Norra Roadracing Sällskapet

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Vilket kalas roligt race det blev idag:)
synd bara att hojfolket kom för sent!
Det var ni som startade för tidigt :D
Vi (hojfolket ) :D åker alltid från vår samlingsplats kl 18,30 varje Onsdag , vet inte om någon inom Härnöknutters visste att ni körde redan kl 18.00 då hade vi kunnat samlas tidigare.
Lite frågor vore kul att få svar på.
Ni kör på typ 57, 58 ,59 s på varvet har jag hört.
Om nån av er skulle ta en gathoj , ex vis min , vad skulle tiden bli då ungefär ? kul att få en uppskattning ?
Nästa fråga , vad är det absolut viktigaste att tänka på som "nybörjare" vid banåkning ?
Hur mycket väger din racehoj / effekt ?
Om man skulle vilja börja köra hur måste en gathoj ändras för att godkännas för banåkning.
Vilken licens krävs och vart hålls utbildning och vad kostar den ca.
Tacksam för svar !

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Vi (hojfolket ) :D åker alltid från vår samlingsplats kl 18,30 varje Onsdag , vet inte om någon inom Härnöknutters visste att ni körde redan kl 18.00 då hade vi kunnat samlas tidigare.
Om nån av er skulle ta en gathoj , ex vis min , vad skulle tiden bli då ungefär ? kul att få en uppskattning ?
Nästa fråga , vad är det absolut viktigaste att tänka på som "nybörjare" vid banåkning ?
Om man skulle vilja börja köra hur måste en gathoj ändras för att godkännas för banåkning.
Tacksam för svar !

e man helt grön å kör första gången så brukar dom snurra runt på 1:15-1:20 ungefär.

men gathoj går det nog köra på 1:00:xx skulle jag gissa på. Det enda som sätter gränsen är däcken.

du behöver inte ändra på nått för att träna. Förutom att byta ut kylarvätskan mot vatten. Glykol är halt.

Utbildning hålls av olika klubbar, oftast i början av sessongen. NRS funderade ev att hålla en ytterligare om det visar sig finnas många som är intresserade. Men jag vet inte hur det blir med det.

hampus

Rookie 1000 #25#
Gick med
19 May 2004
Hoj
Honda CBR1000 RR-08
Tacksam för svar !

Själv åker jag på en Cbr 1000 -08 som är nästan är standard, förutom Works krachkåpor ifrån greven ca 5000 kr, stålslangar fram 800 kr , ISR Bromspump 3000kr ej viktigt att ha, och slicks.
Fjädringen är standard! körde 58.07 igår:yoparty , mycket tackvare slicksen.
Bra beg. Slicks kan du köpa billigt på banan på tisdagar när vi tränar för ca 1200kr set.:tummenupp
För att få träna på tisdagar så måste du ha gått licenskurs.
Så det är bara att leta upp en kurs och börja gasa med oss!!:)
Har du tur så kommer NRS ha en till kurs, annars kan jag tippsa om
http://www.lms.se/web/_pages/index_sektion.asp?NodeId=4&PageId=8&SektId=114
Välkommen!!!

FOCI

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2006
Hoj
ZX-12R-00 GSX-R600-04
Alviks kan göra det. Han som jobbar i verkstan verkar riktigt duktig på snudd till autistisk. Han upprepade orden "possitivt tänkande" rätt ofta då jag frågade om hjälp med felsökning på min hoj. Men han vet vad han snackar om.

Förresten dängde jag till med 58:67 idag om det nu skulle intressera någon.

hejs svejs

Ja du broder du var snabb att du till och med åker i från dina egna grejjer....
Henke Y.har den...:tummenupp

Romi34

Äntligen hoj igen
Gick med
15 May 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400-07
Tack för svaren Gulleplutt och hampus.
Måste säga att det är imponerande att se hur ni kör. Hur länge har ni kört bana ?
En fråga till , om ni ävan kör gathoj vid "sidan om" , håller ni då hastighetsbegränsningarna , jag menar ni får väl "kicken" från banåkningen. En liten samvetsfråga.
Det man kan känna själv är att det vore så jä... tryggt att slippa alla dessa ouppmärksamma bilförare som lurar i varje trafiksituation.
Tycker själv att man får vara uppmärksam så in i hvt i trafiken. Verkar mest som att ingen ser en eller vill se en i trafiken :huvet .

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
För er som vill se er själva under Onsdagsbus-kvällen och racet och även ni andra som missade hela tillställningen och vill kolla, så är nu filmklipp utlagt på N-TRADE RACING webben.
Som vanligt hittar ni alla våra filmer längst ned på vår länksida via menyvalet "Länkar" längst till höger i menyn. Adressen kan ni säkert redan... om inte.... www.n-trade.se/racing

Mycket nöje

Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Usch nu blir det en sådan där nervös väntan imorgon om det ska vara torrt eller regna. Fortlöpande väderrapporter önskas under morgondagen så vi norrlänningar får veta hur ni har det i södernsland. :)

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Usch nu blir det en sådan där nervös väntan imorgon om det ska vara torrt eller regna. Fortlöpande väderrapporter önskas under morgondagen så vi norrlänningar får veta hur ni har det i södernsland. :)

Jag brukar spana på härnösand kommuns hemsida. där har dom webkamera. Skulle vara fint om dom kunde sätta upp en på banan så man såg hur det ser ut.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r

Här i birsta ca 3 mil från banan så är asfalten torr, men det ser ostadigt ut, det som är bra om det kommer en skur är att det blåser rätt så bra.

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Väder

Mycket bättre väder nu än på morgonen. Vita moln och lite blått 50-50 ungefär med lite inslag av sol. Me det blåser en aning.

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
zx10r
Hoppas du har rätt! Jag kommer till 90 % säkerhet ned och kör, ska åka hem nu och fixa med det sista på hojen.

Om du vill så kan du slå en signal innan då åker för att få aktuell prognos.
Eller kanske ännu bättre, ringa Per Berglund som bor i härnösand.

NRS

Belle
Gick med
26 May 2004
Hoj
Suka 1000
Bra väderleksutsikter

Om du vill så kan du slå en signal innan då åker för att få aktuell prognos.
Eller kanske ännu bättre, ringa Per Berglund som bor i härnösand.

Hejsan!
Skickar upp en länk till SMHI:s alla väderradar, som sammanställer ett nytt väderläge varje halvtimme.
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=9444&l=sv
Där kan man spela upp sekvensen, så ser man själv hastigheten och riktningen på ovädren. Vi får kanske starta en insamling till en webbkamera på banan då::)
Klart ni också får ringa....

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Blev ju riktigt bra väder igår, lite blåsigt kanske men asfalten var ju torr och fin. :tummenupp

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nej inga rekord men jag tyckte det gick bra att köra, känns som om jag har fått en ny hoj nu när styrlagret är bytt. :tummenupp

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!