NRS
Belle
Reflektioner...
1) Styrelsen i NRS anser att det viktigaste av allt, är att få igång verksamheten på banan igen, dvs. se till att banan blir godkänd säkerhetsmässigt vilket den definitivt inte är i dagsläget, och då får tillbaks sin banlicens för roadracing. Då kan även verksamheten genom NRS fortsätta att utvecklas i rätt riktning igen. Just nu lever vi dock i något som liknar ett vacuumtillstånd. Vi lägger av förståeliga skäl ner mest tid på att lösa denna centrala fråga för föreningen i första hand. Vår tid räcker tyvärr inte till, till allt vi skulle vilja göra med NRS.
Du hade ju möjligheten att komma på årsmötet och hjälpa oss med detta arbetet om du velat...
Det finns dock ljuspunkter som dykt upp, och kanske äntligen kan ta oss framåt igen, kan nämna någon här...
Banbolaget har äntligen vunnit den segdragna tvisten som pågått i flera år i miljö-överdomstolen i Östersund vilken är den högsta instansen i Sverige, ang. begränsningar i användandet av anläggningen, så nu är det inget som hindrar dem att satsa på banan igen. Tror det kan ha haft en avgörande betydelse för att hålla tillbaka investeringarna
2) Ang. medverkande på roadshowen, så vill vi ha något att erbjuda de som kanske vill bli medlem i NRS. Just nu kan vi vare sig arrangera träningar eller förarkurser på banan, på grund av dess avsaknad av banlicens. När den är på plats, ska vi ta tag i att ragga medlemmar också...
3) Det vore skoj att kunna åka till en annan bana och ha lite verksamhet, men vi har av förklarliga skäl inte tid just nu att ta tag i detta också. Du får mer än gärna ta tag i att ordna fram sponsorer för en sådan resa, det skulle nog många tycka vara skoj, men det är ett stort jobb att knyta ihop allt. Jag har gjort det några gånger så jag tror jag vet vad som krävs. Det är en inte oväsentlig kostnad för en sådan resa heller, bara en buss kostar 25.000: att hyra, plus logi och banhyra en hel helg, för de som åker med. Vi har idag begränsade möjligheter att få in nya pengar, då vi inte kan ha några förarkurser, eller annan verksamhet,vilket även tar av oss den bästa möjligheten att få in nya medlemmar.
Förutom det vi gör just nu, så försöker vi även att behålla den utbildningskompetens som måste till, för att få utbilda förare och funktionärer inom föreningen. Detta måste nu ske på andra banor för vår del, med allt vad det innebär. Förlorar NRS den kompetensen, kan inte NRS bedriva mycken verksamhet inom föreningen. Det tar också tid av oss i jobbet med föreningen. Vi jobbar som alla vet, ideellt med detta på vår fritid, för att hjälpa er i NRS så bra vi kan efter vår förmåga.
Det är det vi satsar på nu, att få banan i ordning igen....
Vore kul om du kunde hjälpa oss med det också..
Vi har diskuterat lösningar på dina förslag, så vi har det kvar i agendan.
Per Berglund
NRS
1) Styrelsen i NRS anser att det viktigaste av allt, är att få igång verksamheten på banan igen, dvs. se till att banan blir godkänd säkerhetsmässigt vilket den definitivt inte är i dagsläget, och då får tillbaks sin banlicens för roadracing. Då kan även verksamheten genom NRS fortsätta att utvecklas i rätt riktning igen. Just nu lever vi dock i något som liknar ett vacuumtillstånd. Vi lägger av förståeliga skäl ner mest tid på att lösa denna centrala fråga för föreningen i första hand. Vår tid räcker tyvärr inte till, till allt vi skulle vilja göra med NRS.
Du hade ju möjligheten att komma på årsmötet och hjälpa oss med detta arbetet om du velat...
Det finns dock ljuspunkter som dykt upp, och kanske äntligen kan ta oss framåt igen, kan nämna någon här...
Banbolaget har äntligen vunnit den segdragna tvisten som pågått i flera år i miljö-överdomstolen i Östersund vilken är den högsta instansen i Sverige, ang. begränsningar i användandet av anläggningen, så nu är det inget som hindrar dem att satsa på banan igen. Tror det kan ha haft en avgörande betydelse för att hålla tillbaka investeringarna
2) Ang. medverkande på roadshowen, så vill vi ha något att erbjuda de som kanske vill bli medlem i NRS. Just nu kan vi vare sig arrangera träningar eller förarkurser på banan, på grund av dess avsaknad av banlicens. När den är på plats, ska vi ta tag i att ragga medlemmar också...
