Jag kan känna att jag drar mitt strå till stacken varje gång jag tankar. Varje liter bensin och diesel är väl beskattad till ca 80% av literpriset eller nåt. För dom pengarna borde väl miljövännerna kunna göra en hel skoj och nyttigheter.
Bra grej, Zimbaw! Har själv tänkt på detta länge, men inte förrän idag fick jag tummen ur.
Ett snabbt överslag säger att mina hojar drog runt 600 liter bensin förra året. Det ger 1,66 ton CO2 enligt http://miljofordon.se/ekonomi/drivmedelskalkyl?bensin=600&diesel=&E85=&fordonsgas=&el=
Om jag kör lika mycket i år så blir det 1,66 ton till. Totalt c:a 3,32 ton för 2015 och 2016.
Här http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/butiken/kop-utslappsratter kan man köpa utsläppsrätter. 3,32 ton x 170 kr = 564,40 kr. Eller säg 600 spänn jämt - man vill ju inte verka snål!
Detta gör kanske ingen jättestor skillnad, men det gör lite skillnad. Många bäckar små, ni vet...
Såååååå det är egentligen bättre att lägga pengarna i aktier/fonder där företag jobbar med teknik som minskar/neutraliserar koldioxidutsläpp eller att man bidrar till projekt som jobbar med det.
Den globala uppvärmningen har vänt och nu kyls jorden. Något media ej rapporterar, men det finns om ni googlar.
Det är buffel och båg för att tjäna pengar (utsläppsrätter), precis som allt annat.
Jag funderar över hur stor miljöbelastning per år jag är ?
Googlade lite och du utan tvekan rätt att det står en massa på internet.Den globala uppvärmningen har vänt och nu kyls jorden. Något media ej rapporterar, men det finns om ni googlar.
Det är buffel och båg för att tjäna pengar (utsläppsrätter), precis som allt annat.
Den globala uppvärmningen har vänt och nu kyls jorden. Något media ej rapporterar, men det finns om ni googlar.
Men nej, att växthuseffekten är påhittat är ju allmänt känt
är det inte bättre å köra hojen aspen eller e85 istället så gör man ju faktiskt något konkret eller
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|