Norrmän är smartare än svenskar

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Ironi eller inte, det är frågan!

Fast om räcken är så farliga så är det sunt att vara extra försiktig när man passerar dessa.
Därmed bör hastigheten för motorcyklar sänkas avsevärt på dessa sträckor, om man nu inte är dödspilot!:död

Om så bara för en sekund tänka sig att du menar allvar så...:rolleyes:

Sickna köer det skulle bli....:död
Och vilken ilska.....:huvet

Kul experiment...för att locka fram folks absolut sämsta sidor....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast om räcken är så farliga så är det sunt att vara extra försiktig när man passerar dessa.
Därmed bör hastigheten för motorcyklar sänkas avsevärt på dessa sträckor, om man nu inte är dödspilot!:död

Ja, eller köra bil så är man ju säkrare, eller lastbil, eller.....

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vid min kontakt med trafikverket resonerade de som så att alla alvarliga skador/olyckor hade minskat samt att MC förare oftast åkte över vajrarna om olyckan var framme. Ungefär så, men jag kommer inte ihåg exakt hur de motiverade det hela.

De visste däremot att jag hade fel för de hade all statestik som motbevisade det hela. Jag var upprörd över deras tilltag med dessa vajerräcken.

Men det är ju skönt att veta att de har statestik som bevisar att det är säkrare för MC att åka in i ett vajerräcke. Dingvall kan man ju alltid lita på och statestik beskriver ju alltid sanningen:huvet

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Om så bara för en sekund tänka sig att du menar allvar så...:rolleyes:

Sickna köer det skulle bli....:död
Och vilken ilska.....:huvet

Kul experiment...för att locka fram folks absolut sämsta sidor....

Nämen vad fint att du själv har tolkat en text:födelseda nu ska du bara förstå innebörden...

Ja, eller köra bil så är man ju säkrare, eller lastbil, eller.....

Åhhh du var en smart rackare :klappar

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Vajerräcken står i 99,99% av fallen på Sveriges tråkigaste vägar, motorvägar och motortrafikleder. Dvs vägar med ändlösa raksträckor och möjligen någon krokig raksträcka, men nästan aldrig kurvor, viltstängsel och gott om plats. Ställen som det generellt sett är väldigt säkert att köra hoj på, lutningen är minimal och risken för en lowsider torde vara obefintlig, att man somnar är troligare. Men på såna vägar är tydligen vajerräcket totalt livsfarligt.

Att däremot dra ut på krokvägar och bomba i 200+, med tjälskott, möten, grus, vilt pga total avsaknad av viltstängsel, korsningar, skymda kurvor och framför allt, avåkningszoner med tallar, stenbumlingar och stolpar, det är hur säkert som helst. Tydligen händer aldrig punkteringar och andra problem där, men så fort man pratar vajerräckesväg så får alla punktering och kör över vildsvin var och varannan meter.

Jag kasnke har missförstått något, men jag har svårt att se logiken. Därmed inte sagt att vajerräcken är helt ofarliga, men dom som har gått omkull där, hade dom mått bättre av att hasa in under en mötande bil?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är stolparna som är farligast, inte vajrarna. Det som dödar/skadar allvarligt är att glida in i stolparna när man väl gått omkull och det är lika illa oavsett om det sitter vajerräcken eller traditionella motorvägsräcken.
Dubbla armco vore så klart säkrast men det är dyrt och djuren kommer inte förbi det smidigt så det lär inte hända. Näst bäst är att klä in stolpar och räcken så man glider längs med så mycket som möjligt och det är här SMC och Trafikverket "samarbetar"...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ajg stör mig absolut mest på är vägsträckor där de petat ner vajerräcken längsmed sidorna av vägen, men inget mitträcke. Great, inte nog med att man får möten med idioter som kör om, man kan inte väja ut i diket för att rädda livhanken, samt att om någon skulle vika in i räcket så kastas de ut i mötande trafik av räcket. Sååå jävla dumt så det finns inte.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vajerräcken står i 99,99% av fallen på Sveriges tråkigaste vägar, motorvägar och motortrafikleder. Dvs vägar med ändlösa raksträckor och möjligen någon krokig raksträcka, men nästan aldrig kurvor, viltstängsel och gott om plats. Ställen som det generellt sett är väldigt säkert att köra hoj på, lutningen är minimal och risken för en lowsider torde vara obefintlig, att man somnar är troligare. Men på såna vägar är tydligen vajerräcket totalt livsfarligt.

Att däremot dra ut på krokvägar och bomba i 200+, med tjälskott, möten, grus, vilt pga total avsaknad av viltstängsel, korsningar, skymda kurvor och framför allt, avåkningszoner med tallar, stenbumlingar och stolpar, det är hur säkert som helst. Tydligen händer aldrig punkteringar och andra problem där, men så fort man pratar vajerräckesväg så får alla punktering och kör över vildsvin var och varannan meter.

Jag kasnke har missförstått något, men jag har svårt att se logiken. Därmed inte sagt att vajerräcken är helt ofarliga, men dom som har gått omkull där, hade dom mått bättre av att hasa in under en mötande bil?

I princip hela E22 är utan vilstaket men med trippla vajerräcken.

Varför tror du att alla hasar in i mötande bilar? :va

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hur många motorcyklister har skadats eller dött på grund av vajerräcken, källa till det då.

Min utbildningslärare på risk1an eller om det var risk2an hävdar att det är inga som dött eller skadats allvarlig av vajerräcken som hela MC-Sverige påstår..

Så ett visst antal mc förare måste skadas eller dö innan det blir intressant att börja tänka efter själv över faran med vajerräcken i höjd med benen på en mc förare.Undrar vilka stackare detta ska bli som ska få offra sig först och tillfalla den såkallade källupplysningen.Hälsa för övrigt din trafikskolelärare att han är allmänt korkad. :fakta

Nedan är en bild från 2002 när en mc förare i Australien träffade ett av dessa vajerräcken och dog med svåra skador.Svårt att se att det är en mc överhuvudtaget.

WRB - T NOBLE FATAL IN FTG - NOV 11, 2002..jpg

2cd8xeg.jpg

Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Så ett visst antal mc förare måste skadas eller dö innan det blir intressant att börja tänka efter själv över faran med vajerräcken i höjd med benen på en mc förare.Undrar vilka stackare detta ska bli som ska få offra sig först och tillfalla den såkallade källupplysningen.Hälsa för övrigt din trafikskolelärare att han är allmänt korkad. :fakta

Nedan är en bild från 2002 när en mc förare i Australien träffade ett av dessa vajerräcken och dog med svåra skador.Svårt att se att det är en mc överhuvudtaget.

View attachment 392748

2cd8xeg.jpg

Håller iofs med dig i stort men med tanke på vinkeln och hastigheten som måste krävas för att trasa sönder hojen så pass så hade det nog krävts avåkningszon eller airfence för att få en bättre utgång på den olyckan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Håller iofs med dig i stort men med tanke på vinkeln och hastigheten som måste krävas för att trasa sönder hojen så pass så hade det nog krävts avåkningszon eller airfence för att få en bättre utgång på den olyckan.

Nu när du säger det så hade det varit intressant att utföra krocktester med mc mot vägräcken i varierande infallsvinklar och hastigheter.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Nu när du säger det så hade det varit intressant att utföra krocktester med mc mot vägräcken i varierande infallsvinklar och hastigheter.

Det har gjorts en del tester men fler behövs.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Man får inte glömma att det kan dyka upp ett mindre föremål eller djur på vägen,
bredvid dessa vajerräckena. Kör man omkull på dessa så kan man också glida in i räckena.

Min poäng är att det inte behövs krock mellan bil och mc.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Vajerräcke är nog det farligaste en motorcyklist kan köra vid och då kan detta trafikverk ta och stoppa upp sina nollvisioner om noll skadade och avlidna i trafiken långt upp någonstans där solen aldrig skiner.För övrigt så är det ju redan allmänt känt bland befolkningen i Sverige hur det Svenska vägnätet nästan vittrar bort pga dåligt underhållna vägar som i sin tur orsakar många otrevliga incidenter både på fyra och två hjul.

Så vassego regering och vägverk för den hänsynen till oss trafikanter. :finger

Om ni höll åtminstone farter i närheten utav hastighetsgränserna så hade flera liv räddads!

Sen kan jag inte fatta varför ni gnäller så mycket om vajerräcken när ni kör som idioter längst med skogar och bilister?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Om ni höll åtminstone farter i närheten utav hastighetsgränserna så hade flera liv räddads!

Sen kan jag inte fatta varför ni gnäller så mycket om vajerräcken när ni kör som idioter längst med skogar och bilister?

Gränshastigheterna för överlevnad vid närkontakt med vägräcke är markant lägre än hastighetsbegränsningarna där dessa brukligt sitter uppsatta, så att hålla hastighetsbegränsningen hjälper inte ett dugg...

Och ja, jag svarar på ett troll...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Så, bara för att grannen tokkör så kan jag offras i en vajer?

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Nu är jag själv en väldigt lugn förare och har inte själv råkat ut för några direkta tillbud. Men jag får kalla kårar efter ryggraden då jag åker dessa vägar med två till ett räckena.

I dessa sk "raka stora vägar" är det ideliga filbyten och alla skall före innan det blir enfiligt igen.

Har legat bakom både bilar och MC som, kosta vad det vill, men de skall bara tränga sig före och vara först in i det enfiliga igen. Har sett otaliga sådan händelser, där iofs alla har klarat sig, men man ser att det är på håret och förr eller senare kommer olyckan.

Då kan man antingen bli utträngd, påkörd bakifrån av någon som inte hann se tillbudet eller helt enkelt kanske själv bara bli så rädd att man får hjärnsläpp och gör något fel.

Landningzonen i det skedet är inte som att landa i en mjuk säng direkt. Vajrar och stolpar precis överallt framför och en liten bit väg man förhoppningsvis träffar.

Det är det jag tycker är vansinnigt felaktigt med dessa vägar.

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Hoj
R1 1999 såklart!
Så, bara för att grannen tokkör så kan jag offras i en vajer?

Det är farligt att köra hoj oavsett vad. Men det blir inte bättre av att man ligger i 100+ hastighetsgränsen. Det kan lika gärna vara ett träd, stolpe, hus, bil ett vanligt räcke, grus mm som blir en mc-förares död. Men jag anser att man minskar chanserna till olyckor drastiskt om man sänker hastigheten och skulle man ändå vurpa så blir konsekvenserna färre.

Jag gjorde det beslutet att sluta köra gata förra säsongen efter några tillbud. Det var inget lätt beslut att göra men känner att det inte är värt riskerna och hoj kan jag ju fortsätta köra på bana :) Sen så har jag funderat på o skaffa någon annan typ utav hoj än en rr men inget känns lockande. Det jag älskar är det otroliga prestandan man får i en hoj, speciellt i en r1a från 99 :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det är farligt att köra hoj oavsett vad. Men det blir inte bättre av att man ligger i 100+ hastighetsgränsen. Det kan lika gärna vara ett träd, stolpe, hus, bil ett vanligt räcke, grus mm som blir en mc-förares död. Men jag anser att man minskar chanserna till olyckor drastiskt om man sänker hastigheten och skulle man ändå vurpa så blir konsekvenserna färre.

Jag gjorde det beslutet att sluta köra gata förra säsongen efter några tillbud. Det var inget lätt beslut att göra men känner att det inte är värt riskerna och hoj kan jag ju fortsätta köra på bana :) Sen så har jag funderat på o skaffa någon annan typ utav hoj än en rr men inget känns lockande. Det jag älskar är det otroliga prestandan man får i en hoj, speciellt i en r1a från 99 :tummenupp

Ja dom där förgasarettorna är det något speciellt med.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!