Nostalgisk dragracing med övertryck ..

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
CBR900RR Turbo, XJ650 Turbo
Hur är det? Är det inte snart på tiden att vi dammar av de gamle dragracehojarna? Själv håller jag på att renovera en Funnybike från -82 med en motor baserad på en Kawa 900. Funderar på att bygga en kompressor- eller turbomotor till denna vad det lider men först får jag kanske lära mig hur man kör hoj liggande på magen.
Har i dag 2 st. Dellorto 40er på motorn men har ingen tro på att detta kommer funka. Någon som har har t.ex en uppsättning Mikuni smooth-bore 36or liggande? Inte för att jag vet, men dom som var med på den tiden säger det skulle sitta som handsken.
Gamla turbokit är självklart även det något jag gärna köper.
Andra där ute som renoverar gamla dragracehojar ? Normännen kommer köra en egen serie om 4-5 tävlingar nästa år. Vi borde väl spöa dom (sa han som är gammal normann själv)

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Nu dök det upp en massa ideer i min skalle:yoparty :yoparty :yoparty
Vad gäller? Reglemente?
:banana :banana :banana :banana

Mats

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
När jag såg "nostalgisk dragracing" så kom jag direkt att tänka på en tråd i forumet på Dragbike.com. Vet inte om du sett den, men och någon vill ha lite att titta på (eller kanske lite imspiration till bygget) så finns tråden här http://forums.dragbike.com/forum_posts.asp?TID=1096&PN=1&TPN=1 "Old School Dragbikes and Riders" heter tråden, och det säger väl det mesta :) Man kan bli sittade i timmar där, just nu är det 178 sidor i tråden och många många bilder på gamla feta dragracehojar. Vissa är ganska mäktiga byggen... Trevlig läsning :tummenupp

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Hej på er. Jag var på Gardermoen i Norge där nostalgikillarna där uppe körde egen klass (mest på skoj) under sista tävlingen i sommar. Fanns 8-10 hojar på plats, bl.a. Klarkners gamla Pros Stocker och Reistens värsting med kompressor och hela köret. Kändes som att vara på Sko-Uno på 80talet.
Vad jag fattar kommer det att bli en serie på 4-5 tävlingar nästa år. Vet inte om reglementet och tävlingsformen är klar, men som jag fattar det kommer det köras på så vis att alla i prinsip kan köra mot alla oavsedd klasser och ålder på hojen (dock ska det självklart vara en gammal hoj). Tror det blir så att man kvalar på reaktionstid och sedan blir kvaltiden ens dial-in som man räknar ut handikap i från.
Det finns killar i Norge som jobbar hårt med detta och jag har här i Sverige även varit i kontakt med folk inom SVEMO som absolut har intresse för att detta kan växa även här hemma och är mkt. positiva.
Har någon en syster som har en ex-make vars farbrors kusin känner en snubbe som vet om en gammal hoj som samlar damm så tror jag nog många skulle vara intresserade. Dom kostar lite, tar inte mkt. plats och publiken gillar det.
För mig rör det sig inte om att köra 7or, ska vara glad om jag klarar en 10a, men det spelar ingen roll i dagsläget. Har tidigare ägd flera gamla historiska racebilar med historik och känslan är halva nöjet.
Ni som tänder på detta ska veta att det kommer bli körningar även i Sverige, och hur det än blir finns ju Hot Rod Reunion och Blacksmiths.
Titta i ladan och hör gärna av er. Vill ni veta mer förmedlar jag gärna kontakt till killarna som donar i Norge.

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Vad jag fattar kommer det att bli en serie på 4-5 tävlingar nästa år. Vet inte om reglementet och tävlingsformen är klar, men som jag fattar det kommer det köras på så vis att alla i prinsip kan köra mot alla oavsedd klasser och ålder på hojen (dock ska det självklart vara en gammal hoj). Tror det blir så att man kvalar på reaktionstid och sedan blir kvaltiden ens dial-in som man räknar ut handikap i från.
Precis, det är bracket-racing det är frågan om och Wagners pöjkar kommer nog att åka i Sverige ävene i år.

