Nu har jag miljökompenserat!

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Förra året blev det drygt 450 mil på bana. Jag har fått höra att det blir en del utsläpp bara för nöjes skull. Var inne och tittade på utsläppsrätter och räknade ut att jag på mina bandagar och transport dit och hem släpper ut nästan 900 kg CO2 på en säsong. Köpte nu utsläppsrätt för 2 ton vilket täcker in det här året också. Aktuellt pris var 170 SEK/ton vilket jag tycker var motiverat.

Jag har läst att en del crossklubbar miljökompenserar sin verksamhet vilket kanske är en bra idé om man tänker i stort.

Mesigt eller något som fler här gör?

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag cyklar till jobbet varje dag, varje vecka, varje månad, hela året, varje år. Det tycker jag kompenserar de få dagar per år som jag kör på bana.

Någon som vet får gärna förklara hur pengarna som utsläppsrätterna kostar hjälper till att kompensera utsläppen. Är det inte lite som att ge någon en käftsmäll och sedan lämna över en hundring för sveda och värk som kompensation? Skadan är ju redan gjord...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Att köpa sig fri är inte lösningen, men klart omtänksam tanke...

Bättre att försöka allment ha så liten som helst miljö påverkan... Typ cykla gå till jobbet, köra elbil när man måste köra bil, osv...

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Oj, jag visste inte att man kunde köpa det som privatperson.

Utsläppsrätter är alltså något som flyg, kraftverk, stora industrier o.s.v. måste köpa, för att...*trumvirvel*... ha rätt att släppa ut växthusgaser. Idén med att köpa som privatperson borde väl då vara att se till att företag får släppa ut mindre. Jag kan inte se någon annan tanke bakom det.

Det finns ju såklart mycket annat man kan göra, men detta är ju utan tvekan bättre än inget. Bra iniativ Zimbaw :tummenupp

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Förr sa jag att jag åkte tåg till jobbet, nu är det mer att jag åkt tåg i tio år.
Men jag ska tjöpa en Tesla när jag vinner på tipset!

Men: helt rätt att ha en plan och lite dåligt samvete. Jag kanske kan använda att jag sparar 4 liter bensin till jobbet varje dag genom att ta frugans lille bil och inte Räsebussen?

Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Egentligen "köper" vi oss alltid fria så fort vi tankar bränsle på en bensinstation, då en del av skatten (koldioxidskatten) "finns till" för den ruggiga "klimatpåverkan" vi orsakar.
Däremot är det inte många som vill se detta (inte ens Miljöpartiet), utan de vill gärna intala sig själva att så är det inte alls.

Oj, jag visste inte att man kunde köpa det som privatperson.

Utsläppsrätter är alltså något som flyg, kraftverk, stora industrier o.s.v. måste köpa, för att...*trumvirvel*... ha rätt att släppa ut växthusgaser. Idén med att köpa som privatperson borde väl då vara att se till att företag får släppa ut mindre. Jag kan inte se någon annan tanke bakom det.

Det finns ju såklart mycket annat man kan göra, men detta är ju utan tvekan bättre än inget. Bra iniativ Zimbaw :tummenupp

Jo det är "tanken" men saken är den att om SSAB eller EON redan släppt ut sin årskvot innan året är slut, vänder de sig till staten och påpekar detta så skapar staten fler utsläppsrätter, så att som privatperson köpa utsläppsrätten är lite som att köpa en stjärna, det är enbart något du äger på pappret men i verkligheten fungerar det inte som det är tänkt :gnissla
Såååååå det är egentligen bättre att lägga pengarna i aktier/fonder där företag jobbar med teknik som minskar/neutraliserar koldioxidutsläpp eller att man bidrar till projekt som jobbar med det.

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Efter att ha rekat runt så blev det att handla dem hos Naturskyddsföreningen. De utsläppsrätter man köper där blir inlåsta, de går alltså inte vidare i annan handel. Mitt lilla bidrag blir därför en del i en total minskning.

Man kan visst argumentera att man cyklar, åker tåg mm men till syvende och sist menar jag att det här ett statement. Det blir walk and talk och inte ett sökande av ursäkter till att inte bidra. För egen del cyklar jag ca 250 mil mountain bike per år och paddlar ett antal timmar, bara ren energi. Trots allt känns det som många ursäkter på sina håll, eller? :hej

Tänk på det faktum att en del crossklubbar köper för att göra sin verksamhet klimatneutral. Det känns rätt gott att köra ner i halsen på belackare som själva redan åker tåg, cyklar mm.

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har inte käkat kött på 29 år, så jag har en stor sparad kvot att gasa upp :D

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Tänk på det faktum att en del crossklubbar köper för att göra sin verksamhet klimatneutral. Det känns rätt gott att köra ner i halsen på belackare som själva redan åker tåg, cyklar mm.
Det här måste jag börja med! Så fort moralsnacket kring nöjeskörande med olika fordon börjar, så kan man förklara att utsläppsrätter är köpta, och fråga hur många predikanten köpt :fakta Jag tror nog att båda kommer att höra något i stil med "Håll käften, din skenheliga jävel". Så underbart.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag har dålig koll på utsläppsrätter!
Vad blir bättre om jag skulle köpa en eller flera?
:va
Eller är det bara för att döva sitt samvete?

Checker

Medlem
Gick med
29 May 2012
Hoj
GSX1250FA -14
Det är ju bra om var och en gör vad man kan och vill för miljön. Sen är det ju inte lätt att vara påläst in i varje detaljfråga och alltid göra rätt. Men vi måste ju samtidigt få ha lite skoj så vi inte deppar ihop helt! :fyllisar

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja

Det är för oss som tycker att 61% skatt (exklusive moms på varor, energiskatt, koldioxidskatt, fastighetsskatt, radio & tv-avgift, alkoholskatt, statlig skatt och andra typer av dolda skatter) är för lite.
Man vill helt enkelt betala mer!:fyllisar:näsblod

Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Jag tycker inte det handlar om att döva något samvete utan något som bara känns rätt att göra. Precis som alla andra har som tidigare sagt en hel de aktiviteter där jag inte släpper ut något så det tillför inget. Dock kan många mena, och det vet vi alla här, att banåkandet inte är någon nyttotransport direkt. När jag köper utsläppsrätter som sedan inte säljs vidare så har jag tagit konsekvenser av mitt agerande. Jag tycker snarare att argumenten i tråden som pekar på allt miljönyttigt folk gör snarare visar på att det finns ett samvete men man är inte beredd att ta ansvar för det, varför? :7peta

Glömde: jag har räknat ut vad min årliga körning ger i utsläpp och det var knappt 900 kg så jag köpte två ton för förra och det här året. Det fina med Naturskyddsföreningen är att de låser in dem, säljer alltså inte vidare. Klappat och klart, bara att gasa!

Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Jag brukar undvika att flyga både i jobbet samt på semestern.
Har blivit mindre köttdiet med åren också.
Mjölkkorna är avvecklade sedan länge, enligt miljöfolk verkar dessa var främsta faran för jordens undergång.
Samma miljöfolk är de ivrigaste anhängare till taxi och flyg för att ta sig till sina skitviktiga arbeten.
Körde på etanol innan miljöpartiet höjde skatten för detta bränsle, nu blir det bensin istället (30% billigare), måste ha råd att ta mig till arbetet.

Bitter, inte jag.

Jag kan med gott samvete köra bil och mc.

Klimatkompensering är nog bra men hela världen borde ha ett fixt antal utsläppsrätter, systemet blir ju fel när man hela tiden skriver ut nya.

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Kan förstå det men för oss som betalar 61 % i skatt är det inga problem att punga ut med den enorma summan 170 SEK/ton CO2. Efter det har i alla fall vi rent mjöl i påsen och ingen annan har betalat för oss. :banana

Det är för oss som tycker att 61% skatt (exklusive moms på varor, energiskatt, koldioxidskatt, fastighetsskatt, radio & tv-avgift, alkoholskatt, statlig skatt och andra typer av dolda skatter) är för lite.
Man vill helt enkelt betala mer!:fyllisar:näsblod

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hushållet låter bli att resa till Thailand varje år.

Men som bondläpp gillar jag kossor så där blir det minus.

Att cykla 6 mil till jobbet blir jobbigt i längden och när kollektiva färdmedel är gjorda för kontorstider är det tyvärr ett måste alltför ofta att ta bil eller hoj...

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Kan förstå det men för oss som betalar 61 % i skatt är det inga problem att punga ut med den enorma summan 170 SEK/ton CO2. Efter det har i alla fall vi rent mjöl i påsen och ingen annan har betalat för oss. :banana

Vi har redan rent mjöl i påsen via skatterna som är inbakade i drivmedelspriserna (energiskatt & koldioxidskatt) :krama

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Verkar mest vara ett sätt att göra saker dyrare utan att miljön blir nåt bättre :näsblod
Jordens temperatursvängningar kommer och går oavsett hur mycket skämsskatter vi än betalar!
Vulkanutsläpp, vem betalar utsläppsrätt för dom?
Så länge inte alla miljöskatter är öronmärkta för forskning som leder till miljövänligare bränsle och energi, kommer miljöskatter bara vara ännu en ursäkt för staten att dra in mer skattepengar!
Jag är skeptisk!

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Verkar mest vara ett sätt att göra saker dyrare utan att miljön blir nåt bättre :näsblod
Jordens temperatursvängningar kommer och går oavsett hur mycket skämsskatter vi än betalar!
Vulkanutsläpp, vem betalar utsläppsrätt för dom?
Så länge inte alla miljöskatter är öronmärkta för forskning som leder till miljövänligare bränsle och energi, kommer miljöskatter bara vara ännu en ursäkt för staten att dra in mer skattepengar!
Jag är skeptisk!

Hörde faktiskt på tv-programmet QI att vulkanutbrottet på Island för några år sedan gav plus på miljöskalan. Det släppte iofs ut en jäkla massa gaser men samtidigt stoppade det tillräckligt många flyg för att ge ett lägre utsläpp totalt sett.

Men jag är också skeptisk till utsläppsrätter sålänge inte samtliga utsläpp kräver det över hela jorden och antalet utsläppsrätter är så få att de tillsammans inte utgör någon fara för miljön. Men det kommer ju liksom inte hända att samtliga utsläppsrätter är slut i oktober-november så all industri och trafik står stilla fram till nyår.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha