tjaa ! jag hoppas på att jag hinner med en Norge resa nu i sommar (den första för mig) om jag har ekonomi som tillåter det. måste skaffa mig en hoj först bara.
(....KLIPP!)
Du har förvisso några steg kvar innan du kommer iväg:
1. Skall hinna med
2. Om ekonomin tillåter
3. Skall skaffa hoj först
Men om du skulle fått fixat allt detta till i sommar så finns det gott av trådar med massor av inlägg och tips, både här på SH och på SMCs forum. Hellre än att upprepa allt som redan skrivits kanske det är en bra idé för dig att först söka runt lite efter "magiska" vägar? Det finns så många sådana i Norge, och det finns mycket att läsa på inför en resa. T ex blozzors resor nedan. Eller den här sidan med några turer från 2008-2010:
http://mcforfun.se/sida1.html Har inte uppdaterat sidan på flera år så de senaste årens resor finns inte med.
Personligen är jag ingen tältare utan bruka bo hytta, campingstuga eller annat hyresrum. Kostar från några hundralappar och uppåt. Reser du ensam? Eller är ni flera som kan dela på en hytta? Är man några som delar så blir det inte så mycket per skalle.
Maten i Norge är dyr, och ibland rätt trist. Vi har funnit att lunch äts med fördel på mackarna. Hellre ta en rejälare macka/dricka/fika på Statoil för NOK 70 - och bli halvnöjd - än att ta en varmrätt för NOK 175 på en vägkrog - och bli missnöjd...
Middag på kvällen kan bli dyrt. Vi har ibland tagit med oss käk, öl och vin och lagat i hyttan. Fast då har vi bara varit borta fyra dagar, och haft några hojar med rejäla packväskor med på resan. Man får plats med 3-4 flak pilsner på passagerarplatsen på en GS Adventure!
Täckes med plast (så att inte tullen ser det så tydligt...) och surras ordentligt. Vin/öl är dyrt i Norge!
Annars kan man handla i lämplig butik varje eftermiddag och sedan laga sin mat på kvällen.
Annat:
- Akta dig för polisen! Det är dyyyrt att åka fast för fortkörning i Norge.
- Södra/sydöstra Norge är rätt tättbefolkat (jämfört med resten av landet alltså) och det är mycket 60-vägar med långa rader av bilar som kör i 58 km/t... Eller i 69 på 70-väg. Tradigt, och ofta svårt att komma förbi på ett bra sätt. Alltså, lämna Oslo-området så fort du kan!
- Milen tar lång tid! Ofta smala och krokiga vägar (=roliga). 40 mil i Norge är långt.
Så, åk dit! När det inte regnar så är det fantastiskt!