Norton Wankel filmklipp = Ståpälls !

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
inte som jag tolkar det, iofs så är motorn i denna nya baserad på den gamla, men en ny är under utveckling.
Man har tävlat med den (NRV588) i år.
Norton är nu åter helt engelsktägt och man planerar att släppa gathojar under -09.

jäklar va kul!
Hoppas det blir så :)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Wankeln kan säker bli en utmärkt räsermotor.
Om man kan enas om hur volymen skall räknas.
Dessutom:
Är det en två- eller fyrtaktare?
Hur många cylindrar är det?
Inte så självklart.

Motorn måste ju passa in i reglementet.

Hur får man tillbaka pengarna för tävlingssatsningar?
Tror inte att tävlingsframgångar med wankelmotor ger försäljningsframgångar för en paralelltwin.
Särskilt inte i konkurens med Triumphs utmärkta motorer, som har (nästan) samma tradition.

Men å andra sidan:
Hur många trodde på Triumphs återlansering efter att ha skämt ut sig på åttiotalet?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Iofs fyrhjuligt,men väldigt vacker wankelsång[YOUTUBE-ID]9675TKafw3g[/YOUTUBE-ID]
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nej men visst är det problematik du nämner. Det vore ändå synd och skam om Wankeln slutade produceras och/eller utvecklades.

Var ju ett inslag från typ trafikmagasinet om en som ägde en registrerad wankel "bil" som hade fått den att dra hyffsat. han hade satt dit dubbla tändstift och gjort lite andra moddar. Någon rysk mockagäng?
De hade lagt ner tillverkningen för att det var svårt att uppnå utsläppskraven tror jag det hette?

Minns inte helt men jäkla inspirerande var det ;)

Wankeln kan säker bli en utmärkt räsermotor.
Om man kan enas om hur volymen skall räknas.
Dessutom:
Är det en två- eller fyrtaktare?
Hur många cylindrar är det?
Inte så självklart.

Motorn måste ju passa in i reglementet.

Hur får man tillbaka pengarna för tävlingssatsningar?
Tror inte att tävlingsframgångar med wankelmotor ger försäljningsframgångar för en paralelltwin.
Särskilt inte i konkurens med Triumphs utmärkta motorer, som har (nästan) samma tradition.

Men å andra sidan:
Hur många trodde på Triumphs återlansering efter att ha skämt ut sig på åttiotalet?
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
läckerbit

jasså inte, detta är den nya uppdaterade Notron wankeln.

# 588cc twin-rotor Wankel type engine.
# Fuel injected, direct spray into both bellmouths.
# Fully variable intake tract to peak maximum torque between 8000rpm and 11,000rpm.
# Electric water pump.
# Ducted fan air cooling for rotors.
# 'Fly-by-wire' throttle
# Power: 170bhp @ 11,500rpm
# Chassis: Twin spar aluminium, by Spondon
# Suspension: Ohlins USD forks, rear Ohlins long-stroke single-sided direct connection unit
# Brakes: AP Racing systems with radially mounted front calipers
# Wheels/tyres: Dymag 16.5-inch, Dunlop
# Dry weight: 130kg

norton1280x960vu4.jpg

Vissa bilder måste bara sparas, tack. Toyman
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
1989-90-91 var jag på Gp på Donnington o då körde dom sin inhemska F1 klass där div japanska märken och 2 eller 3 vankelNorton tävlade,
samtliga åren vann Norton överlägset sina race,sista åter -91 jag var där så gjorde dom ett gästspel i GP åxå,, dom hängde med väldigt bra så länge det inte gällde inbromsningar,då var dom tyvärr chanslösa,jag såg dom tampas med Gardner på långa raksträckan under dunlop bridge o dom var banne mig lika rapp på rakan men uj så fattig i inbromsningen.

ljudet o publikens stim o stom var helt otroligt under hela racet.

// Jocke
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
1989-90-91 var jag på Gp på Donnington o då körde dom sin inhemska F1 klass där div japanska märken och 2 eller 3 vankelNorton tävlade,
samtliga åren vann Norton överlägset sina race,sista åter -91 jag var där så gjorde dom ett gästspel i GP åxå,, dom hängde med väldigt bra så länge det inte gällde inbromsningar,då var dom tyvärr chanslösa,jag såg dom tampas med Gardner på långa raksträckan under dunlop bridge o dom var banne mig lika rapp på rakan men uj så fattig i inbromsningen.

ljudet o publikens stim o stom var helt otroligt under hela racet.

// Jocke

det räjset såg jag på eurosport eller vilken kanal de va som va aktuell då.. reportern tjoa på bra me vill jag minnas..
:yoparty
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vissa bilder måste bara sparas, tack. Toyman

Jag säger detsamma, äntligen ett nytt skrivbordsunderlägg...

Jag har alternerat mellan Jörgens Baker-växellåda och USA-Norton Caferacer-prototyopen som bakgrund, men den här bilden platsar också!
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Jeg har sett både den luftavkjølte "polis" utgaven og den vannavkjølte race versjonen LIVE på et motorsykkeltreff i England. Den "race" versjonen hadde skilt og lys !!!!!!!!!!!!

Har bilde av det en eller annen plass.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nått av det goaste motorljud jag hört, en 4skivig Mazda RX7

[YOUTUBE-ID]tpyZuAtH-FQ[/YOUTUBE-ID]
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Var på Svenska rallyt på den tiden Ur-quattro och 205:eek:rna kämpade om titeln. Då körde Ingvar Carlsson en Wankel (RX-5 eller RX-7?). Visst lät Quattrons 5:a gott, men Wankeln, wow... En perfekt blandning mellan 2-takt och 4-takt, får ståpäls bara jag tänker på det
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ja nog brinner Mazda fortfarande för wankel, deras fungerande Lemans concept Furai har en a nyutvecklad treskivig motor på 450hk.

Bilen testkörs nu på bana och enligt vissa källor kan det hända att den kommer i rent tävlingsutförande.

För övrigt det vackraste som gjorts om jag får säga.

[YOUTUBE-ID]oEOHn7rspsk[/YOUTUBE-ID]


Mazda_Furai_Concept_2008_42349_20080319_l.jpg
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Var på Svenska rallyt på den tiden Ur-quattro och 205:eek:rna kämpade om titeln. Då körde Ingvar Carlsson en Wankel (RX-5 eller RX-7?). Visst lät Quattrons 5:a gott, men Wankeln, wow... En perfekt blandning mellan 2-takt och 4-takt, får ståpäls bara jag tänker på det

den såg jag me.. men var det verkligen Ingvar? Den jag såg var iaf Bror Danielsson ett år i början.. kan ha varit 84 Bror åkte å Ingvar 83:va lär ta en titt på de.. men dom åkte då Rx-7'or båda två..

Jag har träffat Ingvar vid nåra tillfällen å snackat lite om den tiden för många år sen och för en 3-4 år sen på Elmia träffa jag på en lirare som jobbade nere i belgien å byggde upp homologerings seriebilarna.. karosserna.. han hadde mycket kul å berätta hur det hela gick till.. :)
 

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Ort
I en avkrok
Hoj
RD350/Buell
Mazda har gett upp, tror jag. 30 års utvecklingsarbete gav en fungerande motor.
Inte mer.
230hk ur 1,6 liter (eller vad det var) är imponerande.
Men de drack soppa och olja som en 230hk V8.

Norton har återuppväckts gång på gång.
Nu är ryktet förbrukat.
Synd.
Att återlansera märket (Amerikaägt nu) med en wankelmodell låter vanskligt.

Ja.. en väldigt VÄL fungerande motor som även har visat sig konkurenskraftig och tillförlitlig i racing.. En helt makalös utveckling skulle jag vilja kalla det med tanke på att när mazda skaffa patentet å fick en motor å lite diverse ritningar från NSU så trodde dom att den funka.. den dog direkt när man släppte startmotorn.. Mazdas motorer vart en helt egen utveckling med en konstruktions licens upp till 200hp vilket man trodde skulle räcka länge..

När det gäller Norton så vet jag eg inte så mycket mer än att dom verka vinna mycket på 80 å början på 90 talet innan de gick åt skogen för dom är något av ett under hur man lyckades me sånna små medel att nå sånna framgångar som dom har gjort med motorkonstruktionen som gör dom otroligt stora i mina ögon.. rena hjältar!!:yoparty
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top