Nu är polisen inte värd många ören....!

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Kent W skrev:
Det går att överklaga parkeringsböter också....förutsatt att nått inte stämmer
med verkligheten.

Tex. En gata som normalt är öppen för trafik stängdes av i samband med asfalt
arbeten, två bockar med skyltar som talade om att gatan inte var öppen för
genomfartstrafik var upptällda vid infarten till gatan.
Jag parkerade på "fel sida" i en parkeringsruta på gatan, hittade en böteslapp
där det stod att jag felaktigt hade parkerat "På fel sida i körriktningen".
Överklagade till kommunen och hävdade att: Eftersom gatan är avstängd för
genomfartstrafik så "finns det ingen" körriktning, två veckor sedan kom ett
brev där parkeringsboten "upphävdes".

Ett annat fall......en översnöad skylt, skymd av en markis, en oplogad gata
som dolde markeringar på asfalten....blev också överklagad och "upphävd".

Formella fel går alltid att överklaga.

KentW

Jo, det har jag också lyckats med en gång, men jag fick rådet att betala boten ändå eftersom det annars går till inkasso innan ärendet avslutas.

Vid en fortkörning (vad jag förstår) behöver man först betala efter domstolsbesöket?

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
sweborn skrev:
Jo, det har jag också lyckats med en gång, men jag fick rådet att betala boten ändå eftersom det annars går till inkasso innan ärendet avslutas.

Vid en fortkörning (vad jag förstår) behöver man först betala efter domstolsbesöket?

Det gäller samma regler för alla böter, utom dagsböter som bestämms av domstolen,
betala först på sista dagen,möjligheten finns att överklagandet hinner behandlas, annars får du pengarna tillbaka.

KentW

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Kent W skrev:
Det gäller samma regler för alla böter, utom dagsböter som bestämms av domstolen,
betala först på sista dagen,möjligheten finns att överklagandet hinner behandlas, annars får du pengarna tillbaka.

KentW

OK, då är jag med.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Såhär har det gått idag. Tjejen hos polisen som jag haft kontakt med va nån pryo eller nån sommarjobbare av nåt slag, henne går det inte att få tag på. Hos åklageriet kan dom inte få fram vem som haft hand om mitt ärende, jag skulle fråga hon hos polisen om det (som inte jobbar kvar). Varken hos polisen eller åklageriet kan nån fatta att åklagaren sa att länstyrelsen inte kommer nypa lappen av mig. Dom sa exakt som många i den här tråden sagt, det har inte åklagaren med att göra.

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Flera men bara Hondor
Rigge skrev:
Såhär har det gått idag. Tjejen hos polisen som jag haft kontakt med va nån pryo eller nån sommarjobbare av nåt slag, henne går det inte att få tag på. Hos åklageriet kan dom inte få fram vem som haft hand om mitt ärende, jag skulle fråga hon hos polisen om det (som inte jobbar kvar). Varken hos polisen eller åklageriet kan nån fatta att åklagaren sa att länstyrelsen inte kommer nypa lappen av mig. Dom sa exakt som många i den här tråden sagt, det har inte åklagaren med att göra.

Om Länsstyrelsen beslutar att ta ditt kort så kan du överklaga till kammar rätten....även om det är liten chans att vinna där så kanske du i alla fall kan vinna tid och slippa bli av med kortet innan hösten :)

Ett råd som kanske inte har med det här att göra men om polisen tar kortet vid vägkanten så kan du begära muntlig förhandling med länsrätten och få tillbaka kortet i väntan på rättegång(har fungerat för mej flera gånger) när det sen blir huvudförhandling så har det hunnit bli vinter och hoj tiden har blivit räddad :yoparty

Gasglad&Full

$€$€$€$€$€$
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
8=====D
Rigge skrev:
:kocko :mad: :kocko :huvet

ÄNDRAT P.G.A SAKNAD TEXT

Jag blev stoppad för vårdslöshet i trafik och erkände inte, mycket på grund av att min och polisens åsikt om att det var trafik i närheten inte stämde så bra överrens. Efter ett tag blir jag uppringd av en tjej hos polisen som har hand om mitt ärende och vi kommer fram till att jag enbart får betala dagsböter om jag erkänner men att vi ska höras nån dag senare så jag får tänka på saken.

Jag pratar med en kompis som också haft lite klammeri med rättvisan och han säger att vårdslöshet är garanterat indragning i minst 3 månader. När jag pratar med tjejen på polisen frågar jag henne om det och hon säger att så är det inte. För säkerhets skull frågar hon åklagaren som också säger enbart dagsböter. Sagt och gjort jag erkänner och får 3000!!!!! i böter som jag betalar. :huvet :huvet Jag hade aldrig erkänt om jag visste att det kunde leda till körkortsindragning för det var verkligen en fjantgrej.

Edit: den här biten kom bort när jag kopierade text

Nu har alltså länstyrelsen skickat ut papper där dom säger att dom överväger ett körkortsingripande, trots att polis och åklagare har lovat att jag skulle få behålla körkortet.

Nu undrar jag vad jag ska göra, jag tänkte jaga rätt på tjejen vars namn jag glömt och be henne förklara vad som händer och att hon får ordna upp det hela med länstyrelsen så jag får ha kortet kvar som hon sagt, åklagaren vet jag inte vad han heter. Fler tips?

låt grisarna ta den! vem behöver ett kort för å köra

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Du har helt enkelt blivit blåst.

Jag haft haft "sånna där" ringades hem till mig som bett mig erkänna både de ena o det andra. Jag va så jävla nära att erkänna men lyckades läsa mig till att jag inte gjort något fel på internet samtidigt som jag tjatade med kärringen att jag till slut nekade och angav en paragraf som anledning till nekandet. Nån månad senare kom det ett papper om att bla bla va nerlagt...

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Flera men bara Hondor
HanneZ skrev:
Du har helt enkelt blivit blåst.

Jag haft haft "sånna där" ringades hem till mig som bett mig erkänna både de ena o det andra. Jag va så jävla nära att erkänna men lyckades läsa mig till att jag inte gjort något fel på internet samtidigt som jag tjatade med kärringen att jag till slut nekade och angav en paragraf som anledning till nekandet. Nån månad senare kom det ett papper om att bla bla va nerlagt...
en gyllene regel ERKÄNN ALDRIG

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
hmm

Rigge skrev:
Nej, polisen sa: Ditt körkort kommer inte bli indraget.

Nu är det väl ändå så att det inte är polisen som utdömer straff i det här landet, så att lyssna på dom är väl inget att rekommendera.
Jag tycker inte att det där är nåt att sitta och bitcha om, bryt lagen och ta straffet annars, bryt inte mot lagen och åk vidare i fred.
Skitenkelt.
/T

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
tob skrev:
Nu är det väl ändå så att det inte är polisen som utdömer straff i det här landet, så att lyssna på dom är väl inget att rekommendera.
Jag tycker inte att det där är nåt att sitta och bitcha om, bryt lagen och ta straffet annars, bryt inte mot lagen och åk vidare i fred.
Skitenkelt.
/T

Visst, men det jag stör mig på är när Polis och Länstyrelsen ljuger för mig.

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
Rigge skrev:
Visst, men det jag stör mig på är när Polis och Länstyrelsen ljuger för mig.

Har jag fattat det hela rätt? Länsstyrelsen var väl inte inblandad i det besked du först fick av polisen? Och det beskedet du fick per telefon var ju, som du själv sa, av nån pryo eller liknande. Det låter mer som klantighet, påhitt, felsägning, eller varför inte tjänstefel(?), av den här personen ifråga. Det är ju i så fall en enskild individ som verkar ha fått nåt om bakfoten och gett dig felaktig information. Eller? :va

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
NoLimit skrev:
Har jag fattat det hela rätt? Länsstyrelsen var väl inte inblandad i det besked du först fick av polisen? Och det beskedet du fick per telefon var ju, som du själv sa, av nån pryo eller liknande. Det låter mer som klantighet, påhitt, felsägning, eller varför inte tjänstefel(?), av den här personen ifråga. Det är ju i så fall en enskild individ som verkar ha fått nåt om bakfoten och gett dig felaktig information. Eller? :va

Hon frågade åklagaren.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
DEEMON skrev:
en gyllene regel ERKÄNN ALDRIG
Absolut. Tidigare satte jag mig emot det då det bara kostar massa pengar och jag antog att alla egentligen va skyldiga. T.ex. om man blir klockad och allt har gått rätt till så är det jävla onödigt att neka då det bara kostar alla massa pengar och straffet blir detsamma ändå. Men nu så vet jag bättre...

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Flera men bara Hondor
Rigge skrev:
Nej jag kan inte, för ingen vet vem det är förutom tjejen på polisen som slutat.
:( Lider med dej rigge....tyvärr är nog den bittra sanningen att nästan alla poliser är mästare i tungvikts lögn...
Men om du bara pratat med prao snuten i telefon och inte skrivit på nått straff förläggande så kan du nog ta tillbaka dit felaktiga erkännande

NoLimit

Följ mig och bli tvåa
Gick med
19 Jan 2005
Hoj
Suzuki 1127 R
Rigge skrev:
Nej jag kan inte, för ingen vet vem det är förutom tjejen på polisen som slutat.

Ja, antingen får du försöka ta reda på vem som jobbade med dessa arbetsuppgifter vid tidpunkten, vilket inte borde vara omöjligt, eller får du ju känna dig blåst. Hur det än är så är det ju surt. Men sista budet är väl inte lagt än från Länsstyrelsens sida om huruvida dom vill dra in kortet?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
DEEMON skrev:
:( Lider med dej rigge....tyvärr är nog den bittra sanningen att nästan alla poliser är mästare i tungvikts lögn...
Men om du bara pratat med prao snuten i telefon och inte skrivit på nått straff förläggande så kan du nog ta tillbaka dit felaktiga erkännande

Efter jag erkände fick jag hem papper som jag skrev på.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
NoLimit skrev:
Ja, antingen får du försöka ta reda på vem som jobbade med dessa arbetsuppgifter vid tidpunkten, vilket inte borde vara omöjligt, eller får du ju känna dig blåst. Hur det än är så är det ju surt. Men sista budet är väl inte lagt än från Länsstyrelsens sida om huruvida dom vill dra in kortet?

Det går tydligen inte, åklageriet hade ingen koll på vem som hade hand om det och kan inte ta reda på det heller. Enda chansen jag har är väl att få namnet på tjejen och ringa henne privat och fråga vem det var, men det verkar ju rätt menlöst. Jag ska ringa till Länstyrelsen och höra om dom vart i kontakt med nån, vilket dom knappast har.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0