Nu hatar jag roadracing innerligt

MrMunson

Medlem
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
MullerTiller -- nyss hemkommen från Nordslingan
Litet tips angående skruvar som inte vill ge med sig. Knegar som flygplanplåtslagare. Väldigt vanligt att man blir ställd inför skruvar som inte vill ge med sig och som dessutom är lackerade över och en massa skit. Alla påtisar jag känner, mig själv inkluderat har det ultimata verktyget för jävliga skruvar. Brukar kallas för breaker bar på engelska och används tillsammans med en nithammare (tryckluftsdriven). Vet i fan vad det skall översättas som. Konceptet är iallfall att man har en nithammare, EJ att förväxla med billiga lufthammare från Biltema som man sätter en stans i med en bitshållare i änden och ett fäste för en vanlig öppen nyckel. Sen ger man man på skruven efter behag (dvs. nithammaren hammrar bitset i skruven) samtidigt som man försiktigt lossar den mha nyckeln. För er som meckar mycke kan detta nog vara en värd investering. En begagnad nithammare av flygstandard kostar inte många dollar och breaker baren kostar runt 20-30 dollar. Hittade ett ställe som har prylarna.

http://gallery.bcentral.com/GID4351283P2118239-Rivet-Gun-Sets/RS5-.401-Shank-Snap-on-Industrial-Rivet-Gun-Assist-Hex-Tool.aspx

Någon av dessa nithammare skulle duga. 3x är nog fullt tillräckligt. Själv kör jag med en 4x men det är för att flygplanen har lite större skit att få loss, mao. desto högre nummer, desto fetare tryck i hammaren. :)

http://gallery.bcentral.com/GID4351283DD485309-Air-Tools/Rivet-Guns-SALE.aspx

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Hoj
Yamaha FZ8-n
Lägg ner det där RR'andet Sege, börja med hästar istället. Det e faen så najst.

Och jag sfääääär det finns babes i stall asså! :tomten Det e där man ska hänga.

Herneteg

Mer RR, mindre väg...
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
RS250 -00
Hur mycket luft kräver den? Det är ju inte så många som har industri-tryckluft på banan?

Mvh
/N

MrMunson skrev:
Litet tips angående skruvar som inte vill ge med sig. Knegar som flygplanplåtslagare. Väldigt vanligt att man blir ställd inför skruvar som inte vill ge med sig och som dessutom är lackerade över och en massa skit. Alla påtisar jag känner, mig själv inkluderat har det ultimata verktyget för jävliga skruvar. Brukar kallas för breaker bar på engelska och används tillsammans med en nithammare (tryckluftsdriven). Vet i fan vad det skall översättas som. Konceptet är iallfall att man har en nithammare, EJ att förväxla med billiga lufthammare från Biltema som man sätter en stans i med en bitshållare i änden och ett fäste för en vanlig öppen nyckel. Sen ger man man på skruven efter behag (dvs. nithammaren hammrar bitset i skruven) samtidigt som man försiktigt lossar den mha nyckeln. För er som meckar mycke kan detta nog vara en värd investering. En begagnad nithammare av flygstandard kostar inte många dollar och breaker baren kostar runt 20-30 dollar. Hittade ett ställe som har prylarna.

http://gallery.bcentral.com/GID4351283P2118239-Rivet-Gun-Sets/RS5-.401-Shank-Snap-on-Industrial-Rivet-Gun-Assist-Hex-Tool.aspx

Någon av dessa nithammare skulle duga. 3x är nog fullt tillräckligt. Själv kör jag med en 4x men det är för att flygplanen har lite större skit att få loss, mao. desto högre nummer, desto fetare tryck i hammaren. :)

http://gallery.bcentral.com/GID4351283DD485309-Air-Tools/Rivet-Guns-SALE.aspx

MrMunson

Medlem
Gick med
24 Feb 2005
Hoj
MullerTiller -- nyss hemkommen från Nordslingan
En nithammare behöver inte speciellt mycket luft jämfört med en luftdriven slipmaskin tex. Jag har hjälpt en polare som bygger egen sportbil en del hemma i hans garage och hans vanliga typ "hemma-kompressor", a'la Jula fungerar. Den kanske dock inte pallar att man ger på konstant i en minut men det behövs inte som regel heller. Mindre skruvar upp till 1/4" behöver man inte ge på speciellt mycket innan de lossnar.

Ett annat tips som jag sett en del göra är att de tillverkar själva breaker-baren själva av en sexkantsprofil, en gammal vanlig nitstans (alt. huggmejsel för lufthammare, sån för att demontera avgassystem) och en 1/4" hylsa.

Det i särklass viktigaste är att man använder en nithammare dock, och inte en lufthammare. Ser nästan identiska ut men det är en otrolig skillnad. En nithammare slå ju distinkt medans en lufthammare bara "darrar" som en galning utan att ha direkt tyngd bakom kolvslagen.

För att svara på din fråga: en vanlig 3x nithammare klarar att köras av en normalstor luftkompressor så länge du inte ska nita ihop en vinge till en Boeing 737 eller nåt. :)

Herneteg skrev:
Hur mycket luft kräver den? Det är ju inte så många som har industri-tryckluft på banan?

Mvh
/N

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
RoLLER skrev:
Lägg ner det där RR'andet Sege, börja med hästar istället. Det e faen så najst.

Och jag sfääääär det finns babes i stall asså! :tomten Det e där man ska hänga.

Provat det redan i mitt liv faktiskt, hästtjejer är ungefär samma lika som mc-brudar så jag betackar mig. :D

Lägga ner RR när jag lagt ner så här mycket tid, pengar och energi på det? Tror jag inte, det är fanihelvete så roligt när det.. är roligt. :död

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Hoj
ZX-6R SST 600
sege skrev:
Provat det redan i mitt liv faktiskt, hästtjejer är ungefär samma lika som mc-brudar så jag betackar mig. :D

Lägga ner RR när jag lagt ner så här mycket tid, pengar och energi på det? Tror jag inte, det är fanihelvete så roligt när det.. är roligt. :död

Du menar dom där nanosekunderna när skiten fungerar?? Ja då är det tokroligt.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Slagskruvmejsel är klumpigt.

Bättre lösning på problemet.

Ta bitsen från slagsskruvmejseln. Sjyssta grova bits med fäste till 1/2".

Slå fast bitset ordentligt på skallen. Samtidigt som du slår "släpper" även skruven lite granna, då den får stötar/vibrationer så att säga. Bryter ev. oxid och spänningar kan släppa. Sen fastnar bitset ordentligt oxå.

Kör nu med muttermaskin. Har funkat i 95% av de fallen då jag haft stjärnskruvar som suttit fast!!!

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Köp då bara inte en billig slagmejsel eller billiga bits. Köpte en sån och använde bitsen. Tog i utav helvete med resultatet att bitshelvetet gick sönder. Dålig kvallite!!
Fick iofs bort en skruv men sen höll den inte längre....
Att mecka växellåda på en RS 250 kräver ett jävla tålamod...
:huvet

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...