NSF o renoveringar

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
eric_159 skrev:
2164199
Vad är det maskinellt man egentlligen ändrar på när man skruvar mer tomgång ?

Skulle gissa på att det funkar ungefär som en kulventil till VVS-rör. Du skruvar en skruv som går upp och ner. Ju längre ner du skruvar den desto mer stänger den till passage-hålet. Ska försöka fixa bild i genomskärning så du fattar.

Så här ser en kulventil ut iaf.
2321R2805%20kulventil%20jpeg.jpg

Edit: ritade en kulventil i genomskärning mkt fort i paint nu, hoppas du fattar. (är dock inte säker på att de använder den här principen men jag skulle gissa på det iaf.)

Bifogat

• kulventil.jpg
    kulventil.jpg
    9.1 KB · Visningar: 43
Last edited:

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
Wargen skrev:

Som jag har fattat det så trycker skruven upp trotteln mer om man skruvar in och släpper ner den mer så åker den ner. Iallafall på ns125

In=Högre tomgång
Ut=Lägre tomgång

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Tog mig 10 sekunder att finna "throttle stop screw". Dvs den som är tomgångsskruv i fuggen. Den reglerar inget annat än hur långt ner trotteln går. Däremot så är "pilot screw" en luft skruv som Wargen skriver! Den reglerar förmodligen lågfartsmunstycket kanal eller liknande.

@ EMIL:
Fan vad tjinkig du är då! sluta kör motorväg så lovar jag att det inte märks att du kört 5mil. Boken är för NSF/NSR2
Lätt mkt skönare än att ha skiten på en CD-skiva när man meckar i garaget! ;)

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
Honda ns125f
Så fortfarande, hur kan man då med ändast dessa 2 skruvar få den att komma loss bättre (mer vakum??) på högre varv ?
Känns inte som om nån av dessa skruvar har med detta att göra :va

EmilSegerblad

Guest
Haha :hihi Tvärtom.. jag gillar inte motorvägar... föredrar landsväg.. men eftersom jag bor norr om Sthlm, så blir det automatiskt E18 större delen av vägen. Du har inte lust att skicka den mot betalning då? :confused:

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
cool_adde skrev:
@ EMIL:
Fan vad tjinkig du är då! sluta kör motorväg så lovar jag att det inte märks att du kört 5mil. Boken är för NSF/NSR2
Lätt mkt skönare än att ha skiten på en CD-skiva när man meckar i garaget! ;)

Heeey! Jag behöver bok och packningar !! :) Ska ner till sthlm den 31 maj, kan du PMa mig ditt nummer? Så hör jag av mig när jag är där och ser om boken är kvar :tummenupp

nomolas

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
flexbert skrev:
2174206 Japp =)

Nice, du har inte köpt nytt bakdäck då? För jag vill hitta ett så BILLIGT som möjligt men dom ställena jag kollat på så är det 1000 sek minst typ. Har du nå tips där då? :)

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
nomolas skrev:
2174220 Nice, du har inte köpt nytt bakdäck då? För jag vill hitta ett så BILLIGT som möjligt men dom ställena jag kollat på så är det 1000 sek minst typ. Har du nå tips där då? :)

Köpte nyss ett framdäck från www.dackonline.se. Pirelli. Kostade drygt 600kr har jag för mig. Tog lite tid att få hem men det skadar ju inte när det är så pass billigt :tomten

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
Honda ns125f
Jag åker till italien en vecka nu Emil men när jag kommer hem kan jag posta skivan till dig

EmilSegerblad

Guest
Okej... om du har bredband så går det bra över MSN också.. :)

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
Honda ns125f
Så var man nu igår ute o skulle skruva på sina nya lameller - då när jag sen efter den lilla operationen ska dra åt skruvarna som håller fast dom 4 fjädrarna så lossnar 3 av 4 skruvfästen! bara pang rakt av. :huvet Efter att ha svurit ett tag så innser jag att det inte kan ha varit mitt fel, jag drog rålöst och så innser jag att jag måsste ha en ny platta, tror inte den går att svettsa pga av den dåliga metallen ...
... Så vart får man tag på en sån ?
Har inte kollat så mycket men jag vet fan inte ens va den heter
Har någon en begagnad ?
Tror ni man kan svettsa det ?

Bifogat

• gck.JPG
    gck.JPG
    104.6 KB · Visningar: 63
  • skit.JPG
    skit.JPG
    51.5 KB · Visningar: 54

EmilSegerblad

Guest
Ajaj.. :död tvivlar på att det går att svetsa... kommer nog inte hålla..
bara att börja ringa runt till MC-skrotar..

eric_159

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
Honda ns125f
Mm jag arbetar på det ... fuck it - hittar jag inte delan får jag sälgaskiten o mina hojdrömmar går i krash :död

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln