2Late skrev:Gossar !!! Skylta inte med vad ni har. Det är ju öppet forum.
Man kan väl säga så här: Kör du på ettmed bilen, gå inte ut med fälgkorset för att göra slut på dess lidande..t-rex skrev:Ett vildsvin kombinerar rätt stora tänder med ett rätt ruttet humör va? Perfekta incitamentet till att få upp farten på skjutandet!! Ett par sådana så torde man bli snabbare än en helautomat!
2Late skrev:Bara med klass 1 ammunition, det är ammon som avgör, inte vapnet. Kan du ladda en klass 4 stutsare med klass 1 ammo, är det bara att brassa på. Tyvärr blir det säkert sista gången du använder den bössan (om du själv överlever).
Har skrämt upp en galt i 150kg-klassen när jag skulle byta pass.t-rex skrev:Ett vildsvin kombinerar rätt stora tänder med ett rätt ruttet humör va? Perfekta incitamentet till att få upp farten på skjutandet!! Ett par sådana så torde man bli snabbare än en helautomat!
Stod mest förstenad innan galten sprang iväg i motsatt riktning.2Late skrev:Hur högt kom du på närmaste träd?![]()
![]()
Nja, har jagat svin fler gånger efter det och då använt samma teknik som när man stöter hare, dvs man går in i granplanteringar eller andra kända sovställen och försöker skrämma upp dom. Snudd på enda sättet att få upp dom i dagsljus (om man inte har hund) och då måste man nästan kliva på dom.2Late skrev:NybörjarturÄr de 10 meter från dig, anfaller de 9 ggr av 10. Då har du passerat över deras "revirgräns".
![]()
Chefen Alabama skrev:Det var ett tag sen du sköt med en halvautomatstudsare va?
Dagens halvautomatare har i praktiken inte sämre precision än en konventionell dito.
Och att säga att halvautomatstudsare (jävla långt ord!) bara hör hemma på skjutbana är bara skitsnack. Tanken är att göra det lättare för jägaren att fälla bytet inte svårare.
2Late skrev:Ugluk skrev:Tanken är att man så snabbt som möjligt ska ha tillgång till ett andra skott, något jag själv gärna kommer vilja ha om jag ska jaga t.ex. vildsvin.
Kan det dessutom minska risken för eftersök på annat vilt ser jag inga nackdelar. (Förutom skjutkåta vapenfetischister som beställer påhängskrafs från USA)
Tyvärr som vanligt, vildsvin får bara skjutas med klass 1 vapen, och där är det inte tillåtet med halvautomater. Det är bara att träna upp repeteringen till snabb och effektiv sådan.
Jo det finns flera tillåtna halvautomater i klass 1. Tex Browning BAR.
2Late skrev:Bara med klass 1 ammunition, det är ammon som avgör, inte vapnet. Kan du ladda en klass 4 stutsare med klass 1 ammo, är det bara att brassa på. Tyvärr blir det säkert sista gången du använder den bössan (om du själv överlever).
Chefen Alabama skrev:Nja, har jagat svin fler gånger efter det och då använt samma teknik som när man stöter hare, dvs man går in i granplanteringar eller andra kända sovställen och försöker skrämma upp dom. Snudd på enda sättet att få upp dom i dagsljus (om man inte har hund) och då måste man nästan kliva på dom.
Har gjort det ett antal gånger och aldrig blivit anfallen.
Däremot kan det bli en liten prupp i byxan när man går in i tex en granplantering och plötsligt "sprutar" det ut ca 10-15 svin, då spelar det ingen roll hur beredd man är.![]()
Hehehe lättretlig idag.KIRE skrev:Men snälla du. Hävdar du på största allvar att man kan jämföra precisionen
på en halvautomat med en bra repeterstudsare? Isåfall kan jag gratulera dig till att inte ngn större koll på vapen och därmed är du diskvalificerad till
att uttala dig överhuvudtaget i den tonen. Visst har moderna halvautomater
bättre precision än förr men ditt påstående är för att använda dina egna ord bara skitsnack! Nu pratar jag alltså inte bara teoretisk precision(i skjutstol) utan även praktisk eftersom en halvauto har sämre balans m.m
2Late skrev:Njau, Jag handladdar 308W till både 1 och 2, beroende vad jag vill göra. Samt 458 WM har jag testat till 2 men vem fan skuter ekorre med elefantbössan?![]()
Chefen Alabama skrev:Hehehe lättretlig idag.![]()
I jakt spelar det, som någon tidigare skrivit, inte någon större roll om en bössa sprider 30 eller 60mm på 100m. Nu vet inte jag var du jagar, i fjällvärlden där det kan bli skott på långa avstånd (200m+) kan jag förstå att bättre precision är nödvändig och även i viss mån toppjakt.
Ang sämre balans har detta ingenting med laddmekanismen att göra utan enbart tillverkarens förmåga att tillverka kvalitetsvapen. Kan hålla med om att halvautomatare blir lite tyngre, men dom har på senare år kommit ner i till acceptabla nivåer.
Mvh
En som ska iväg idag för att jaga svin och hjort i helgen och som helst skulle vilja ha en bra halvautostudsare men får nöja sig med bygelrepeter. Detta till trots att han är diskad från att uttala sig i jaktfrågor...![]()
Hupp, tog lite tid innan jag fattade vad du menade, satt och tittade på en annan sida samtidigt och skrev av någon underlig anledning bygelrepeter. (Får skylla på att jag var i Åre förra veckanKIRE skrev:hehehe ja lite![]()
Inget illa ment. Har du en Marlin 45-70 eller?
Gillar dom som fan, blir nog nästa vapen för min del.
Chefen Alabama skrev:Hupp, tog lite tid innan jag fattade vad du menade, satt och tittade på en annan sida samtidigt och skrev av någon underlig anledning bygelrepeter. (Får skylla på att jag var i Åre förra veckan)
Jag har en Sako .308 forester och inget annat.![]()
Men Marlin bössorna såg ritkigt nice ut, har bara skjutit .22 med bygelrepeter hade dock lite svårt att komma överens med den. Men det är väl förmodligen bara en vanesak...
2Late skrev:Jag brukar köra med Sierra. Det var ungefär som potatiskastaren. Kulbanan var inte av denna värld.![]()
2Late skrev:Vilken kaliber skjuter du? Jag har varit lite sugen på PPMmenar pcp
Hur var det nu???
6mm med flak bana. Du vet.
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |