Mitt största problem var när det kom ej forumsrelaterad reklam med hudkrämer och skjorterbjudanden och när alla banners i stället för att på ett effektivt sätt leverera info om var som fanns i stället blinkade hejdlöst för att slåss om uppmärksamheten. Både jag och min taskiga uppkoppling brakade ganska snart ihop. :epilepsi
Jag vill dra mig till minnes den tiden då reklamen tvärtom tillförde något till sidan. Det var bara en massa lättåtkomliga länkar till div tillbehörssidor för hojrelaterade produkter, mm och jag köpte flera gånger saker via dom.
En sådan här sida torde vara en gyldne plats för riktad reklam då alla vinner på det och ingen blir irriterad.
SH har utgifter som måste betalas.I början när jag drev den utan annonser, eller bara ett par få, fick jag lov att hora runt för att få gratis serverdrift. Den tiden är långt över! Alla vll ha betalt nu! Det kostar en hel del att drifta SH och med den trafik den genererar. Men självklart är det inga gigantiska utgifter, men det sitter även sen en person som ansvarar för annonserna som betalar för driften. Det kostar pengar att driva in pengar för att hålla SH online!
Men när du pratar om att det var relevanta annonser. Det var i huvudsak sista åren av mitt ägande. Jag var benhård, inga animeringar osv. Det höll men blev till slut svårare och svårare att hålla sig vid.
Att enbart låna MC-firmor annonser betyder för lite pengar, krasst sett. SH skulle inte gå runt. Därför behövs även "smarta" annonser som levererar innehåll baserat på besökarens trend. Det är typ standard nu för tiden. Något alla sysslar med. Har du t.ex varit på Prisjakt, och sökt på mobiler, så ser du mobiler i annonserna på andra sajter du besöker. Så fungerar annonsvärlden.
Till slut blir relevansen bättre och bättre och hudkrämer osv försvinner. Men det tar ett tag att tweaka in. Egmonts annonsteam jobbar såklart aktivt med det, därför att ingen tjänar på dåliga annonser. Annonsörerna vill inte göra reklam till dig om hudkräm, för du köper det ändå inte. Snarare en annons om lite diesel och svartrök på burk?
Ju bättre ekonomi SH har, ju enklare kan man då stänga av de här "breda" annonserna som ska täcka en större bredd av intressen. Men idag, är det tyvärr tvärtom för att täcka upp förlusten av adblock.
Som det sagts, adblock blir man fort bortskämd med och man "glömmer" stänga av. Fler måste påminna sig att stänga av då och då och bidra till sajtens överlevnad genom att visa annonser.