Nu är velandet över.

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett litet grått hus i Skälby
Hoj
Ducce
Alla har det inte i sig att gå hela vägen. Det är ett stort steg att konvertera till Italienskt. JoSen har gått den låånga vägen, via Trajjumf till att köpa en hoj vars märke är Japanskt men som är designad och ihopsatt i Italien :D
Men en dag så är han där han också...:tungan
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Men va nice! Skitkul JoS. Hoppas resan blir skoj och utan regn : )
Åk genom alperna och njut av nya hojjen :tummenupp
 

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Ort
Skogen, Uppsala city
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Vad menar du???

Inlägget ovan som penguin tagit bort innehöll lite engelsk text o sen en konstig länk med kinesiska tecken(vilket jäkla tangentbord:va )

Men modig som man e så provade ja länken... menar va fan kan hända..:rolleyes:

Ja kom bara till någon kinesisk tidning eller något liknande fattade ja de som.... Knäppte bort den ganska fort..
Men datorn verkar frisk än så länge....:gnissla
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Nu ar det pa G! Jag ar i Rom och vantar pa att fa hamta hojen i morgon.

Jag aterkommer kanske med en uppfoljning snart om vad som hander. Internettiden tar slut om 2 sek...
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Nu ar det pa G! Jag ar i Rom och vantar pa att fa hamta hojen i morgon.

Jag aterkommer kanske med en uppfoljning snart om vad som hander. Internettiden tar slut om 2 sek...

FAN VAD KUL!
Du fick ju prova min eller hur var det:gnissla
Nej det var zälen!
Kul för dig skulle vilja vara dig just nu... eller ja nu e du nog kalas med tanke på tidpunkten....:D
Du har med dig digital kameran hoppas jag iaf.. annars jävlar:mad:
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
cooolttt - power touring.... ska du mä te finland - vi ka dra typ på torsdag... sen tar vi polcirkeln på väg hem..
 

Sb

Nånting händer, det är nåt skumt pågång
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki GSX-R1000 K8
Grattis till nya hojen!
Det är dåligt med bilder i den här tråden.. :7peta
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Grattis till nya hojen!
Det är dåligt med bilder i den här tråden.. :7peta
Jag veeet. :huvet

Det jobbiga är att jag bara tog bilder när jag inte körde. Jag kunde inte ha kameran i stället dagtid pga värmen. Den hade dött på några minuter. :rolleyes:

Jag håller på att skriva ihop en liten berättelse om resan. Bilder kommer snart.
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Nu så!

Här kommer äntligen en ”kort” reseberättelse från min tripp hem från Italien. Jag har försökt rensa ut den lite för att den inte skulle bli för lång, men det verkade inte hjälpa. Tyvärr så kunde jag inte ha kameran framme under färd utan den var då nedpackad i väskan.
Nåväl, håll till godo.


Äventyret att hämta hem den nya hojen började as-tidigt på torsdagsmorgonen den 10 juli -08. Planet lyfte 06.20 mot Köpenhamn där jag träffade de andra deltagarna vid gaten till planet mot Rom. Vi var 5 kunder samt 2 representanter från Honda-Sverige som tillsammans flög den sista biten tillsammans.
I Rom så checkade vi in på Hotell Edera och gick nästan omgående ut på en upptäcktsfärd för att titta på något av det som Rom hade att erbjuda. Det visade sig mycket snart att hotellet låg riktigt nära Colosseum. Kul. Jag och Veijo köpte några öl och beundrade ruinen ifrån en parkbänk medan de andra gick och köade för att se innandömet. Jag och Veijo njöt på vår parkbänk.
 

Bifogat

  • Rom1.JPG
    Rom1.JPG
    124.4 KB · Visningar: 51
  • Rom2.JPG
    Rom2.JPG
    85.1 KB · Visningar: 75

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
På fredagsmorgonen samlade vi ihop våra tillhörigheter och begav oss mot Hondafabriken i Atessa. Resan tog ca 3 timmar och gick till den östra sidan av Italien. På bussen så delades vår respektive registreringsskylt ut i varsin mapp. Det var en märklig känsla att sitta och stirra på en regskylt som hör till den hoj jag äger, men inte tidigare sett.
När vi kom till fabriken så hälsades vi välkomna av produktionschefen och hans medhjälpare(?). Väskor lastades av och rundvandringen på fabriken började efter en fikapaus och överlämnande av regskyltarna.
Det första vi fick se var byggnaden där de tillverkar gräsklipparmotorer. Jag kommer inte ihåg några siffror men det var en dj*vla massa motorer som den byggnaden sprutade ut varje vecka. Nästa byggnad var HOJFABRIKEN! Det första man såg var grundlackade tankar som hängde i ställningar samt när vi rundade ena hörnet på byggnaden så stod det en herrans massa kartonger med leveransklara motorcyklar och vespor. Bortanför lastkajen stod våra hojar uppradade under ett Honda-tält. Lite MotoGP stämning faktiskt. Eftersom vi lämnat bort våra regskyltar så visste vi inte riktigt vem som ägde vilken hoj.
Mannen som var kvalitetsansvarig över tillverkningen av två-hjulingarna lotsade runt oss och förklarade så gott han kunde de olika tillverkningsstegen. Vi besökare lyssnade kanske inte riktigt så mycket som vi borde utan sprang mest runt och fotade. Fabriken hade två linjer där de monterade två-hjulingar. Ena linan monterade enbart vespor medan hojlinan växlade mellan vespor och hojar allt eftersom efterfrågan ökade och minskade. På slutet av varje lina så startade man upp varje hoj och körde den på en rullande landsväg, som en bromsbänk fast båda hjulen snurrade samtidigt, samtidigt som lampor, bromsar m.m. testades. När den ena hojen rullades av så rullades nästa på, så det var en hyfsat bra produktionstakt med andra ord. De två-hjulingar som skulle till den Italienska marknaden rullades nästan omgående upp på lastbilar medan de som skulle transporteras utomlands emballerades.
Efter en snabb lunch så träffade vi även fabrikschefen för en frågestund om fabriken och Honda i stort. Hans önskan var att de i Atessa skulle få börja bygga CBR-modellen. Det sågs som något riktigt stort för Italienarna.
Efteråt så hämtade vi hojarna som under rundturen fått regskyltarna påskruvade. Genom fabriksområdet puttrade vi fram med fåniga flin och vinkade till dem som vistades utomhus på området. Sedan var det bara att göra det vi alla drömt om/fruktat hela dagen = byta om till hojkläderna. Det fnissades antagligen ganska mycket när 7 nordbor i den Italienska hettan bytte om till fullständiga hojkläder i GayTex eller skinn. Eftersom det inte finns plats att stuva undan kläder/whatever på hojen så var det bara att gilla läget. Satans vad man svettas när det är något över +30°C utomhus…

Första etappen på resan hem gick till Ancona ca 12 mil norröver. Det första vi gjorde när vi kom till hotellet och parkerat hojarna i garaget var att öppna varsin iskall öl i lobbyn. Den var underbar. Efter att vi kastat upp all packning på rummen så gick några och badade i adriatiska havet nedanför hotellet medan jag och Veijo (såklart) gick och köpte öl. Efter en snabb dusch så var det helt underbart att sitta på hotellets stora balkong och dricka någon öl innan maten och titta på livet utanför.
 

Bifogat

  • A8.JPG
    A8.JPG
    159.2 KB · Visningar: 61
  • A7.JPG
    A7.JPG
    117.6 KB · Visningar: 65
  • A6.JPG
    A6.JPG
    119 KB · Visningar: 67
  • A5.JPG
    A5.JPG
    165.7 KB · Visningar: 55
  • A4.JPG
    A4.JPG
    121.4 KB · Visningar: 70
  • A3.JPG
    A3.JPG
    102.7 KB · Visningar: 66
  • A2.JPG
    A2.JPG
    96.7 KB · Visningar: 64
  • A1.JPG
    A1.JPG
    101.7 KB · Visningar: 59

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Fler bilder
 

Bifogat

  • An2.JPG
    An2.JPG
    65.3 KB · Visningar: 60
  • An1.JPG
    An1.JPG
    157.9 KB · Visningar: 55
  • A10.JPG
    A10.JPG
    105.1 KB · Visningar: 69
  • A9.JPG
    A9.JPG
    108.8 KB · Visningar: 61

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Veijo bestämde sig att utforska södra Europa på egen hand och gav sig ensam av tidigt på lördagsmorgonen. Vi andra fortsatte vår resa nordväst förbi Rimini, Bologna och fortsatte norrut efter Modena. Under hela vår resa så hade landskapet bitvis varit ganska platt, men efter Verona så började de riktigt stora bergen visa sig. I höjd med Gardasjön så förstod jag att alperna skulle bli en häftig upplevelse på hoj. På den västra sidan av motorvägen var det nästan lodräta ljusa klippväggar utan vegetation och på den östra branta trädklädda sluttningar. Detta samtidigt som man kryssade fram mellan bilar i ömsom god fart som i köer samtidigt som man ville se på omgivningarna så mycket man kunde utan att köra av vägen.
Sent på eftermiddagen så svängde vi av vid Bolzano för att få möjlighet att köra hojarna på slingrande vägar i alperna och inte bara motorväg. Efter någon mil så tornade regnmolnen upp sig och vi bestämde oss att söka efter övernattning i någon lämplig by. I Merano fixade Hasse in oss på en Gasthof/Bar och vi lastade av hojarna på innergården. Robert påpekade muntert att jag såg lite lustig ut i min svarta långärmade T-shirt samtidigt som vi började smutta på vår obligatoriska ankomstöl. Delar av T-shirten var vit av salt från en hel dags ymnigt svettande. Det såg inte klokt ut.
Efter en wienerschnitzel så började planeringen av nästa dags etapp. Det beslutades att vi skulle ta småvägar upp till Garmich-Partenkirchen och sedan fortsätta vår färd norrut via autobahn. Det var knappt bestämt innan himlen öppnade sig och det började störtregna. Hela natten forsade vattnet ner samtidigt som det blixtrade och kyrkklockorna klämtade konstant i dalen vi befann oss i.
 

Bifogat

  • Gast1.JPG
    Gast1.JPG
    139.5 KB · Visningar: 50
  • Gast2.JPG
    Gast2.JPG
    119.7 KB · Visningar: 71
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top