Nostalgisk dragracing med övertryck ..

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Den fanns med i den svartvita tidningen som gavs ut om tullinge räjsen

Vet ej vilka som låg bakom denna men jag kommer ihåg bilden med texten

" sån man skrämmer barnen med " :D

Haha, vilken tur att jag är en sån motornörd! "Utskicket" från SSRO har jag en hel hög av.

Scannat, halvdassigt original, men ändå en bild på monstret!

Hmm, vem är det som knyter skorna(?) i bakgrunden... :D

Bifogat

• Gotbys.jpg
    Gotbys.jpg
    72.5 KB · Visningar: 405

pwillen

Medlem
Gick med
1 Mar 2005
Hoj
2-hjulig
Men en topspeed på 315 blås lyckades han klämma till med på tullinge

Tyvär hadde väl dom flesta slutat titta och vänt sig om då det för de mesta bara poffa å sköt, om ens den lämnade linjen
Hm... 315 pinn med trasslig tuning är inte illa.

Den fanns med i den svartvita tidningen som gavs ut om tullinge räjsen
Det låter intressant, vad var det för tidning?

[edit: Ok, Ok, never mind. Kan vara en grej att läsa alla inlägg sen sist :3freak Jag var ju t.o.m. med och layoutade "Utskicket" ett tag...]

Mvh
PiPPi
http://HarleyDrags.com

Last edited:

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Martin Honda ZX9R
Gottby

Kommer ihåg en av de få repor som det faktiskt funkade för Gottby vilt spinnande bakhjul var det ivarje fall större delen av repan. Sen var han på BikeWeekend typ-00 eller nått sånt.
P

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Haha, vilken tur att jag är en sån motornörd! "Utskicket" från SSRO har jag en hel hög av.

HAHAHA ser ni va ung å sportfrisk man va på den tiden

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84

Lite fel i texten "pro stock":confused:

Den här fotade jag på Tullinge för drygt 10 år sen. Vet inte om den rullar fortfarande men jag har inte sett den sen dess!

Kanske står och samlar damm nånstans... :gnissla

Vad mysigt att ha kompressorn i ansiktet, fast jag tycker att DEN ser ut att kunna skrämma barn tom vuxna blir ju rädda..

Last edited:

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
CBR900RR Turbo, XJ650 Turbo
Gött! Det finns tydligen läsare här som varit med ett tag. Då ställer jag en fråga.
Köpte en sats med Dellorto 34or från en gammal Kawa Dragrace hoj till min gamla "klenod". Herr Eneroth hälsade att jag skulle få lite att jobba med jämfört med om jag hade köpt motsvarande Mikunisar. Rätt många mundstycken att pilla på, sa han.
Själv köpte jag dom på annons och har inte en susning. För en gammal raggare är förgasare lika med Holley. Totalnovis på hojbitar.
Och då kommer frågan:
Vem i hela friden kan hjälpa mig tuna in dessa (gärna någon plats norr om Gbg)?
Eller; Några goda tips på förhand om man ska ta i tu med dom själv.
Tackar på förhand!:va

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Tror ej att du kommer få några stora problem att ställa in dom, inga munstycken eller nålar är ändrade från när dom satt på kawadragbiken.

Det ända jag gjorde när jag monterade dom på bilmotorn var att synkadom och mätte in flotörhöjeden sen blev det lite skruvande på blandskruvarna.

Visst ja, provade att byta munstycken och ändra på nålar en dag när det var mycket varmt ute. Men tyckte inte det blev bättre utan byte tillbaka.

Utan större problem fick jag motorn att svara och varva ur 10000v som max :D .

mvh jonas

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
När man nu talar gamla dragisar så minns jag tidigt 80 tal.
Leif Olsson hade en Triumph som va rätt elak. Byggde sedan en Hedlundare. Vet inte om den gick så mycket men minns provrepor på vägen hemma. Sedan fanns ju John. En frisk engelsman som hadde en dragbike med en BMW bil fyra på. Undrar var dessa tog vägen..........

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Tror ej att du kommer få några stora problem att ställa in dom, inga munstycken eller nålar är ändrade från när dom satt på kawadragbiken.

Det ända jag gjorde när jag monterade dom på bilmotorn var att synkadom och mätte in flotörhöjeden sen blev det lite skruvande på blandskruvarna.

Visst ja, provade att byta munstycken och ändra på nålar en dag när det var mycket varmt ute. Men tyckte inte det blev bättre utan byte tillbaka.

Utan större problem fick jag motorn att svara och varva ur 10000v som max :D .

mvh jonas

Man vad bra! Annars var det riktigt trevligt att packa upp paketet. Har köpte en del begagnade grejer i mitt liv och brukar få ett skitigt paket och oljiga fingrar. Här var det rent och snyggt.
Jo, jag hoppas väl få det att funka. Annars får jag väl kontakta experterna.
Tackar båda två.:tummenupp

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Man vad bra! Annars var det riktigt trevligt att packa upp paketet. Har köpte en del begagnade grejer i mitt liv och brukar få ett skitigt paket och oljiga fingrar. Här var det rent och snyggt.
Jo, jag hoppas väl få det att funka. Annars får jag väl kontakta experterna.
Tackar båda två.:tummenupp

Kul att du tyckte dom var i bra skick :) , kan du fixa lite mer bilder på hojen så man kan få studera lite mvh.

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Ska kolla om jag inte får fram några flera kort på hojen. Medan ni väntar kan ni ju glädjas åt några kort jag fick mailat över från Ronny Wagner i Norge. Jodå, dessa hojarna rullar. Kolla in Ronnys hoj med 2 st speedwaymotorer!!!!
Nostalgi?!

Bifogat

• SPA51378.JPG
    SPA51378.JPG
    96.3 KB · Visningar: 191
  • Börn.JPG
    Börn.JPG
    90.5 KB · Visningar: 173
  • DSC00088 (1).JPG
    DSC00088 (1).JPG
    51.9 KB · Visningar: 183

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska kolla om jag inte får fram några flera kort på hojen. Medan ni väntar kan ni ju glädjas åt några kort jag fick mailat över från Ronny Wagner i Norge. Jodå, dessa hojarna rullar. Kolla in Ronnys hoj med 2 st speedwaymotorer!!!!
Nostalgi?!

Läckra bilder! :tummenupp
Undras hur väl avstämda längder det egentligen kan vara på avgaseriet på speedwaydragbiken. Bakre motorn för toppvarv och främre för mellanregistret? ;)

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Ja, man kan kanske fråge sig ......! Ronnys farsa Ernst körde hårt på 70/80 talet minns jag. Skulle gissa på att detta är en av farsans gamla skapelser. Ni får väl hålla med om att detta är riktigt tufft!?
Är det ingen där ute som har eller känner till någon som har en gammal goding stående och samla damm?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, man kan kanske fråge sig ......! Ronnys farsa Ernst körde hårt på 70/80 talet minns jag. Skulle gissa på att detta är en av farsans gamla skapelser. Ni får väl hålla med om att detta är riktigt tufft!?
Är det ingen där ute som har eller känner till någon som har en gammal goding stående och samla damm?

Stenhård hoj helt klart! :tummenupp

funny

FUNNY
Gick med
22 Nov 2007
Hoj
Insug någon??

Tänkte änga julen åt att skruva dit de nya förgasarna och kolla att grejerna funkar innan jag river ner hojen totalt.
Har dock inga insugsgummin till den gamla Kawa 900 motorn. Någon som har några liggande? Är inte 100 säker på motorns årsmodell, men gissar på att vi pratar om en manick från si sådär 1978. Enl. vad jag vet ska insugen ha reservdelsnummer 16065-1131 och ska passa 34 mm. förgasare.
Nya/begagnade spelar ingen roll. De leverantörer jag pratat med måste självklart beställa hem dessa vilket betyder att det tar tid.
Goda råd eller har någon grejer liggande? Ring mig gärna på 0707 789060 (Vidar)
Annars får ni ha en god jul!:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tänkte änga julen åt att skruva dit de nya förgasarna och kolla att grejerna funkar innan jag river ner hojen totalt.
Har dock inga insugsgummin till den gamla Kawa 900 motorn. Någon som har några liggande? Är inte 100 säker på motorns årsmodell, men gissar på att vi pratar om en manick från si sådär 1978. Enl. vad jag vet ska insugen ha reservdelsnummer 16065-1131 och ska passa 34 mm. förgasare.
Nya/begagnade spelar ingen roll. De leverantörer jag pratat med måste självklart beställa hem dessa vilket betyder att det tar tid.
Goda råd eller har någon grejer liggande? Ring mig gärna på 0707 789060 (Vidar)
Annars får ni ha en god jul!:)

Roffes motor, Katalog 102 sid 34. http://www.roffesmotor.se/smartupdate/archive/gruppkatalog_102.pdf

Mvh
J

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...