Norska köpet av F-35 istället för JAS 39

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Undrar om vi sett det sista i den historien, såg just att priset för F-35'an landar på 100 miljoner dollar stycket i senaste kostnadsberäkningen.

Går rykten om att Norge skulle ha fått ett fastpris, extremt subventionerat. Billigare än Israel, hör och häpna. Men min gissning är att det inte stämmer, och att det kommer att bli en mycket dyr affär i slutändan. 100 miljoner dollar st. är ungefär dubbla utgångspriset sedan Norge beställt. Detta kommer väl göra gripen NG mycket gynnsamt för Danmark gissar jag.

Vad tror ni andra?
ekot
Nyteknik
Globalsecurity

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror att norska försvaret är bättre lämpade att välja flygplan åt sig själva än vad svensk bitterfittamedia är.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag tror att norska försvaret är bättre lämpade att välja flygplan åt sig själva än vad svensk bitterfittamedia är.

Nyfniken på varför marky inte flyttat till det förlovade landet än för?

Är det bara för att stockholm saknas där? :tungan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Har det här något med årets vasalopp att göra?

Näe Mackan hyllar blint allt som kommer från U-landet i väster.

Snart startar hen en hyllningstråd till Jihad Jane också!

Nyfniken på varför marky inte flyttat till det förlovade landet än för?

Är det bara för att stockholm saknas där? :tungan

Hans palestinapolare tar sig inte in i landet för att hälsa på!

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
OnTopic:

Tror Normännen ångrar sig fett, men i situationen dom är i så kan dom aldrig backa ur.

Det var väl inte bara att planet blev dyrare, det skulle väl dröja ex antal år extra att tillverka skiten?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den här diskussionen är egentligen allt för imbecill att ge sig in i, det var den i ursprungstråden också. Ett gäng gymnasieingenjörer har bestämt sig för vad som är bäst känns det som. Att titta på pris och inte kostnad är typiskt tekniker, om de över huvud taget bryr sig om budgeten de spräcker. Naturligtvis bör NATO-länderna handla av varandra. Att sosse-sverige inte ville vara med är inte Norges fel.

Del widdit.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Den här diskussionen är egentligen allt för imbecill att ge sig in i, det var den i ursprungstråden också. Ett gäng gymnasieingenjörer har bestämt sig för vad som är bäst känns det som. Att titta på pris och inte kostnad är typiskt tekniker, om de över huvud taget bryr sig om budgeten de spräcker. Naturligtvis bör NATO-länderna handla av varandra. Att sosse-sverige inte ville vara med är inte Norges fel.

Del widdit.

Kostnaden var ju dock större på jänkarplanet med V8 :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kostnaden var ju dock större på jänkarplanet med V8 :va

Hur vet du det?
Jag vet att i normalt inköpsarbete, som förmodligen inte skiljer sig nämnvärt från att köpa flygplan, så kvalificerar man leverantörer och anbud på kanske hundratalet parametrar. Ju större, längre och mer komplex affär - desto fler parametrar.

Vilka är det ni bedömt när ni bestämt er för att JAS var så förträffligt?

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
OnTopic:

Tror Normännen ångrar sig fett, men i situationen dom är i så kan dom aldrig backa ur.

Det var väl inte bara att planet blev dyrare, det skulle väl dröja ex antal år extra att tillverka skiten?
Jupp, sista budet jag har hört är 2020 för Norges del. Detta medför att de får en kraftig fördyring i sig bara där, för deras F-16 flotta klarar inte av detta tidsspann utan kraftiga uppdateringar, om jag har förstått problemet rätt.

På frågan om driftskostnaderna så har ju flera oberoende analyser gjort gällande att Gripen NG skulle vara det billigaste planet på marknaden i drift. Både i driftskostnad som sådan, men även updateringarna kommer att bli kostnadseffektiva. Det fanns ju någon siffra om att gripen ligger på halva kostnaden i drift.

Frågan om gripens export handlar egentligen inte så mycket om nationalism, utan mer om inhemska arbetstillfällen. Vi behöver exportframgångar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Både inköpet och driften blir dyrare på JSF, det hymlar inte ens USA med längre.

Internationella bedömare har granskat affären och sagt att Gripen var det bättre planet för Norge.

Kvar blir då bara argumentet att det kostar att köpa NATO-beskydd, man måste köpa NATO material.

Om det sedan är rätt eller fel av norge att köpa dåliga stenkulor av klassens starkaste kille istället för att köpa dom bra stenkulorna av klassens nerd och riskera att den starka killen blir sur, det är upp till norrmännen att avgöra....

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Hur vet du det?
Jag vet att i normalt inköpsarbete, som förmodligen inte skiljer sig nämnvärt från att köpa flygplan, så kvalificerar man leverantörer och anbud på kanske hundratalet parametrar. Ju större, längre och mer komplex affär - desto fler parametrar.

