Så var bromsproblemet förmodligen löst då. Orkar ni inte läsa långa versionen så summerar jag i sista raden.
Har som skrivits konstaterat att bromshandtaget pulserar vid inbromsning samt att framänden vibrerar kraftigt. Har hittills gjort oken helt rena, nya belägg och vätska. Luftat med stum fin känsla i handtaget och skivorna normalt och jämnt varma både efter inbromsning samt vid stop utan att använda frambromsen.
Har inte kollat om skivorna är skeva då jag inte har tillgång till klocka.
Hur som läste jag en massa inlägg på olika forum att det kan vara gamla rester från beläggen som ligger olika tjockt på skivorna och på så sätt skapar obalans. Detta åtgärdas med vanligt slippapper och en kloss. Läste på något forum att man ska undvika slippapper med slipmedel av aluminiumoxid, det kan lämna rester på skivan och "glasa" den igen. Har inget belägg för det men for i varje fall ut till "hovleverantören" Biltema och köpte slipkloss och våtslip med kiselkarbids-beläggning.
Ner i garaget ikväll och hissar upp hojen inställd på ett par timmars slipning av skivor.
Kollar för skoj skull om skivorna är skeva, om det syns med bara ögat. Normalt räcker det ju med ytterst lite skevhet för att det ska kännas ordentligt.
Nåväl, vänster skiva inga problem...
Snurrar hjulet och kikar på höger skiva. Den slår på cirka 0,5mm och detta ganska tvärt också med ett karaktäristiskt jack i ytterkant på skivan från ett skivbromslås.
Kan väl lite torrt konstatera att skivan är sned och att jag ska beställa nya skivor, belägg samt bromsslangar.
Blir förmodligen dessa skivor:
http://www.ebay.com/itm/SUZUKI-Fron...Parts_Accessories&hash=item4858dfa0c4&vxp=mtr