Nu håller vi bara i oss med HÄNDERNA igen...

thepope

Med lem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F3
"En förare körde på bakhjulet i 194 kilometer i timmen.

Topphastigheterna låg på över 200 när NTF mätte hur fort mc-förare körde på vägarna runt Stockholm.

På 50-sträckor körde man som mest 116 kilometer i timmen.

På 70-vägar gick det i 125 kilometer i timmen och på 90-vägar nästan 160 kilometer i timmen som mest."

Medelhastigheten var lägre på motorvägar för hojar men det låter ju ändå som många körde i över 200 eller på bakhjulet i 194 knyck. Hur jävla hög hastighet håller bilarna då? :tungan

Känns som deras mätningar kommer direkt från närmsta Ghostriderfilm, och för att få mätvärden från flera källor har de nog hämtat från Ghostrider 1, Ghostrider 2, Ghostrider 3... :)
 

JK79

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Ort
på tredje
Hoj
Grå faran! F800S
Mail till thomas.carlson@ntf.se

Skickade precis följande till vår "vän" på NTF. Stavfel? Korrekta formuleringar? Det skiter jag i! Hoppas bara på att en sån stor organisation som NTF slutar att producera osaklig statistik...........................


Hej !



Väldigt tråkigt att motorcyklister omkommer i trafiken !!! Men är det verkligen objektivt att kasta fram statistik utan att presentera alla underliggande fakta? Hur ser olycksstatisktiken ut när man börjar jämföra antalet olycker med antalet motorcyklister eller antalet körda mil? Tveksam till om det ser lika skrämmande ut då! MEN det verkar ju inte vara målet för NTF att producera korrekta fakta utan målet verkar vara att få bort "oss" motorcyklister från vägarna för gott ! Och hur kommer det sig?



Klippt från Aftonbladet:

"I en bil överlever man men på en mc är det bara händerna som håller en kvar och det är inte mycket, säger Thomas Carlson vid NTF"



Vad är detta för uttalande?? Har du genomgått en MC-utbildning dom senaste 20 åren??? Tveksam till det, hade du gjort det hade du kanske fått lära dig korrekt bromsteknik. Nu inser jag också att man mycket mera oskyddad som motorcyklist MEN detta är något man faktiskt trycker ganska mycket på hos körskolorna. De senast omkomna var dessutom ute och åkte på en cross utan hjälm eller skyddskläder ! Hur många av Era fortkörare Ni mätte på åkte utan hjälm eller skyddskläder???? Jag törs påstå att motorcyklister är väldigt riskmedvetna, varför tar man annars på sig ett skinnsställ när det är 25-30 grader varmt? Roligt att svettas? Kanske, men jag tror snarare det beror på självbevarelsedrift (riskmedvetenhet).



Klippt från AFtonbladet:

"Mc-förarna själva menar ofta att bilförare ofta inte ser motorcykeln i tid.

- Det är säkert sant. Men det är kanske inte så konstigt. Jag är förmodlingen inte ensam i sommar om att uppleva att motorcykilsterna kommer för jäkligt fort. Självklart ska de inte bli påkörda, men mc-förarna måste själva göra något åt det här, säger Thomas Carlson"



Japp, kommer man blåsande i 200+ så är det ju fallet. Men de gånger jag kommer åkande i laglig hastighet och lik förbannat måste pallnita för att inte smälla in i sidan på en bil?? Är det mitt fel då?? Trodde vi hade trafikregler i Sverige som reglerade detta förhållande???!!

Ja vi måste åter igen tänka åt bilisterna som "tror" att vi är mopeder samtidigt som vi måste utveckla långsynthet så att vi kan se åt tant Agda och farbror Rune med gråstarr som, trots att de inte kan röra nacken eller se längre än 10 m tillåts köra bil vid 85 års ålder !!!

Tips: inför obligatorisk syn-/hälsokoll för förare över 70 bast. Och vips! Förhoppningsvis någon motrocyklist slipper sätta livet till, ett antal "fender benders" undviks till en väldigt liten kostnad ! Du får detta tips gratis av mig =)





Hela artikeln i Aftonbladet osar tyvärr en ruggig svartmålning som jag inte alls känner igen mig i.

Visst, jag kör för fort ibland, men att påstå att vi alla är fartdårar som inte tänker alls utan gasar på bakhjulet genom korsningar etc är ett elakt påhopp på en stor intressegrupp i Sverige idag.



Jag efterlyser objektivare fakta när NTF presenterar något, där alla fakta presenteras på ett korrekt sätt, och inte på ett sätt som passar för stunden för att ge fyr åt sin privata lilla kampeld !



Johannes Klasson

Motorcyklist
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
tycker att regeringen kunde ge oss en del utav sverige där endast motorcyklister får lov att bo och köra. inga bilar eller slöa traktorer får finnas på vägarna.
då hade man iallafall varit omringad av vettigt folk!!

Förbjud fotboll!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article621376.ab
Så spar vi även andra resurser i samhället...

Sedan får ju ni i STHLM tagga ner lite... Begriper ni väl att ni inte kan köra som galningar o dra med oss andra på detta viset... :rolleyes:

ja jäkla stockholmare! :D :tungan
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Skickade precis följande till vår "vän" på NTF. Stavfel? Korrekta formuleringar? Det skiter jag i! Hoppas bara på att en sån stor organisation som NTF slutar att producera osaklig statistik...........................

Johannes Klasson

Motorcyklist

Jag håller med dig till fullo. Kanske dax att vi (med eller utanför SMC) också träder fram i media o bemöter kritiken och samtidigt kommer med sakliga argument och förslag på lösningar.

Statistik kan läsas som fan läser bibeln. Tittade på VV's sida här om dagen för att få fram lite om vem som krockar o hur, men sådana fakta innehar nog bara försäkringsbolagen. Olycktyp o ålder säger inte så mycket. Hur gammal var personen i bilen? Kön? Antal år i traffiken? mm...

Som bilförare blir jag mer o mer "rädd" för att jag skall klippa en mc. Det har varit på vippen pga regn o dålig sikt. Hojen var en off-road m en lampa o svartklädd förare. HAN var uppmärksam o jag hann undvika hans linje så vi var inte precis nära o smälla. Detta tar jag ju med mig i min mc-körning och det är något vi måste lobba ännu mer för när det gäller unga personer på mc. Speciellt med hojar som gör 0-100 på 3-4 sek...

Jag funderar själv på att kontakt min lokala SMC-avdelning för att prata om saken. Men vi skall inte glömma att detta är ett tvåeggat svärd...
Ett viss mått av självransakan hör klart hemma...

Men så kan vi göra som media o förlita oss på statistiken... "De e inte vi som kör ihjäl oss"... o hänvisa till glidarna m cornflakes-förarna... :D
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nu får väl ändå folket här inne släppa sargen och komma in i matchen?
Dom som inte känner igen sig i den beskrivna situationen får nog tänka igen.

Klart om fan vi kör för fort på hoj, alltid och konstant.
Varför skaffar vi annars hojar på 100 - 200 hk som accelererar från 0-100 på 3-4 sekunder?

Jag är en av initiativtagarna till MCK Vilse och vi kör 3 - 4 turer om året. Vi är mellan 70 - 100 pers varje gång. Vi har oftast fyra grupper med olika hastighetsindelning. I långsamma gruppen (snigelpatrullen) finns det INGEN som kör på eller under gällande hastighetsbegränsning på 70 och 90 väg. Ingen.
I mellangrupperna håller vi 20 - 50+ km/över gällande hastighetsbegränsning.
På 30 och 50 vägar kör vi på eller UNDER gällande hastighetsbegränsning.

Då kommer vi till eftersnacket, är det NÅN av deltagarna som efter rundan klagar på att tempot varit för högt? Nope, inte en enda. Kommentarerna är "bra tempo", "okej tempo, "kunde gått lite fortare", osv. osv.
Och ni som inte sett MC förare komma på bakhjulet i 150 km/h, get a life eller skaffa glasögon. Hur många här har inte avatarer där dom själv kommer wheelande?

I min värld, där jag lever och mår bra, kör i stort sett alla med sporthojar för fort. Vissa gör det på dumma ställen och andra gör det på mindre dumma ställen.

Dom jag brukar se som håller hastigheten sitter på krompråmar eller på BMW touringmaskier och är klädda i gula reflexvästar. Om dom reagerar på denna artikeln så förstår jag dem. Men att folket som härjar här på SH gör det fattar jag inte.

Sen en liten reflektion på hans uttalande om "I en bil överlever man men på en mc är det bara händerna som håller en kvar och det är inte mycket" så kan man väl inte bara läsa det svart på vitt?
Den som sa nåt om "bromsteknik" kan ju försöka hålla sig kvar på hojen när den välter i 30 km/h. Klart som fan att vi sitter där vi sitter när allt är kontrollerat men när det skiter sig så far vi som vantar. Inbilla er inget annat.

Visst gör bilister fel och orsakar MC förares död men de flesta dödskrascher med mc är singelolyckor på en 70-väg. Alltså utan nån annans inverkan.
Nu kommer nån säkert rusande med argumentet "jävla Vägverket, det var rullgrus i kurvan, sten i diket, lyktstolpe osv." So what? Det är så trafikmiljön ser ut. Acceptera det, var medveten om det och ta hänsyn och ansvar för det.

Det enda jag reagerar på i artikeln som är korkat är förslaget med reg.skylt fram. Det kommer inte att förändra ett skit gällande vare sig olyckstal eller medelhastighet.

EDIT: Hittade ett inlägg i en annan liknade tråd. Niklasinorr uttrycker sig väldigt bra på samma ämne:

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3126288&postcount=30
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
"En förare körde på bakhjulet i 194 kilometer i timmen.

Topphastigheterna låg på över 200 när NTF mätte hur fort mc-förare körde på vägarna runt Stockholm.

På 50-sträckor körde man som mest 116 kilometer i timmen.

På 70-vägar gick det i 125 kilometer i timmen och på 90-vägar nästan 160 kilometer i timmen som mest."

Medelhastigheten var lägre på motorvägar för hojar men det låter ju ändå som många körde i över 200 eller på bakhjulet i 194 knyck. Hur jävla hög hastighet håller bilarna då? :tungan


Det aftonbladet mm har hämtat stoffet i från är NTF

Se:http://www.ntf.se/Tidning/default32884.asp


Tror starkt på lite bias (mycket vinklat för att få fram en viss "önskad" information), Även att de har mätt på populära sträckor där en del gillar att dra på i Stockholmsområdet.

NTF, som har gjort detta är för att skapa maximal "propaganda" mot mc. Det jäkligaste är att de verkar ha lyckats.
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Tyvärr måste jag nog bara konstatera att dom har LITE rätt ....

Ibland går det ganska fort faktiskt, men 30,50,70 vägarna är precis som nämns tidigare ganska viktiga hastigheter att prova hålla....

Sedan tycker jag att vägverket tillsammans med kommunerna och länstyrelsen skulle titta på möjligheterna att använda områden för att bygga banor och "lekplatser". Jag skulle nog i stortsett sluta köra gata om jag hade en bana att köra på... Där får man ju gasa så mycket man orkar... Om man tittar på hur mycket det kostar för VV att genomföra sina kampanjer och kostnaderna för kommunen gällande olyckor osv. så skulle den typen av banor snabbt vara en plus affär.... men så vill man nog inte tänka... sedan att man samtidigt kan få lite ordning på streetracing osv. är nog inget dom vill tänka på....

Hoppas att dom inför ägareansvar gällande hastighetsöverträdelse... då måste dom ändra lagen väldigt mycket... då borde det innebära att dom måste avskaffa fängelsestraffet i samband med hastighetsöverträdelse samt indragning av körkort.... Då nuvarande lag innebär att det är brottsligt att överskrida hastighetsbegrännsningarna... Det va iallafall så jag förstod det när en trafikjurist förklarade fördelarna med ägaransvar....

Skit samma, dom kommer alltid gnälla när dom blir omkörd av ett fordon som dom inte förstår hur det fungerar...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inför man ägaransvar behövs ingen registreringsskylt fram.
Kommer inte ihåg vilket land det var, men där tar hastighetsövervakningskamerorna bilden bakifrån.

Angående riskmedvetenhet - Finns ingen lag på skyddskläder utöver godkänd hjälm.
Ändå åker de flesta med integralhjälm och skyddskäder.
Bra!
Hur många sätter in störtbåge i bilen?
Brukar faktiskt fundera på det när det diskuteras trafikdöd.
Har kompisar som kört rally, och har därför sett vilken skilnad det gör med störtbur. Kan det verkligen vara så dyrt att bygga stabilare kupéer?
 

thepope

Med lem
Gick med
22 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F3
Det aftonbladet mm har hämtat stoffet i från är NTF

Se:http://www.ntf.se/Tidning/default32884.asp


Tror starkt på lite bias (mycket vinklat för att få fram en viss "önskad" information), Även att de har mätt på populära sträckor där en del gillar att dra på i Stockholmsområdet.

NTF, som har gjort detta är för att skapa maximal "propaganda" mot mc. Det jäkligaste är att de verkar ha lyckats.

Titta bara på rubriken: "MC-föraren körde 194 km/tim på bakhjulet". Till denna rubrik (som kanske iofs stämmer, men inte är en beskrivning på alla mcförare) lägger de en bild på en crashad hoj.
Den hoj som körde på slangen i 194 crashade ju aldrig vad jag kan tyda av den fortsatta texten, men alla kopplar ju självklart ihop rubriken med bilden, så funkar vi, och det vet de mkt väl om, så ja det är självklart absolut gjort med avsiktlig "bias", som var och varannan kvällstidningsartikel.
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Nu får väl ändå folket här inne släppa sargen och komma in i matchen?
Dom som inte känner igen sig i den beskrivna situationen får nog tänka igen.

****Massa text****

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3126288&postcount=30

Jag känner inte alls igen mig. Den med snigelpatrullen var kul! Jag kör inte för fort, så länge det inte finns på bild/video har det inte hänt!!! :tungan

Håller med på det mesta men det jag efterlyser är en mer nyanserad diskussion om trafiken. Just nu är det bara neggo med mc. Inte för att man kan rättfärdiga ett beteende med andra gruppers beteende men som det är nu blir det väldigt snedvridet.

Som tidigare sagts, det jag efterlyser är att hastigheten hålls på 30/50-vägar. Det är här opinionen får kraft, tror jag. Folk tycker det är väldigt illa när det körs för fort på dessa vägar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Många kloka ord helt enkelt

Men ÄVEN om vi nu kör som idioter och beter oss som barnungar så är det likväl vissa av oss och inte samtliga. Härav anser i alla fall jag att denna typen av "lek med statistik" är enkom av ondo. Sätt denna typen av medienyttjande i paritet med bilister och deras alkoholvanor. Hur många är det som kör rattfulla dagligen?
I så fall vore bilister ÄNNU farligare för folkhälsan.
Likväl har det inte tillkommit alkolås i samtliga bilar. Något att lägga energi på FÖRE man klistar en skylt på en hoj? Visst, fel ger inte ett rätt som Skrotnisse tidigare påpekat.

Yey okej, hur många av dessa 46 omkomna åkte/körde SH? Eftersom det bevisligen är vi SH utövare som kör som vettvillingar, borde det vara vi som råkar mest illa ut. Eller är det måhända custom och övertunga tourers?

Kanske snart dags för försäkringsbolagen att se över sina försäkringsklasser när vi ändå har så "vetenskapliga***" fakta att gå på


***=Eh, nej de var de visst inte nä...

/Ännu inte övertygad om NTF:s förträfflighet.
 

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Ort
I Grotta
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Håller med!
Men glöm inte idioterna som håller 50 på 70/90/110 väg....:mad:

det e oftast pensionärer tyvärr, att kalla dom idioter e som at slå på dom som ligger ner... de borde dock införa lämplighetstest för dom över 60-65...
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Inget påhopp... jag stöder dina åsikter, så ta det här på rätt sätt... men du har gjort självmål nu, genom din egen stavning.

Jag går i skolan :tummenupp

Kan du visa vart jag har stavat fel så kan jag lära mig något nytt :)
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...Håller med på det mesta men det jag efterlyser är en mer nyanserad diskussion om trafiken. Just nu är det bara neggo med mc. Inte för att man kan rättfärdiga ett beteende med andra gruppers beteende men som det är nu blir det väldigt snedvridet.

Som tidigare sagts, det jag efterlyser är att hastigheten hålls på 30/50-vägar. Det är här opinionen får kraft, tror jag. Folk tycker det är väldigt illa när det körs för fort på dessa vägar.

Det är nog ingen här inne som kan säga att de inte faller inom ramarna för kritiken som framförs mot kollektivet. Vi ligger som vi bäddar...

Kan man få till en förändrig i attityd o stämma i bäcken istället för i ån, så vinner vi alla på det. Media snedvrider saker med antydningar som de själva vill. Men om vi inte själva gör något åt saken så får vi ta skeden i vacker hand. Reultatet blir en massa förbud o dyra premier...:mad:

Jag ligger inte o fiser på vägarna, men där det går undan är det på vägar där endast jag, eller att risken för fler inblandade, kan drabbas av en ev olycka är minimal. Att flåsa igenom 30 o 50 i hasigheter mellan 50-100, för att "följa gruppen" eller av annan anledning anser jag personligen, vara :huvet

Ofta har jag blivit hejad på o bemött m ett :) när jag bromsat in o passerat lugnt igenom byar, för att sedan varva ut både 3:an o 4:an strax efter bya-skylten. Visa ansvar o gott omdömme, så bemöts VI också med bättre respekt o förståelse för vår "hobby". Vi kör inte sporthoj för inte :yoparty

Det som gör mig :mad: är att det som framkommer i media och i NTF's rapporter är att de inte jämför den procentuella andelen olyckor med antalet: 1, registrerade mc. 2, antal förare.
Ta asiatiska länder som exempel. Hur många 2-hjulingar går det inte där per 4-hjuling. Visst, där händer olyckor där med, men i samma omfattnig i % :confused:

Nästa sak som Thomas retar mig med, är hans brist på insikt över vart vi är på väg. Vi snackar om miljön, hur stora o tunga bilar förorenar... o så uttalar sig mannen som om vi skall totalförbjuda mc för att de är ett ovärdigt transportmedel i förhållande till regeringens 0-vision...
IDIOT... Vakna för h-vete!
 
Last edited:

nille^80

Snart ännu Snabbare
Gick med
11 May 2007
Ort
Malmö
Hoj
naked 675
Tyvärr är det just 70 vägar som är roligast att köra. 90 vägar brukar vara för raka och på 50 vill man inte gärna dra på.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top