Nu har Reinfeldt skitit i det blå skåpet!

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Var kul för ett antal år sen då jag gav fan i att tanka i sverige då det skulle vara billigare i europa,skiljde nästan inget när jag anlände tyskland på tom tank.

Ok,fortsätter söderut och tänker att vi tankar i tjeckien och där var det billigt(innan eu)tänker"kul,nu blir det billigt att åka iaf" kör genom österrike och upptäcker att det kostade som i tyskland för att sen få en chock i italien,var 2 kr dyrare än i sverige.

Detta var innan euron så nu kostar det väl lika mycket i hela eu och gemensamma priser brukar ju justeras uppåt.

Det jag minns från frankrike förra året var att vi har billigare bensin i sverige.

Men men,dyrt är det i förhållande till grundpriset och nyttan av denna "miljöskatt" är väl tveksam då den går rätt i statskassan istället för att öronmärkas till miljösatsningar men vi är ju inte unika.

Henrik

I Spanien kostar soppan under 10 svenska riksdaler (givetvis betalar man i €)...
 

peppureikä

Guest
I Spanien kostar soppan under 10 svenska riksdaler (givetvis betalar man i €)...
Och i Finland är ju ännu dyrare soppa än här !!!:näsblod Vi finnar är ju lika dåliga som svennar att säga ifrån...det är ju skatt o moms på allting!!! dags att bli Outlaw!?:va
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Soppan i Norge kostar runt 12:20nok = ca 14:64sek och dom producerar ändå skiten. Dom tjänar iof bra men ändå.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Jag tycker det är bra att bensinpriset höjs, framförallt vill jag välkomna amerikarnas insikt i hur verkligheten fungerar.

Det jag däremot inte gillar är Reinfeltds utspel om 32%-höjning av trafikförsäkrignen o tobakskatten. Den utlovade tusenlappen i minskning av inkomstskatten äts upp av andra delar av samhällssektorerna och drabbat mest låg- och medelklass.
 
Last edited:

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
jag tycker oxå det e bra att soppan kostar mer, gärna femtiolappen/litern då kan vi som brukar vägarna på allvar få ha dom i fred, tänk så skönt o slippa alla jävla sossar som inte har råd att längre köra bil!? mindre risk o krocka med förrvirade agda som ska på tebjudning hos nåt annat gammalt skåp som oxå bara kör bilen en gång i veckan... TA BUSSEN!!!! :D
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Jag tycker det är bra att bensinpriset höjs, framförallt vill jag välkomna amerikarnas insikt i hur verkligheten fungerar.

Det jag däremot inte gillar är Reinfeltds utspel om 32%-höjning av trafikförsäkrignen o tobakskatten. Den utlovade tusenlappen i minskning av inkomstskatten äts upp av andra delar av samhällssektorerna och drabbat mest låg- och medelklass.


Och det har du räknat på och är tvärsäker på vad du pratar om?:confused:
 

Reodor

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ninja -97
det intressanta är ju var de som brukar vägen betalat i skatt och vad det kostar att hålla vägen i skick. Går siffrorna ihop vad alla betalar mot vad allt, underhåll, olyckor, miljöförstöring jämnt upp, då är det väl lugnt.

Jag själv åker med nöje bil/hoj som har mycket pulver, dvs de drar en del soppa. När man står där vid pumpen ska man inte tänka "fan vad dyrt" utan "oj oj! nu har jag investerat 900/150 kr i ren glädje!" för det är ju det man gör när man tankar hojjen eller bilen. Ska man pendla eller "måste åka" ja, då köper man en snål bil som precis uppfyller ens behov. en diesel som drar 0.4 oj så billigt!
Klaga på att bensinen är dyr när man tankar hojjen som max kostar 200 att tanka upp... tjenare, 200 spänn för en hojtur är ju klart mest nöje för pengarna.
vad gäller regeringen &co: så spelar det ju ingen roll var de tar stålarna ifrån, för det kan ju inte gärna komma från någon annan än skattebetalarna iallafall!
 

Gammelman

Madman
Gick med
16 Apr 2007
Ort
hudiksvall
Hoj
GSX-R 1100
nötternas julafton

INSE att vi blir ihjäl skattade i det här landet skatt hit å dit nötter som tycker att det vore bra om soppan kostade 50 spänn kapitalist svin som inte har någon värklighets uppfattning vad fan får vi bilister tilbaka på alla beskattningar vi får genom lida innan vi får typ lyx åka bil/mc som nån djävla nöt här inne menade på har vi fina vägar NÄ har vi ett fungerande transport systen NÄ alternativa transport sätt som ä bra NÄ alternativa drivmedel som fungkar i verkligheten NÄ kan fort sätta hur långt som hälst men alla som har nått i huvet fattar vad jag menar :dummer
såga mej bäst fan ni vill för fel stavning * har dyselexi* och NÄ ja har inga källor som ja kan försöka över bevisa alla djävla ord märkare å folk som ska vara märkvärdiga fan ta er som inte fattar bättre vissa här inne resonerar ju med *sunt förnuft* anndra som nå djävla nötter :huvet
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Reinfeldt är bara en avancerad Socialdemokrat i mina ögon, allt jag tjänar och lever för har försämras sen den nya regeringen, det trodde man kanske inte, men fasen det är inte nådigt vad en "moderat" kan hitta på.
 

MrTaz

K5Danne
Gick med
22 Oct 2006
Ort
Hallstahammar
Hoj
GSXR 1000 K5
Till de som tycker soppapriset INTE e för högt bli politiker,de lever ju i sin egen lilla värld. Ps åker Fet jävla suv!
 

romanochavo

galen? nää bah lite knäpp =)
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2015 Yamaha mt-09
Jag tycker det är bra att bensinpriset höjs, framförallt vill jag välkomna amerikarnas insikt i hur verkligheten fungerar.

Det jag däremot inte gillar är Reinfeltds utspel om 32%-höjning av trafikförsäkrignen o tobakskatten. Den utlovade tusenlappen i minskning av inkomstskatten äts upp av andra delar av samhällssektorerna och drabbat mest låg- och medelklass.




Precis vad jag tycker... Men långt ifrån alla har fattat detta..
 

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Ort
H-Town
Hoj
F4 Izzle
ironi, någon? ha ha!

förstår inte vad det skulle hjälpa att sitta o gnälla på bensinpriset i ett hojforum? har ni skrivit under bensinskatteupproret så e det väl bra men jag tror vi kommer att köra oavsett vad soppan kostar! det e bara o böja oss framåt o ta den långt upp i röven av våra storebrorsor, dom vet ju trots allt vad som är bäst för den lilla människan...
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Jag tycker bensinpriset är helt okej. Om vi ska räkna pengar så kan man konstatera att en bil byggd under slutet av 80-talet gärna drog 1liter/milen och då låg priset på ca 7Kr(?). Idag drar en bil inte mer än 0.5liter/milen

Min bil drar idag oxå 0,95, för jag har inte råd med en ny som drar så lite som du säger....så det håller inte...
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Idag fick jag ett brev ifrån en som bor i Texas. Han jobbar på ett kraftverk. De har 4st jetmotorer som driver generatorer. Jetmotorerna är utrustade med efterbrännkammare. Varje generator producerar 100 milijoner watt alltså totalt 400MW. Jag trodde faktiskt att det inte fanns sådana här anläggningar längre. Att det ens kan vara ekonomiskt försvarbart att tillverka el på detta sätt förvånar mig ytterligare. Förutom ekonomin så förvånas jag över miljöaspekterna. Katalysator vad är det? Och mängden kodioxid ska vi inte prata om. Varför USA inte vill underteckna några klimatavtal kan börjar man förstå.....

Tror man verkligen att utvecklingen drivs av höga skatter i ett land på 9 miljoner så är man naiv. Sanningen är att den starkaste och enda avgörande är tillgången på olja. Oljan kommer att användas till sista droppen av någon. Att några milioner människor blir blåsta av staten eller genom självplågeri tro att saker blir bättre, gör inte mycket skillnad.

Men det är som man säger. Allt går att sälja med mördande reklam. Kom å köp konserverad gröt!

Bild på en av jetmotorena:
 

Bifogat

  • Jet.JPG
    Jet.JPG
    105.8 KB · Visningar: 58

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
here we go again... skatten på soppa är inte lika hög överallt i europa, men tro fan att bensan kostar - i runda slängar - 10-11 spänn lik förbaskat. I vilka fickor tror ni de extra örena hamnar då? Besides, höj skatten till 20 kr/litern så folk som fett inte behöver ta bilen (som drar 1.2/milen) skippar. Så man kommer fram och så planeten får leva. För det är inte, som bensinskattesänkarentusiasterna vill göra gällande, norrlänningar som kör mest bil, det är folk i storstadsregionerna - alltsom oftast en passagerare per volvo.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
here we go again...För det är inte, som bensinskattesänkarentusiasterna vill göra gällande, norrlänningar som kör mest bil, det är folk i storstadsregionerna - alltsom oftast en passagerare per volvo.

True, ändock: skillnaden mellan norr/glesbygd och "storstadsregionerna" är väl kanske att möjligheterna till en väl fungerande kollektivtrafik är lite olika stora?
Tilläggas bör att även i "min" kommun byggs kollektivtrafiken ut efter att kommunen subventionerat busskorten för invånarna i tätorten. Bra initiativ, skulle behövas överallt.

Vad handlade tråden om förresten?:va
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top