Bästa tiden på säsongen är oftast i april/maj och augusti, september och oktober. Men minnet kanske sviker en något. Juni är alltid en skitmånad med regn och rusk, juli något bättre, men kanske undantaget detta året och några andra år man kan minnas tillbaka till. Fast vi har ju halva månaden kvar.
Bor man i Sverige får man ha med i beräkningarna att det är så här realiteten ser ut. Det har regnat på minst hälften av alla bandagar man varit på genom åren eller så har det varit stekande sol och vindstilla. Resten av tiden har det varit växlade väderförhållanden där det både regnat och varit strålande sol på en och samma dag. Oavsett väderförhållanden har man kört.
Ska man bara ska ut och köra en nöjesrunda kanske man drar sig från att plocka ut hojen om det är mörka moln på himlen och 90% risk för regn. Så roligt är det inte att åka runt med ett immigt visir och fuktiga kläder och sjöblöta stövlar och handskar. Men som man säger det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. Så man kanske inte ska skylla på vädret heller. Hojarna tål att köras i regn med, men de blir så klart smutsiga, men det är ju bara att tvätta av dem. Det är ingen som tackar en för att man aldrig kört ett fordon i regn eller på vintern den dagen det är dags att sälja. Så vem sparar man det för egentligen? Den frågan borde man ställa sig allt oftare. Nu säger jag inte att man ska köra hojen i salt på vintern. Det är principen att ha något som man sedan inte vill använda. Sköter man bara sina grejer kan man hålla skicket uppe samtidigt som man nyttjar det som det är avsett.
I år är nog det sämsta året hittills, men det beror inte på vädret utan andra omständigheter. Har i princip inte kört mer än till och från en mc-firma och skiftat däck och lämnat iväg den på service till en annan med släp innan jag reste iväg ett par veckor. Får väl ta och boka något banmöte innan säsongen är slut och ta någon nöjesrunda när det faller en in lite senare. Mig spelar det ingen roll hur många mil det blir på en säsong. Huvudsaken är att det är kvalitetsmil som ger en något. Det har hänt att man tänker tillbaka på en säsong och minns en specifik dag där allt klaffade. Att köra bara för sakens skull ger åtminstone inte mig något. Men vi är alla olika.
Jag kan förstå att en som köpt en ny sporthoj och betalar en skyhög året runt premie funderar på att sälja om det ändå bara tickar tusenlappar varje månad som man kan använda till vettigare saker. Att skylla på vädret är ett svepskäl. När regnet slår i backen och man sitter inomhus och får tid att reflektera kanske man inser att det inte var det bästa beslutet att binda upp massor med kapital på en hoj, sportbil, jetski eller vad det nu må vara för nöjespryl.
Många skulle nog må bättre av att köpa en begagnad välskött hoj med en försäkring som inte kostar så mycket. Sedan är väl förvaringen ett gissel också för somliga. Har man bara förvaringen löst och en hoj som är avbetald eller t om avskriven efter år i en ägo samt en försäkring som är billig (avställningsbar) eller bara billig. Då kan ju hojen stå där och vänta tills man känner suget att köra.