Nu är polisen inte värd många ören....!

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
twinner skrev:
Varför gick du med på vad dom sa då? om du från början bestridde för att du var oskyldig till det dom ville peka på?

Alltså det var handläggen i mitt ärende som sa att det enbart skulle bli dagsböter, därefter erkände jag efter att hon dubbelkollat att jag fick ha körkortet kvar.

jonazzz

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
R1 99a såld Suzuki tl1000r såld..ktm660 såld..ZX10r 04 blå med polerad ram å sving
Hade varit kul att veta exakt vad du gjorde..Slanga eller???

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
RiggeJag hade aldrig erkänt om jag visste att det kunde leda till körkortsindragning för det var verkligen en fjantgrej.[/QUOTE skrev:
Inte erkänna! :7peta

Jag som hade en snut magnet o allt enligt dig :7peta
Åkte bara på en ombes jag igår istället för några hundra alt 1000 :gnissla

Fan surt som sjutton det där.
Hoppas det ordnar sig till det bästa för dig!

3000 kan du väll ta men av med kortet surt!

Får dom ta ett godkännande över telen???
Tror nog du måste skriva på pappret jag.
Kolla upp det o lycka till :tummenupp

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Har själv råkat ut för en polis som inte tala sanning.... Blev av med lappen förra sommarn...... Jag och polarn blev stoppad av en mc-snut....
På plats så tala han om att han gjorde hastighetsmätningen på båda hojarna, men i rapporten så stog det att han gjort mätningen på ena hojen....
Dum som jag va så skrev jag på pappret som polisen dyrt o heligt lovade inte va ett erkännande..... Hade jag inte skrivit under så hade jag med största sannorlighet vunnit i rätten..... Så skriv aldrig på i första taget.... Åk hem först o fundera o kanske fråga här på sporthoj hur man ska gå till väga..
Jag kommer aldrig mer skriva under något papper som en polis sticker fram i alla fall

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Blanco skrev:
Har själv råkat ut för en polis som inte tala sanning.... Blev av med lappen förra sommarn...... Jag och polarn blev stoppad av en mc-snut....
På plats så tala han om att han gjorde hastighetsmätningen på båda hojarna, men i rapporten så stog det att han gjort mätningen på ena hojen....
Dum som jag va så skrev jag på pappret som polisen dyrt o heligt lovade inte va ett erkännande..... Hade jag inte skrivit under så hade jag med största sannorlighet vunnit i rätten..... Så skriv aldrig på i första taget.... Åk hem först o fundera o kanske fråga här på sporthoj hur man ska gå till väga..
Jag kommer aldrig mer skriva under något papper som en polis sticker fram i alla fall

Trist att höra. Jag vet inte om jag var otydlig men många verkar missförstå. Jag erkände efter flera veckor efter ett par samtal med en tjej från polisen som var handläggare för mitt ärende. Hon kollade med åklagaren om jag verkligen inte skulle få kortet indraget medans jag väntade i luren och han sa nej. En tanke är ju att länstyrelsen skickade ut papprena där dom "överväger körkortsingripande" men att åklagaren redan vart i kontakt med dom så att det endast blir en varning.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Rigge skrev:
Alltså det var handläggen i mitt ärende som sa att det enbart skulle bli dagsböter, därefter erkände jag efter att hon dubbelkollat att jag fick ha körkortet kvar.
Dra på trissor, det där låter inget vidare. Men vad har egentligen hänt? Har du fått brev från länsstyrelsen om att körkortet är indraget eller är det bara något som du av en eller annan anledning tror? Om det verkligen är indraget så bör du kolla hur du ska göra för att få saken prövad i tinget. Vete fasen om det går (borde gå, tycker man) men ta ett snack med åklagaren, han vet.

Får du saken inför domstol skall ditt "erkännande" inte alls räknas. Det är bara fakta som kommer fram under förhandlingen som gills. Illa att folk "erkänner" saker som de inte anser sig skyldiga till för att undvika risken för en viss påföljd och ändå åka på påföljden. Så får det inte gå till.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Rigge skrev:
Trist att höra. Jag vet inte om jag var otydlig men många verkar missförstå. Jag erkände efter flera veckor efter ett par samtal med en tjej från polisen som var handläggare för mitt ärende. Hon kollade med åklagaren om jag verkligen inte skulle få kortet indraget medans jag väntade i luren och han sa nej. En tanke är ju att länstyrelsen skickade ut papprena där dom "överväger körkortsingripande" men att åklagaren redan vart i kontakt med dom så att det endast blir en varning.
Men skriv det från början då, mänska :D

Ring åklagaren så fort du kan. Det är lättare om han kan fixa det innan ett beslut är taget än om du skall behöva släpa det hela vägen genom tinget. Chansen att du förlorar där finns dessutom...

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Rigge skrev:
Problemet är när polisen säger att ditt körkort kommer INTE bli indraget, hur dom vet vad länsstyrelsen kommer säga om saken vet jag inte men dom lovade dyrt och heligt att det inte skulle bli så. Nu vill länstyrelsen ÄNDÅ åt mitt körkort.
Ok, varför skrev du inte det i ditt ursprungsinlägg? Du skrev bara att du fått böter.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
HAHAHA!!! Jag skrev i Offtopic först så kom jag på att jag skulle lägga det i MC relaterat så jag kopierade, det var visst sista stycket som inte kom med... då fattar jag att ni är förvirrade.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Tja, polisen har egentligen ingenting att säga till om här. Visst, de kan göra en körkortsindragning på plats, men det är alltid Länsstyrelsen som tar det slutgiltiga beslutet, oavsett om det handlar om en "normal" fortkörning eller något specialfall som nu.

Att någon skrivbordspolis och en åklagare säger att de (polismyndigheten) inte kommer att dra in ditt körkort innebär inte att Länsstyrelsen (dit händelsen alltid rapporteras) inte är av samma åsikt. Myndigheter samarbetar inte på den nivån, tyvärr.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
PHP:
Jag stannade.

Är du rädd för att berätta vad du gjort???
tror du snuten sitter och läser det här ???
Eller gjorde du något så idiot korakt att du kanske förtjännar 3Lapp + körkortet???

///Micke

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Mr_Mike skrev:
PHP:
Jag stannade.

Är du rädd för att berätta vad du gjort???
tror du snuten sitter och läser det här ???
Eller gjorde du något så idiot korakt att du kanske förtjännar 3Lapp + körkortet???

///Micke

Nej det är jag inte men det var väl inte det som va hela poängen med tråden. Jag ville veta om polisen verkligen kan garantera att länstyrelsen inte drar kortet av mig och vad jag ska göra åt saken nu när dom verkar vilja det.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Alltså, åklagaren/polisen har ju de facto inte dragit in ditt körkort, således talar de ju sanning.

Däremot är det väl så att Länsstyrelssen utreder ALLA förseelser där ett indragande KAN bli aktuellt, förut hade man ett pricksystem (tre prickar=indraget kort) men numera utreds det av tjänstemän på länsstyrelsen.
Om man nyligen gjort sig skyldig till annat trafikbrott ses det som allvarligt om man gör det igen (man har bevisligen inte lärt sig nåt av den första erfarenheten) och då sitter kortet löst till. Detta påverkas inte av Åklagare eller polis, bara länsstyrelsen.
Om jag inte minns fel kan man motsäga eventuellt indragande, gärna med en förklaring till varför de skall vara snälla mot dig, förmildrande omständigheter et.c. -det är väl de papperen du fått hemskickat?
Tror inte Åklagare/polis kan påverka länsstyrelsens beslut, men det tänkte nog ingen på när de gav dig garantier.

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Rigge skrev:
Nej, polisen sa: Ditt körkort kommer inte bli indraget.

Felet du gjorde (förutom överträdelsen) var att inte be om skriftligt på att de sa att du skulle få behålla kortet.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Pebl skrev:
Alltså, åklagaren/polisen har ju de facto inte dragit in ditt körkort, således talar de ju sanning.

Däremot är det väl så att Länsstyrelssen utreder ALLA fall där ett indragande KAN bli aktuellt, förut hade man ett pricksystem (tre prickar=indraget kort) men numera utreds det av tjänstemän på länsstyrelsen.
Om man nyligen gjort sig skyldig till annat trafikbrott ses det som allvarligt om man gör det igen (man har bevisligen inte lärt sig nåt av den första erfarenheten) och då sitter kortet löst till. Detta påverkas inte av Åklagare eller polis, bara länsstyrelsen.
Om jag inte minns fel kan man motsäga eventuellt indragande, gärna med en förklaring till varför de skall vara snälla mot dig, förmildrande omständigheter et.c. -det är väl de papperen du fått hemskickat?

Exakt! Alltså ska jag ha tag på skatan å fråga hur hon kan påstå att hon vet vad länstyrelsen kommer göra när hon inte har en aning om det. Hade hon inte sagt så hade jag aldrig erkänt.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
X-up skrev:
Felet du gjorde (förutom överträdelsen) var att inte be om skriftligt på att de sa att du skulle få behålla kortet.

Jo jag vet det, men korkad som man är tror man ju på vad poliser och åklagare säger. Men är det så att körkortet ryker då behöver man ju inte stanna och prata med dom heller eftersom det är ju ganska troligt att det bara är skitsnack iallafall.

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Rigge skrev:

Jag antar att det är ett strafföreläggande du fått hemskickat. Om du väljer att inte godta detta så kommer du att bli kallad till tingsrätten istället.
Där blir du antingen dömd eller frikänd.
Länsstyrelsen gör sin egen bedömning oavsett detta. Det borde både du, och framförallt polisen känna till. Korkat att lova vad en annan myndighet ska fatta för beslut.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0