Nu får det vara nog! - 10kg ska bort!

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Markus skrev:
2437915 Varför kan ingen leta fram "Träningstråden" så kan vi köra allt i den och slippa fjorton nya trådar per dag från folk med dåligt samvete efter sommarlovets lättja? För övrigt tycker jag att man kan börja med att träna sin karaktär om det är i Aug/Sep man kommer på att man ska träna, vaffan åt ni all jävla fetto-mat för hela sommaren då? Ölen, trodde ni verkligen den gjorde er lika snygg som ni kände er? :4skrika

I alla fall, plocka fram den hederliga gamla tråden. Jag hittar den inte.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=14032

ah17 skrev:
2437982 Ju mer du äter desto mer förbränner du. Dels för att kroppen inte går på sparlåga och dels för att det går åt energi för att omsätta energi.

Därför bränner man mer efter frukost än före men det intressanta för viktminskning är ju istället vad man bränner. När kroppen går på sparlåga eller har slut på lättillgänglig energi så tar den av depåerna. Därför bränner man större andel fett när man inte ätit på länge.

Det här med att kroppen går på sparlåga är en myt, den s.k sparlågan är ytterst marginell.
Var god och läs: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1545005&postcount=2
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mackz skrev:
2437989
Det här med att kroppen går på sparlåga är en myt, den s.k sparlågan är ytterst marginell.

Även om begreppet "sparlåga" kan vara i överkant så är det ju ändå ett existerande fenomen. Folk som slarvar med frukosten blir lidande hela dagen eftersom den till viss del sätter ribban för dagens förbränning. Så ah17 har helt rätt.

Förutom att folk, som slarvar med frukosten, fryser så får de sämre prestations och koncentrationsförmåga. de blir trötta och får lätt huvudvärk.
Finns det något värre än alla bantande tjejer som käkar ett glas vatten och en kaffe till frukost och en sallad till lunch. De är helt odrägliga att ha att göra med och går heller´inte ner i vikt eftersom deras kroppar slutar förbränna och då spar mer eller mindre all energi de sen trycker i sig till middag. Sen tycker de att de varit nyttiga hela dagen och unnar sig själva lite choklad och godis. Vips är de uppe i dagsbehovet av kalorier(det numera lägre behovet) men har i onödan varit griniga som träsktroll hela dagen.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
ah17 skrev:
2438028 Skall jag ta det som bevis?

Aldrig funderat på varför personer som börjar äta mindre också fryser mer...

Ja, det kan du göra. Efter en tids användande av Kolozzuem märker man att det inte är någon idé att ifrågasätta King Grub.

Jo, för att dom äter för lite för att kroppens basala funktioner ska fungera riktigt. Men det är viktnedgång vi pratar om här och i viktminskningssyfte är sparlågesnacket marginellt. Ska vi prata om en sund viktminskning bör man äta så mycket som kroppen behöver och skapa energiunderskottet med hjälp av fysisk aktivitet.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
korvgubbe skrev:
2438059 Även om begreppet "sparlåga" kan vara i överkant så är det ju ändå ett existerande fenomen. Folk som slarvar med frukosten blir lidande hela dagen eftersom den till viss del sätter ribban för dagens förbränning. Så ah17 har helt rätt.

Förutom att folk, som slarvar med frukosten, fryser så får de sämre prestations och koncentrationsförmåga. de blir trötta och får lätt huvudvärk.
Finns det något värre än alla bantande tjejer som käkar ett glas vatten och en kaffe till frukost och en sallad till lunch. De är helt odrägliga att ha att göra med och går heller´inte ner i vikt eftersom deras kroppar slutar förbränna och då spar mer eller mindre all energi de sen trycker i sig till middag. Sen tycker de att de varit nyttiga hela dagen och unnar sig själva lite choklad och godis. Vips är de uppe i dagsbehovet av kalorier(det numera lägre behovet) men har i onödan varit griniga som träsktroll hela dagen.