3) Det vore skoj att kunna åka till en annan bana och ha lite verksamhet, men vi har av förklarliga skäl inte tid just nu att ta tag i detta också. Du får mer än gärna ta tag i att ordna fram sponsorer för en sådan resa, det skulle nog många tycka vara skoj, men det är ett stort jobb att knyta ihop allt. Jag har gjort det några gånger så jag tror jag vet vad som krävs. Det är en inte oväsentlig kostnad för en sådan resa heller, bara en buss kostar 25.000: att hyra, plus logi och banhyra en hel helg, för de som åker med. Vi har idag begränsade möjligheter att få in nya pengar, då vi inte kan ha några förarkurser, eller annan verksamhet,vilket även tar av oss den bästa möjligheten att få in nya medlemmar.
Förutom det vi gör just nu, så försöker vi även att behålla den utbildningskompetens som måste till, för att få utbilda förare och funktionärer inom föreningen. Detta måste nu ske på andra banor för vår del, med allt vad det innebär. Förlorar NRS den kompetensen, kan inte NRS bedriva mycken verksamhet inom föreningen. Det tar också tid av oss i jobbet med föreningen. Vi jobbar som alla vet, ideellt med detta på vår fritid, för att hjälpa er i NRS så bra vi kan efter vår förmåga.
Det är det vi satsar på nu, att få banan i ordning igen....
Vore kul om du kunde hjälpa oss med det också..
Vi har diskuterat lösningar på dina förslag, så vi har det kvar i agendan.
Per Berglund
NRS
Skrev några punkter som förslag till nya styrelsen.
1. Det viktigaste av allt är att vi kan få igång ett internt forum där alla medlemmar kan göra sin röst hörd och där vi kan ventilera och diksutera frågor. Då vi i klubben är så utspridda så ser jag att den bästa möjligheten för detta är att använda ett webbbaserat forum. Enkelt och smidigt.
För att få till detta skulle man behöva göra om hemsidan n-r-s.se totalt. ( Jag vet att många tycker den är fin och bra men jag har alltid tyckt att den skulle kunna förbättras avsevärt ).
Jag vet att vi parallellt kör med idrottonline men det tycker jag skall ses som ett komplement till vår egen hemsida och inte tvärtom. Ur exponeringssynpunkt är n-r-s.se det viktigaste vi har. Gör vi den sekundär är vi helt rökta ur marknadsaspekt.
Via en bättre hemsida kan vi sedan sälja reklamplats för att få in intäkter och finasiera den nya webben, samt köra våra egna interna diskussioner och avhandla punkter i ett eget lösenordsskyddat forum som icke medlemmar inte kommer åt. För utan medlemmar finns ingen klubb. Många kommer säkert att gå ur föreningen om de känner att de inte kan påverka besluten.
2. Det kommer en Two Stroke Riders roadshow till Sundsvall den 14:e Maj i Gärdehov med ett event som vänder sig till en yngre målgrupp. Där borde NRS medverka för att visa att vi finns och vad vi håller på med.
Här har vi en gyllene chans att knyta ungas intresse till roadracing. Vi kan även annonsera på deras web för en billig penning för att ytterligare öka exponeringen.
3. Om vi inte kan köra på Mittsverigebanan borde vi hyra någon annan bana där klubben har tillåtelse kan köra. Mitt förslag är att hyra en annan bana i 2dagar (Ex. Karlskoga, Linköping eller motsvarande) och göra en stor NRS aktivitet för medlemmar av det hela. Vi hyr banan och de som kör får köra och de som funktionärar får åka ned gratis och flagga och så har vi kvällsgrillning och "klubbfest"/samkväm på kvällen. Vi har klubbkassa samt att om vi arbetar med sponsorbiten så kan vi få finansiering. Men händer inget så kommer inte heller några sponsorer.
Summa summarum... Satsar man inget, vinner man heller inget.
Hur skall vi ha det????
Alternativet finns ju alltid att starta en ny klubb om vi inte gillar hur NRS hanteras.