Nu håller vi bara i oss med HÄNDERNA igen...

andjim

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Södermanland
Hoj
KTM ?
Thomas Carlson på NTF är säkert hojåkare seda många år
tillbaka och ägen en trimmad R1 som han kör på vägarna med...:)

Tyvärr ser man återigen att MC åkarna svartmålas...som i ALLA
andra områden så finns det ett antal som svartar för ALLA....
men tittar man på de senaste dödsolyckorna.....
Äldre man med systerdotter bakpå kör om I KURVA....!!!!!
Två små tjejor leker på en crosshoj och tänker inte på att
det faktiskt kan komma bilar från andra hållet....!!!!

Många olyckor och rubriker kan faktiskt vi MC åkare förhindra....
vet många som Ökar hastigheten framför fartkamera och kör på
bakhjulet framför kamerorna osv......

Vi kan nog inte bara skylla ifrån oss...Vissa av oss gör så att ALLA
vi får skit....

Det man tyvärr ofta inte tar med är det faktum att antalet MC åkare
(MC, moped och fyrhjulingar) är samma statistik..i tidningar...samt
att dessa ökat lavinartat de senare åren fast dödsolyckorna ligger ungefär
på samma nivå...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Skoj du skriver nja på 70 vägar, då det enligt artikeln inträffar flest dödsfall på dessa.

Att köra motorcykel ÄR farligt och jag gör mitt yttersta för att minimera dessa risker.

Men att slaviskt hålla hastigheter gör jag på 30 och 50 vägar (tätort) då det 1) uppehåller sig oskyddade trafikanter 2) gör folk förbannade om man kör för fort 3) är stor risk för poliskontroller.

på 70-väg anpassar jag hastighet till sikt, underlag etc men inte specifikt till skylten. 90 och uppåt brukar jag undvika att köra på, sådana vägar är sällan underhållande för en sporthoj.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Thomas Carlson på NTF är säkert hojåkare seda många år
tillbaka och ägen en trimmad R1 som han kör på vägarna med...:)
Haha, nu har vi det. Allt är en komplott. :fakta

Jag kan riktigt se framför mig hur TC bränner runt på vägarna på sin helsvarta MC med raka rör i enorma hastigheter, framhjulet mer i luften än på marken. Allt under dubbla hastighetsbegränsningen är ett hån mot hans potenta maskin. Efter körningen rullar han in i sitt källargarage, glider ur sitt svarta skinnställ och hjälm med mörktonat visir för att promenera upp till sin balkong och hålla ett tal till folket.

TC - "Dessa förbannade motorcyklister!" :mattias

:D
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
motorsport som utsläppsfaktor ang hotande klimatförändringar.

Och om inte annat så kommer försäkringarna att gå genom det redan rätt låga taket om inte olyckstalen går ner.



lustigt vad många som fått klimatförändringar på hjärnan, försäkringarna täcker förmodligen kostnader utan problem

perspektiv.., hur många dör i bilolyckor? av rökning? etc.

en storm i ett vatten glas
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
det e oftast pensionärer tyvärr, att kalla dom idioter e som at slå på dom som ligger ner... de borde dock införa lämplighetstest för dom över 60-65...
Har skrivit detta tidigare.
Men:
Varje gång det börjar diskuteras hälsokoll/körprov för äldre så faller de på "åldersdiskriminering".
Tycker att såväl hälso (syn)koll, som ett mindre teoriprov och ett körprov skall krävas varje gång man förnyar körkortet.
Alltså när man byter lapp, dvs, var tionde år från det man tar KK.
Har körkortet återkallats får man göra detta enklare prov innan man återfår kortet.
Mycket hinner ändra sig på 10 år även om det är mellan 18 och 28 års ålder.
Är det hela världen om man får betala ett par tusen var tionde år om det man får för pengarna är mottrafikanter som är hyfsat uppaterade och i fysisk ordning?
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
"...5 kilometer i timmen över gränsen på 70-vägar och 3 kilometer i timmen på 90-vägar."
Helt galet1!
Men seriöst ni som kör för fort i stan, 30+50sträckor,:ajjabajja skärpning! Det är faktiskt befogat att ha dom hastighetsbegränsningarna där.:mattias

Instämmer helt klart..

om det e någon hastighet man håller så e det ju 30 och 50.
dem tycker jag är viktigast helt klart.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Thomas Carlson. Och alla andra kryp som hatar motorcyklar kan väl bild en egen klubb,,,,,, på Månen. Djävla puckon.:) :)
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Om man tittar på NTF:s organisation så är den ett sammelsurium av olika människor. Det finns uppenbarligen inga kompetenskrav för att få yttra sig i föreningens namn ... Vilken funktion har Thomas Carlson inom NTF?

http://www.ntf.se/omoss/pdf/NTFsdeklarationNY.pdf

Det är minst sagt tråkigt att journalister går på sensationsskriverier från nån enstaka människa som använder NTF som täckmantel för sitt mc-hat.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag känner inte alls igen mig. Den med snigelpatrullen var kul! Jag kör inte för fort, så länge det inte finns på bild/video har det inte hänt!!! :tungan
Nä, det har du ju rätt i. Men så är du ju också en av dom som kör med orange väst så du har rätt att klaga på artikeln. Eller vänta... det var ju ditt förra skinnställ som såg ut så!! :såjaponken
Håller med på det mesta men det jag efterlyser är en mer nyanserad diskussion om trafiken. Just nu är det bara neggo med mc. Inte för att man kan rättfärdiga ett beteende med andra gruppers beteende men som det är nu blir det väldigt snedvridet.

Som tidigare sagts, det jag efterlyser är att hastigheten hålls på 30/50-vägar. Det är här opinionen får kraft, tror jag. Folk tycker det är väldigt illa när det körs för fort på dessa vägar.
Du är klok som en pudel. :fakta
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har skrivit detta tidigare.
Men:
Varje gång det börjar diskuteras hälsokoll/körprov för äldre så faller de på "åldersdiskriminering".

Det finns redan Åldersrelaterade hälsokontroller :fakta

Vid 55 års ålder ska man göra hälsokontroll för att få behålla sitt tunga lastbils kort. (55 eller något sådant, kommer inte ihåg exakt)

Inom flyger finn liknande betämelser. Att bilismen skulle vara undantaget när den dödar betydligt fler medborgare är faktiskt mer konstigt än att det inte finns några kontroller.
Att inte ha återkommande kontroller är naivt och att blunda för fakta. :öga Låter ju som en typisk Politiker grej... :öga
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top