Ja men sedär ja. Ja det är Preikestolen jag menar. Hade fått för mig att den låg i närheten av Bergen… De vore super om du hade tips på vägar i lager
Hej igen, här kommer ett sent svar (mycket jobb å en del resor...). Men du skulle väl inte köra förrän i augusti, väl?
Jag är inget "pro" på Norge, men har varit där 4-5 gånger på långhelgsturer (typ torsdag-söndag). Två gånger har vi varit vid Lysefjorden - där Preikestolen finns. Senaste gången körde vi via Flekkefjord för vi ville prova väg 44 som skulle vara något extra.
Den gången gick rutten ungefär så här (tar detta ur minnet nu):
* Start från Strömstad
* Färjan Moss-Horten
* Väg 306 västerut
* Sedan väg 32 till Skien
* Från Skien, väg 356/38 mot Prestestranda
* 38/358 till Treungen
* 41 till Åmli, passera Åmli
* In på 413, och ta sedan 42 till Evje
* Fortsatte på 42.an
...sedan minns jag inte om vi tog 465 till Liknes/Flekkefjord eller om vi tog 43 och 461. Eller om vi tog någon genväg över utmarkerna? (De vägarna ser kul ut på kartan!)
Övernattning nära Flekkefjord (hytta på Egenes Camping) efter att ha gjort 40-50 mil nånting. Roliga vägar i norsk landsbygd! Bitvis rätt kuperat, men inte några fjäll direkt. BRA (= kul) körning. 495 % roligare än att sitta på träliga E18 i bilkö bland norrmän som kör i 75 km/t...
* Dag 2 lämnade vi Flekkefjord och tog väg 44 till Egersund. Mycket körvärt!
* Efter Egersund fortsatte vi kustvägen (44) som dock var ganska småtrist. Möjligen p g a vädret. Det var moln och disigt så sikten var dålig. Trakten skall annars vara vacker - om man ser något!
Landskapet är platt som i Danmark eller längs Hallandskusten. Kändes konstigt att se ett sådant landskap i bergiga Norge. Vägen längs kusten är för övrigt ganska r-a-k. Varning för touringplatta på däcken!
* Sedan for vi in på 45:an mot Lysebotn, men det är en annan historia. Du skull ju till Preikestolen, ju. Annars så är Lysebotn och vägen dit värt en resa bara det...
Efter Preikestolen kan du med fördel ta väg 13 norröver. Den är fin. Jag har kört väg 13 upp till strax norr om Odda. Körvärt. Eller, så viker du av i Sand och tar 520 en bit innan du går på 13 igen. 520:an är kalas!
Det finns massor av kul vägar i Norge. Och många som kan mycket mer än jag. Men detta är i vart fall några smakprov. Kolla kartan eller be din GPS leta upp vägarna/orterna.
EDIT: ett alternativ kan vara
* Efter Evje, ta väg 9 norröver.
* Kör över fjället mot Suleskar. Riktigt fin körning. Se
http://www.suleskarvegen.no/
* Kör ned till Lysebotn fram och tillbaka. Några mil bara, men vilka mil...
* Rulla vidare på 45:an (fin hojväg) till du möter 508 och väg 13, och fortsätt sedan mot Preikestolen.