Nu är det nya tider...

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2712681 Nej, hade jag endast kört sprintrace hade jag haft ungefärsamma förutsättningar som alla andra fattiga a-förare. Mitt enda bekymmer är att sprintracen endast är träning inför de viktiga racen, NEC. Men det kanske löser sej iallafall.....
Då så! Tycker du ska vara stolt äver att du är så snabb att du blivit uppklassad, det skulle jag vara. :tummenupp
 

stridis nr60

if you cant bet them.hit them harder
Gick med
6 Oct 2005
Ort
stockholm
Hoj
gsxr1000-02-Race,wr 250
Som en bålgeting svärm...

Svemo borde ju när dom klassar upp förare "bara sådär" åxå skaffa sig
info om föraren ifråga. Han/hon kanske inte vill klassas upp. Kanske trivs dom där dom är, eller ekonomin klarar inte av en uppklassning just då osv. Men att dom för den delen inte vill sluta rejsa. När tillvägagångs sättet är som det är nu så måste ju duktiga förare med kanske en något ansträngd RR ekonomi falla ur vid en ev. uppklassning.

Har man en förare som är duktig och ska klassas upp så borde ju det finnas hjälp från nån instans vid en ev. uppklassning bara för att verkligen se till att uppklassningen värnar om föraren och kvalitén på den aktuella RR klassen.
Jag menar annars kan det ju bli så att den svenska varianten på Rossi/Hayden/Bayliss etc faller ur pga ekonomiska skäl å det är ju surt som fan.

Ja, jag vet... Man kan ju inte "sponsra" varje förare som klassas upp men ser man att nån förare är riktigt riktigt duktig och borde klassas som A-förare men kanske inte riktigt har ekonomin till det så hade det varit najs med ett system som hjälper till och ser till att föraren inte lägger av pga ekonomin.

Hjälpa ist för att stjälpa liksom...

Men om vi skall få snabba förare ute i världen och i europa,så måste dom köra fort i,den snabbaste klassen.Och det är inte R-1000.Om alla som har problem att få ekonomin att gå ihop i R-1000/R-600 skulle få slippa upklassning pga av det, skulle klassen snabbt bli full.
 

Lobo Gixxer

The Main Man
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX 1400K2, TM Racing 530Fi SMR -18, TM Racing 125 SMR -19, SUZUKI AY50 Corona Ed. MiniMoto Suzuki RGV Ed. Haft otaliga. Mestadels Suzuki.
Men om vi skall få snabba förare ute i världen och i europa,så måste dom köra fort i,den snabbaste klassen.Och det är inte R-1000.Om alla som har problem att få ekonomin att gå ihop i R-1000/R-600 skulle få slippa upklassning pga av det, skulle klassen snabbt bli full.

Ja, det fattar jag åxå. Det är det jag menar med att det borde finnas ett "fångstnät" när det behövs. Givetvis måste man vara snabbast i den snabbaste klassen, konstigt vore det annars. Men det är ju ändock så att det kan hända att man "dödar" någon ev. blivande stjärna i förtid pga uppklassning ifall inte personen har ekonomi för det. Kanske ekonomin för just den personen hade varit bättre ett eller två år efter. Kanske skulle dom få en förvarning ett år innan så att man på så sätt kan börja jobba på ev. sponsorer, spara cash etc. Jag vet, skitsvårt att lösa men jag hoppas ni hajjar vad jag menar. Tycker det är synd att vissa kanske helt lägger av pga av att man inte får pengarna att gå ihop fastän man inget hellre vill än att just tävla OCH man är asduktig.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Tycker att det är fullt rimligt att om man placerar sig topp tre i serien kan man f-n inte suga sig fast i Rookieklassen oavsett nya kostnader i högre klasser. Grattis och tack Svemo för att jag slipper topptrion i år. Men det kommer väl nya kometer å slåss med.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tycker att det är fullt rimligt att om man placerar sig topp tre i serien kan man f-n inte suga sig fast i Rookieklassen oavsett nya kostnader i högre klasser. Grattis och tack Svemo för att jag slipper topptrion i år. Men det kommer väl nya kometer å slåss med.

Jag kom inte topp 3 i serien:7peta
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
I ditt fall är väl problemet att din cykel inte kvalar in under NSB reglementet.Men annars måste det väl gå att åka NSB med samma budget som att åka R-1000?var stolta över eran a-license.

Den stora skildnaden är väl att i Rookie1000 kan du åka på en äldre hoj och ändå vara med i toppen p.g.a att det inte är så bra klass överlag.
I NSB är det så mycket högre klass att det ställer lite högre krav på utrustningen.
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
En sanning med modifikation. Miinin visade ju på Sviestad 2005 att det gick utmärkt att köra ifrån 2 år nyare hojar :D


Sen är det ju lite skildnad på en 2 år nyare hoj och en 6 år nyare hoj... i rookie1000 är det absolut inga problem att köra med en -01:a och ändå vara med i toppen.
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Med posten idag följde en sorglig nyhet. Svemo tycker att Humlan flög för snabbt säsongen 2006 och skickar ut en a-licens inför 2007:gnissla

Sprintraceandet kommer att läggas på hyllan, om man inte kan få dispens för att köra med ERF-hojen i nåt enstaka NSB-race. Alternativt kommer en aprilia att hyras för nåt inhopp under säsongen. Tid och ekonomi får avgöra.

Sprintrace på hyllan är ett billigt pris för att kunna flasha en a-licens i baren på SO-banketten i höst. Be proud!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top