Nu ska de små asen dö! (mördarsniglar)

TyNiAn

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
Har ingen
Ingredienser, fyra portioner:
20 mördarsniglar

Till kokspadet:
En röd lök i klyftor, en bit morot, kryddor som persilja, dragon, timjan, lagerblad, 1 msk vinäger, några pepparkorn.

Gör så här:
Skölj sniglarna noga och gnugga dem med salt. Skölj mer för att få bort så mycket slem som möjligt. Förväll sniglarna under kort tid i tre—fyra omgångar med rent vatten.

Koka sedan upp omkring 2 liter nytt vatten och tillsätt kryddor, lök och morot och vinägern. Låt sniglarna koka med en timme. Spola av, skär ett snitt i buken på varje snigel och skrapa ur och släng innanmätet. Hacka sedan resten av snigelkroppen fint.

Till toasten:
1 dl tärnat bacon

1 hackad lök

3 finhackade vitlöksklyftor

1 halv finhackad chili

1 dl hackat kryddgrönt, förslagsvis persilja, dragon, timjan, oregano eller gräslök. (Mynta, salvia, basilika, dill passar inte så bra.)

1 strimlat finhackat citronskal

4 skivor gott bröd som baguette, skuren diagonalt

Smör till stekning

1 persika

råsocker

chilipulver

smör

Stek brödskivorna gyllenbruna på varje sida och låt dem rinna av på en bit papper.

Dela persikan i fyra bitar och lägg i en liten form. Strö på råsocker, chilipulver och salt. Klicka över smör. Baka i ugn 200 grader i 15 minuter.

Fräs baconet med lite smör. Tillsätt vitlök, lök och chili. När löken är mjuk, häll i de hackade sniglarna. Fräs 1 minut. Rör i lite mer smör och dra bort pannan från värmen. Rör ner kryddor och citronskal. Peppra.

Fördela snigelfräset på de fyra brödbitarna och toppa med en varm persikobit

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
om du tänker dig att en anka pratade så skulle löpankor snacka som en amerikansk manlig blond designer som läspade, sa "oooh my good thats SO cute" i varannan mening och drack latte med lillfingret spretande rakt ut.

lmfao och gigglezzz
du beskrev min arbetskamrat...typ.....

så han e en maratonanka...hmmmzz...

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
@ trådstartaren.

Testa ölfälla. Vilket den enklast tänkbara är att gräva ner en skål/spann. Slå i öl till en tredjedel o sen är det bara att vänta.

Finns diverse varianter på ölfällor, ovan är väl det enklaste.

Lite märkligt är dock, att sniglar är helt tokiga i denna dryck.

Dessutom bör detta vara en alldeles utmärkt ursäkt till varför skåpbilen är fullastad med öl om man blir stoppad i tullen.

"äääeeehh... jag har mördarsniglar, tänkte bygga en fälla.... stor tomt serru..."

:fyllisar

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Fördela snigelfräset på de fyra brödbitarna och toppa med en varm persikobit
:zpy

Jag är säkerligen den sista här som är kräsen och äckelmagad, men jag kan absolut inte förstå att man äter sniglar. Man kan lika bra ta det där receptet och tillsätta musslor eller va f-n som, men sniglar!?!

schizophrana

Guest

Jag är säkerligen den sista här som är kräsen och äckelmagad, men jag kan absolut inte förstå att man äter sniglar. Man kan lika bra ta det där receptet och tillsätta musslor eller va f-n som, men sniglar!?!

Vafan, hellre hackade och ordentligt döljda sniglar än att käka en sådan där slemmig jävel någon fiskat upp ifrån gudvetvad. uäk.

ostron.JPG

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Vafan, hellre hackade och ordentligt döljda sniglar än att käka en sådan där slemmig jävel någon fiskat upp ifrån gudvetvad. uäk.

Tar det där som ett ostron och de är åtminstone afroditiska (mördarsnigel låter inte så upphetsande) och det finns en anledning till varför man dricker skumpa till! Salt möter sött! Vad slämmigt "gud-vet-vad" smakar som kanske t.o.m krälat i gösselstacken passar till, det vill vi inte veta!

schizophrana

Guest
Tar det där som ett ostron och de är åtminstone afroditiska (mördarsnigel låter inte så upphetsande) och det finns en anledning till varför man dricker skumpa till! Salt möter sött! Vad slämmigt "gud-vet-vad" smakar som kanske t.o.m krälat i gösselstacken passar till, det vill vi inte veta!

Jag pratar inte med folk som offentligt erkänner att dom tänder på slajm, men havsbottnar är trevliga också har jag hört. Sen är inte slEmmiga saker min kopp thé men somsagt, jag käkar hellre snigel än mussla/ostron same-shit-different-name.

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/article2291124.ab

Vet ej hur bra dom fungerar.

"Det finns en naturlig fiende till mördarsnigeln (Arion lusitanicus). Det är en liten mask, en nematod (Phasmarhabditis hermaphrodita). Denna nematod kryper in i snigelns mantelhåla och infekterar snigeln med en bakterie som den sedan lever av och förökar sig. Snigeln dör och nematoderna söker upp ett nytt offer. Denna nematod kan odlas och användas att biologiskt bekämpa mördarsnigeln."

Edit: hitta lite mer info http://www.lindesro.se/NemaslugNematoderMotSpanskaSkogssniglar.html

öhhö öhö öhö... you said hermaphrodite öhöhöhö... :bevis&buttheadskratt

:yoparty:yoparty:yoparty

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06

Man gör det för att man för pengar från Aftonbladet.
Den där artikeln är ett exempel på en konstruerad nyhet. AB kontaktar en kock och ber honom göra ett recept på sniglar. Han gör så, AB tar bilder och skriver sedan löpsedlar med "HAN ÄR KOCKEN SOM ÄTER SNIGLAR!!!".

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...
För ett par år sedan såg jag en gubbe på nyheterna som blev intervjuad om just detta. Han hade lessnat och dragit en "lina" runt tomten med en kraft på ca 30V om jag minns rätt. 30V är ofarligt för katter, hundar, barn och människor. Men dödande för en mördarsingel.
Finns flera inlägg om denna metod här:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=57840

Snigelbromsen: http://www.snigelbromsen.se/

Dr.Bike

Guest

Dominator-Rocks

Guest
Jag lägger min röst på:

:brinnerup

Synd att jag inte har några sniglar i min trädgård :huvet då hade jag haft en anledning till att hälla bensin i barnens vattengevär och fått leka av mig lite.

[YOUTUBE-ID]UIhifIGv6P4[/YOUTUBE-ID]

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag höjer denna lösning till skyarna. Har man möjligheten att bygga detta så BYGG.
Den jag läste om körde visserligen med likspänning från två bilbatterier, det är väl längden på stängslet som avgör antar jag.:va

Någon gnällde om att det inte verkade humant mot sniglarna. Nähä! Vad är salt,sax och kokande vatten då??? Dö ska de ju iallafall:D

BYGG BYGG

Nja. Längden har inte så stor betydelse för vilken spänning som krävs. Däremot måste man ha tillgång till mer strömstyrka för ett längre stängsel. Det kommer ju att bli lite läckströmmar som blir större ju längre stänglset är.
I praktiken räcker det med att seriekoppla några vanliga ficklampsbatterier för en kortare sträcka. Men då får man ju byta batterier hela tiden.
Så ett spänningsaggregat är nog att föredra. Sniglar leder ju ström ganska bra så det räcker med ganska små spänningar vad jag förstått.

I praktiken tror jag att lösningen att koppla tråden till ett bilbatteri funkar utmärkt. 12 volt är tillräckligt för att dom inte ska ta sig in. Sen kan man ju alltid koppla sin underhållsladdare till hojen på batteriet så slipper man fundera mer över det på resten av sommaren. Vill man ha mer spänning så seriekopplar man två batterier och så flyttar man laddaren fram och tillbaka mellan batterierna med någon dags mellanrum så dom håller sig i god form.

Prova att koppla en tråd till varje pol på ett bil eller MC batteri och sätt sedan båda trådändarna mot tungan. Det är det som sniglarna upplever när dom kommer krypande. Inte skönt alls. Nu har jag iofs inte satt tungan på något bilbatteri men jag har testat med 9V batterier och det är inte skönt. Varför jag testat det begripar jag inte själv men jag har för mig att det var någon form av utmaning inblandad i det.:död

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år