Nu lever tjädern farligt

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
2Late skrev:
Du som bor i norrland förstår säkert problemet med predatorer. Kolla på björnen som lufsade till Stockholm. Björnar skulle ju vara si och så många hundra i Sverige. Vad hände med den enda som irrade sig på 08 området? Då skulle det ju förpassas direkt någon annanstans. Jag själv har jagat i norra värmland med gott om älg på 80 talet. Vad hände när vargen kom in. Älgstammen minskade inom något år till c.40% av vad den varit. Det var inte roligt mer att jaga för att vargen tog åxå jakthundar. Bli inte en biolog med skrivbordet mellan dig och verkligheten, utan håll fötterna på jorden så kan du verkligen göra nytta för många fler än statstjänstemän på byråer.
Det är ganska intressant att jämföra inställningen till rovdjur mellan olika samhällen. En polare var nyligen på resande fot i Alaska och Kanada. Instruktionerna till turisterna mycket tydliga: "Nu har du kommit till björnarnas rike och här är det dom som bestämmer. Det är du som ska anpassa dig efter rovdjuren och inte tvärtom".

Jag är väl insatt i problematiken när det gäller Sverige. Har bl.a. diskuterat det hela en del med renskötare härikring och du kan ju gissa hur den visan går... Är dock inte villig att ge upp hoppet om livskraftiga rovdjursstammar än.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
2Late skrev:
... Det var inte roligt mer att jaga för att vargen tog åxå jakthundar. ....

DET DÄR är det löjligaste argument som varghatare har att komma med!! Så länge fler hundar går åt på era egna vådaskott så tycker jag att det saknar relevans....

Eller varför inte se till de otroliga mängder jakthundar som går i trafiken varje år. Det är arbetande djur ni har och skador pga trafik, vådaskott eller rovdjur får ni räkna med. Jag hör aldrig jägare gnälla för att deras hundar blivit sparkade av vilt!?

KIRE

Guest
berggren_martin skrev:
Det är ganska intressant att jämföra inställningen till rovdjur mellan olika samhällen. En polare var nyligen på resande fot i Alaska och Kanada. Instruktionerna till turisterna mycket tydliga: "Nu har du kommit till björnarnas rike och här är det dom som bestämmer. Det är du som ska anpassa dig efter rovdjuren och inte tvärtom".

Jag är väl insatt i problematiken när det gäller Sverige. Har bl.a. diskuterat det hela en del med renskötare härikring och du kan ju gissa hur den visan går... Är dock inte villig att ge upp hoppet om livskraftiga rovdjursstammar än.

Nej det brukar låta så.
Alla är ju positiva till vargen ändå tills den kommer till deras egen mark.
Hade du själv blivit drabbat hade du bytt åsikt kanske?
Jag är själv positiv till vargen. Men skulle jag vara fårbonde eller nått i urskogen kanske jag hade ändrat åsikt. Lätt att sitta inne i en stad och ha åsikter om någonting man inte vet nått om.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Macho Woman skrev:
....Och vad är det som får dig att dra slutsatsen att jag skulle syssla med någon slags skadegörelse i samhället? .....
Nejnej, jag drog inga slutsatser. Jag tycker bara riktigt illa om McDonalds mat och marknadsföring. :tungan
Lite allmän anstiftan och uppvigling typ.. :rolleyes:

Okej, det var lite förhastat att lägga in den kommentaren och jag hoppas att du inte förkastar resten av inlägget pga den. Jägarna gör stor nytta.

KIRE

Guest
2Late skrev:
Nu kan du inte dra paralleller mellan Alaska, Canada och vår lilla Sverige. Over there gör de inget eftersök heller för att det skulle vara för farligt p.g.a. överstora predatorstammar. Det bor helt enkelt inte en människa på de områden du hänvisar till. Kolla istället på de bebodda trakterna i Alaska. Folk går ut på dass med en stutsare i handen för att det finns så mycket rovdjur. Jag tycker det är OK med predatorerna, så länge de inte bor på farstukvist, och det är det som är problemet i Sverige. Vi har väldigt lite områden som är definitivt obebodda, och de områden räcker inte till stora predatorer. Enda alternativet är att de vandrar ner till renägarna och avsides belägna samhällen för att skaffa sig föda. Det är där konflikten ligger. Om nu tjänstemän i Sthlm vill ha så livskraftiga rovdjrsstammar, varför inte placera en del av de i Sörmland?

WORD :fakta

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
2Late skrev:
Det är uppenbart så att du jagar inte med en hund i predatortäta områden. Jag är inte en varghatare. Vargarna har sin plats i ekologin och de gör nytta på sitt sätt, men att få en jaktkompis som man jagat med i ur och skur uppriven och uppäten är känslomässigt en mycket upprivande erfarenhet. Så det så.

Jag är uppvuxen med hundar och förstår det jobbiga i sammanhanget väl. Dock hävdar jag att man höjer insatsen samma dag som man väljer att skaffa en arbetande hund istället för en fet mops vars största hälsoproblem lär vara eksem och övervikt.

Syrran körde på en drever häromdagen och höll på att svimma i ren förskräckelse samtidigt som hon blev skiträdd för att behöva träffa ägaren. Denne visade sig vara en sansad individ som trots oro för hunden konstaterade att "det är en risk man tar". Varför gäller inte samma med vargen??

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
2Late skrev:
...
edit: Att köra på en hund resulterar oftast till en snabb död. ....

Det tror jag inte på. Skadeläget lär ju, precis som för människor, gå från blåmärke till inre blödningar till stendöd i grillen.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det överdrivs en hel del, det finns inte mycket varg tex, utan snarare extremt få om man ser till tat vi är 9 millioner människor i landet.

Här i trakten rev vargen en del får, men staten ville inte betala för hägn o sådant så de fick skjuta den (eller rättare sagt den blev skjuten av nån gubbe på sin mark).
Jag tycker att ett får kan man ersätta mycket lätt, bara att pluppa fram ett nytt, det finns oändligt antal.

Folk tänker fel imho, vi kan dra nytta av våran natur och våra vilda djur.
Att sitta som rena månskensbonden här ute med rätt antal får för at få EU-bidrag är inget som det borde gå att leva på, jag imponeras iaf inte av sånna resonemang som man tyvärr får höra här ute.
Resten av europa har ju i princip skövlat allt de hade, det ska inte vi göra tycker jag.

Däremot så behövs jägarna ändå imho.

Jag undrar dessutom hur många hundar som stryker med per år av varg? inte många tror jag när det väl kommer till kritan.
Jag vet heller inte hur många som anser sig måste jaga för sin egen överlevnad, som det ofta låter när det ska motiveras massa dumheter.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
KIRE skrev:
Nej det brukar låta så.
Alla är ju positiva till vargen ändå tills den kommer till deras egen mark.
Hade du själv blivit drabbat hade du bytt åsikt kanske?
Jag är själv positiv till vargen. Men skulle jag vara fårbonde eller nått i urskogen kanske jag hade ändrat åsikt. Lätt att sitta inne i en stad och ha åsikter om någonting man inte vet nått om.
Hur giltigt är det där egentligen? I flera östeuropeiska länder fins det ju mycket mer varg än i Sverige och de är betydligt mer tättbefolkade än Sverige. Italien har tusentals vargar, är mycket mer tättbefolkat, har mycket större skala på fåruppfödningen och inte upplever man att deras problem med vargen är mycket större än våra. Vad är det som gör att vargen är ett sånt problem här om den inte är det där?

Det finns fö flera hundraser speciellt framavlade för att skydda får mot vargen. Så det specifika problemet verkar inte särskilt svårlöst. Den ungerska varianten (Horvar?) är dessutom en otroligt trevlig hund i största allmänhet.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Glömde skriva tidigare att en nackdel med halvautomater vid jakt att den redan kompromissade kulan även måste fungera vid omladdning och då kan man inte välja vilka som helst. Det är den största anledningen för mig att inte använda halvautomat. Andra är mindre tillförlitlighet och mera skötsel. Kanske bristen på direkta fördelar också.

(Sen skjuter jag ju så vansinnigt bra att jag lider av den sämre precisionen. :näsblod :rolleyes: :hihi )

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Det här med vargen, tror jag, är mest en vanesak. Vänta 5-10 år så kommer det att lugna ner sig betydligt. Både inom jägarkåren och boskapsskötarna.
Har själv jaktmarker i mycket vargtäta områden och där finns knappt älg över huvud taget (tilldelningen har gått från normala 30 djur - till 1 nu i höstas). Men jag antar att det blir så här innan spridning blir jämn över landet och vargen tillhör ändå faktiskt den naturliga fauna vi har här uppe (om än i lite mindre koncentration).

Och vargar ska icke flyttas till Sörmland. Kom precis hem efter en helgs jakt därifrån med både svin och hjort i bagaget. Det är ju den enda "riktiga" jaktmarken jag har kvar...

toxic

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Ingen
Men snälla pojkar, sluta skryt om era leksaksvapen :lol
Vi riktiga män jagar med
miniGEM134.jpg

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...