Classic Bike heter klassen och är ännu bara en norsk klass men det jobbas som sagt en del på en övergripande övning med förhoppning att få ut en och annan svensk hoj på strippen.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Classic Bike

Stämmer bra det, bracketvarianten blir det. Fattade det dock som att dom inte tänkte låta det vara öppet att ändra sina dial-in, utan köra mot det man kvalade på, men jag kan ha fel.
Äähhh, spelar ingen roll hur det blir bara man får gasa lite.
Själv håller jag på att riva ner hojen, ser ut för att det är 4 nya förgasare på gång (hittade dom självklart på annons här på sporthoj). Ser man bort från förgasarbytet och en generell genomgång av grejerna nöjer jag mig med ny lack och bättre puts. Vill ju liksom inte förstöra gamlingen.

Bifogat

• funnybike 012.jpg
    funnybike 012.jpg
    70.9 KB · Visningar: 614

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Stämmer bra det, bracketvarianten blir det. Fattade det dock som att dom inte tänkte låta det vara öppet att ändra sina dial-in, utan köra mot det man kvalade på, men jag kan ha fel.
Äähhh, spelar ingen roll hur det blir bara man får gasa lite.
Själv håller jag på att riva ner hojen, ser ut för att det är 4 nya förgasare på gång (hittade dom självklart på annons här på sporthoj). Ser man bort från förgasarbytet och en generell genomgång av grejerna nöjer jag mig med ny lack och bättre puts. Vill ju liksom inte förstöra gamlingen.

Vilken grym hoj du har :yoparty blir ju sugen att sälja racebilen och köpa hoj istället.

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Det finns flera att köpa där ute om man bara kollar lite. Parkera bilen och köp hoj i stället (se bara till att jag får köpa dina förgasare innan du kommer på att du borde ha dom själv).
Jag är inte helt överens med mig själv om detta för min del ska defineras som seriös racing eller en nostalgitrip, men känner på mig att detta kan komma bli roligt.
En kul liten grej med min hoj är att den trots att den byggdes klar -82 ALDRIG ska ha satt sina hjul på en dragstrip!!!!! Enligt killen jag köpte den av tröttnade byggaren, gasade lite på garageuppfarten och ställde bort den redan innan debut.
En debutanthoj från -82 och en debutantkille från -62. Herrejösses!

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Någon som minns Calle Gotbys dubbelturbo-funnybike? Vet inte om den kvalar in som nostalgi-dragbike, men den har iaf inte rullat dom senaste 10 åren.

Har letat igenom mina gamla pappersfoton men hittar inga bilder på den... och inte en enda bild på hela j-la internet? :confused:

Den gick väl aldrig särskilt fort men var ju riktigt ball, och det fanns ju potential! Jag har inte träffat honom på några år men vad jag har förstått så har han den kvar ännu.

Så, är det nån som har lite bilder på Calles hoj så skicka upp dom här!!

/Mange

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Suzuki 1327 CR
Kolla in senaste nummret av svenska Classic Bike som kom i brevlådan igår (i handeln snart).
Där finns ett långt, bra, reportage om våra "vintage"-världsnamn i dragbike: Thomas Klarkner och Stefan Reisten. Reisten hade för övrigt VÄRLDSREKORDET i Comp. Bike och Klarkner var bara hundradelar ifrån i sin klass. RESPEKT!:yoparty

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Klart den borde klassa. Har väl sina år på nacken och finns den kvar finns det väl inga skäl till att den inte ska köras ......
Ronny Wagner i Norge kör en hoj med något så absurd som 2 st. JAP 500 speedwaymotorer. Ska se om jag inte hittar några bilder hemma som han skickade till mig för ett tag sedan. Finns lite bilder båda på hans hoj och en del andra norska grejer.
Flera som känner till gamla goda racehojar?

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Den här fotade jag på Tullinge för drygt 10 år sen. Vet inte om den rullar fortfarande men jag har inte sett den sen dess!

Kanske står och samlar damm nånstans... :gnissla

Bifogat

• dragbike-tullinge.jpg
    dragbike-tullinge.jpg
    135.2 KB · Visningar: 4,754

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Den här fotade jag på Tullinge för drygt 10 år sen. Vet inte om den rullar fortfarande men jag har inte sett den sen dess!

Kanske står och samlar damm nånstans... :gnissla
Jag la ut en efterlysning på http://HarleyDrags.com och fick en påstötning från Pedda Eneroth som låter meddela att bilden är på Jan-Inge Johanssons Funny Bike. Jan-Inge är från Hultsfred och han labbade med metanol, lustgas, och överladdning i alla möjliga och omöjliga kombinationer. Ram, lustgassystem samt tryckluftsväxlar köpte han av Pedda (som skickade en full lustgastub med posten!!). Enligt sägnen så kom blocket från något slags högfartsvidunder som gått på Bonneville och just blocket lär numera finnas hos en trevlig lurifax uppe i Junsternäset (en halvmil norr om Gäddede).

Liten värld och helt onödigt vetande, jag känner inte Kalle Gottby men om det är Saltis-familjen så gick hans syrra i parallelklass :confused: Det verkar som om Turbo-Andersson känner Gottby personligen, rulla ner en bit på http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=630031&postcount=14

Mvh
PiPPi

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Du är då överallt...

Jag la ut en efterlysning på http://HarleyDrags.com och fick en påstötning från Pedda Eneroth som låter meddela att bilden är på Jan-Inge Johanssons Funny Bike. Jan-Inge är från Hultsfred och han labbade med metanol, lustgas, och överladdning i alla möjliga och omöjliga kombinationer. Ram, lustgassystem samt tryckluftsväxlar köpte han av Pedda (som skickade en full lustgastub med posten!!). Enligt sägnen så kom blocket från något slags högfartsvidunder som gått på Bonneville och just blocket lär numera finnas hos en trevlig lurifax uppe i Junsternäset (en halvmil norr om Gäddede).

Liten värld och helt onödigt vetande, jag känner inte Kalle Gottby men om det är Saltis-familjen så gick hans syrra i parallelklass :confused: Det verkar som om Turbo-Andersson känner Gottby personligen, rulla ner en bit på http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=630031&postcount=14

Mvh
PiPPi

Ja dig träffar man ju på överallt! Läget allt bra eller?

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jo, det är bra. Och "de'samma", tala nu om vem mr X är ;)

Mvh
PiPPi
Annan tråd va? Dessutom är jag belagd med yttrandeförbud:gnissla i ämnet. Lite skämt lite allvar där, men man kan ju fortsätta odla myten eller hur?:va

Kul att det är fler som är inne på dragracing och i synnerhet classic dragbikes. Bra tips om Classic Bikes senaste nummer med Klarkner och Reistens framfart i dåtiden.:tummenupp

Skit om dig kompis!:D

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Någon som minns Calle Gotbys dubbelturbo-funnybike? Vet inte om den kvalar in som nostalgi-dragbike, men den har iaf inte rullat dom senaste 10 åren.

Har letat igenom mina gamla pappersfoton men hittar inga bilder på den... och inte en enda bild på hela j-la internet? :confused:

Den gick väl aldrig särskilt fort men var ju riktigt ball, och det fanns ju potential! Jag har inte träffat honom på några år men vad jag har förstått så har han den kvar ännu.

Så, är det nån som har lite bilder på Calles hoj så skicka upp dom här!!

/Mange

Den sitter tydligen uppmonterad i taket hos nämda person

Nä han hadde nog lite problems den gode Gottby

Men en topspeed på 315 blås lyckades han klämma till med på tullinge

Tyvär hadde väl dom flesta slutat titta och vänt sig om då det för de mesta bara poffa å sköt, om ens den lämnade linjen

( riktigt fotoskygg den där biken tyvär )

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Och ändå var vi nog med på samtliga race han körde(?), vilket iofs inte var så många...

Har för mig att det satt ett foto på Calles hoj i gamla Klux-lokalen. Får kolla med Tobbe. :)

/Mange

Den fanns med i den svartvita tidningen som gavs ut om tullinge räjsen

Vet ej vilka som låg bakom denna men jag kommer ihåg bilden med texten

" sån man skrämmer barnen med " :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...