10 min-film på youtube. Tyvärr tappar jag, när jag gör "kortfilm av film", på moviemaker möjligheten att blanda motorljud och musik så det fick bli bara musik, men bilderna talar för sig själv. Det är en del customhojar i bild men det beror på att vi andra hade en förmåga att hamna först och fick stå och vänta in ibland. Men det fungerar riktigt bra att köra blandade hojar, man bara väljer olika vägar eller, som sagt, väntar in varandra ibland. Vi var nio hojar totalt. Mycket text nu... Men ni som inte åkt i Norge i slutet av maj/ början av juni - prova det. https://m.youtube.com/watch?v=qDtzamD4cG0

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...