Nu har jag miljökompenserat!

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag kan känna att jag drar mitt strå till stacken varje gång jag tankar. Varje liter bensin och diesel är väl beskattad till ca 80% av literpriset eller nåt. För dom pengarna borde väl miljövännerna kunna göra en hel skoj och nyttigheter.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Den globala uppvärmningen har vänt och nu kyls jorden. Något media ej rapporterar, men det finns om ni googlar.

Det är buffel och båg för att tjäna pengar (utsläppsrätter), precis som allt annat.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vill man hjälpa miljön är det nog bättre att handla så mycket närproducerat som möjligt. Klimatet i Kinas industriområden ser inget vidare ut.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Bra grej, Zimbaw! Har själv tänkt på detta länge, men inte förrän idag fick jag tummen ur.

Ett snabbt överslag säger att mina hojar drog runt 600 liter bensin förra året. Det ger 1,66 ton CO2 enligt http://miljofordon.se/ekonomi/drivmedelskalkyl?bensin=600&diesel=&E85=&fordonsgas=&el=

Om jag kör lika mycket i år så blir det 1,66 ton till. Totalt c:a 3,32 ton för 2015 och 2016.

Här http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/butiken/kop-utslappsratter kan man köpa utsläppsrätter. 3,32 ton x 170 kr = 564,40 kr. Eller säg 600 spänn jämt - man vill ju inte verka snål! :)

Detta gör kanske ingen jättestor skillnad, men det gör lite skillnad. Många bäckar små, ni vet...

Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bra grej, Zimbaw! Har själv tänkt på detta länge, men inte förrän idag fick jag tummen ur.

Ett snabbt överslag säger att mina hojar drog runt 600 liter bensin förra året. Det ger 1,66 ton CO2 enligt http://miljofordon.se/ekonomi/drivmedelskalkyl?bensin=600&diesel=&E85=&fordonsgas=&el=

Om jag kör lika mycket i år så blir det 1,66 ton till. Totalt c:a 3,32 ton för 2015 och 2016.

Här http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/butiken/kop-utslappsratter kan man köpa utsläppsrätter. 3,32 ton x 170 kr = 564,40 kr. Eller säg 600 spänn jämt - man vill ju inte verka snål! :)

Detta gör kanske ingen jättestor skillnad, men det gör lite skillnad. Många bäckar små, ni vet...

Pengarna hamnar åtminstone på ett ställe där de bör göra nytta för ändamålet. Det är bra.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Såååååå det är egentligen bättre att lägga pengarna i aktier/fonder där företag jobbar med teknik som minskar/neutraliserar koldioxidutsläpp eller att man bidrar till projekt som jobbar med det.

Gärna det och de får gärna "gå bra". Tips? Kan med fördel redovisas inte bara i denna tråd utan även i aktietråden.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den globala uppvärmningen har vänt och nu kyls jorden. Något media ej rapporterar, men det finns om ni googlar.

Det är buffel och båg för att tjäna pengar (utsläppsrätter), precis som allt annat.

Du får gärna hänvisa till forskarstudier som säger det, allt jag hittar är foliehattar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag funderar över hur stor miljöbelastning per år jag är ?

Rimligtvis borde det var nått i stilen med att man tar de totala utsläppen av växthusgaser orsakade av människor varje år över hela jorden ? Hur stora är dom, koldioxid och metan är väl de viktigaste ? Lämpligen efter som varje kg Metan motsvarar ca 25 kg CO2.
Omvandlat till kg koldioxid, "koldioxidekvivalenter".

Sedan tar man Bruttonationalprodukten för alla jordens länder och lägger ihop dom.

Då får man tex. kg växthusgaser/år för jorden / kr bruttonationalprodukt per år för hela jorden.
Nästa steg är att man multiplicerar Sverges BNP med kg växthusgaser / kr bruttonationalprodukt
Och sedan är det bara att dividera med antalet invånare i Sverige (10 000 000) för att få hur många ton "koldioxidekvivalenter" miljöbelastning varje invånare i Sverige svarar för.

Så jag får en uppfattning om hur mycket jag ska miljökompensera för.

PS Jag anser inte det är produktionen av en TV i Korea eller en MC i Japan som orsakar växkthusgaserna !
Det är jag som köper produkten som orsakar växthusgaserna. För hade jag inte köpt så hade de inte blivit producerade ! Och inte orsakat några utsläpp ! DS

Unknowing

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
Obefintlig
Jag funderar över hur stor miljöbelastning per år jag är ?

2014 släpptes det ut 54.383.000 ton CO2-ekvivalenter i Sverige, om man räknar på Produktanvändning, Avfall, Arbetsmaskiner, Uppvärmning i bostäder, lokaler, jordbruk och skogsbruk, Jordbruk, El- och fjärrvärmeproduktion, Industri och Transport.

Alltså ca 5,55 ton/pers. Räknat på 9,8milj befolkning, som det var 31/12 2014.

EDIT: Här slipper du det omständiga räknandet du tänkt dig.

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Wow, alltså wow. Sporthoj.com är nu mer pretto än någonsin. Jag prettokompenserar denna tråden med lite tutt-smilies, tror det behövs rätt många:

:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar:tuttar

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Köp rätter av vilken anledning du vill, döva ditt samvete, trycka ner i halsen på miljönazister eller bara för du har råd att vaska, jag köper bensin istället, det täcker mitt samvetes behov.

Om nu oljeeldad co2 är vägen till undergång, varför tillåts den verksamheten fortsätta?
I synnerhet då det finns alternativ.....

Jämför gärna hur ozonkrisen fick världen att agera.........

Kor, dont get me started!

Hur många kor fanns det förr-nu?
Vad lever en ko på?
Vad händer med den av växtlighet bundna co2 när den vissnar istället för att passera genom en ko?
Kan man då räkna med att oavsett om växtbunden co2 passerar genom en ko så kommer den frigöras som senast till hösten när växtligheten vissnar?
Är då inte veganer/vegeterianer egentligen lika illa som kor?

Eller är de en naturlig del av kretsloppet, både veganer och kossor.....

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11

Googlade lite och du utan tvekan rätt att det står en massa på internet. :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_conspiracy_theory
https://en.wikipedia.org/wiki/Moon_landing_conspiracy_theories
https://en.wikipedia.org/wiki/Roswell_UFO_incident

Last edited:

moddlaren

Guest
Jag tankar nästan 120litee bensin i veckan på bilen o den har dubbla katalysatorer så bara för min kompensering genom bensin inköpen så eldar jag spill olja i pannan :D.
Konstigt nog trivs kajorna bra som satan i skorstenen. Där imellan köra jag n på havre i pannan då det är en spanmålspanna o då bidraget jag till integrationen av diverse nyanlända i systemet:fyllisar

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
är det inte bättre å köra hojen aspen eller e85 istället så gör man ju faktiskt något konkret eller:Bugar

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Låter ju väldigt billigt med 170kr för så mycket körning...
Så om jag istället tar i och slänger på med en tusenlapp om året borde jag alltså kunna puttra runt i min egna tjockolje-drivna Finlandsfärja och fortfarande få high-fives av miljöpartister?

Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...