Nu lever tjädern farligt

KIRE

Guest
Chefen Alabama skrev:
Behöver och behöver. Syftet är väl att göra jakten säkrare dvs minska risken för skadeskjutning. Sorgligt nog finns det risk att jägare betraktas som skjutgalna, mm när det egentliga syftet är att korta lidandet för djuret så mycket som möjligt.

Nja ett halvautomatiskt vapen förkortar knappast lidandet för viltet.
Först och främst har halvauto vapen dålig precision och balans jämfört
med ett bra vapen av konventionell typ. Alltså är det svårare att skjuta
med det. Dessutom ger det någonslags felaktig säkerhetskänsla att
man snabbt kan skjuta flera skott vilket gör att det är större risk att slarva
med första skottet. Halvautomatvapen hör hemma på skjutbanan för nöjesskytte vilket varje seriös jägare vet.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Nice så det är fritt fram att idiotförklara folk på forumet oxå :kocko
Trevliga folk som dig kan vi gott undvara.... avregga dig.

KIRE

Guest
[QUOTE
Lemme get this straight, man får alltså använda halvautomat när man jagar? Orkar jägare inte ladda om? Slutsatsen ätt det är "häftigt" mer än något annat ligger ju onekligen nära till hands. Men jag jagar inte, upplys mig gärna![/QUOTE]

Ja man får använda halvautomatiskt vapen med begränsning på 5 patroner.
Men det finns ett antal krav som vapnet ska uppfylla för att man ska få använda det för jakt. Tex så får det inte likna något militärvapen eller
ha fällbar kolv. Allt för att inte dra till sig just rambotyper.

Halvautomat innebär för dom som inte vet att man måste trycka av en gång per skott. Man kan inte hålla in avtryckaren.

KIRE

Guest
Marals76 skrev:
Nice så det är fritt fram att idiotförklara folk på forumet oxå :kocko
Trevliga folk som dig kan vi gott undvara.... avregga dig.

Förtjänar man det så är det väl helt legitimt som jag ser på det.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
t-rex skrev:
<snip>
Lemme get this straight, man får alltså använda halvautomat när man jagar? Orkar jägare inte ladda om? Slutsatsen ätt det är "häftigt" mer än något annat ligger ju onekligen nära till hands. Men jag jagar inte, upplys mig gärna!
Tanken är att man så snabbt som möjligt ska ha tillgång till ett andra skott, något jag själv gärna kommer vilja ha om jag ska jaga t.ex. vildsvin.
Kan det dessutom minska risken för eftersök på annat vilt ser jag inga nackdelar. (Förutom skjutkåta vapenfetischister som beställer påhängskrafs från USA)

Edit: Tumregeln är ju naturligtvis densamma ändå; kan du inte fälla bytet med ett skott ska du inte skjuta..

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
KIRE skrev:
För att klargöra så får man absolut INTE skjuta tjäder med ett klass-4 vapen
under någon tid på året. Undantaget är om man letar efter en redan skadskjuten tjäder. Då får man använda alla medel för att göra lidandet för fågeln så kort som möjligt.

Sen om vi behöver möjligheten att få licens för halvautomatvapen i klass 2-4
kan man ju diskutera. Dock så spelar det ingen större roll om det är halvautomater eller ej eftersom magasinkapaciteten på ett lagligt vapen är MAX 5 patroner. Alla vapen kan ju missbrukas av oseriösa personer tyvärr.
Vilket övriga skötsamma personer får lida för som vanligt. Men så är det
ju med allting här i livet.

Obervera att detta är HALVautomater och inte helautomater vi talar om här.
Helautomatiska vapen är i stort sett omöjliga att få licens på för målskjutning.
För jaktandamål helt uteslutet.

Klass 2 vapen av typen hagel är ju lätt att förstå varför det redan innan var lagligt med halvautomat, det har ju med jaktformen att göra.
Men att jaga med en halvautomatisk studsare ser Jag ingen större anledning till.
det som känns oroande är att det måste ha varit ett antal personer som velat driva igenom en lagändring...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
t-rex skrev:
...
Lemme get this straight, man får alltså använda halvautomat när man jagar? Orkar jägare inte ladda om? Slutsatsen ätt det är "häftigt" mer än något annat ligger ju onekligen nära till hands. Men jag jagar inte, upplys mig gärna!

Nejdå, jag har räknat ut det här. Se på Hightuned - 40 skott halvautomat..... antagligen ska han jaga lämlar! Tänk själv! Dom kommer vällande över kullarna och kommer inom minuter kasta sig i döden! Då finns det inte tid att ladda om, men med två underhållningsvåldstejpade 40-skottsmag kan man hinna med lite seriös skada. Och sen tar man fram rambokniven!

Nä, seriöst så övergår detta mitt förstånd. Kompisen som fällde sin första älg i höstas våndades över att han fick skjuta tre skott för han trodde att det första inte tog.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
KIRE skrev:
med första skottet. Halvautomatvapen hör hemma på skjutbanan för nöjesskytte vilket varje seriös jägare vet.

Jag håller med HELT.

KIRE

Guest
Nu väntar jag bara på att Marals ska skriva att det faktiskt är en
22wm som han köpt. Isåfall faller den i klass 3.
Den som väntar får se :)

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
KIRE skrev:
Förtjänar man det så är det väl helt legitimt som jag ser på det.

Ömsesidigt. Det betyder dock inte att jag lägger mig på samma nivå du gör och kastar skit på folk.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
KIRE skrev:

Det var ett tag sen du sköt med en halvautomatstudsare va?
Dagens halvautomatare har i praktiken inte sämre precision än en konventionell dito.
Och att säga att halvautomatstudsare (jävla långt ord!) bara hör hemma på skjutbana är bara skitsnack. Tanken är att göra det lättare för jägaren att fälla bytet inte svårare.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2Late skrev:
Tyvärr som vanligt, vildsvin får bara skjutas med klass 1 vapen, och där är det inte tillåtet med halvautomater. Det är bara att träna upp repeteringen till snabb och effektiv sådan.

Får man inte skjuta vildsvin med sluggs? Hagel=klass 2 :va

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
2Late skrev:
Tyvärr som vanligt, vildsvin får bara skjutas med klass 1 vapen, och där är det inte tillåtet med halvautomater. Det är bara att träna upp repeteringen till snabb och effektiv sådan.
Slugpipa i en hagelautomat kommer nog bli mitt val när jag lämnar stadslivet. Jag kommer troligen att jaga mest lerduvor, och definitivt inte älg. Jag vill förresten bestämt minnas att även klass 1 halvautomater är godkända för jakt sedan ett tiotal år tillbaka? :va

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2Late skrev:
Bara med klass 1 ammunition, det är ammon som avgör, inte vapnet. Kan du ladda en klass 4 stutsare med klass 1 ammo, är det bara att brassa på. Tyvärr blir det säkert sista gången du använder den bössan (om du själv överlever).

Dummt av mig, det visste Jag ju. ...att man inte tänker :huvet

..edit satfvel :fyllisar

Last edited:

Therudeboy

Guest
-Lowrider- skrev:
Är du resande eller? Eftersom du har försvarat denna folkgrupp i ganska många trådar eller har du bara klippkort hos SJ och kallar dig därför för resande?

Jag är inte, 2 av mina bröder är och ett flertal kompisar. Kan språket sisådär även fast jag inte är resande.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
märkligt... :va Jag svarade Gladhs inlägg och nu är både det och mitt svar borta?

CRAZY :crash

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
2Late skrev:

Ett vildsvin kombinerar rätt stora tänder med ett rätt ruttet humör va? Perfekta incitamentet till att få upp farten på skjutandet!! Ett par sådana så torde man bli snabbare än en helautomat!

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Teo skrev:
märkligt... :va Jag svarade Gladhs inlägg och nu är både det och mitt svar borta?

CRAZY :crash

Inte så crazy faktiskt. Efter att ha läst mitt inlägg, ansåg jag att det inte hade med diskussionen att göra. Så jag raderade helt sonika det jag skrivit.

gladh

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...