Norton Wankel filmklipp = Ståpälls !

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kommer ihåg storsatsningen på Isle of Man.
90?
91?
Kommer inte ihåg.
Gick bra.
Jag, och många med mig trodde att detta var framtiden.
Engelska polisen trodde det också och tjöppte ett gäng.
Visst:
De var pålitligare än man kunde tro.
Men:
Drack värre än Gudrun Schyman på premiär.
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
fräna hojjar.. 160hp har jag för mig att dom tog ur dom.. finns nåt clip från iom när det kommer en över ett krön bara växlar vidare när han landar.. de e så fränt..*båing* :)
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
den där honda'n lät ju helt galen.. jeflar va krispig den va.. som R26B mazda wankel ungefär.. :)
 

peterlunkan

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Honda CBR 600 rr -03
Kan bara instämma, bland det finaste man hört! Men då har jag inte hört så mycket på mina unga dar :D
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är synd och skam att ingen tar upp wankeln igen.

Suzuki lär inte göra det, dom lär aldrig mer röra i konstruktionen med tång ens, men någon annan Japan, dom brände sig inte lika illa förra gången.

Eller lite friska ryska gasmiljoner till Norton så dom kan göra en nysatsning?

Nu är ju materialproblemen lösta, det finns tätningar som faktiskt tätar, det finns ju till och med flyggodkända wankelmotorer, så tillförlitligheten är det inget fel på...

Ljudet är för härligt, det går en rallycrossbubbla med wankel, den låter förjäkla gott när den drar bort mot varvstoppet på rakan....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är synd och skam att ingen tar upp wankeln igen.

Suzuki lär inte göra det, dom lär aldrig mer röra i konstruktionen med tång ens, men någon annan Japan, dom brände sig inte lika illa förra gången.

Eller lite friska ryska gasmiljoner till Norton så dom kan göra en nysatsning?

Nu är ju materialproblemen lösta, det finns tätningar som faktiskt tätar, det finns ju till och med flyggodkända wankelmotorer, så tillförlitligheten är det inget fel på...

Punkt för punkt:
Ja, det är synd.
Mazda har gett upp, tror jag. 30 års utvecklingsarbete gav en fungerande motor.
Inte mer.
230hk ur 1,6 liter (eller vad det var) är imponerande.
Men de drack soppa och olja som en 230hk V8.

Norton har återuppväckts gång på gång.
Nu är ryktet förbrukat.
Synd.
Att återlansera märket (Amerikaägt nu) med en wankelmodell låter vanskligt.
Hade hellre sett:
[YOUTUBE-ID]Ep7_j8jR6wA[/YOUTUBE-ID]
Som uppgavs vara produktionsfärdig, för att sedan försvinna...

Flygmotorer går på konstantbelastning och konstantvarv.
Steglös utväxling genom vinkling av propellerbladen.
Tror jag.
Mao: Helt andra krav på motorerna.

Flygklubben köpte in ett dieselplan för något år sedan.
Låter pålitligt och säkert.
De som flyger det sitter och tittar efter nödlandningsplatser hela tiden..

Enligt Per Gillbrand, så är den påstått största fördelen med wankelmotorer att det är en oavbruten roterande rörelse.
Men:
Om detta är så bra, varför ser vi inte fler fåglar och fiskar med propeller?

Det är nog troligare att vi får se en ny:
[YOUTUBE-ID]rdxI3faucvM[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]jpiC1RNoM-w[/YOUTUBE-ID]

Eller massproducerad:
[YOUTUBE-ID]djJTQh_RMVQ[/YOUTUBE-ID]
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det är synd och skam att ingen tar upp wankeln igen.
.

jasså inte, detta är den nya uppdaterade Notron wankeln.

