Han la ner mycket tid på att skriva en text för att övertyga....vem?Hittade detta om Yamahas olja. Lite kul, stämmer bra med vad jag "tror".
Har alla tagit fram popcornen?
Also here's a post by some dude on a web site i found; "It just drives me crazy when people get on " this oil does this and that oil does that" Kick!!!!!! Heres the real deal on YAMALUBE!!!!!!! If you guys want to STILL BE IN DENIAL,,,, PLEASE don't read this post!!!!!!!1st... Yamalube is made by CITGO (cities services oil company).. The packaging facility is on 39th and cicero in Chicago ( a few miles from my home)....2nd,,, Yamalube comes from the EXACT SAME ZILLION GALLON TANK AS DOES at least a DOXEN other brands of 2 stroke oil.... 3rd.. Yamaha does NOT have an oil refining or packaging company , 4th Yamaha buys their oil from the LOWEST BIDDER... They come up with a specification such as TC-W or JASO and the oil MANUFACTURING companies meet their specifications and submit their bids to YAMAHA.... YAMAHA in turn, contracts the LOWEST BIDDER in the demographic area that they market the oil in.... If you live anywhere near CHICAGO,,,The YAMALUBE comes from a zillion gallon VAT on 39th and cicero..... You could buy K mart or wal mart or farm and fleet 2 stroke oil and get the EXACT SAME OIL that is in the Yamalube bottle for HALF THE PRICE... Yamaha doesn't open up the caps and THROW ANY MAGIC POWDER in the gallons of oil when they come from citgo.... Sometimes they come directly from citgo and the yamaha warehouse NEVER EVEN SEE the cases!!!!! I know first hand because a friend of mine who WORKED for CITGO for 25 years used to bring me botles of TEXACO 2 stroke oil..... YES TEXACO 2 stroke oil and you know what???? He got it from CITGO where he worked!!!!!! and furthermore, citgo doesn't open up the bottles and throw the MAJUC POWDER FROM THE YAMAHA CHEMICAL PLANT to make YAMALUBE work better.
Nej jag har ingen erfarenhet av en växellåda som körts på enbart atf men de måste funka bra som skydd för drev o lager för många kör atf i Bil växellådor. Sålänge inte lammellerna slirar så skulle jag inte tveka att köra atf.Lite ot men har du skruvat på någon 2-t cross/enduro som har använt ATF-olja?
ATF-oljans specialitet är ju kugghjul, kul/rull-lager och lameller, precis samma som i växellådan på en 2-t.
Han la ner mycket tid på att skriva en text för att övertyga....vem?
Finns det en enda nu levande människa som någonsin har trott att alla dessa oljemärken kommer från en helt egen tillverkning?
Men Yamaha gör i alla fall kläder, kaffekoppar och strandfiltar.....det är vad jag har hört i alla fall
Jag skulle bli väldigt förvånad om det är någon som INTE använder billigaste möjliga olja som klarar specen, oavsett om det är billigare än Biltema-olja eller någon premium-olja. Nyckeln är just "klarar specen", där tex Yamaha har stenkoll på vad som behövs i sina motorer, medan de billiga oljetillverkarna inte har det. Men finns det bara en spec att gå efter så kan vem som helst tillverka en olja. Och alla vill tjäna pengar, därav billigast möjliga som klarar specen.Han ville nog skrämma mig att Yamha olja kan va snikolja, och de stämmer nog om de är sant att de brandar om den billigaste oljan de kan få tag på som visserligen klarar deras spec. Men de måste va en bra snikolja iså fall för de motorer som körts på Yamalube brukar se bra ut inv. Biltema och säkerligen fler udda märken köper in billigaste de hittar som klarar specen. I de oljorna finns inge extra additiver de är bara nättojämt de klarar sin spec av förklariga prisskäl.
Även de stora märkenas billigaste olja lär dra in på extra godis i oljan just för att kunna va billig.
Vad jag vet så kommer de flesta oljemärken från samma oljeraffinaderi men de har såklart olika recept ur tappkranarna.
Jag är dock osäker på om något märke som har oljeplattformar/borrhål kör sin egen råolja som grund?
Blir det nåt problem med våtkoppling om man häller i för mycket ZDDP?De viktigaste för att klara lyftare och tryckare i toppen samt dreven i lådan är att köpa olja som inehåller mycket zddp. De kan va svårt att hitta i dag då de sänkt den halten i stort sett alla oljor för att släppa in mindra gift samt att de dödar katalysatorer. Till trimmade motorer speciellt med släplyftare brukar jag hälla i extra tillsats med zddp. Motul 300v har stor mängd xddp samma sak med Paybacks supreem serien som kommer från shefferd oil.
Nej de har inte slirat i kopplingen av zddp tillsats men jag har som försiktighetåtgärd kört ca 6 mil utan att trycka in kopplingen så merparten at zinket hinner sätta sig i alla rörliga ståldelar och minska en aning. De är föemodligen inte nödvändigt och funkar bara på lättväxlade lådor som crossar mf. Men köp en olja som redan har hög halt zddp i första hand och de är mestadels rena racingoljor som har det. 20w50 mineralolja som de står något om racing på har i regel hög mängd zddpBlir det nåt problem med våtkoppling om man häller i för mycket ZDDP?
Sätt i riktiga manliga turbofjädrar i kopplingen. Aldrig några slirtendenser. Har slagit i "bilolja" nån gång
Blev lite intresserad av TIMPAB's olja för just det där med zinkinnehåll....
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |