nu har rottweilern fått en stämpel igen

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Chrille skrev:
Var det inte du som kunde det här med hundar?!?!

Rastypiska drag är en av de viktigaste faktorer du har att väga in när du skaffar hund. Dessa drag har förädlats/formats genom åratal av målinriktad avel och gett varje ras en viss personlighet. Exempel: Rastypiska drag för en boxer är bland annat livlighet, fysisk styrka, godmodighet och vissa vaktegenskaper. Dock har den en tämligen dålig näsa vilket gör att den bör gå bort om du vill spåra med din hund. Då hundarna sedan länge är en brukshund/sällskapshund har rasen genom målinriktad avel gjorts mycket "snällare" i skandinavien än vad den en gång var. Detta blir extra tydligt om man kommer i kontakt med exempelvis tyska importer som har en helt annan skärpa kvar i sinnet.

Ska du nu påstå att alla hundar är individer och ska bedömas lika "en staff är en lika bra sällskapshund som en labrador" eller vaddå? Vet du inte vad rastypiska drag är så har du inte gjort din hemläxa.

Varför kan en bordercollie annars valla nästan från födseln? Bra individer?

Så om jag läser en tysk ras beskrivning är dina hundar aggressiva.
Vad är det som säger att dina hundar ät längre ifrån originalet än alla dom vettigt uppfödda staffrarna i Sverige?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
bebbe skrev:
....
Att enbart förlita sig på rastypiska drag är lite att generallisera, ungefär som hitler gjorde när han gjorde ras beskrivningar på judarna. Visst ger det dig en grund att stå på och en liten vink om vart man skall börja men du kan absolut inte hård dra allt till sin spets och enbart förlita sig på en ras beskrivnig.
.....QUOTE]

Nu får du ta och ge dig. Din korkade Hitler-liknelse faller ju på att det här är frågan om raser vilket inte anses vara en accepterad definition inom människosläktet.

En rasbeskrivning är mycket tillförlitlig såvida du inte gå och läser in 50 år gammal bok, men sen kommer naturligtvis vissa individuella skillnader in. Dock är dess skillnader inte av en sådan typ att de på något sätt rättfärdigar ett ifrågasättande av en riktigt beskrivning av rasens mentalitet.

Det är inte frågan om "en vink" utan snarare en god spådom vad din hund kommer utvecklas till.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
bebbe skrev:
Det jag vill att du skall göra är att beskriva vilka rastypiska drag din hund typ har. Och det är väll klart att det är en fråga, det jag vet om afganer låter inte särskilt kul och detta kommer från personer som har handskats med dom.
Att enbart förlita sig på rastypiska drag är lite att generallisera, ungefär som hitler gjorde när han gjorde ras beskrivningar på judarna. Visst ger det dig en grund att stå på och en liten vink om vart man skall börja men du kan absolut inte hård dra allt till sin spets och enbart förlita sig på en ras beskrivnig.
En rasbeskrivning kan ändras med tiden ber åt vilket håll en uppfödare har dragit saker och ting, rasbeskrivningar är färskvara särskilt i fråga om mentalbeskrivningar.
Sorry, det var så länge sedan jag läste rasstandarden så jag kommer inte ihåg det. Jag har haft hundarna i många år. Jag fattar fortfarande inte. Jag ställde en fråga tidigare om den raskaraktäristik som tob beskrev stämmer eller ej. Svaret blir att jag skall redogöra för afghanernas raskaraktäristik, vilka aldrig har varit ämnet för denna tråd. Du har konsekvent skrivit att vi snackar utan att veta och lika konsekvent ignorerat tobs inlägg, vilka står i ganska sträng kontrast till det du skriver - och för mig verkar det som att han vet vad han skriver om. Diskussionen blir ganska meningslös om man inte försöker reda ut om ett visst sakförhållande föreligger eller ej.

Kan du inte svara på om det som tob skriver stämmer lägger jag ner diskussionen.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Bingo skrev:
Sorry, det var så länge sedan jag läste rasstandarden så jag kommer inte ihåg det. Jag har haft hundarna i många år. Jag fattar fortfarande inte. Jag ställde en fråga tidigare om den raskaraktäristik som tob beskrev stämmer eller ej. Svaret blir att jag skall redogöra för afghanernas raskaraktäristik, vilka aldrig har varit ämnet för denna tråd. Du har konsekvent skrivit att vi snackar utan att veta och lika konsekvent ignorerat tobs inlägg, vilka står i ganska sträng kontrast till det du skriver - och för mig verkar det som att han vet vad han skriver om. Diskussionen blir ganska meningslös om man inte försöker reda ut om ett visst sakförhållande föreligger eller ej.

Kan du inte svara på om det som tob skriver stämmer lägger jag ner diskussionen.

Det ni två menar är att genom att läsa en beskrivning så vet jag precis hurdana olika hundar är. Jag har massor med gånger läst dyligt och visst stämmer det till viss del Rottwailer kan vara och är oftast en välldigt bra vakthund (bla för att det är en egenskap som man har velat behålla) tex Och visst staffrarna är hundar som kan ha ett annorlunda betende i extrema situationer men att dom skulle vara blod törstiga bestar som inte borde finns är en tolknig som vissa personer tar till för att man är rädd och skulle känna sig trygg om dessa hundar inte fanns. Anledningen till detta är ren och skär okunnighet.

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Tinatjejen skrev:
Hon pratar så mycket om den där klubben, så jag orkar inte hålla reda på allt. Du vet själv precis vad dina föräldrar sysslar med eller?

hemsida till svenska staffordshire bullterrier klubben: www.ssbtk.nu
min mammas hemsida: www.staff.info.se
Min egen: www.dize.info.se

Tomas Enderlein såg jag senast i teve igår, i programmet "Debatt". Tyckte han hade vettiga saker att säga där. Trots att han gjorde bort sig lite då de började prata om en hund som han är delägare i som bet ihjäl en bichon frisee
Morsans hund Häxan Elvira, kommer dessutom därifrån;Hunnestaff
Mamma har haft sin hund sedan..-98 någonting. Så 1990, då var vi inte med i gemet än...
Vem vet, det kanske har blivit bättre med åren, men du förstår nog vad jag menar...
/T
P.s fin sida du har D.s

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
tob skrev:
Vem vet, det kanske har blivit bättre med åren, men du förstår nog vad jag menar...
/T
P.s fin sida du har D.s

Eftersom klubben var nystartad 1990 och ju då alltså ska ha 13 år på nacken, så skulle jag nog tro att nya kunskaper, insikter och medlemmar gjort sitt till en hel del förändringar, både positiva och negativa.
Mest positiva :tummenupp

ps. Tack.ds.

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
bebbe skrev:
Då är det alltså så att det som diskuteras är hur det var 1990.
Inte hur det är nu, sedan så gäller även diskutionen om huruvida denna personen är en bra människa eller inte. Detta skall inte förknippas med hurdana hundarna är, om dom hanteras som dom skall. Alla hundar blir ju tokiga i fel händer inkl Boxer Afganer mm.

DÄR min gode Bebbe slog du spiken på huvudet! Alla hundar blir tokiga i fel händer, det har du jävligt rätt i. Och i en tokig människas händer blir det ännu värre och det tycks ju vara så att det INTE blivit bättre sedan tidigt -90 tal, utan snarare sämre, betydligt sämre, så om du har nåt funurligt svar på varför utvecklingen har gått bakåt, så varsågod!
/T

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Bebbe, läser du tysk rasinfo för att köpa en hund i Sverige så är du ute på bärtur. Läser du däremot tysk, engelsk och svensk så kanske du börjar närma sig. Folk har i största allmänhet en jävligt nonchalant attityd till att skaffa sig en kamrat som ska vara med i tio år. Att inte läsa flera böcker och prata med många uppfödare av olka raser om man ska välja en ny ras är ren skär dumhet.

Pitbull-Sverige har inte blivit bättre och det vet du som Göteborgare särskilt väl om du hänger med på vad som händer. Diverse bonnkorsningar säljs som pitbulls med förfalskade amstaff-stamtavlor över hela västSverige och de härstammar från Gbg i många av fallen. Anmälningar om djurplågeri i samband med denna avel haglar in hos poliserna och många av de som skaffar dessa märkliga hundar har ingen erfarenhet, ingen kunskap och har skaffat sig en hund som avlats av endast två skäl- att se ut som en pitbull och att dra in pengar till den så kallade uppfödaren.

Det har inte blivit bättre.

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
tob skrev:
DÄR min gode Bebbe slog du spiken på huvudet! Alla hundar blir tokiga i fel händer, det har du jävligt rätt i. Och i en tokig människas händer blir det ännu värre och det tycks ju vara så att det INTE blivit bättre sedan tidigt -90 tal, utan snarare sämre, betydligt sämre, så om du har nåt funurligt svar på varför utvecklingen har gått bakåt, så varsågod!
/T

Nu blir jag lite fundersam över ditt tänkande, alla vet väll att Sverige styrs av någonting som heter mode trender eller vad man nu skall kalla det. Även kriminella och media styrs av denna "trend"
Media genom att uppmärksamma allt som har med dessa raser att göra och sedan också tvärr dom kriminella som börjar tycka om dessa raser för att det skrivs så mycket "fräckt" om dem i media. Att det verkar vara värre nu är pga det uppmärksammas mer (om det är en hund utav dessa speciella raser som har gjort någonting så skrivs det med ut i tidningen om inte så nämns inte rasen eller så skrivs det ingenting alls). Hur som helst så har allt detta inte någon som helst betydelse för hur en hund utav samma ras beter sig hos "vettiga" människor.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Tinatjejen skrev:
....

Tomas Enderlein såg jag senast i teve igår, i programmet "Debatt". Tyckte han hade vettiga saker att säga där. Trots att han gjorde bort sig lite då de började prata om en hund som han är delägare i som bet ihjäl en bichon frisee
....

Ni kunde inte ha valt en sämre förespråkare för rasen som sådan. Han tycker uppenbarligen att det är fräckt med farliga hundar och så fort han luras bort från sitt "officiellt anpassade ordbajsande" så lyser detta igenom klart och tydligt.
En medelålders man som bär kniv på allmän plats och skrockande påpekar att han bryter mot knivlagen, har snabbkoppling på kopplet för att kunna släpa hunden i en situation när det blir hundslagsmål och som slänger sig med termer som "manbiter" och annat trams är inte vad staff-ägarna i landet behöver om de vill få sin ras rumsren!!

Att han gör bort sig i slutänden hör, enligt sägen, nästan till i hans officiella framträdanden. Eftersom han har påtagit sig rollen som talrör för rasen och därigenom gjort sig till halv-offentlig person så skäms jag inte för att berätta det jag sett och hört om ni undrar över min vilja att snacka skit om en namngiven person.

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Chrille skrev:
Bebbe, läser du tysk rasinfo för att köpa en hund i Sverige så är du ute på bärtur. Läser du däremot tysk, engelsk och svensk så kanske du börjar närma sig. Folk har i största allmänhet en jävligt nonchalant attityd till att skaffa sig en kamrat som ska vara med i tio år. Att inte läsa flera böcker och prata med många uppfödare av olka raser om man ska välja en ny ras är ren skär dumhet.

Pitbull-Sverige har inte blivit bättre och det vet du som Göteborgare särskilt väl om du hänger med på vad som händer. Diverse bonnkorsningar säljs som pitbulls med förfalskade amstaff-stamtavlor över hela västSverige och de härstammar från Gbg i många av fallen. Anmälningar om djurplågeri i samband med denna avel haglar in hos poliserna och många av de som skaffar dessa märkliga hundar har ingen erfarenhet, ingen kunskap och har skaffat sig en hund som avlats av endast två skäl- att se ut som en pitbull och att dra in pengar till den så kallade uppfödaren.

Det har inte blivit bättre.

Men nu snackar vi ju inte rasrent eller seriösa uppfödare längre.
Vad dessa gör kan man varken sätta ras standard eller liknande på.
Det jag pratar om är hunden när den är som den skall vara.
Det är dock ett jättestort problem detta med korsningar och hund kamp, jag skulle gärna ge hela min lediga tid till att få stopp på detta om jag bara visste vad som skulle göras. Tycker inte att ide´n med att skaffa hund körkort är tokig alls.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Chrille skrev:
Ni kunde inte ha valt en sämre förespråkare för rasen som sådan. Han tycker uppenbarligen att det är fräckt med farliga hundar och så fort han luras bort från sitt "officiellt anpassade ordbajsande" så lyser detta igenom klart och tydligt.
En medelålders man som bär kniv på allmän plats och skrockande påpekar att han bryter mot knivlagen, har snabbkoppling på kopplet för att kunna släpa hunden i en situation när det blir hundslagsmål och som slänger sig med termer som "manbiter" och annat trams är inte vad staff-ägarna i landet behöver om de vill få sin ras rumsren!!

Att han gör bort sig i slutänden hör, enligt sägen, nästan till i hans officiella framträdanden. Eftersom han har påtagit sig rollen som talrör för rasen och därigenom gjort sig till halv-offentlig person så skäms jag inte för att berätta det jag sett och hört om ni undrar över min vilja att snacka skit om en namngiven person.
Det var ju då i själva "ordbajandet" jag tyckte han hade något att komma med.
När sedan den där incidenten kom på tal.. ja då gick det ju åt fanders.
"Vi" som valt honom som förespråkare för rasen, vet jag inte hur det gick till. Men förutom det där om incidenten, så tyckte jag att det han sa var vettigt. Han är en lite udda människa, i mitt tycke, men udda människor har åxå bra saker att säga. ALLT man säger kan ju inte vara tokbra?
Känner honom inte personligen och har aldrig träffat honom personligen, men han har velat att min mamma ska vara ihop med honom och föda upp hundar med honom och fan vet allt vad han ville... så lite knasig tycker jag allt att han är :D :rolleyes:
Breakingstick och snabbkopplingar... inget av dem är något för mig.. tror på att saker går att lösa mkt smidigare än så. :dummer
Men det får ju stå för honom om han tycker sånt e bra..

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Tinatjejen skrev:
Det var ju då i själva "ordbajandet" jag tyckte han hade något att komma med.
När sedan den där incidenten kom på tal.. ja då gick det ju åt fanders.
"Vi" som valt honom som förespråkare för rasen, vet jag inte hur det gick till. Men förutom det där om incidenten, så tyckte jag att det han sa var vettigt. Han är en lite udda människa, i mitt tycke, men udda människor har åxå bra saker att säga. ALLT man säger kan ju inte vara tokbra?
Känner honom inte personligen och har aldrig träffat honom personligen, men han har velat att min mamma ska vara ihop med honom och föda upp hundar med honom och fan vet allt vad han ville... så lite knasig tycker jag allt att han är :D :rolleyes:
Breakingstick och snabbkopplingar... inget av dem är något för mig.. tror på att saker går att lösa mkt smidigare än så. :dummer
Men det får ju stå för honom om han tycker sånt e bra..

Jahapp, då kom vi in på ämnet Enderlein på riktigt och eftersom jag har träffat honom, vet vem han är och vad han står för så ber jag att få tacka för mig i denna diskussionen, det han förespråkar är nämligen så långt från sund hundhållning man överhuvudtaget kan komma.
Vi ses i nån annan tråd säkert.
/T

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
tob skrev:
Jahapp, då kom vi in på ämnet Enderlein på riktigt och eftersom jag har träffat honom, vet vem han är och vad han står för så ber jag att få tacka för mig i denna diskussionen, det han förespråkar är nämligen så långt från sund hundhållning man överhuvudtaget kan komma.
/T

Så en människas uttalande räcker :rolleyes:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
tob skrev:
/T

Hans HUNDHÅLLNING vet jag, som sagt, inte mkt om. Och har därför inget vettigt att säga om den.

Vad han däremot sa till Tanten som hade hand om bostäderna i något område där alla hundar som "såg farliga" ut, (dvs. de flesta utom Pudel, Golden & CO), skulle förbjudas.
DÄR hade han något att komma med. Tyckte jag. Det var DET jag pratade om.
Inte hundhållningen.
Åkej.. tack för dej Tob
Jag fortsätter nog följa upp den här tråden så länge den lever. Den roligaste och intressantaste diskussionen på OT forumet på länge :banana

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
okej.

Tinatjejen skrev:
Hans HUNDHÅLLNING vet jag, som sagt, inte mkt om. Och har därför inget vettigt att säga om den.

Vad han däremot sa till Tanten som hade hand om bostäderna i något område där alla hundar som "såg farliga" ut, (dvs. de flesta utom Pudel, Golden & CO), skulle förbjudas.
DÄR hade han något att komma med. Tyckte jag. Det var DET jag pratade om.
Inte hundhållningen.
Åkej.. tack för dej Tob
Jag fortsätter nog följa upp den här tråden så länge den lever. Den roligaste och intressantaste diskussionen på OT forumet på länge :banana

Okej, där fick du igång mig igen.
Det finns ett uttryck som säger: även en blind höna hittar ibland ett korn. Det är användbart i hans fall, men är inte någon garanti för att han faktiskt har nåt vettigt att säga i hundsverige (kan man säga hundsverige?), och den debatt som har pågått i en herrans massa år angående "farliga" hundar.
Som Chrille anmärkte så är inte den personen någon prydnad för vare sig rasen eller dess anhängare, och bara för att han säger något som låter vettigt så raderar inte det allt annat han uttalat sig om, och dessvärre inte heller allt han gjort genom åren. Man får nog lov att berömma SKK för att dom inte jobbat hårdare för ett förbud, med en sån förespråkare för rasen.
Sen vad beträffar staffrasernas mentala status -Bebbe- så har vi väl redan ältat det där ett par varv. Det finns bra individer och det finns dåliga individer. Problematiken i det hela är att när en dålig människoindivid sätts samman med en bra staffindivid så blir det fel, när en dålig människoindivid sätts samman med en dålig staffindivid så blir det mer fel, när en bra människoindivid sätts samman med en dålig staffindivid så blir det också fel och slutligen, när en bra människoindivid sätts samman med en bra staffindivid så kan det fortfarande bli fel, men oftast rätt. Grejen är att dom allra flesta människoindivider inte ser sin begränsning och tror att dom tillhör gruppen bra människoindivid, även om dom i hundsammanhang är rent katastrofala. Och så blir det fel. Mitt uttalande bygger jag delvis på en annan tråd här på SH där någon undrar vilket husdjur som är att anse som det "häftigaste", något som allehanda nyblivna pitbullägare tagit fasta på. Katastrofen är ett faktum. För övrigt håller jag inte med om att Rottweiler är någon bra vakthund.
/T

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
tob skrev:
Okej, där fick du igång mig igen.
Det finns ett uttryck som säger: även en blind höna hittar ibland ett korn. Det är användbart i hans fall, men är inte någon garanti för att han faktiskt har nåt vettigt att säga i hundsverige (kan man säga hundsverige?), och den debatt som har pågått i en herrans massa år angående "farliga" hundar.
Som Chrille anmärkte så är inte den personen någon prydnad för vare sig rasen eller dess anhängare, och bara för att han säger något som låter vettigt så raderar inte det allt annat han uttalat sig om, och dessvärre inte heller allt han gjort genom åren. Man får nog lov att berömma SKK för att dom inte jobbat hårdare för ett förbud, med en sån förespråkare för rasen.
Sen vad beträffar staffrasernas mentala status -Bebbe- så har vi väl redan ältat det där ett par varv. Det finns bra individer och det finns dåliga individer. Problematiken i det hela är att när en dålig människoindivid sätts samman med en bra staffindivid så blir det fel, när en dålig människoindivid sätts samman med en dålig staffindivid så blir det mer fel, när en bra människoindivid sätts samman med en dålig staffindivid så blir det också fel och slutligen, när en bra människoindivid sätts samman med en bra staffindivid så kan det fortfarande bli fel, men oftast rätt. Grejen är att dom allra flesta människoindivider inte ser sin begränsning och tror att dom tillhör gruppen bra människoindivid, även om dom i hundsammanhang är rent katastrofala. Och så blir det fel. Mitt uttalande bygger jag delvis på en annan tråd här på SH där någon undrar vilket husdjur som är att anse som det "häftigaste", något som allehanda nyblivna pitbullägare tagit fasta på. Katastrofen är ett faktum. För övrigt håller jag inte med om att Rottweiler är någon bra vakthund.
/T

Sicket dravel ang dåliga resp bra individer. Enligt dig så är det endast en ytters liten procent utav staffrarna som blir bra iom att nästan ingen människa lämpar sig :va Jag skulle vilja veta vad det är du grundar dessa påståenden, erfarenhet? Nej knappast efter ditt uttalande om Rottwailer :D

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Visste ni som debaterar här att Rottweiler förr kallades för Rottweiler Metzgerhund :skrämd

Last edited:

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
tob skrev:
Det finns ett uttryck som säger: även en blind höna hittar ibland ett korn. /T

Han hitta ett korn att peta in i ögat på den tjuriga hyresvärdinnan, (eller va fasiken hon nu va). :hihi Det tyckte jag iaf var bra gjort.

Vad människan sysslat med tidigare och sagt tidigare, det vet jag inte ens och kommer säkert inte ha koll vad han kommer att ha att säga senare heller.
Bildar helst min egen uppfattning om saker och ting, genom att lyssna på andra och sedan betänka det dem sagt.
Han är lite knas... men är duktig på att ordbajsa :D

/T som i /Torbjörn?

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Japp

Tinatjejen skrev:
Han hitta ett korn att peta in i ögat på den tjuriga hyresvärdinnan, (eller va fasiken hon nu va). :hihi Det tyckte jag iaf var bra gjort.

Vad människan sysslat med tidigare och sagt tidigare, det vet jag inte ens och kommer säkert inte ha koll vad han kommer att ha att säga senare heller.
Bildar helst min egen uppfattning om saker och ting, genom att lyssna på andra och sedan betänka det dem sagt.
Han är lite knas... men är duktig på att ordbajsa :D

/T som i /Torbjörn?

Japp! Känner vi varandra? Och i så fall, hur mår våra barn?
/T

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...