Alla cyklar i WSB är baserade på produktionscyklar, men just de exemplar som tävlar längst fram i WSB är allt annat än produktionscyklar, oavsett om vi pratar Aprilia, Kawasaki, Ducati eller Honda. Alla ramar är garanterat handbyggda från grunden, eller kraftigt modifierade produktionsramar. Allt för att få den styvhet och den geometri man eftersträvar. Detta är naturligtvis helt lagligt så länge man följer de mått och de toleranser som anges på ens egen homologiseringsritning.
Att jag inte listar RSV4:an som "het produktionscykel" beror på att det knappt finns några i IDM eller CEV (som väl får anses vara de bästa mästerskapen när det gäller "Superstock med slicks") och inte heller några konkurrenskraftiga i de flesta nationella Superstockmästerskapen. Det finns några i CIV, men dessa är delvis gamla fabriksmaskiner som tävlar under ett betydligt friare reglemente.
De flestas åsikt om RSV4:an verkar vara att den har ett helt fantastiskt chassie som räcker mycket långt i Superstock, men tyvärr för lite motor för att hänga med. Och att ta ut mer effekt är krångligt (usel support från Aprilia jämfört med andra märken) och dyrt och när man väl är där så börjar saker att gå sönder.
Att jag inte listar RSV4:an som "het produktionscykel" beror på att det knappt finns några i IDM eller CEV (som väl får anses vara de bästa mästerskapen när det gäller "Superstock med slicks") och inte heller några konkurrenskraftiga i de flesta nationella Superstockmästerskapen. Det finns några i CIV, men dessa är delvis gamla fabriksmaskiner som tävlar under ett betydligt friare reglemente.
De flestas åsikt om RSV4:an verkar vara att den har ett helt fantastiskt chassie som räcker mycket långt i Superstock, men tyvärr för lite motor för att hänga med. Och att ta ut mer effekt är krångligt (usel support från Aprilia jämfört med andra märken) och dyrt och när man väl är där så börjar saker att gå sönder.