Nu är moppe tiden Över!

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Mordecaien skrev:
2349128 Jag hade gjort som jag gör!
Tjöp en skruttig hoj för 5-7k, fixa till småfelen som är och kör tills det är dags för mellanhoj.

Tycker inte det är värt att lägga ner jobb på något man har ett par år:fattartil
Alla snackar om att det är inte värt att göra det bara för att man har den i 2 år. Jag resonerar annorlunda. Att man grejar med dem är Inte baa för att man gillar att bränna pengar och att den skall se hur snyg ut som helst. De flesta som bygger om gör det för att de tycker det är förbannat roligt. Vare sig det är en moppe eller en R1:a Bara det att en R1:a och liknande Hojar är svåra att göra mycket snyggare och kostar dessutom grymt mycket mer att greja med:fakta Därför är 125:a perfekt för bygga om och styla lite så man blir nöjd med den. Sedan att gå och köpa en sproilans ny Aprilia RS tycker jag är lite dumt för att den sjunker så fruktansvärt i värde men den är ju snygg:) Och om ingen köper dem nya kan ingen köpa dem begagnade så jag är glad att folk tänker olika:) Annars hade det inte varit många beg hojar till salu:tummenupp

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Lundgren skrev:
2349167 massor av text

Jo, iofs ska väl inte jag säga så mycket som skruvat ner och ihop den flera gånger sen i våras ;)

Men... lägga 20-30k på en hoj? Vill man nödvändigtvis skruva så är det väl enklare att köpa något halvdant och fixa till under vintern om man letar hoj nu? Dels så lär man sig en hel del och så känns det mer personligt (iaf för mig) med något man pysslat om och lärt känna de där sena nätterna ute i garaget då allt går emot en. Än om man bara tvättar och tankar. Vill man prompt ha något riktigt snyggt som man lagt pengar på, skaffa en mellan och gör ett ordentligt projekt så man har det dagen man tar A-kort.

Äh, jag ska inte komma här och vara egentligen. Alla är vi olika.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Mordecaien skrev:
2349252 Jo, iofs ska väl inte jag säga så mycket som skruvat ner och ihop den flera gånger sen i våras ;)

Men... lägga 20-30k på en hoj? Vill man nödvändigtvis skruva så är det väl enklare att köpa något halvdant och fixa till under vintern om man letar hoj nu? Dels så lär man sig en hel del och så känns det mer personligt (iaf för mig) med något man pysslat om och lärt känna de där sena nätterna ute i garaget då allt går emot en. Än om man bara tvättar och tankar. Vill man prompt ha något riktigt snyggt som man lagt pengar på, skaffa en mellan och gör ett ordentligt projekt så man har det dagen man tar A-kort.

Äh, jag ska inte komma här och vara egentligen. Alla är vi olika.
Jo jag förstår precis hur du tänker och givetvis ska man modda och leka lite så ska man ju gå på något så billigt som möjligt. Och helt klart blir det personligt. Jag kan knappt släppa min kära crm trots alla rackartyg hon har ställt till med. Men vill man greja med ett nytt projekt måste man göra sig av med det gammla:)

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Gondala skrev:
2349051 Gå ut på gatan å fråga 10 personer å se hur många av dem som kan byta en kolv
Naturligtvis inte många men är man intresserad och håller på med motorer så borde man ju klara det!

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Mr.PB skrev:
2351336 Naturligtvis inte många men är man intresserad och håller på med motorer så borde man ju klara det!
tror inte att mer än 20-30% här på sporthoj klarar byta en kolv. Mycket som kan gå snett och det är inte mycket till hjälp med sina moppekunskaper.

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
Gondala skrev:
2351399 tror inte att mer än 20-30% här på sporthoj klarar byta en kolv. Mycket som kan gå snett och det är inte mycket till hjälp med sina moppekunskaper.
nej det är kanske inte mer och svar ja man behöver mer än moppekunskaper
men jag säger det igen att är man tillräckligt intresserad och har hållit på ett tag så kan man nog byta kolv, men det är nog inte så många som kanske är så intresserade eller har hållit på så pass mycket tidigare!

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
>Hanning< skrev:
2349727 nehe?! och varför de då?
Därför att det är lätt hänt..

Mr.PB skrev:
2353205 nej det är kanske inte mer och svar ja man behöver mer än moppekunskaper
men jag säger det igen att är man tillräckligt intresserad och har hållit på ett tag så kan man nog byta kolv, men det är nog inte så många som kanske är så intresserade eller har hållit på så pass mycket tidigare!
Är man bara lite logisk så fattar man ju hur man gör men många verkar helt tamfatta på det.

Last edited:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Mr.PB skrev:
2353205 nej det är kanske inte mer och svar ja man behöver mer än moppekunskaper

altså är ktm/gasgas dåligt val av 125cc för en svensson, om man hade tänkt att sköta grejerna.
det krävs kunskaper och grabben frågade efter en nybörjar 125a. Förstår inte varför folk rekomenderar honom ktm å gas gas.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Gondala skrev:
2353262 altså är ktm/gasgas dåligt val av 125cc för en svensson, om man hade tänkt att sköta grejerna.
det krävs kunskaper och grabben frågade efter en nybörjar 125a. Förstår inte varför folk rekomenderar honom ktm å gas gas.
för att det är fina hojar, det går garanterat att äga en ktm under sin 125cc karriär utan att byta kolv, sen behöver man inte göra det själv heller.

och till sist, vilken 125a är inte för nybörjare :tomten

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Gondala skrev:
2353262 altså är ktm/gasgas dåligt val av 125cc för en svensson, om man hade tänkt att sköta grejerna.

Är man intresserad är det inga problem att byta kolv osv. Det finns mängder med manualer och diverse skisser att kolla på. Skulle man ändå inte fatta är det bara att fråga på ett forum så får man garanterat svar. Byta kolv gick på lite mer än en timme första gången jag gjorde det så svårt är det inte.

BigAir

Gick med
13 Jun 2006
Hoj
husky
MålarN^ skrev:
2344095 Ska sälja min Xps -05 som jag kommer få ca 22000:- för så jag får lite pengar till lätt mC

22000 för en -05 XPS? -2000 så kanske tv4 mailar ialafall :7peta

Jag tycker du ska satsa på en KTM, någon lite äldre t,ex -00 och köpa ett motardkit till den, gärna med ryckutjämning. Det blir super!:tummenupp

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
BigAir skrev:
2353292 22000 för en -05 XPS? -2000 så kanske tv4 mailar ialafall :7peta

Jag tycker du ska satsa på en KTM, någon lite äldre t,ex -00 och köpa ett motardkit till den, gärna med ryckutjämning. Det blir super!:tummenupp
1. vad är en ecx?
2. har inte excn ryckutjämnare? (känner mig lagom dum nu :hihi)

GurkA_

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2006
Hoj
Ingen
Alltså, varför pratar alla om att man alla newbies inte kan byta kolv, serva sin mc osv? Antingen kan man, eller så lär man sig?

Och varför ska man köpa en billig "skrot" mc från början? Varför inte köpa en bra 125a direkt? Visst, krasha kan man. Men då får man låta bli att krasha :)

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
Här var det tomt.
det är inte det. tänk att du kanske bara ska ha hojen i två år. då är det bättre att köpa en lite äldre resp nyare billigare 125 och göra den fin. ktm o gas gas är dyyyra både att underhålla och att köpa. tänk på de. sen ska du ha körkort kläder etc etc. du kommaer att hamna på
60 000: kanske 70 000:- om du köper en ny ktm/gasgas.
fast de är heller inte så billiga beg.

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
Gondala skrev:
nej det håller jag med om, men jag rekomenderade honom inte det heller eftersom han frågade som nybörjare:tummenupp

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457