Nostalgisk dragracing med övertryck ..

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
2-takts dragbike

Är det någon som kommer ihåg Jan Larssons häftiga bygge från mitt/slutet 80tal, något som jag skulle vilja få tag i.
Det var en funnybike med fyra seriekopplade 500cc crossmotorer :yoparty , vilket ljud det måste ha varit.
En svartvit bild på hojen finns i Bike 2/3 1987, är det någon som har en bra bild lägg gärna upp den :tummenupp .

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
CBR900RR Turbo, XJ650 Turbo
Renoveringen går framåt. Det enda som sitter kvar i ramen är motorn. Allt annat är på lack, poleras, renoveras.
Kompisen kom in på en fika i går kväll. Jag var svart om händerna, aluminiumdelarna blänkte och fingrarna var tvärslut. Då fråga polarn; "Har du någon gång provat ..... vad heter det ..... Autosol?" Efter två tuber var det helt fel fråga. Det känns som om han ska hålla sig borta ett tag.:mad:

Bifogat

• slaktet funny 1.jpg
    slaktet funny 1.jpg
    70.4 KB · Visningar: 175
  • slaktet funny 2.jpg
    slaktet funny 2.jpg
    54.4 KB · Visningar: 155

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Renoveringen går framåt. Det enda som sitter kvar i ramen är motorn. Allt annat är på lack, poleras, renoveras.
Kompisen kom in på en fika i går kväll. Jag var svart om händerna, aluminiumdelarna blänkte och fingrarna var tvärslut. Då fråga polarn; "Har du någon gång provat ..... vad heter det ..... Autosol?" Efter två tuber var det helt fel fråga. Det känns som om han ska hålla sig borta ett tag.:mad:

Fin fin mer bilder :tummenupp

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Fin fin mer bilder :tummenupp

Kommer läggas upp, men just nu rör det sig bara om en jädrans hög med delar som ligger packade i bubbelplast och filtar i lådor och på hyllor.
Motorn åkte ut i går, så nu är chassist bara en gullackad rörhög och inget annat. Siktar in mig på att blästra denna i morgon så att den kan lackas med det första.
Känns liksom bättre när man kan börja skruva dit grejerna igen.
Vad kan väl mäte sig med att skruva i hop ett fordon med bara fräsha bitar ......? Inga oljiga fingrar, bara finkläder; Yummmiii! :)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du ett ex på muggen, ett i sängen och ett i garaget av den där katalogen eller har du pluggat in den så du kan den utantill? :D

Vad gäller vissa, oftast helt onödiga saker, så har jag en bisarr minnekapacitet.

Deklarationen är jag dock nära att glömma varje år.

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Vad gäller vissa, oftast helt onödiga saker, så har jag en bisarr minnekapacitet.

Deklarationen är jag dock nära att glömma varje år.

Ja, hur kommer det där sig? Själv kommer jag i håg saker som vem som vann damernas Marathon under OS, blev värdmästare på skridskor -82, skivartister från -80 talet och sådana saker som inte intresserer mig alls.
På samma tid kan jag glömma frugans födelsesdag (skvalra inte, nu!) för inte att förglömma hur jag tar mig från punkt A till punkt B (Har numera GPS i bilen).
På den tiden jag tävlade med bilar i asfaltracing åkte jag över till USA på semester med en kompis och rattade hyrbil under en månad. Efter att ha åkt med mig ett tag var han förvånad över att jag över huvudtaget lyckades hitta tillbaka till start/mållinjen på banorna, och tipsade mig om dragracing ....... så på den vägen är det att jag numera finns här.
Det finns säkert ett namn på problemet eller en diagnos.

Får jag annars bjuda på en liten bild från den tiden, kanske?
Bilen är Bosse "Emma" Emanuelssons 70 1/2 Z28 Superstar Camaro som senare köredes av grev Piper, Greger Pettersson och slutligen alltså av mig.
Jag är obotlig nostalgiker som ni kanske förstår.

Bifogat

• Camaro Z28 NARS.jpg
    Camaro Z28 NARS.jpg
    26.3 KB · Visningar: 255

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Får jag annars bjuda på en liten bild från den tiden, kanske?
Bilen är Bosse "Emma" Emanuelssons 70 1/2 Z28 Superstar Camaro som senare köredes av grev Piper, Greger Pettersson och slutligen alltså av mig.
Jag är obotlig nostalgiker som ni kanske förstår.

Oj oj oj...

Har själv Uffe Larssons Camaro ståendes i garaget hos mamma!
Men den kommer nu köpas av Bo Ridström för återförvandling till Super Star räser!
:yoparty

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Oj oj oj...

Men den kommer nu köpas av Bo Ridström för återförvandling till Super Star räser!

Kul, finns det flera kvar där ute. Fatter inte att du klarar av att sälja den, men i Ridströms ägo kommer den i alla fall till en kille som vet vad det rör sig om. Han var förresten(självklart) mannen bakom motorn i min bil.
Själv fick jag blodat tand och köpte ett riktigt fullracebygge i form utav en 61 Falcon i vilken jag sänkte ner en uppgraderad version av motorn som jag behöll från Camaron. Kom aldrig överens med Falconen och lade av med racing.
Falconen såldes till Robban Jansson i Örebro som sedan sålde den til killen som driver Engine Kit Racing.
Var även under ett par sesonger involverad i teamet Thunderbolt Racing som någon sorts "team manager". Vår -64 Fairlane Thunderboltkopia hamnade även den i Örebro och vann SLC V8-Challengeserien. En riktig mumsbit.:yoparty

Bifogat

• images.jpg
    images.jpg
    2.6 KB · Visningar: 1,016

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Oj oj oj...

http://www.ridstromracing.se

Off-topic men det är en liten värld. För mycket längesedan så byggde jag Super Star-motorer med Trollet åt Kjell Ahnelöv och var crew bl.a. på uppvisnings-"tävlingen" på Zolder en gång. Tiden går och vi med den men kul var det.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
http://www.ridstromracing.se

Off-topic men det är en liten värld. För mycket längesedan så byggde jag Super Star-motorer med Trollet åt Kjell Ahnelöv och var crew bl.a. på uppvisnings-"tävlingen" på Zolder en gång. Tiden går och vi med den men kul var det.

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

På den tiden cycklade jag till tidningsaffären för att köpa Start & Speed. Beställde även SuperStar skivan (yes, dom gav en en singelskiva där hela gänget var med och sjöng. Tro jag har den kvar någon stans).

OK, ett lite offside sidospår, men jag vill bara passa på att nämna att kille som köpte Camaron av mig fortfarande har den stående utan motor/låda (åtminstonde sist jag pratade med honnom) och har sagt sig villig att sälja den för en vettig slant. Mkt. risig, men detta är en original 70 Z28 och en bil med rik tävlingshistoria. Om någon fattar intresse kan ni väl dra i väg ett mail till mig så förmedlar jag kontakten

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Kul, finns det flera kvar där ute.:yoparty

Jo då det finns.
Vi är två som äger den ihop och det har inte hänt nått på ett par år (eller fyra).
Den har med åren blivit Can-Am breddad och taksänkt så det behövs en hel del TLC för att få den i ok skick.

Tiden finns inte tyvärr men att Ridstöm köper den känns bra.

Din Falcon känner jag igen.
Meningen var att vi skulle köra V-8 challange med våran Camaro.

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Jo då det finns.
Vi är två som äger den ihop och det har inte hänt nått på ett par år (eller fyra).
Den har med åren blivit Can-Am breddad och taksänkt så det behövs en hel del TLC för att få den i ok skick.

Tiden finns inte tyvärr men att Ridstöm köper den känns bra.

Din Falcon känner jag igen.
Meningen var att vi skulle köra V-8 challange med våran Camaro.

Och jag känner igen din Camaro .... eller det vill säga inte direkt utan en kille jag pratade med i en depå för några år sedan tipsade mig om att den fanns. Funderar på om jag inte såg en bild på den också någon stans.
Visst blir man sugen, men jag tror nog det är bäst Ridström tar hand om den.:tummenupp

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
Och jag känner igen din Camaro .... eller det vill säga inte direkt utan en kille jag stötte på i en depå för några år sedan tipsade mig om att den fanns. Funderar på om jag inte såg en bild på den också någon stans.
Visst blir man sugen, men jag tror nog det är bäst Ridström tar hand om den.:tummenupp

Köpte den av en som hette Micke i Bålsta.
Den hade stått i en container i 10 år vid nån motorklubb i skogen där.

Hoppas den kommer ut på banan igen.

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Jovisst, ja !Det går framåt i det Hällevadholmska garaget! Ramen är blästrad liksom en hög med andra delar. Persåker hade möjlighet att fixa fram ett passande slicks, div. svets- och putsjobb är klart och jag hoppas kunna lacka ramen nu på lördag.
Det var lite jobbigt att hitta rätt insugningsgummin till förgaseriet, men det är konstigt hur svåra problem kan lösas; satt på en pall och tittade på motorn med sina specialinsug som är svetsade i aluminium för att passa de dubbla 40orna som satt där tidigare. För att matcha dessa förgasare var rören vinklade lite utåt .............. vad om jag vänder två stycken så att alla vinklar åt samma håll? Bingo, max en millimeters avvikelse. Dock flyttas hela förgasarbryggan ca 1 cm åt höger, men vad spelar det för roll.
Bjuder väl på några nya kort när lacken är torr .........
:)

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Kul att du får fuggarna att passa, men det är konstigt att det inte finns gummi som passar, dom har ju suttit på en gammal Kawa :va

Väntar ivrigt på bilder :tummenupp

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Kul att du får fuggarna att passa, men det är konstigt att det inte finns gummi som passar, dom har ju suttit på en gammal Kawa :va

Väntar ivrigt på bilder :tummenupp

Jodå, det finns. Pratade med Roffes och med Bike och båda två kunde skaffa. Dock var det ingen som hade hemma och det var rätt långa leveranstider.
Sän är det så att även insugskanalerna i toppen är portade så en viss portmatchning måste göras om jag väljer att köra med gummisar. Lyckligtvis ser det ut för att denna portningen är symetrisk vilket gör att det inte spelar någon roll om jag vänder 2 av insugningsrören upp och ner.

Ramen är nu i röd primer ........... jo, det går framåt.
Sålde du folkan?:cdevil

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...