Det där är en anorektisk ätstörning. Ser kosthållningen ut så ett tag får man en rubbad hormonbalans och då fungerar inte kroppens funktioner som de ska. Tror man dessutom att man är nyttig när man äter vatten och sallad under en hel dag är man inte så värst klyftig heller.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mackz skrev:
2438139 Det där är en anorektisk ätstörning.

Nej, det är inte en anorektisk ätstörning. Det är vardagen för väldigt många tjejer. Helst dem i tonåren och strax därutöver. Snarare ett resutltat av obefintlig kunskap och osunda kroppsideal.

Men visst, jag överdrev en smula men att hoppa över frukost och slarva med lunch är oerhört vanligt och det drabbar hela dagen.
 

Zita

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2005
Ort
Västerås
Hoj
cbr 600f -97
Finns ett talesätt som säger att enda sättet att gå ner i vikt är att lämna kilona på tallriken o det ligger nått i det.

Självklart ska man träna för att öka förbränningen o må bra men i slutänden hänger det ändå på vilken slaggs mat och framförallt hur MYCKET mat du äter!

Byt ut pizzan mot nyttig mat o minska på portionerna. Ät gärna flera mål om dagen men SMÅ portioner!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Zita skrev:
2438155 Ät gärna flera mål om dagen men SMÅ portioner!

Jag gick ner nästan ett kilo i månaden enbart genom att äta mer.

Jag åt frukost, lunch och middag som vanligt men la dessutom till 3-4 frukter om dagen jämt fördelade mellan mnåltiderna. Sötsuget försvann helt och jag blev betydligt piggare.. och gick ner i vikt eftersom förbränningen hela tiden var igång.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
korvgubbe skrev:
2438287 Jag gick ner nästan ett kilo i månaden enbart genom att äta mer.

Jag åt frukost, lunch och middag som vanligt men la dessutom till 3-4 frukter om dagen jämt fördelade mellan mnåltiderna. Sötsuget försvann helt och jag blev betydligt piggare.. och gick ner i vikt eftersom förbränningen hela tiden var igång.

Räknande du kalorierna? Det vore intressant om du gick ner av att äta tex 2800kcal istället för 2500 kcal om dagen med samma dagliga aktivitet. Det är energi in minus energi ut som gäller alla människor alla dagar i veckan.

"Energi in minus energi ut, och det är ett eventuellt energiunderskott och dess storlek som påverkar fettbalansen, oavsett hur energiunderskottet åstadkommes." King Grub, Kolozzuem.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Martin skrev:
2436302 Nej, energi in - energi ut

Det spelar ingen roll om du går din promenad på morgonen eller kvällen, eller vad du nu vill göra. Finns inget som magiskt ökar din förbränning heller.
Surt va?

Visst är det otroligt att det enda rätta svaret kom redan som inlägg #3!!:fakta

Sedan kommer denna tråd att fyllas på med både det ena och det andra lekmannatipset, allt ifrån träningsform till Atkins, men det enda sättet att gå ner i vikt är fortfarande det som Martin säger, oavsett teknik. :mattias

Efedrin ögar uttaget, Atkins gör dig mättare på midre mat, alltså minskar intaget...

Enklaste saken i världen! Du KAN inte skita ut energi, utan du måste förbränna den, eller ge fan i att stoppa in den.

Edit: Jag har inte tid att kommentera alla inlägg som nu kommer så jag skriver lite direkt.

Äta mycket/lite ofta/sällan?

Säg att du äter 2500kcal/dag i en portion. Du kan öka din förbränning genom att dela upp detta i tex tio portioner eftersom kroppen kommer att behöva mer energi för att bryta ner detta, eftersom det sker oftare. Stoppar du däremot i deig mer energi, alltså äter mer, så går du givetvis upp.

Promenera eller springa, vilket är bäst?

Gå 5 km förbränner mer fett än att springa fem km, eftersom dom använder olika energidepåer i kroppen, men detta är marginella skillnader.

Om man jämför 30 min löpning och 30 min gång så är löpningen mycket mer energikrävande eftersom sträckan blir i princip dubbelt så lång. Där har du även fördelen att förbrukningen är igång även en stund efter passet.

Atkins, nutrilett osv.??

Alla dessa går ut på att gå ner i vikt av allt du inte äter.

Atkins är ingen mirakelmetod, utan fungerar helt enkelt genom att man blir mättare snabbare av fett och kött, och hungern håller sig borta längre, och därmed äter man mindre.

Nutrilett är ingen mirakelmetod heller utan du går ner i vikt pga du äter mindre kcal/dag.

Tjockare av light-produkter?

Vissa hävdar att man går upp av att dricka tex cola-light.
Fel. Du kan inte gå upp i vikt av något som inte innehåller energi.

Andra hävdar att du blir hungrigare av lightprodukter och går därmed upp i vikt.
Ja, om du stoppar i dig mer mat bara för att du känner ett sug och inte kan hålla dig till dina fasta måltider/mängder. Om du skulle dricka vanlig cola istället för light så skulle du obönhörligen gå upp i vikt. http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=195731


Nu orkar jag inte längre...


Jo, jag kom på ett lätt sätt att gå ner i vikt. Sänk inomhustemperaturen till 15 grader så att du fryser hela tiden! Nå går det åt energi som fasen, men kom ihåg att inte äta ett endaste dugg mer än annars...
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
juha01 skrev:
2438655
Promenera eller springa, vilket är bäst?

Gå 5 km förbränner mer fett än att springa fem km, eftersom dom använder olika energidepåer i kroppen, men detta är marginella skillnader.

Om man jämför 30 min löpning och 30 min gång så är löpningen mycket mer energikrävande eftersom sträckan blir i princip dubbelt så lång. Där har du även fördelen att förbrukningen är igång även en stund efter passet.
Nästan, löpning över en given sträcka förbrukar 30% mer energi än en promenad, faktiskt.

Om man nu är intresserad av vilken intensitet man bränner mest fett, så är det när man ligger på 65% av VO2MAX, närmare 70-75% av maxpuls. Hoppas verkligen att det ska till lite mer än en promenad för att komma upp dit, annars är man inte god form.
Precis som du säger så spelar det ingen roll, eftersom en större kolhydratoxidation under träningen kompenseras av en större lipidoxidation senare under dygnet istället och vise versa.

Man ska hålla så hög intensitet så längre som möjligt helt enkelt, för att få så stor energiförbrukning som möjligt.

Tur att någon är överens med mig i alla fall :)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Martin skrev:
2438995
Man ska hålla så hög intensitet så längre som möjligt helt enkelt, för att få så stor energiförbrukning som möjligt.

Tur att någon är överens med mig i alla fall :)

Den högintensiva träningen har ytterligare en fördel och det är att det tar längre tid för kroppen att komma ner i normalrytm efteråt vilket gör att man sett över hela dagen kommer förbruka mer energi.

Efter en promenad är man nere på vilopuls minutrar efter att man slutat gå.
Efter högintensiv intervallträning kan det ta timmar innan man är helt nersoftad igen. Vilket alltså påverkar energiförbrukningen EFTER träningen. :tummenupp
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
juha01 skrev:
2438655 Visst är det otroligt att det enda rätta svaret kom redan som inlägg #3!!:fakta

Sedan kommer denna tråd att fyllas på med både det ena och det andra lekmannatipset, allt ifrån träningsform till Atkins, men det enda sättet att gå ner i vikt är fortfarande det som Martin säger, oavsett teknik. :mattias

Härligt att du är så anspråkslös!

Vet du, de flesta är överrens om att man går ned om man förbrukar mer än vad man äter. Det kluriga är hur man ska bära sig åt.
För någon funkade GI, en annan käkade många små mål och ytterliggare en annan föredrar att träna. Så det finns ganska många rätta svar.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top