(Inköpspris + (servicekostnad * antal år i tjänst)) - Amerikanskt andrahandsvärde

Sen har jag kastat tärning också :)

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Hur vet du det?

Åtminstone brasilianska flygvapnet anser att JAS slår ut alla konkurrenter i fråga om teknik. Det skall dessutom i längden vara billigast.
Men just vapenköp av denna kaliber skiljer sig markant från alldagliga "normala" inköpsarbeten. Det behöver man ju inte vara raketforskare för att fatta. Det blir knappast mer storpolitik än såhär.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/brasilien-gripen-flygvapen-favorit_4042577.svd

Poppler

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
660 SMC

Del widdit.

Det måste väl vara tvärtom, med ekonomer som bara tar hänsynt till nuvarande räkneskapsår? Om det är några som har förståelse för driften så är det ju ingejörerna...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det måste väl vara tvärtom, med ekonomer som bara tar hänsynt till nuvarande räkneskapsår? Om det är några som har förståelse för driften så är det ju ingejörerna...

Danmark är NATO-medlem och ägs av AP Möller. De har nog redan diskuterat lämpliga motköp med USA :D
Gripens stora potentiella köpare kan nog finnas i bla Asien. Där vill man ofta inte knyta sig till amerikansk eller rysk försvarsmateriel.

Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tror nog att norrmännen har råd att köpa vilket stridflygplan som helst egentligen. Dessutom är det ju här mest ett utslag för sårad svensk stolthet. Hade norrmännen valt mellan t.ex. F-35 och franska Rafale hade nog de flesta sågat dem vid fotknölarna om de inte valt F-35...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Både inköpet och driften blir dyrare på JSF, det hymlar inte ens USA med längre.

Internationella bedömare har granskat affären och sagt att Gripen var det bättre planet för Norge.

Kvar blir då bara argumentet att det kostar att köpa NATO-beskydd, man måste köpa NATO material.

Om det sedan är rätt eller fel av norge att köpa dåliga stenkulor av klassens starkaste kille istället för att köpa dom bra stenkulorna av klassens nerd och riskera att den starka killen blir sur, det är upp till norrmännen att avgöra....

Det finns ett bra argument för Norge att köpa JSF, det är att man inte behöver vara med och ta ansvar för teknik, utbildning och taktikutveckling på systemet. Detta är ingen barnlek i en sådan liten organisation som Norska flygvapnet, dock så använde man från Norges håll mycket lite vettiga argument för sitt val utan ägnade sig istället åt en ganska skamlös smutskastning av Gripen NG. Det är det som är det mest anmärkningsvärda i hela affären, inte att Norge valde JSF, det var ju så att säga ingen högoddsare.

Men jag tror faktiskt att det finns en möjlighet att projektet går i graven, precis som Comanche-projektet gjorde. Man har gått i en pengafälla i det projektet, det är alldeles uppenbart.

• Gilla
Reaktioner: VBK

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Inköp av krigsmateriel handlar mer om politik. Det är komplexa affärer där kunderna kräver motprestationer.

Satt och läste lite på nätet när det dök upp artiklar om Brasiliens köp och såg att JAS presterat väldigt bra under internationella övningar. Vi kan nog vara rätt stolta över att ha kunnat plocka fram en så pass avancerad produkt. Ett land med ca 9 miljoner invånare. Synd bara att vi inte har den politiska kraften som krävs för att kunna sälja det.

Undra om läget varit annorlunda ifall vi varit med i någon allians redan när JAS var på ritbordet?

Sista ordet om F-35 kanske inte är sagt om nu priset skenat iväg bortom kontroll.

Eurofightern verkar ju också drabbats. Det är väl en rad tunga länder som hoppat av projektet av kostnadsskäl?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Och det är ju inga konstigheter att de vill betala för sitt så kallade Nato-skydd heller, de har ju dessutom råd. Och ska vi vara realistiska så känns det säkerligen bättre för oljefolket att ha Usa som storebror istället för Sverige som inte kan göra speciellt mycket.
Att priset skulle vara största skälet finner jag mycket märkligt i detta fallet :va
Och att de sedan väljer Amerikanskt före svenskt kanske verkar konstigt i svenska öron men i slutänden så har Usa det bästa planet och kan erbjuda så mycket mer än vad "vi" kan.

Fy fan vad jag hatar den här jävla Sverige-mentaliteten "Vi är 9 miljoner invånare men tror att vi är störst och bäst på allt".
I det här fallet är vi inte bäst och Norge skulle göra det bästa valet att INTE välja Gripen.
Om jag sitter och gissar? Nej, inte det minsta då jag har haft mer insyn än många andra som inte jobbar med utvecklingen av det.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO