Nu lever tjädern farligt

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Marals76 skrev:
Nu har vi precis varit o shoppat. Nu får de se till att gömma sig om de inte ska hamna på matbordet :yoparty
Meet your maker

Det är ingen jakt på tjäder för än i höst,,,,. Å tjäder får dessutom inte skjutas med ett klass 4 vapen.

Verkar som att tjädern får leva ett tag till. :D

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Rymding skrev:
Det är ingen jakt på tjäder för än i höst,,,,. Å tjäder får dessutom inte skjutas med ett klass 4 vapen.

Det är väl "Åsa-Nissejakt" på gång fattar du väl. :hihi

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Låt tjädrarna leka ifred ett tag, så kanske vi har kvar dom även i framtiden.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Jag ser att det är fler som fröjdas över den nya vapenlagstiftningen som tilllåter jakt med halvauto vapen i klass 2-4 också. Fick själv min Ruger mini14 i måndags och naturligtvis så hade jag redan köpt allt godis till den från staterna. Så här go blir den med 40-skottsmag mynningsbroms och en choate dragunovstock. Nu ska jah bara ha ett aimpoint 7000 sen är det den ulimata rådjursbössan.

Bifogat

• Mini14.jpg
    Mini14.jpg
    95.7 KB · Visningar: 292

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Hightuned skrev:
Jag ser att det är fler som fröjdas över den nya vapenlagstiftningen som tilllåter jakt med halvauto vapen i klass 2-4 också. Fick själv min Ruger mini14 i måndags och naturligtvis så hade jag redan köpt allt godis till den från staterna. Så här go blir den med 40-skottsmag mynningsbroms och en choate dragunovstock. Nu ska jah bara ha ett aimpoint 7000 sen är det den ulimata rådjursbössan.
*host* Med magasin för upp till 5 patroner, ja.
Annars riskerar du att åka dit för jaktbrott och kan vinka hejdå till alla dina licenser..
Fällbar kolv är inte heller kosher på jaktvapen.. :7peta

Men är du så dum så du tar ut den där leksakspuffran i skogen så kan du ju ha det. :rolleyes:

Edit: Den var visst inte fällbar, bara ful. My bad.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Rymding skrev:

Toppfågel får man jaga med klass 4 vapen.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Hightuned skrev:

Mycket vackert :yoparty

KIRE

Guest
Hehe det tror jag inte han är :) . Skulle resultera i att skaka galler ett tag.

Ugluk skrev:
*host* Med magasin för upp till 5 patroner, ja.
Annars riskerar du att åka dit för jaktbrott och kan vinka hejdå till alla dina licenser..
Fällbar kolv är inte heller kosher på jaktvapen.. :7peta

Men är du så dum så du tar ut den där leksakspuffran i skogen så kan du ju ha det. :rolleyes:

Edit: Den var visst inte fällbar, bara ful. My bad.

KIRE

Guest
Marals76 skrev:
Toppfågel får man jaga med klass 4 vapen.

Fel. Vid toppfågeljakt jagar man tjäder/orre som sitter och betar barr eller björkknoppar mitt under dagen. Fåglarna väljer alltid ett ställe där dom har
god uppsikt över terrängen. Så även om du ska vara olaglig med ditt kass-precision klass 4 vapen kommer du få det mkt svårt att ens komma tillräckligt nära. Vanliga vapen är flackskjutande klass 1 eller 2 studsare med högförstorande kikare. Räkna med att om du är duktig max komma in på ca 120m håll i normala fall, ofta typ 200m.

Sen kan man ju undra vad du är för en dum stackare som förstör för övriga seriösa jägare genom att skriva en massa skit på ett såpass välbesökt forum som detta. Det bidrar ju inte till att minska konflikter mellan jaktförespråkare/motståndare när någon tattare som du skriver direkt
olagliga saker på ett öppet forum. Även om du sällar dig till skaran skjutglada idioter bland jägare behöver du inte skryta om din låga intelligens här.
Håll det för dig själv istället

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
KIRE skrev:
Fel. Vid toppfågeljakt jagar man tjäder/orre som sitter och betar barr eller björkknoppar mitt under dagen........................
.................

Äsh då, Marals framstår ju som rena veganen jämfört med Hightuned, den seriösa vapenhobby-förespråkaren.
Det enda han saknar för den perfekta rådjursjakten nu är en Rambo-kniv med kompass, wiresåg, tändstickor, bryne, fisklina och fiskekrokar.

Therudeboy

Guest
KIRE skrev:
Det bidrar ju inte till att minska konflikter mellan jaktförespråkare/motståndare när någon tattare som du skriver direkt
olagliga saker på ett öppet forum. Även om du sällar dig till skaran skjutglada idioter bland jägare behöver du inte skryta om din låga intelligens här.

Du skrev med öppet en olaglighet, att kalla någon tattare är ju hetsmot folkgrupp och dom resande har fått ta mycket skit.

:hej

KIRE

Guest
Chrille skrev:
Äsh då, Marals framstår ju som rena veganen jämfört med Hightuned, den seriösa vapenhobby-förespråkaren.
Det enda han saknar för den perfekta rådjursjakten nu är en Rambo-kniv med kompass, wiresåg, tändstickor, bryne, fisklina och fiskekrokar.

Alltså jag gillar själv vapen. Har en del egna som skulle få det att vattnas betydligt mer i munnen på marals än hans egen Ruger. Men han är ju
förjävla korkad som skriver att han ska skjuta tjäder med den. Nu när vi
väl fått lösare regler ang halvautomater så ska vi vapenägare för helvete
axla det större ansvar detta för med sig och inte skriva ut dumheter
på internet om detta. Sen ang hightuned så har han ju ett målskyttevapen.
Det ser jag inga problem med det får han leka med bäst han vill själv.

KIRE

Guest
Therudeboy skrev:
Du skrev med öppet en olaglighet, att kalla någon tattare är ju hetsmot folkgrupp och dom resande har fått ta mycket skit.

:hej

Oj, det tänkte jag inte på. Ber om ursäkt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
KIRE skrev:
Alltså jag gillar själv vapen. Har en del egna som skulle få det att vattnas betydligt mer i munnen på marals än hans egen Ruger. Men han är ju
förjävla korkad som skriver att han ska skjuta tjäder med den. Nu när vi
väl fått lösare regler ang halvautomater så ska vi vapenägare för helvete
axla det större ansvar detta för med sig och inte skriva ut dumheter
på internet om detta. Sen ang hightuned så har han ju ett målskyttevapen.
Det ser jag inga problem med det får han leka med bäst han vill själv.

Jag visste inte om den nya regeln. behöver vi den? Jag får en känsla att den kommer leda till en mer oseriös syn på jakt.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Teo skrev:
Jag visste inte om den nya regeln. behöver vi den? Jag får en känsla att den kommer leda till en mer oseriös syn på jakt.

Behöver och behöver. Syftet är väl att göra jakten säkrare dvs minska risken för skadeskjutning. Sorgligt nog finns det risk att jägare betraktas som skjutgalna, mm när det egentliga syftet är att korta lidandet för djuret så mycket som möjligt.

KIRE

Guest
För att klargöra så får man absolut INTE skjuta tjäder med ett klass-4 vapen
under någon tid på året. Undantaget är om man letar efter en redan skadskjuten tjäder. Då får man använda alla medel för att göra lidandet för fågeln så kort som möjligt.

Sen om vi behöver möjligheten att få licens för halvautomatvapen i klass 2-4
kan man ju diskutera. Dock så spelar det ingen större roll om det är halvautomater eller ej eftersom magasinkapaciteten på ett lagligt vapen är MAX 5 patroner. Alla vapen kan ju missbrukas av oseriösa personer tyvärr.
Vilket övriga skötsamma personer får lida för som vanligt. Men så är det
ju med allting här i livet.

Obervera att detta är HALVautomater och inte helautomater vi talar om här.
Helautomatiska vapen är i stort sett omöjliga att få licens på för målskjutning.
För jaktandamål helt uteslutet.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Drar mig till minnes en gammal Eddie Murphyfilm där han är ute och jagar med ett par andra som använder automatvapen och tömmer ett par mag var rätt up i luften. Efter ett tag trillar det ner en duva till jägarens stora förtjusning, varpå Murphy konstaterar att stackarn antagligen dog av hjärtattack mer än något annat...

Humor!

Lemme get this straight, man får alltså använda halvautomat när man jagar? Orkar jägare inte ladda om? Slutsatsen ätt det är "häftigt" mer än något annat ligger ju onekligen nära till hands. Men jag jagar inte, upplys mig gärna!

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024