# 588cc twin-rotor Wankel type engine.
# Fuel injected, direct spray into both bellmouths.
# Fully variable intake tract to peak maximum torque between 8000rpm and 11,000rpm.
# Electric water pump.
# Ducted fan air cooling for rotors.
# 'Fly-by-wire' throttle
# Power: 170bhp @ 11,500rpm
# Chassis: Twin spar aluminium, by Spondon
# Suspension: Ohlins USD forks, rear Ohlins long-stroke single-sided direct connection unit
# Brakes: AP Racing systems with radially mounted front calipers
# Wheels/tyres: Dymag 16.5-inch, Dunlop
# Dry weight: 130kg


[YOUTUBE-ID]SiUwBX6LVLw[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]g6iSSAIXlGc[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]Tjb7oNWXAfQ[/YOUTUBE-ID]


norton1280x960vu4.jpg
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Var inte det en dödsryckning?

inte som jag tolkar det, iofs så är motorn i denna nya baserad på den gamla, men en ny är under utveckling.
Man har tävlat med den (NRV588) i år.
Norton är nu åter helt engelsktägt och man planerar att släppa gathojar under -09.
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
har jänkarna sålt tillbaka rättigheterna? vad jag vet så ägde ju alldrig jänkarna wankelgrejjerna då det var nåra andra som hadde dom rättigheterna..
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
inte som jag tolkar det, iofs så är motorn i denna nya baserad på den gamla, men en ny är under utveckling.
Man har tävlat med den (NRV588) i år.
Norton är nu åter helt engelsktägt och man planerar att släppa gathojar under -09.
Det hade jag missat.
Skulle vara kul om de även fick köpa loss utvecklingsarbetet på den amerikanska modellen som jag lade in bild på tidigare.

Norton har en särskild plats i mitt hjärta.
Har man hört en Manx eller domiracer på fullt skaft, så förstår man.
Garden gate manx:
[YOUTUBE-ID]ZDYFpspScos[/YOUTUBE-ID]
Featherbed manx:
[YOUTUBE-ID]W5fg0CLQytY[/YOUTUBE-ID]
Domiracer:
[YOUTUBE-ID]JM9hs_qjNw[/YOUTUBE-ID]
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
After nearly fifteen years of US ownership, Norton, the quintessential and most famous of British motorcycle brands returns home.

As a result of prolonged negotiations and a multi-million pound deal we can announce that the Norton motorcycle brand is, at last,
back in caring British hands.

Stuart Garner a UK based businessman and owner of Norton Racing Ltd has bought back all the trademarks
and development work relating to the Norton,
Manx, Atlas, Commando and Dominator brands.

Norton Racing Ltd is already in development of a new rotary engined race bike and now with the ownership of the brand itself plans are being
developed to introduce a new road bike for 2009.

‘This has been a challenging and exciting period for us’ Commented Garner ‘We are proud to have brought the brands back home and
we now intend to focus on
re-establishing Norton as a premier motorcycling brand across the World’ he added.

In the early nineties the brands were bought by Norton Motorcycles Inc in the USA with the view of developing a
new Commando road bike for the US market. Nearly $10 million was spent on IP, design and development,
and this development work has formed part of the new deal.
The investment can now be brought to bear on the new global project for the Norton Commando 961.

Norton intend to develop a strong presence on the track and on the road during 2009 with a new 15000 sq foot factory and
office complex based at Donington Park - Norton are at the heart of motorcycle racing once again and committed to
investment to make the initiative work.

As well as creating a new ‘state of the art’ road bike the Norton brands
will see a vigourous licensing programme through Norton Global Brands
to safeguard and develop licensing of all kinds from spare parts to clothing.

Commenting on the programme Garner said ‘Our trade marks and brand have incredible strength and value,
we will strongly enforce our position as the new owners of these world famous brands and ensure our new partners benefit from
a robust protection programme going forward’.
 
Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Punkt för punkt:
Ja, det är synd.
Mazda har gett upp, tror jag. 30 års utvecklingsarbete gav en fungerande motor.
Inte mer.
230hk ur 1,6 liter (eller vad det var) är imponerande.
Men de drack soppa och olja som en 230hk V8.


Ja men viktmässigt och storlek jämfört med en v8?
Har Mazda gett upp?

Synd och skam om ingen fortsätter med Wankeln.
Det är väl inget för personbilar till Svenssons men till extrema hojar borde fördelarna uppväga nackdelarna näst intill. Likaså lättvikts race farkoster.

Finns ju många gamla trimmade wanklar som de fått bra jävla sprutt i.
Visst dem dricker en del av både det ena och det andra men dem entusiasterna jag pratade med på Elmia mässan för ett par år sedan menade på att de i allla fall var hyggligt tillförlitliga. Sedan kan man ju undra vad de refererar till och allt är väl relativt ;)
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top