Norrmän är smartare än svenskar

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Så ett visst antal mc förare måste skadas eller dö innan det blir intressant att börja tänka efter själv över faran med vajerräcken i höjd med benen på en mc förare.Undrar vilka stackare detta ska bli som ska få offra sig först och tillfalla den såkallade källupplysningen.Hälsa för övrigt din trafikskolelärare att han är allmänt korkad. :fakta

Nedan är en bild från 2002 när en mc förare i Australien träffade ett av dessa vajerräcken och dog med svåra skador.Svårt att se att det är en mc överhuvudtaget.

Jag förstår faran med vajerräcka, det är lika illa som en spänd vajer som går sönder/lossnar för att sedan flyga kors och tvärs, jag vet hur det ser ut om man blir träffad av en vajer då.
Jag bad om källor, så man faktiskt kan använda sig av det i diskussioner och inte säga "använd sunt förnuft", alla har inte det.

Var två år sedan jag hade honom så någon hälsning blir det ej.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Hur många motorcyklister har skadats eller dött på grund av vajerräcken, källa till det då.

Min utbildningslärare på risk1an eller om det var risk2an hävdar att det är inga som dött eller skadats allvarlig av vajerräcken som hela MC-Sverige påstår..

Wow, du har en körskola som liksom inte hänger med i tiden..
Du eller din körskolalärare kan läsa i flera timmar om ämnet på
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Vagracken/
eller som annan skrev ring Maria på SMC..

Och vist välter MC:s även när det går rakt fram på en tråkig vajerräckes väg - kolla på SVTplay Uppdrag Granskning; Dödens väg.
Sen finns det en risk att det kommer mera i nästa Uppdrag Granskning - kolla onsdag i veckan som kommer..
Vett inte om dom kommer nämna att rädningstjänsten fick använda spårhund för att hitta allt av motorcyklisten..

Vi har al anledning att vara nervösa, nu vart snacket går om mera vajerräcke, så även i ytterkurvor.. Fullkomligt vansinningt. Egentligen är även stolperna det store problem, och kom ihåg att du ofta kan passera över stolper för varje kilometer du kör. Varje stolpe kan slå ihjäl dig!

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag förstår faran med vajerräcka, det är lika illa som en spänd vajer som går sönder/lossnar för att sedan flyga kors och tvärs, jag vet hur det ser ut om man blir träffad av en vajer då.
Jag bad om källor, så man faktiskt kan använda sig av det i diskussioner och inte säga "använd sunt förnuft", alla har inte det.

Vajrarna lossar inte, och de går inte av. (Om det inte är något fel på dem, speciellt för en mc)
Det är stolparna som gör köttfärs av en hojpilot.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Känner man andra som man känner sig själv?

Nämen vad fint att du själv har tolkat en text:födelseda nu ska du bara förstå innebörden...
Och? Har vi vaknat på alldeles fel sida idag?
Så gott det går, då din utsaga givet scope gränsar till syntax error....endera så trollar du eller i kombination med det citerade ovan så...vete sjutton....men nåt mysko är det nog?:confused:
Åhhh du var en smart rackare :klappar
Du har alltså inget mer vettigt att komma med? Eller så har du omdefinierat ironi och sen tagit det ett steg till...:Bugar

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vajerräcken står i 99,99% av fallen på Sveriges tråkigaste vägar, motorvägar och motortrafikleder. Dvs vägar med ändlösa raksträckor och möjligen någon krokig raksträcka, men nästan aldrig kurvor, viltstängsel och gott om plats. Ställen som det generellt sett är väldigt säkert att köra hoj på, lutningen är minimal och risken för en lowsider torde vara obefintlig, att man somnar är troligare. Men på såna vägar är tydligen vajerräcket totalt livsfarligt.

Att däremot dra ut på krokvägar och bomba i 200+, med tjälskott, möten, grus, vilt pga total avsaknad av viltstängsel, korsningar, skymda kurvor och framför allt, avåkningszoner med tallar, stenbumlingar och stolpar, det är hur säkert som helst. Tydligen händer aldrig punkteringar och andra problem där, men så fort man pratar vajerräckesväg så får alla punktering och kör över vildsvin var och varannan meter.

Jag kasnke har missförstått något, men jag har svårt att se logiken. Därmed inte sagt att vajerräcken är helt ofarliga, men dom som har gått omkull där, hade dom mått bättre av att hasa in under en mötande bil?

Att hasa under en bil eller fronta en obra, men räknar man på det så är det nog 1 på 100 att detta sker om man klotar under körning i ytterkurvaspår på en vanlig väg.

Att klota i ett ytterkurvaspår eller inner för den delen på en 2-1 väg innebär till 99,9% säkerhet att närkontakt med räcke kommer att ske! oavsett hur säkerhetsmedveten man är.

vajerräcken är skit! och dom som inte fattar det kör bara till glasskiosker, kör bana eller borde hänga på zatzy i stället för SH.

Edit: min kanske bittra krydda i inlägget var inte direkt till dig utan till alla ögontjänare här som hävdar att allt är vårt eget fel för att vi... Bullrar, ibland kör för fort, inte har varselväst, kör fel hoj, inte fattar nått, missat att Dingvall är Messias, att SMC fixar detta, att helt gå över till bana är lösningen, att alla som kör bana och gata aldrig någonsin skulle råka ut för detta eftersom dom minsann kan mer,,,,, ja jag är bitter Mao.....

Last edited:

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Och? Har vi vaknat på alldeles fel sida idag?
Så gott det går, då din utsaga givet scope gränsar till syntax error....endera så trollar du eller i kombination med det citerade ovan så...vete sjutton....men nåt mysko är det nog?:confused:

Du har alltså inget mer vettigt att komma med? Eller så har du omdefinierat ironi och sen tagit det ett steg till...:Bugar

Det är lätt att bli förvirrad, men det är hyfsat irriterande när det känns som du medvetet misstolkar mitt inlägg.

Jag köper att man vill ha bort vajerräckerna för dom är farliga men när folk börjar känna sig kränkta för att de inte kan köra som idioter på alla vägar utan att behöva ta de riktigt stora konsekvenserna så lessnar jag.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag bad om källor, så man faktiskt kan använda sig av det i diskussioner och inte säga "använd sunt förnuft", alla har inte det.

Synd, Din lärare hade behövt denna genomgång i lite mer verklighetsrelaterad och jordnära fakta. :(

För Din räkning slängde jag iväg en fråga till Maria Nordqvist på SMC:s kansli för någon kväll sedan, om Du inte vet det så är Maria vår alldeles egna Don Quijote när det gäller viktiga politiska frågor och väderkvarnarna hon bekämpar finns på så vitt skilda platser som Borlänge, Rosenbad och Bryssel. Ikväll fick jag hennes svar, bifogar det i sin helhet:

" Bifogar en presentation som Trafikverket visat. 50 MC-förare har dött i ett räcke sedan 2000. Flera hundra har skadats.

Ingen vet hur många som dött i vajerräcke /annat räcke men bifogad presentation visar att våra vanligaste räcken; vajer och w-balk är vad vi dör och skadas emot. I mitträckesolyckor är det sannolikt bara vajerräcken som dödat MC-förare. De som kör in i räcken får kroppsdelar avslitna, både mot balk och vajerräcke. Läs här:*http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Väg - dokument/VTI notat 20-2011.pdf

Det är troligen stolpar som dödar men en australisk studie visar att vajern har en otrevlig förmåga att både slita av kroppsdelar men tyvärr också att i hög fart leda MC-föraren in i stolpen. Simuleringarna visade i 100 % av fallen att MC-föraren kastades över räcket i motsatt körbana, d v s det som räcket ska skydda från.*http://www.svmc.se/upload/MotocycleBarriers19thESV.pdf

SMC vill att räcken inte bara ska skydda för mötande trafik utan också att de räcken som sätts upp medför minimal skaderisk för den som kör in i det. Här är vajerräcket det sämsta alternativet. Tyvärr visar de djupstudier vi tagit del av att kroppsdelar slits av, vilket försämrar möjligheten att överleva.

Tyvärr är det så att var tionde svensk MC-förare som dör gör det mot ett räcke. Räcken är det vanligaste krockvåldet i singelolyckor där MC-förare dör. Det är synd att trafikskolorna inte känner till detta. Ett antal MC-förare har också omkommit i korsningar på 2+1-vägar. Man har sannolikt inte sett MC-föraren! Till sist. Titta på kraschtester med bilar. Tänk att en MC-förare gör samma sak. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut konsekvensen.http://www.youtube.com/watch?v=-zGJYVe-qms "

I rest my case... :)

Bifogat

• Presentation mc-olyckor i räcke 110623_UTSKICK.pdf
    508.6 KB · Visningar: 53
Last edited:

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
........titta på kraschtester med bilar.................

Hmm, det blir nog inte billigt att reparera! Visst finns det en undersökning som säger att vajerräckena inte var en succé kostnadsmässigt?

Håhåjaja, våra politiker.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kör inte alla mc-åkare även bil? Då kan man ju räkna ut med arslet hur mycket farligare det skulle vara att köra bil på vägar utan vajerräcken kontra med vajerräcken.
Kör man hoj på en väg med vajerräcke så får man helt enkelt köra med insidan av huvudet eller ta konsekvenserna. Visst, det kan ske olyckor ändå och då kan det vara kört. MEN vajerräcken räddar mer liv än de tar och så länge den balansen inte ändras åt det negativa hållet så fyller de en funktion på ett bra sätt.

Visst skulle det gå att tillverka säkrare räcken men vem ska betala för det?

Jag kör hoj på vägar med vajerräcken men jag gråter inte för det. Det är ju mitt val, jag kan ju välja andra vägar istället om det är så. För till sist så är ändå mc ett nöjesfordon i Sverige och hur mycket nöje är det att köra på större vägar där dessa räcken sitter?

Nej, sluta grina och ställ hojen på ett släp och åk till banorna istället om ni nu är så jävla rädda att bli kluvna på mitten av ett vajerräcke.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Hmm, det blir nog inte billigt att reparera! Visst finns det en undersökning som säger att vajerräckena inte var en succé kostnadsmässigt?

Håhåjaja, våra politiker.
Javisst, en doktorsavhandling med livslängdskostnadsanalys visar att vajerräcket är dyrare än andra alternativ och en viktig anledning till att underhållet blivit betydligt dyrare på senare år. Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab

Men det vill ändå inte Trafikverket förstå, det är ju så gött att köpa billigt när man bygger...

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Vajerräcken står i 99,99% av fallen på Sveriges tråkigaste vägar, motorvägar och motortrafikleder. Dvs vägar med ändlösa raksträckor och möjligen någon krokig raksträcka, men nästan aldrig kurvor, viltstängsel och gott om plats. Ställen som det generellt sett är väldigt säkert att köra hoj på, lutningen är minimal och risken för en lowsider torde vara obefintlig, att man somnar är troligare. Men på såna vägar är tydligen vajerräcket totalt livsfarligt.

Att däremot dra ut på krokvägar och bomba i 200+, med tjälskott, möten, grus, vilt pga total avsaknad av viltstängsel, korsningar, skymda kurvor och framför allt, avåkningszoner med tallar, stenbumlingar och stolpar, det är hur säkert som helst. Tydligen händer aldrig punkteringar och andra problem där, men så fort man pratar vajerräckesväg så får alla punktering och kör över vildsvin var och varannan meter.

Jag kasnke har missförstått något, men jag har svårt att se logiken. Därmed inte sagt att vajerräcken är helt ofarliga, men dom som har gått omkull där, hade dom mått bättre av att hasa in under en mötande bil?
Det du har missat är att frågan inte gäller om det ska finnas ett räcke eller inte, utan vilken typ av räcke det ska vara. Det finns säkrare typer av räcken än vajerräckena.

Sedan blir det lite fel att bunta ihop alla i en grupp när det gäller 200+ på 70-väg vs vajerräcken. Ska Pelle acceptera vajerräcken efter sin pendlarväg för att Kalle gillar att nöjesbomba i 200+ på 70-väg?

Jag tycker att bättre och säkrare räcken ska användas än de som används idag (och det låter som att det går åt det hållet). Sedan får väl var och en ansvara för vilka risker man vill ta efter sin favoritväg så länge det inte är någon annan man riskerar.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kör inte alla mc-åkare även bil? Då kan man ju räkna ut med arslet hur mycket farligare det skulle vara att köra bil på vägar utan vajerräcken kontra med vajerräcken.
Du har också missat poängen. (Edit: Se inlägget ovan)

Det finns räcken som är säkrare för ungefär samma kostnad. De kanske inte behöver gå in och attackbyta alla vajerräcken, men använder de annan modell på nydragningar samt där vajerräcken ska bytas så går det åt rätt håll.

Last edited:

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Javisst, en doktorsavhandling med livslängdskostnadsanalys visar att vajerräcket är dyrare än andra alternativ och en viktig anledning till att underhållet blivit betydligt dyrare på senare år. Länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17142508.ab

Men det vill ändå inte Trafikverket förstå, det är ju så gött att köpa billigt när man bygger...

Jupp, när Capex och Opex går på olika konton så..............................

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Ja, det förefaller i o f s inte orimligt att den kroppsdelen fått råda före hjärnan när utvärderingarna gjorts. Debatten handlar inte om för eller emot mötesfri design vilket Du ser om Du läser lite mer noggrannt, det handlar om vilken typ av räcken som är bäst för samtliga trafikanter. Och det är något helt annat...
Kör man hoj på en väg med vajerräcke så får man helt enkelt köra med insidan av huvudet eller ta konsekvenserna. Visst, det kan ske olyckor ändå och då kan det vara kört. MEN vajerräcken räddar mer liv än de tar och så länge den balansen inte ändras åt det negativa hållet så fyller de en funktion på ett bra sätt.
Nu är Du cynisk, eller menar Du på full allvar att det är rimligt att en minoritetsgrupp i trafiken ska tvingas betala med lemlästning eller död för minsta misstag, bara för att skapa en kortsiktig upphandlingsvinst? När det finns säkrare alternativ som i längden blir billigare? Då har vi inte samma åsikt, och Du har precis lagt en helt ny definition på nollvisionen...

Jag kör hoj på vägar med vajerräcken men jag gråter inte för det. Det är ju mitt val, jag kan ju välja andra vägar istället om det är så. För till sist så är ändå mc ett nöjesfordon i Sverige och hur mycket nöje är det att köra på större vägar där dessa räcken sitter?

Nej, sluta grina och ställ hojen på ett släp och åk till banorna istället om ni nu är så jävla rädda att bli kluvna på mitten av ett vajerräcke.
Ja, som skattebetalare i konungariket Sverige vill jag att mina pengar används på bästa och mest effektiva sätt. På lång sikt. Inte att småpåvar till byråkrater ska bygga billigt för att sedan underhålla dyrt, jag skulle t ex själv inte bygga hus med direktverkande el, oavsett hur billigt någon sålde mig elelement. Därför ska vi använda bästa och säkraste räckestypen för alla trafikanter vi tillåter på vägarna. Finns flera likvärdiga produkter väljer man sedan den med lägsta livslängdskostnaden. Varför komplicera det mer? :)

Jag kör mycket bil på landsväg, det är rätt. Och en del hoj, om än jag undviker räckesvägar så långt det går. Därför händer det att jag ser en möjlighet till att t ex bli prejade av en medtrafikant eller på annat sätt försatt i en situation jag inte kunnat förutse eller kan påverka. oavsett min grad av försiktighet eller defensivt körsätt. Innebär det enligt Dig att jag ska vara beredd att dö eller köra med hojen på släp?

Förhoppningsvis framgår det av ovanstående att Ditt resonemang leder till en hel del underliga konsekvenser, i ett modernt samhälle...

Jupp, när Capex och Opex går på olika konton så..............................
Precis, och avdelningen som svarar för det förra enväldigt handlar upp... ;)

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ni sitter och säger att det finns bättre och billigare räcken, varför monteras inte dessa då? Ja, det kan ju vara för att de inte är billigare förutom i det långa loppet. Och vad har vi lärt oss av våra levnadsår i Sverige? Att politikerna inte tänker långsiktigt så den aspekten kan ni slå ur hågen redan nu.

Hitta ett räcke som är billigare vid både montering och inköp än vajerräcken och samtidigt ska de rädda lika många liv som vajerräckena gör i dagens läge.
När ni har gjort det så kommer dessa monteras.

Och ja, en minoritetsgrupp får ta konsekvenserna tyvärr. Man väljer det minst sämsta alternativet, någon nollvision kommer vi aldrig uppnå och det är bara ett spel för gallerierna.

Som sagt, kör med huvudet och sluta grina. Jag misstänker att de mc-olyckor som har haft dödlig utgång på dessa "mördar-vägar" *aftonbladet-citat* inte har skett under lagliga former? Det vill säga laglig hastighet. Nu gissar jag ju bara, som så många andra här i tråden.
Jag vill åtminstone inte att min sambo pendlar på en väg utan dessa räcken, oavsett om det dör mc-åkare där eller ej. Jag kör ju själv mc där och det är liksom inget problem.

roffe_s

Gick med
11 Aug 2005
Hoj
Ni sitter och säger att det finns bättre och billigare räcken, varför monteras inte dessa då? Ja, det kan ju vara för att de inte är billigare förutom i det långa loppet. Och vad har vi lärt oss av våra levnadsår i Sverige? Att politikerna inte tänker långsiktigt så den aspekten kan ni slå ur hågen redan nu.

Hitta ett räcke som är billigare vid både montering och inköp än vajerräcken och samtidigt ska de rädda lika många liv som vajerräckena gör i dagens läge.

Och ja, en minoritetsgrupp får ta konsekvenserna tyvärr. Man väljer det minst sämsta alternativet, någon nollvision kommer vi aldrig uppnå och det är bara ett spel för gallerierna.

Som sagt, kör med huvudet och sluta grina. Jag misstänker att de mc-olyckor som har haft dödlig utgång på dessa "mördar-vägar" *aftonbladet-citat* inte har skett under lagliga former? Det vill säga laglig hastighet. Nu gissar jag ju bara, som så många andra här i tråden.
Jag vill åtminstone inte att min sambo pendlar på en väg utan dessa räcken, oavsett om det dör mc-åkare där eller ej. Jag kör ju själv mc där och det är liksom inget problem.
Du tror, Du misstänker och Du "vet". Det finns statistik, fakta och underbyggda slutsatser i denna tråd. Du kanske skulle sluta grina på Ditt egna lilla vis och ta del av de förslagen innan Du fortsätter, svaren på Dina frågor och synpunkter finns där? Annars kommer vi nog inte längre... :)

Har Du själv talat med en bilist som hamnat i räcket? Sett den upprivna plåten och de skarpa skadorna efter stolparna? Hört erfarna förare berätta om hur fordonet, efter den första kontakten, suger fast i räcket så de nästan inte kommer därifrån? Se då till att göra det, och sänd dessutom en tanke på vad som hänt om de suttit på en mc. Tänk därefter på hur den förarens anhöriga hade bedömt Ditt resonemang...

För övrigt är det Trafikverket som beslutar investeringar, politiker beslutar anslagen. På rekommendation av Trafikverket. Och jag är ledsen, men så länge mc är tillåten i trafik är motorcyklisternas liv precis likvärdigt med Din sambos. Varken mer eller mindre, precis likvärdigt!

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dags att ändra rubriken "Norrmän är smartare än Anders"

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Mitträcket i all ära, folk kommer bara att ta livet av sig medelst frontning av lastbil på andra vägar....

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure

Herrejösses, det var det konstigaste resonemanget jag hört. Du kan liksom inte tänka dig en situation där bilist byter fil utan att se "dig" i döda vinkeln, eller en punktering, eller hydraulolja på vägen, eller nått annat senario än att det skett under olagliga aktiviteter?

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!