Nu rasar börsen..ska man sälja sina fonder nu??

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Stagflationsspöket tillbaka

I USA har hushållen helt upphört att spara och lånar i stället till sin växande konsumtion. Faran tilltar för bakslag i den globala ekonomin, i takt med att amerikanerna blir mer skuldtyngda. Att vi lever i en sårbar ekonomisk situation har sent omsider uppmärksammats av världens aktiemarknader, skriver Johan Schück.

Faran för allvarliga bakslag tilltar, i takt med att amerikanerna blir mer skuldtyngda. Utlösande för en kris kan vara att räntorna stiger mer än väntat, exempelvis till följd av ökad inflation. Om det då blir en nedgång i huspriserna, så betyder det att vissa hushåll hamnar på obestånd och att många andra tvingas dra ner ganska drastiskt på konsumtionen.

Sammantaget kan en sådan åtstramning få svåra följder för USA-ekonomin, där hushållens konsumtion står för cirka 70 procent av BNP. I så fall drabbas även övriga världen, som idag är starkt beroende av de amerikanska hushållens stigande efterfrågan. Resultatet riskerar att bli en global ekonomisk nedgång - kanske till och med stagflation, om oljepriset samtidigt skulle ta stora kliv uppåt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=548027&previousRenderType=6

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
HönaPower skrev:
2164376 Fan i helvetes jävla SKIT....(ventilering klar)

Jahapp, nu sitter man här & följer sina surt ihopskrapade slantar spolas bort..

Vad fan ska man göra??
Ska man få panik nu? SELL SELL SELL!! ? :tomten

Sen kan man ju undra VARFÖR allt plötsligt rasar i världen...fan man skulle köpt en guldtacka istället....

HILFE! :död

Suck suck suck...sitt kvar på det du har, jag var med på nedgång under 2 års tid, fast jag satte in en summa varje månad så MINSKADE totalet, det har man igen med råge idag, sen beror det om du tänker kortsiktigt el långsiktigt!
Själv har jag tappat många sköna tusenlappar på senaste raset, men igentligen inte, för skulle jag haft pengarna i huvudkudden så hade jag bara haft småpengar iaf jämfört med uppgångarna under senaste åren.

Jag planerar för min pension så jag sitter lungt kvar, med mitt innehav, de som mest sålt är oroliga småsparare, medans storfräsarna köper, sen när tåget vänder, då köper småsparana tillbaka dyrare än vad de sålde för, då de börjar anse det "säkert" igen...

Last edited:

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Nu fick jag lära mig att man inte skulle sitta och leka med fondera... Råkade sälja av för 10.000:-.... Jaja, får sätta dom på lite aktier imorgon då... Ser ut att gå neråt idag IAF så det kanske är läge att köpa på sig imorgonbitti. Hinner ju inte i eftermiddag :/

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Finansmannen Mats Qviberg hissar nu en illlröd varningsflagg för börsen. Han menar att det finns en överhängande risk för att börsen ska fortsätta ner.

- Det som börsen har försökt säga nu under maj är: varning, varning, det är någonting som håller på att hända. Dra ner på er exponering mot aktiemarknaden. Alla de som har mycket lån på sina aktiepotföljer har all anledning att dra ner på det. Börsen går antingen upp eller ner. Sannolikheten för att det ska fortsätta ner har tyvärr ökat, säger Mats Qviberg till TV8:s Finansnytt med Näringsliv24.

http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_12853587.asp

Kraftigt börsras i New York
Börserna i New York sjönk kraftigt på måndagen.

En trolig orsak var den amerikanske riksbanskschefen Ben Bernenke som i ett utalande signalerat om ytterligare räntehöjningar.

Anledningen är oron över nya höga inflationssiffror.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=550330&previousRenderType=6

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Haha, ja here we go again -4.2% idag...fan det är ju nästan komsikt hur rädd hela världen blir när det går dåligt för USA.... :3freak

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Både ned igår(-1.5%) och börjar ned -2.0% idag.

Kraschen börjar att närma sig.

Perfekt för dom som väntar på köpläge.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
burner skrev:
2232772 Både ned igår(-1.5%) och börjar ned -2.0% idag.

Kraschen börjar att närma sig.

Perfekt för dom som väntar på köpläge.

Mjooo, måste nog fan dra in lite skulder så man har något att satsa nu när det har gått ner så mycket... Får väl se hur mycket neråt det fortsätter... Hade ju varit kul om man kunde dubbla sitt innehav nu :tummenupp .

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
KGK skrev:
2232950 när infinner det sig ?

Helt omöjligt att veta.

Men själv kommer jag ligga lågt hela sommaren och utvärdera igen till hösten, kanske raset är klart då och då är det bara att sakta men säkert börja köpa på sig igen.

För tillfället är börsen är för osäker för min smak.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår