Norska köpet av F-35 istället för JAS 39

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Nu utgav jag mig inte för att veta att Norge innerst inne ville köpa JAS. Frågan är rätt så komplex ur ett både nationellt perspektiv i Norge och Sverige, men även ur ett internationellt perspektiv.

För att börja med Norge så är tydligen landet politiskt sett och även röstlängdsmässigt mycket delat. Där det finns/fanns ett starkt stöd för att köpa JAS. Dels rent allmänt om att inte lägga stora summor på flygplansköpet. I Norge är de mesta oljepengarna låsta för att inte överhetta ekonomin och skapa hyperinflation. Så trots att de egentligen skulle kunna köpa alla plan de hade som favoriter och dubbla mängder så är även de styrda av högre mekanismer som politik och nationalekonomiska ramar.

Sverige är ett av de viktigaste länderna just nu för Norge, då vi är den huvudsakliga barriären in i EU. Effekterna av att stå utanför EU kommer med tiden att potentiellt sett bli mer besvärligt med tiden. Att köpa ett stridsflygplan producerat i EU hade även det varit en signal.

Jag är helt övertygad om att F-35 är ett tekniskt sett bättre plan. Men 10 år är lång tid att vara utan ett effektivt flygvapen. Kolla bara vilka problem det gett oss att vi är utan transporthelikoptrar. Vi har gjort samma "tabbe" som Norge fast med helikopterköp. (köpt en produkt som är fin, men som aldrig verkar levereras)
Problemet för oss är att vi är helt ansvariga för att det blev såhär, medan Norrmännen är oskyldiga.

Min bedömning är att hela denna affären kan komma att bli en inrikespolitisk mardröm för Norska regeringen. Det börjar bli en hel del debatt redan nu om hur turerna har gått.

Sist vill jag bara säga att detta handlar inte om att vara bitter, det handlar om att vara nyfiken då historia skrivs. Jag kunde inte vara med då Norge köpte starfightern, men jag kan försöka hänga med nu. Starfightern är numera legendarisk, jag gissar att f-35'an har möjlighet att bli det oxå.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag är helt övertygad om att F-35 är ett tekniskt sett bättre plan.

Fast å andra sidan, avgör den tekniska komplexiteten hur bra ett flygplan är? Stridsvagn 103 visade på sin tid upp en teknisk komplexitet som vida översteg andra vagnar ur samma generation utan att den för den skull nödvändigtvis var den bästa vagnen vid tillfället.

För att dra lite paralleller till hur man historiskt sett på "wunderwaffen" och hur det har slutat så tror jag att man i USA har gått i "Stealth-fällan".

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men just vapenköp av denna kaliber skiljer sig markant från alldagliga "normala" inköpsarbeten.

Ja, så till vida att det är mer komplext - inte mindre. Du måste alltså ta hänsyn till alla vanliga parametrar, och ett antal till. Ändå sitter här kreti och pleti och vet hur det borde gått till, fast de inte ens vet de första hundra sakerna som skall kontrolelras i en sådan här affär.

VåRt flyG plaN flYger HögGre en AmerIcKas!!!!!!!!!!111111111

Vad hade det kostat Norge om de inte fått denna order av Polen, och hur hänger det ihop med andra motköp inom NATO? Det vet väl raketforskarna på Sporthoj antar jag. :D

För övrigt ännu ett lysande exempel på svensk bitterhet. :lol

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Ja, så till vida att det är mer komplext - inte mindre. Du måste alltså ta hänsyn till alla vanliga parametrar, och ett antal till. Ändå sitter här kreti och pleti och vet hur det borde gått till, fast de inte ens vet de första hundra sakerna som skall kontrolelras i en sådan här affär.

VåRt flyG plaN flYger HögGre en AmerIcKas!!!!!!!!!!111111111

Vad hade det kostat Norge om de inte fått denna order av Polen, och hur hänger det ihop med andra motköp inom NATO? Det vet väl raketforskarna på Sporthoj antar jag. :D

För övrigt ännu ett lysande exempel på svensk bitterhet. :lol

Det handlar för egen del mer om intresse för aktuell nutidshistoria, inte någon bitterhet. Om man är intresserad av vapenaffärer för miljardbelopp som påverkar vårt närområde är det ett intressant ämne. Om man inte är intresserad så är det väl helt okej, men varför då skriva inlägg?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det handlar för egen del mer om intresse för aktuell nutidshistoria, inte någon bitterhet. Om man är intresserad av vapenaffärer för miljardbelopp som påverkar vårt närområde är det ett intressant ämne. Om man inte är intresserad så är det väl helt okej, men varför då skriva inlägg?

Jag menade inte att du var bitter, jag menade Saab.
EDIT: eftersom de stämmer hit och gnäller dit så snart de misslyckas

Varför skulle inte jag vara intresserad? Jag är ytterst intresserad, främst av vilket bedömningsunderlag den massiva kritikerkåren i gymnasieåldern lutar sig mot när de påstår än det ena och än det andra.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mer intressant än Norge-affären tycker jag det ska bli med Indien och Brasilien. De har ju dessutom visat intresse för hangarfartygsversionen.
Flera utlänska tidningar har ju dessutom angett att Gripen hittills leder utvärderingarna från Brasilien. I brasilien-offerten har dessutom SAAB bra support från UK som är stor underleverantör i den versionen.
Vet inte när brassarna ska avge sitt beslut, men det är nära förestående.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag menade inte att du var bitter, jag menade Saab.
EDIT: eftersom de stämmer hit och gnäller dit så snart de misslyckas

Varför skulle inte jag vara intresserad? Jag är ytterst intresserad, främst av vilket bedömningsunderlag den massiva kritikerkåren i gymnasieåldern lutar sig mot när de påstår än det ena och än det andra.

okej, jag kanske missförstod, my bad...

Men sant är väl att gripen inte är det bästa planet i alla lägen, men det är bra nog att konkurrera iaf.

Just Norge kanske känner trycket från Ryssland mer och mer i norr. Så för dem kan det ju vara så att de vill inte ha det "näst bästa".

Mer intressant än Norge-affären tycker jag det ska bli med Indien och Brasilien. De har ju dessutom visat intresse för hangarfartygsversionen.
Flera utlänska tidningar har ju dessutom angett att Gripen hittills leder utvärderingarna från Brasilien. I brasilien-offerten har dessutom SAAB bra support från UK som är stor underleverantör i den versionen.
Vet inte när brassarna ska avge sitt beslut, men det är nära förestående.

Just Brasilien blir intressant. Där har ju flygvapnet gått ut hårt med att de vill ha gripen inget annat. Men återigen, kan vi konkurrera med motköp? jag tror det.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
så går det när ett förståndshandikappat grottfolk inte fattar bättre.

Håller med , Sverige har verkligen noll ingenjörskonst kvar. Grottfolk är lite magstarkt att kalla de stackars ingenjörerna som bara utvecklat bilar och flygplan som ingen vill ha men jag förstår definitivt vad du menar.

Det verkar som om Saab får förbereda en stämning mot Danmark också. :lol

Den danska militären säger nu nej till det amerikanska stridsplanet Joint Strike Fighter (JSF). Men generalerna vill inte ha Gripen utan väljer i stället USA-konkurrenten F 18 Super Hornet. Det uppger Danmarks Radio.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/dansk-militar-vill-ha-boeingplan_4427035.svd

Jag ser att de ansatts hårt av sämre vetande, bra att Danmark nu klargör det som alal normalt tänkande individer förstod redan från början:

Men precis som i Norge är det inte bara prestanda och pris som avgör vad Danmark väljer, när beslutet ska fattas. Detta ska enligt planerna ske 2012.

Det är många andra parametrar som spelar in, säger regeringspartiet Venstres talesman Karsten Nonbo till DR.

Kanske några i denna tråd lärt sig något även denna vecka då.

:banana

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Håller med , Sverige har verkligen noll ingenjörskonst kvar. Grottfolk är lite magstarkt att kalla de stackars ingenjörerna som bara utvecklat bilar och flygplan som ingen vill ha men jag förstår definitivt vad du menar.

Det verkar som om Saab får förbereda en stämning mot Danmark också. :lol

Den danska militären säger nu nej till det amerikanska stridsplanet Joint Strike Fighter (JSF). Men generalerna vill inte ha Gripen utan väljer i stället USA-konkurrenten F 18 Super Hornet. Det uppger Danmarks Radio.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/dansk-militar-vill-ha-boeingplan_4427035.svd

Jag ser att de ansatts hårt av sämre vetande, bra att Danmark nu klargör det som alal normalt tänkande individer förstod redan från början:

Men precis som i Norge är det inte bara prestanda och pris som avgör vad Danmark väljer, när beslutet ska fattas. Detta ska enligt planerna ske 2012.

Det är många andra parametrar som spelar in, säger regeringspartiet Venstres talesman Karsten Nonbo till DR.

Kanske några i denna tråd lärt sig något även denna vecka då.

:banana

Den stora frågan är vad danskarna ska med stridsplan till överhuvudtaget.

De förlorar ju sina krig per telefon.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur har det blivit så?:va

Ja, vad ska man säga. Öppet utbildningssystem för alla möjliga fån, läs: sossar. Skulle inte förvåna mig om vänstern infiltrerar/infiltrerat vapentillverkarna så till vida att de tillverkar dåliga vapen så de blir osäljbara, som JAS t.ex.

Fri utbildning är verkligen inte endast av godo, nu sitter vi på ett berg av ekonomer och ingenjörer som varken kan räkna eller konstruera.

Bevisligen.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Ja, vad ska man säga. Öppet utbildningssystem för alla möjliga fån, läs: sossar. Skulle inte förvåna mig om vänstern infiltrerar/infiltrerat vapentillverkarna så till vida att de tillverkar dåliga vapen så de blir osäljbara, som JAS t.ex.

Fri utbildning är verkligen inte endast av godo, nu sitter vi på ett berg av ekonomer och ingenjörer som varken kan räkna eller konstruera.

Bevisligen.

Fyfan. Fyrfalt fyfan.:mad:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rätt smart att köpa F18 av de amerikanska plan de hade att välja på. Låg risk.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Rätt smart att köpa F18 av de amerikanska plan de hade att välja på. Låg risk.

Jag var på flygshowen i Roskilde förra året, och det var mycket tydligt att de hårdlanserat F18 för danmark. McDonnell Douglas/Boeing (E/F) har lagt ner miljontals kronor på en kampanj med posters och reklammössor och liknande till danska allmänheten. De har tydligen stått på alla mässor och försvarsdagar med ett eget stort tält och amerikanska officerare.

Gripen såg man inte av direkt på marken, men en pilot från F21 genomförde en av de bästa flyguppvisningar jag har sett.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag var på flygshowen i Roskilde förra året, och det var mycket tydligt att de hårdlanserat F18 för danmark. McDonnell Douglas/Boeing (E/F) har lagt ner miljontals kronor på en kampanj med posters och reklammössor och liknande till danska allmänheten. De har tydligen stått på alla mässor och försvarsdagar med ett eget stort tält och amerikanska officerare.

Gripen såg man inte av direkt på marken, men en pilot från F21 genomförde en av de bästa flyguppvisningar jag har sett.

Ingen av de vänner jag har i JAS-projektet har någonsin trott tror att tex ngn av NATO-länderna Norghttp://m.youtube.com/watch?v=8mDU3MRmm9A&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D8mDU3MRmm9Ae eller Danmark skulle välja ett icke amerikanskt plan. Finns inte en mössa,

Däremot är det trick of the trade att många NATO-länder i likhet med ovanstående gärna vill ha Sverige med i upphandlingen eftersom Gripen pressar ned priset på de amerikanska planen. Men eftersom alla vet vilken utgången är så ingår det ju i gentlamannaregeln att man då inte osakligt smutskastar Gripen efter att man fattat sitt förväntade beslut. Det var ju det som kvinnan från Norge inte fattade.
Danskarna kommer nog att sköta det här snyggt, så att det blir win/win.

Åt Norskarna pressade ju Gripen ned priset rejält på det slutgiltiga valet (det amerikanska planet som inte finns) vilket alla var förberedda på. Men det var just "tacken" i form av den osakliga kritiken som fick tom Janes och annan oberoende försvarsmedia att sluta upp bakom Gripen.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ingen av de vänner/kollegor jag har i JAS-projektet har någnsin trott tror att tex ngn av NATO-länderna Norge eller Danmark skulle välja ett icke amerikanskt plan. Finns inte en mössa

Ska Sverige prompt sälja vapen så skulle de vara smartare och säga att de inte skickar några underlag osv. då det mesta redan är känt utan att de kan höra utav sig när de är beredda att skriva på ordern, kostar i runda slängar XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX kr, detaljerna tar vi när det är dags att skriva på.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO