Nu säljer jag skiten!

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
neh fan sälj inte hojen... flytta boendet istället... till någonstans torrare.. funderar starkt på göra samma sak. va fan skall man spendera livet i regn när man kan faktiskt flytta på sig...
starta upp en koloni i södra Italien tex... :rock

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Skaffa ett bra ställ och pendla med hojen så ska du se att det kommer bli fler mil. Fördelen med det är att du inte behöver åka hem och hämta hojen för att köra när vädret är fint utan kan bara ta en längre väg hem.

Tänk bara på att höra av dig om du har någon där hemma. Inte poppis att var borta 3+ timmar längre än vanligt utan att meddela sig.:glömdet

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Ok, jag har börjat inse att jag nog är lite udda men ärligt talat så ser jag en viss tjusning med att köra hoj i regn och mörker när det bara är 5-10 grader...

Jag misstänker att det har något att göra med att jag gillar utmaningen som vädergudarna ger mig. Det blir liksom en rolig utmaning att fixa med utrustningen så att jag inte blir påverkad av de yttre omständigheterna.

Med bra värmehandtag så kommer man lite längre... :tummenupp

Det där är lite beroende på hoj för mig. Nu har jag väl åkt hälften av dom 800 milen min Ninja har gått senaste året i regn så jag börjar tröttna lite. Droppen var nog hem från Anderstorp, 35 mil i komplett ösregn och 12-16 grader ;) Men med min gamla motard eller Africa Twinnen så åktes det nästan jämt ;)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Själv har man avverkat cirkus 600 mil iår :hihi

Mest fint väder!
Fast nu som sagt är det bara skit :(

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Brukar säga att det finns två sorters hojåkare.Garage putsarna som är livrädda för att kilometerräknaren ska flytta sig och de som använder hojen i trafik.Men det verkar ju även finnas dom som tydligen har mc som inte ens tål regn.Började arbetspendla tidigt i våras på gröna faran varje dag och möter många likasinnade samt kört många rundor i skiftande väder i sommar.Har man hojen enbart för att köra i solsken så är det nog bättre att man skaffar sig en bil.Att kärringar kan gnälla över meningslösa grejer i tid och otid är ju en sak men att en mc åkare gör detsamma behöver väl ingen ytterligare förklaring. :crash

Last edited:

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Det är inte regnet i sig som stör mig, jag har sjyssta kläder, nya däck på hojen mm så att köra i regn är ju egentligen inget problem, men jag vågar inte lite på greppet i regn, det tar lixom bort tjusningen med att köra tycker jag.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Efter 5 säsonger och 4 med konstant mekande så har även jag tröttnat.

Att det regnat konstant i den här skitstan sen början på Juni har gjort att jag bonuströttnat :)

Sälja av och kanske köpa nyare nästa år, brukar ligga på 1-2000mil vid den här tiden, men kört kanske 50..

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Efter 5 säsonger och 4 med konstant mekande så har även jag tröttnat.

Att det regnat konstant i den här skitstan sen början på Juni har gjort att jag bonuströttnat :)

Sälja av och kanske köpa nyare nästa år, brukar ligga på 1-2000mil vid den här tiden, men kört kanske 50..

Japshojar som är så tillförlitliga? Köp en Ducce istället, det är bra skit som håller.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag tycker att det är ganska skönt att det regnar.
Har hojen avställd och gör annat istället.

Sen har solen tittat fram lagom på mina bandagar.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag har slutat ta semester på sommaren så jag har inget emot regnet. Så länge det är sol några timmar på helgen så att jag kan ta hojen och fika om andan faller på så är jag nöjd.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ja det är ju liksom lika förvånande som när det kommer snö på vintern, vad fan är det om? blir så jäfla sur duvet!
Sålde huset i protest, dyrt med el och så :crash

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har slutat ta semester på sommaren så jag har inget emot regnet. Så länge det är sol några timmar på helgen så att jag kan ta hojen och fika om andan faller på så är jag nöjd.

Den stora nackdelen med dålig sommar för dig är ju att din hoj blir mer svårsåld. Till fikat kan man åka bil.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Den stora nackdelen med dålig sommar för dig är ju att din hoj blir mer svårsåld. Till fikat kan man åka bil.

Haha, ja det är sant. Marknaden har inte insett storheten i min hoj än. Jag kommer aldrig att bli av med den. Vi kommer bli gamla och sura ihop, Grålle och jag (eller jag är redan gammal och sur, kommer dra ner den också).

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bästa tiden på säsongen är oftast i april/maj och augusti, september och oktober. Men minnet kanske sviker en något. Juni är alltid en skitmånad med regn och rusk, juli något bättre, men kanske undantaget detta året och några andra år man kan minnas tillbaka till. Fast vi har ju halva månaden kvar.

Bor man i Sverige får man ha med i beräkningarna att det är så här realiteten ser ut. Det har regnat på minst hälften av alla bandagar man varit på genom åren eller så har det varit stekande sol och vindstilla. Resten av tiden har det varit växlade väderförhållanden där det både regnat och varit strålande sol på en och samma dag. Oavsett väderförhållanden har man kört.

Ska man bara ska ut och köra en nöjesrunda kanske man drar sig från att plocka ut hojen om det är mörka moln på himlen och 90% risk för regn. Så roligt är det inte att åka runt med ett immigt visir och fuktiga kläder och sjöblöta stövlar och handskar. Men som man säger det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder. Så man kanske inte ska skylla på vädret heller. Hojarna tål att köras i regn med, men de blir så klart smutsiga, men det är ju bara att tvätta av dem. Det är ingen som tackar en för att man aldrig kört ett fordon i regn eller på vintern den dagen det är dags att sälja. Så vem sparar man det för egentligen? Den frågan borde man ställa sig allt oftare. Nu säger jag inte att man ska köra hojen i salt på vintern. Det är principen att ha något som man sedan inte vill använda. Sköter man bara sina grejer kan man hålla skicket uppe samtidigt som man nyttjar det som det är avsett.

I år är nog det sämsta året hittills, men det beror inte på vädret utan andra omständigheter. Har i princip inte kört mer än till och från en mc-firma och skiftat däck och lämnat iväg den på service till en annan med släp innan jag reste iväg ett par veckor. Får väl ta och boka något banmöte innan säsongen är slut och ta någon nöjesrunda när det faller en in lite senare. Mig spelar det ingen roll hur många mil det blir på en säsong. Huvudsaken är att det är kvalitetsmil som ger en något. Det har hänt att man tänker tillbaka på en säsong och minns en specifik dag där allt klaffade. Att köra bara för sakens skull ger åtminstone inte mig något. Men vi är alla olika.

Jag kan förstå att en som köpt en ny sporthoj och betalar en skyhög året runt premie funderar på att sälja om det ändå bara tickar tusenlappar varje månad som man kan använda till vettigare saker. Att skylla på vädret är ett svepskäl. När regnet slår i backen och man sitter inomhus och får tid att reflektera kanske man inser att det inte var det bästa beslutet att binda upp massor med kapital på en hoj, sportbil, jetski eller vad det nu må vara för nöjespryl.

Många skulle nog må bättre av att köpa en begagnad välskött hoj med en försäkring som inte kostar så mycket. Sedan är väl förvaringen ett gissel också för somliga. Har man bara förvaringen löst och en hoj som är avbetald eller t om avskriven efter år i en ägo samt en försäkring som är billig (avställningsbar) eller bara billig. Då kan ju hojen stå där och vänta tills man känner suget att köra.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring