Norrköping: Motorcykelolycka

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Hade varit intressant att höra hojåkarens åsikt om händelseförloppet, men nog låter det som om han elda på lite...

Jag gjorde en liknande grej i min "ungdom".
Svängde vänster med bilen och fick en hoj i sidan.
Hojåkaren hade kört gott och väl över hastighetsbegränsningen inne i stan (uppför Djurgårdsgatan i Lnkpg).
Det är lite av ett krön vilket gjorde det omöjligt för mig att hinna se och uppfatta honom. Jag hade dessutom solen i ögonen.

Att se om en mötande MC kör 50 eller 100 kan vara väldigt svårt, näst intill omöjligt.

OM det är så att hojåkaren kört för fort (mer än 70 om det är 50) tycker jag att ansvaret ligger på hojåkaren.

När jag kör är ute å gasar utgår jag ifrån att ALLA kan svänga/vända/bromsa när som helst.

Tycker inte att detta verkar vara ett glasklart fall, och att då skylla allt på bilisten tycker jag är fel.

Hoppas iaf att det gick bra med allihopa.
 
Last edited:

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Lite OT kanske och inte menat illa för alla de som skadar sig i trafiken, men

om jag ska köra ut från en 50-väg och ser en MC/bil/traktor/flygplan/tankfartyg närma sig 150 meter bort, då ska man kunna utgå ifrån att den kommer i max 50 kmh för det står på skylten.

Sen tittar man givetvis en extra gång och är den för nära, ja då går det för fort och då får man vänta.

Eftersom jag kör MC själv även om jag är ny, så har jag slutat blinka/tuta/sparka av backspeglar på folk som kör ut framför mig om jag ligger högt över hastighetsgränsen, för hur fanken ska dom kunna se det?

Näe, kör man för fort måste man förstå att inte alla ser det utan kan köra ut framför en.

Ett tråkigt ps, eftersom inte alla kan skilja på äpplen och päron: jag hoppas det går bra för alla i denna olycka och jag skriver INGET om skuldfrågan i denna olycka.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
SirWankalot skrev:
2594536

om jag ska köra ut från en 50-väg och ser en MC/bil/traktor/flygplan/tankfartyg närma sig 150 meter bort, då ska man kunna utgå ifrån att den kommer i max 50 kmh för det står på skylten.

Jag får väl förtydliga att jag självfallet anser att en hojförare som dubblar laglig hastighet skall hållas skyldig vid motsvarande olycka. I denna tråd har jag bara diskuterat det aktuella fallet där bevisen knappast är till billistens fördel för att uttrycka det milt.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
jens_rock skrev:
2594528Att se om en mötande MC kör 50 eller 100 kan vara väldigt svårt, näst intill omöjligt.

OM det är så att hojåkaren kört för fort (mer än 70 om det är 50) tycker jag att ansvaret ligger på hojåkaren.

Konstigt tankesätt du har, eller tänker jag fel? Om bilen kör i 70 och hojen i 80 på 50 väg och billisten gör en en felaktig manöver är det då fortfarande hojåkarens ansvar att olyckan skedde??
 

franka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
ER6N
korvgubbe skrev:
2594547 Jag får väl förtydliga att jag självfallet anser att en hojförare som dubblar laglig hastighet skall hållas skyldig vid motsvarande olycka. I denna tråd har jag bara diskuterat det aktuella fallet där bevisen knappast är till billistens fördel för att uttrycka det milt.


och jag kanske ska säga att det va killen på hojen som sa till polisen att han körde i 50-60km/h
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
korvgubbe skrev:
2594547 Jag får väl förtydliga att jag självfallet anser att en hojförare som dubblar laglig hastighet skall hållas skyldig vid motsvarande olycka. I denna tråd har jag bara diskuterat det aktuella fallet där bevisen knappast är till billistens fördel för att uttrycka det milt.

Absolut, det förstod jag hela tiden. Det är inte SH som ska övertygas utan FB och farbror blå. Ur bilistens perspektiv alltså.

Det kan vara svårt även om det finns fall som det med den kvinnliga advokaten i Skåne där SMC hjälpt med materielexperter och 'fysiker' mm. Där gav deras uträkningar att motorcyklisten skulle legat runt 300 kmh med en Harley. Nåt sånt. Så det kan gå om det finns fysiska bevis nog.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
franka skrev:
2594549 och jag kanske ska säga att det va killen på hojen som sa till polisen att han körde i 50-60km/h

Då får du komponera ett välformulerat brev, gärna med illustrationen där du bestrider hans uppgifter. be gärna någon att räkna på bromsspårets längd o.s.v.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Anderzzon skrev:
2594548 Konstigt tankesätt du har, eller tänker jag fel? Om bilen kör i 70 och hojen i 80 på 50 väg och billisten gör en en felaktig manöver är det då fortfarande hojåkarens ansvar att olyckan skedde??

Hm, klurigt det där :va

Generellt sätt nej, då tycker jag att det är delat ansvar.

Men om man bryter mot reglerna måste man vara medveten om att man sätter systemet ur spel, och då måste man bli ansvarig.
Reglerna är satta med utgångspunkten att ALLA följer dom, och gör man inte det så havererar det.

Därmed inte sagt att jag alltid följer reglerna, men jag är då också medveten om konsekvenserna (bilen kanske missbedömmer min hastighet etc etc) och anpassar min körning efter dom.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
12 meter bromsspår räcker väl ungefär till att få ner farten från 50-60 till 0km/h om man bromsar lite halvsurt. Konstigt då att det blev en krock..
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
korvgubbe skrev:
2594412 Delat ansvar?!

Ni står vid en utfart med tydligt markerad väjningsplikt. Ni påbörjar en vänstersväng och blir påkörda av en hoj som kommer på huvudled ...

Hur ska ni kunna få det till delat ansvar?! :va

Om hojen kört för fort (säg 100), t.ex...
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Ugluk skrev:
2594588 12 meter bromsspår räcker väl ungefär till att få ner farten från 50-60 till 0km/h om man bromsar lite halvsurt. Konstigt då att det blev en krock..


I teorin kanske, en helt annan sak i praktiken.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag vill inte lägga mig i hurvida vem som har rätt...

Men jag skulle tycka det vore mycket intressant att sätta sig på hojen, åka i 60 km/h och sedan bromsa mycket med bakbromsen så att den låser sig i 12 meter för att sedan se vilken hastighet man får...

Sedan tar vi den hastigheten (10-20 km/h kanske) och låter en vikt på 200-300 kg åka in i en gammal skrotig bil för att se hur mycket den flyttar sig...

Jag tror alla kan hålla med om att motorcykeln måste haft en mycket högre hastighet än vad som angivits... dock så tror jag det blir mycket svårt att övertala FB och polis om det...
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
Om motorcyklisten var 130 meter bort när bilföraren körde ut, skulle det ta ca 7 sec för honom att komma fram till bilen. På den tiden borde hon ha hunnit förbi, om det nu var 130 meter. Att tänka på dock är att om man åker 60 km/h håller man en hastighet på nästan 17 m/s, och bromssträckan var 12 meter. På bilden fick jag intrycket av att föraren kom i nerförsbacke(?), vilket resulterar i mycket sämre bromsverkan. Vet heller inte hur väglaget var, men jag kan mycket väl tänka mig att man efter 12 m inbromsning från 60 km/h fortfarande har en viss hastighet om omständigheterna är dåliga, vi vet att vid låsta hjul i nerförsbacke reduceras farten mycket dåligt.
Angående skadan på bilen tror jag att 40 km/h skulle räcka för att orsaka sådan skada. Motorcykeln såg ut att ha en massa på minst 220 kg (med förare på), och med tanke på att fronten på en motorcykel har förhållandevis liten area blir kraften/areaenhet mkt stor. Alla har väl sett skräckexempel på bilar som blivit påkörda av mc i höga hastigheter. De har praktiskt taget blivit kapade på mitten.

Jag kan försås ha fel i vissa antaganden, men som jag ser det är det nog inte så osannolikt att mc-föraren höll en ganska laglig hastighet.
 

Skyldig

West Coast Xtremes
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Shanghai
Hoj
ZXR, WR360, cr250, kx60, mini,
Simonpimon skrev:
2594654
Angående skadan på bilen tror jag att 40 km/h skulle räcka för att orsaka sådan skada

Låser mcföraren bakbromsen blir bromsspåren låånga.

Höll mc:n 150 hade hojen nog legat i ditt baksäte nu.

Hoppas att mcföraren kan återhämta sig snabbt utan bestående men...

Angående kvinnliga bilförare: Jag tror att män (inte gubbar) är mer uppmärksamma på motorcyklar (och deras beteende i trafiken) än vad kvinnor är.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
jens_rock skrev:
Tycker inte att detta verkar vara ett glasklart fall, och att då skylla allt på bilisten tycker jag är fel.
Du tycker inte det är ett glasklart fall när en bil som har väjningsplikt kör ut och blir påkörd av en hoj som kör på huvudled i en hastighet av 50-60 km/h? Det skulle vara väldigt intressant att få en bekrivning av vad du anser vara ett glasklart fall.
 

franka

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
ER6N
Simonpimon skrev:
2594654 Om motorcyklisten var 130 meter bort när bilföraren körde ut, skulle det ta ca 7 sec för honom att komma fram till bilen. På den tiden borde hon ha hunnit förbi, om det nu var 130 meter. Att tänka på dock är att om man åker 60 km/h håller man en hastighet på nästan 17 m/s, och bromssträckan var 12 meter. På bilden fick jag intrycket av att föraren kom i nerförsbacke(?), vilket resulterar i mycket sämre bromsverkan. Vet heller inte hur väglaget var, men jag kan mycket väl tänka mig att man efter 12 m inbromsning från 60 km/h fortfarande har en viss hastighet om omständigheterna är dåliga, vi vet att vid låsta hjul i nerförsbacke reduceras farten mycket dåligt.
Angående skadan på bilen tror jag att 40 km/h skulle räcka för att orsaka sådan skada. Motorcykeln såg ut att ha en massa på minst 220 kg (med förare på), och med tanke på att fronten på en motorcykel har förhållandevis liten area blir kraften/areaenhet mkt stor. Alla har väl sett skräckexempel på bilar som blivit påkörda av mc i höga hastigheter. De har praktiskt taget blivit kapade på mitten.

Jag kan försås ha fel i vissa antaganden, men som jag ser det är det nog inte så osannolikt att mc-föraren höll en ganska laglig hastighet.



Motorcykeln har lite uppförsbacke när den ska bromsa den kommer från motsatt sida som du tror. Och sträckan därifrån hon såg hojen är ca150m.

Men du verkar kunna sånt här med fysik när mc:n träffa bilen så snurrade bilen runt ca100grader efter att han bromsat.
hur mycket kraft behövs till det?
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jag har själv varit så nära att smälla där! Det är ett lurigt ställe att korsa med bil. Är det mycket trafik är det svårt att ta sej imellan, villket gör att många tar en chans och åker. Som hoj förare "tror" man att bilen hinner undan. Dessutom så skymmer stolpen i bilen lätt en mc. Hur vet jag det.....jo det var så att jag kom där på natten och skulle svänga vänster. Kollar och åker "JÄVLAR" en hoj......nä en moppe. Det var så nära att jag trodde inte han skulle missa mej. Det var en tjej med en ny scooter. Så vad lärde jag mej? Chansa aldrig aldrig som förare i det korset för det är lurigt.
 

Simonpimon

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ER-6n
franka skrev:
2595044 Motorcykeln har lite uppförsbacke när den ska bromsa den kommer från motsatt sida som du tror. Och sträckan därifrån hon såg hojen är ca150m.

Men du verkar kunna sånt här med fysik när mc:n träffa bilen så snurrade bilen runt ca100grader efter att han bromsat.
hur mycket kraft behövs till det?

Jag trodde ju att mc:n kom i nerförsbacke ._.
Aja hursom, det är flera faktorer som spelar in. Om eran bil stått stilla på plan torr asfalt och blivit påkörd på detta sätt hade det behövts en kraft mkt större än den som uppkommer av en mc i 40 km/h, men med "rätt" omständigheter kan det kanske vara möjligt, men det känns osannolikt. Om ni nu hade uppförsbacke eller nerförsbacke (förstår inte riktigt vilket) när ni gjorde svängen, så påverkar ju det. Om du har nerförsbacke så kommer lutningen att hjälpa bakvagnen på traven eftersom den glider "neråt". Sen kan det kanske ha förekommit grus? Sprickor eller liknande i vägen? Känns som ganska långsökta spekulationer dock...

Jag vill bara igen påpeka att jag mycket väl kan ha gjort nån konstig bedömning eller så, men jag tycker att fysik är intressant, och detta är ett intressant (men otäckt) ämna att klura på.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top