Nu behöver ja hjälp.. hojen "skar"

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja låg i 120 knyck när motorn prlötsligt skriker till å tvärdör.. ja drar koppling som ren reflex... å svänger snabbt te kanten... å släpper försiktigt på kopplig för å se om kolven satt fast, d gjorde den inte. men d va inte nån koprission lr nåt... dn va kanon varm å inte en droppe vatten i kylarn... troligtvis så har vattnet läckt ut å den har blivit VÄLDIGT varm.. å nåt inte bra har hänt.. ja tyckte inte den nöp...

så om det är nån som vet vad som skulle behöva göras me den så e ja tacksamm för all hjälp ja kan få!!

MVH Patrik

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Montera isär och berätta för oss hur det ser ut som steg 1.

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z 550 -82,Yamaha XS 500 -79
Hände likadant med min gammla RD jag hade,jag lät den kula ner och fyllde på nytt kylarvatten och kolla förståss kolven den hade tappat lite material i över kant men den gick efter det ändå...High Quality :D

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Fluxir skrev:
ja låg i 120 knyck när motorn prlötsligt skriker till å tvärdör.. ja drar koppling som ren reflex... å svänger snabbt te kanten... å släpper försiktigt på kopplig för å se om kolven satt fast, d gjorde den inte. men d va inte nån koprission lr nåt... dn va kanon varm å inte en droppe vatten i kylarn... troligtvis så har vattnet läckt ut å den har blivit VÄLDIGT varm.. å nåt inte bra har hänt.. ja tyckte inte den nöp...

så om det är nån som vet vad som skulle behöva göras me den så e ja tacksamm för all hjälp ja kan få!!

MVH Patrik

Har du ingen temp. mätare?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Hände mig för typ 2 veckor sedan! Börja me att plocka isär motorn! O kolla om cylinder väggarna är repiga! Om dom e de så e de bara att borra eller horna upp den! Kolv o kolvringar behöver troligen bytas! Eftersom den har blivigt så har du säkert en liten grop på toppen av kolven! Detta sabbar kompet, inte speciellt mycke men ändå!
Jag köpte ny kolv o nya kolvringar för 1050:- sen så hornade ja upp cylindern för cirka 150:- Beror på var man gör de! Don flesta verkstäder lämnar bara vidare cylindern till en annan verksdad som har maskiner för detta! Om du nu väljer att ta den långa vägen o bara lämna in den till närmaste verkstad så kostar det nog en slant extra!

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Inte sugen på att svara på mitt pm lill-duccen?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Antar att det sitter nicasil cylinder på din, om den värmenyper så kan aluminium fastna i cylindern, om du har tur så är nicasilen hel, så då kan man ta en trasa som man doppar i antingen kaustiksoda eller saltsyra, svavelsyra eller liknande, men ta det försiktigt och spill inget på själv cylindern för då kan det gå illa ;) Sen så är det bara att torka bort aluminiumet.. =)

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Edholm skrev:
Antar att det sitter nicasil cylinder på din, om den värmenyper så kan aluminium fastna i cylindern, om du har tur så är nicasilen hel, så då kan man ta en trasa som man doppar i antingen kaustiksoda eller saltsyra, svavelsyra eller liknande, men ta det försiktigt och spill inget på själv cylindern för då kan det gå illa ;) Sen så är det bara att torka bort aluminiumet.. =)

TZR har inte nicasil

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ok.. tack för alla tips.. ja hoppas på å få tid nästa helg.. ja insåg för nån timme sen att ja åker te GBG imorn... (mamma ringde å påminde mig om att ta me kallingarna i tvätten :notme ) så ja kan nog inte kolla på det förens om några veckor... skit.. ja som ville ha hojen när ja kom hem igen... ja hör av mig om hur d går!!

ha en Trevlig hoj sommar!! :cool:
(ja ska tillbringa resten av tiden me hojen iår i garaget) :mad:

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Otur så är det bara smulor kvar av toppen på kolven. Hände mig en gång på en cross som gick för varm (trasig kylare). Men det kanske var något annat som gick snett den här gången. Bäst att skruva isär så får du se vad som hänt! :eek:

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ja har nu sett hur det ser ut och det är ett hål i kolven (kan få igenom lillfingret) i det låg aluminium i vevhuset. (såg ut sm grus ungeför) så d va nya lage med mera.. vevslängen har klarat sig lika så cyllen... så d e lite lager å packboxar som behöver bytas... å kolven då.. å så ska ja hona ur cyllen.. sen ska d ihop igen... hmm.. väntar just nu på lager å boxar..ska beställa kolv imorn...

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fluxir skrev:
ja har nu sett hur det ser ut och det är ett hål i kolven (kan få igenom lillfingret) i det låg aluminium i vevhuset. (såg ut sm grus ungeför) så d va nya lage med mera.. vevslängen har klarat sig lika så cyllen... så d e lite lager å packboxar som behöver bytas... å kolven då.. å så ska ja hona ur cyllen.. sen ska d ihop igen... hmm.. väntar just nu på lager å boxar..ska beställa kolv imorn...

Byt lagret i veven också. Annars kommer du få plocka isär allt om 100 mil igen för att det lagret har skurit också.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
EBS skrev:
Byt lagret i veven också. Annars kommer du få plocka isär allt om 100 mil igen för att det lagret har skurit också.

jo, jag vet att det egentligen behöver bytas.
är det väldigt svårt att byta det?? man måste ju ta isär heöla vevslängen. sen när man sätter ihop det igen måste det ju sitta exakt lika dant som det gjorde innan. jag vill inte lämna in grejerna på nån mc verkstad för å göra det, det blir så satans dyrt då. så hur ska ja göra för att byta det??

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fluxir skrev:
är det väldigt svårt att byta det?? man måste ju ta isär heöla vevslängen. sen när man sätter ihop det igen måste det ju sitta exakt lika dant som det gjorde innan. jag vill inte lämna in grejerna på nån mc verkstad för å göra det, det blir så satans dyrt då. så hur ska ja göra för att byta det??

Du måste lämna in den så att dom får balansera den, tyvärr.

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Fluxir skrev:

Jag är rätt säker på att du bara kan ta med dig vev och nytt lager till en verkstad, så fixar dom det, det lär inte kosta så extremt mycket. Du behöver ju inte låta dem riva/sätta ihop hela motorn åt dig.
Sist jag körde tvåtakt (dvs slutet av 80 :) ), så gjorde jag precis så, tog vevsläng och de två nya lagrena med mig till en verkstad, betalade väl i princip fikapengar för det då.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Tom skrev:
Jag är rätt säker på att du bara kan ta med dig vev och nytt lager till en verkstad, så fixar dom det, det lär inte kosta så extremt mycket. Du behöver ju inte låta dem riva/sätta ihop hela motorn åt dig.
Sist jag körde tvåtakt (dvs slutet av 80 :) ), så gjorde jag precis så, tog vevsläng och de två nya lagrena med mig till en verkstad, betalade väl i princip fikapengar för det då.

ok.. ja ska ta å kolla upp vad d kostar idag... hoppas det inte är allt för dyrt.. har lite dåligt me slantar.. ska ju köpa ny hoj snartå behöver alla pengar ja kan till den...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...