Norrköping: Motorcykelolycka

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
JT skrev:
2466741 Jag ber om ursäkt om du tog illa upp, jag har själv varit med om samma sak och då var det också en av det motsatta könet som körde bilen och missbedömde situationen.:kryckor

Jag känner inte till omständigheterna så strunta i mitt klumpiga inlägg.

Jag känner inte heller till omständigheterna, men det är lätt att missbedöma situationen om motorcykeln accelererar till strax över dubbel laglig hastighet.
Nägot som motorcykeln hinner göra på den tid det tar en normalförsiktig bilist att korsa vägen.
 

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Ort
järna
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
en tanke bara! det är inte lätt att va bilförare om vi som åker hoj kör så fort som många av oss gör även jag gör de! vi kan inte bara skylla på bilisterna när det är olyckor an denna typen..
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Jag beklagar olyckan i sig och lider naturligtvis med båda parter och speciellt med motorcyklisten som ådrog sig fysiska skador. Jag hoppas dock att ni har viss förståelse för det jag nu kommer att skriva.

Jag anser att olyckan i sig kan vara intressant med tanke på att vi nu kanske får möjligheten att höra båda sidors version av olyckan. Vi får hoppas att båda parter kan förlåta varandra för det inträffade. Om vi förutsätter att vi får båda sidors version av händelseförloppet så blir det intressant skuldbeläggningen på bilisten minskar eftersom denne är representerad här.

Båda har ju uppenbarligen gjort fel. Motorcyklisten som acclererade upp (ordentligt?) över lagstadgad hastighet och på andra sidan bilisten som brutit mot lämna företrädespåbudet.

Varför visas inga reklamsnuttar på TV från VV om att motorcyklister ofta kör för fort. Nu skall inte detta anses som att jag lobbar för att fortkörning på mc på något sätt skulle bli legitimt utan mer att det faktiskt är så det ligger till.
 

franka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
ER6N
Nu kommer efterspelet, det står i polisrapporten att det va 12m bromsspår.

Det stog även att dom uppskatta hastigheten på mc:n till 50-60km/h, och att han ej har skuld i detta.

Jag tycker inte det känns som att det bara va vi i bilen som har all skuld, Bilen blev skrot, vart sne från vindrutan och bakåt.
Finns det någon chans att man kan få det till att det blir delat ansvar?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
franka skrev:
2594400
Finns det någon chans att man kan få det till att det blir delat ansvar?

Delat ansvar?!

Ni står vid en utfart med tydligt markerad väjningsplikt. Ni påbörjar en vänstersväng och blir påkörda av en hoj som kommer på huvudled ...

Hur ska ni kunna få det till delat ansvar?! :va

krockus0.png
 

franka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
ER6N
korvgubbe skrev:
2594412 Delat ansvar?!

Ni står vid en utfart med tydligt markerad väjningsplikt. Ni påbörjar en vänstersväng och blir påkörda av en hoj som kommer på huvudled ...

Hur ska ni kunna få det till delat ansvar?! :va

krockus0.png


Att han 3-4 sekunder innan va 150 meter bort på en 50 väg?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
franka skrev:
2594426 Att han 3-4 sekunder innan va 150 meter bort på en 50 väg?
föraren av MCn kommer få rätt iom att det inte finns bevis på hur snabbt han körde men bevis på att bilisten kört ut när vejningsplikt råder.

EDIT: hur vart det med bilen? inlösen eller riktar dem bilen?

när farsan vart påkörd å åkte av vägen förra vintern så rikade de hans bmw..
vart aldrig sig lik.. de höll på länge med rikningen men vart ändå inte som bilen var innan så försök få den utlöst så du kan byta till en ikke smälld.
 
Last edited:

franka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
ER6N
Ok men jag tycker det är helt sjukt, han kör i 60km/h säger vi torr asfallt och 12 meter bromsspår. För mig känns det ganska självklart att han skulle hinna få ner farten ganska mycket på denna sträcka, eller rentav hinna stanna. om han får ner farten till 30km/h så har jag mycket svårt och tro att bilen snurrar mer en ett halft varv.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
franka skrev:
2594400 Nu kommer efterspelet, det står i polisrapporten att det va 12m bromsspår.

Det stog även att dom uppskatta hastigheten på mc:n till 50-60km/h, och att han ej har skuld i detta.

Jag tycker inte det känns som att det bara va vi i bilen som har all skuld, Bilen blev skrot, vart sne från vindrutan och bakåt.
Finns det någon chans att man kan få det till att det blir delat ansvar?
Vänta nu. Enligt polisen har hojen uppenbarligen hållt en rimlig hastighet medan ert ekipage har gjort en "jag är blind, kan inte bedöma avstånd och kan inte köra bil"-manöver. Och så frågar du på ett MC-forum om du kan få det till delat ansvar?
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Med de tids-och avståndsangivelser som nämnts borde det finnas gott om tid för motorcyklisten att upptäcka den utsvängande bilen och väja/bromsa om hastigheten var endast 50-60 km/h (enligt bilden har ju motorcyklisten dessutom bytt till det vänstra körfältet medan bilen höll på att köra ut). Var den bedömda hastigheten 50-60 km/h före bromsspårets början?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
franka skrev:
2594426 Att han 3-4 sekunder innan va 150 meter bort på en 50 väg?

Det är er högst subjektiva uppfattning och minnesbild. Du får gärna försöka bevisa det.

Om du inte lyckas bevisa att hojföraren körde för snabbt är ni rätt rökta.
polisen och Fskbolaget lär avskriva ärendet med kommentaren:
- "Ännu en idiotbilist som inte kan skilja på moppar och motorcyklar och hellre chansar på att köra ut än att ta det säkra före det osäkra och stå still tills hojen passerat!"
 

franka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
ER6N
Den bedömda hastigheten var innan mc började bromsa.

korvgubbe skrev:
2594471 Det är er högst subjektiva uppfattning och minnesbild. Du får gärna försöka bevisa det.

Om du inte lyckas bevisa att hojföraren körde för snabbt är ni rätt rökta.
polisen och Fskbolaget lär avskriva ärendet med kommentaren:
- "Ännu en idiotbilist som inte kan skilja på moppar och motorcyklar och hellre chansar på att köra ut än att ta det säkra före det osäkra och stå still tills hojen passerat!"

Så när du kör bil så ser du alltid om det är en moppe eller mc?
 
Last edited:

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
franka skrev:
Så när du kör bil så ser du alltid om det är en moppe eller mc?
Det är just därför man ska ta det säkra före det osäkra. Otroligt att man ska behöva förklara detta för en hojåkare.
 

franka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
ER6N
Stuff skrev:
2594488 Det är just därför man ska ta det säkra före det osäkra. Otroligt att man ska behöva förklara detta för en hojåkare.


När jag kör hoj så antar jag alltid att bilisten inte sett mig om jag kommer till korsning ska köra om mm.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
franka skrev:
2594479
Så när du kör bil så ser du alltid om det är en moppe eller mc?

Nej, och det är därför jag aldrig chansar när jag ska göra en vänstersväng eller korsa en väg och ser att det kommer en motordriven tvåhjuling.

Du skriver själv att polisen bedömt hans beräknade hastighet INNAN inbromsning till 50-60km. Hur du då kan ens tänka på delat ansvar är för mig ett mysterium. Ni gjorde ett misstag och missbedömde situationen.

Jag tänker inte moralisera över situationen utan konstaterar enkelt att ni har alla omständigheter emot er:
- väjningsplikt
- vänstersväng
- mc kör "lagligt på huvudled"

Jag hade nog snarare släppt det hela och tackat min lyckliga stjärna för att motorcyklisten överlevde, så jag slapp ha en ung människas liv på mitt samvete.

Stuff skrev:
2594488. Otroligt att man ska behöva förklara detta för en hojåkare.

...jag är inte överaskad med tanke på killens ålder.. :näsblod :rolleyes:

Född: 1986

Återigen förstår jag hur fsk-bolagen resonerar när de straffar unga förare oavsett fordon.
 
Last edited:

franka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
ER6N
korvgubbe skrev:
2594499 Nej, och det är därför jag aldrig chansar när jag ska göra en vänstersväng eller korsa en väg och ser att det kommer en motordriven tvåhjuling.

Du skriver själv att polisen bedömt hans beräknade hastighet INNAN inbromsning till 50-60km. Hur du då kan ens tänka på delat ansvar är för mig ett mysterium. Ni gjorde ett misstag och missbedömde situationen.

Jag tänker inte moralisera över situationen utan konstaterar enkelt att ni har alla omständigheter emot er:
- väjningsplikt
- vänstersväng
- mc kör "lagligt på huvudled"

Jag hade nog snarare släppt det hela och tackat min lyckliga stjärna för att motorcyklisten överlevde, så jag slapp ha en ung människas liv på mitt samvete.

har du sett bilderna på min bil i början av tråden? finns två länkar. blir bilen så av en krock i 30km/h? blir bilen sne från vindrutan å bakåt? dörrarna på högersidan har nästan inte springa mellan sig så att han träffa oss i under 70km/h har jag svårt å tro.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
franka skrev:
2594509blir bilen så av en krock i 30km/h?

Jag är varken expert på fysik och hastigheter eller på metallurgi eller fordonsingenjör.

Det är inte mig du ska övertyga utan polisen. Om polisen räknat fel när de säger att hojens beräknade hastighet INNAN inbromsning var 50-60km/h så är det dem du bör be göra en ny beräkning..
 

Kiddos77

Cura Posterior - Ett senare bekymmer...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
Höllviken
Hoj
Triumph Daytona 955
Franka, du är tillsammans med en idiotbilist som inte kan skilja på moppar och motorcyklar och hellre chansar på att köra ut än att ta det säkra före det osäkra och stå still tills hojen passerat!

Inse detta och sluta genast försvara hennes beteende genom att skylla på mc-förarens hastighet!
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top