bara repigt på en sida, allt annat såg okej ut inga repor. Men det där ser illa ut. Jag provade att känna lite med nageln, det kändes inte djupt utan bara repigt ovanpå.Hur ser överfallen ut? Det är dom som skadas först.
Det där ser ganska normalt ut för en gammal hoj annars.
bara repigt på en sida, allt annat såg okej ut inga repor. Men det där ser illa ut. Jag provade att känna lite med nageln, det kändes inte djupt utan bara repigt ovanpå.
Jag känner inte några ojämnheter med nageln. Det ser värre ut än vad det är. Jag känner lite ojämnhet med fingret på kamaxeln där det ser ut som ett sträck.Tycker inte att det ser helt friskt ut - kan du känna reporna i toppen med nageln? Ser ut som att någon partikel i toppen åkt med runt.
Vad hade jag själv gjort? Om jag inte kan känna någon ojämnhet med nageln - då hade jag lagt på lite monteringsfett för kamaxlar o skruvat ihop igen.
Om jag kan känna ojämnheter (små) Polerat lagerytan på kammen med mycket fin polerduk och kollat att det inte ligger några bitar i reporna på lagerytan - skulle nog inte polerat i lagerytan, aluminium är lätt att ta för mycket på - o sedan monterat ihop.
Öppna efter 100 mils körning - kolla om det ändrats. Om det blir mer repor, leta efter en beg. topp.
Men jag skulle vänta på fler svar här innan jag beslutade mig - jag har inte jättestor erfarenhet av lagerskador i toppar (känner bara till en, och där blev det helras)
Det ser inge vidare ut på insugs sidan. Det till och hänger en bit metall på kanten. Vad gör jag nu? Ska jag försöka polera det slätare ?
Man kan se det såhär också - vad är hojen värd? - vad kostar nya grejer? - vad är hojen värd efter att man bytt det som är trasigt?
Tror att svaret blir, fixa så gott det går o kör så länge hojen håller ihop
Jag gissar på att det har varit dålig smörjning mellan mellan glidytorna då det har slitit på båda kamaxlar. Det var inte så länge sen jag mekade i toppen och då såg det bra ut. Vad ska man smörja med så det inte händer igen?
Nu ska vi inte starta en oljetråd men du började iså fallJa kör inte biltema olja då rasar den diiiiiirekt (inte)
Jo nu kör vi igenNu ska vi inte starta en oljetråd men du började iså fall
Jag vill bara säga en sak och de är att vissa motorer speciellt plågade crossmotorer går snabbt i döden om de körs på lilla minsta olja om de saknar vissa additiver. De är främst kammar lyftare, ja typ allt uppe i toppen som slits fort om man inte kör välkända uttestade oljor med rätt viskositet för just tävlingshojar. Crosshojar har i regel bara 0,8.1,2l oljevolym och den oljan smörjer även växellådan så de ställs enorma krav på oljan. Därför rek jag Motuls värsta olja 300v serien för den är absolut en av de bästa för en crossmasin.
Alla oljor som fabrikanten rek som ex Ktm som kör med Motorex är svinbra också motorerna håller otroligt bra med Motorex. Samma sak med Yamahas olja är garanterat bra för yamaha och de funkar i regel bra i alla liknade motorer.
Kör man Biltema eller annan olja som inte är välkänt bra för en cross så har man störst chans att slita ner motorn enormt snabbt.
Jag rek bara olja som man i hela världen kommit fram till skyddat en motor bäst under många timmars körande och under minst 15-20 års tid bakåt har varit klat
Lite ot men har du skruvat på någon 2-t cross/enduro som har använt ATF-olja?300v oljan är som sagt en racingolja man inte ska köra i väghojen lika många timmar/ mil som Motul 7100 men på en crossmaskin byter man på 10-15 timmar och så länge ska den va bättre än 7100an. De crossmotorer som jag skruvat med som gått på Motul 300v eller Motorex som ktm rek har sett otroligt fin ut trots många timmar och samma sak på usa forum där folk visat motorer som gått på Motul och Motorex har sett ovanlig bra ut vs andra oljor.
Motorex som ktm rek måste va ovanligt bra för deras Adventures 950/990 hojar som körst världen över även i öken klarar över 30000 mil utan att byta något allvarligare i motorerna.
De flesta racingoljorna har kortare livslängd men de skyddar bättre under den tiden vs gatoljor.
Men att Yamaha körde billigaste möjliga olja va skrämmande och underligt de lät ju som Biltema.
De finns såklart massor av andra oljemärken med rätt spec för crosshojar som skyddar lika bra men jag har inte orkat forska fram fler än några få som garanterat ger bra skydd i verkligheten.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |