Nu ska jag kasta sten i glashus

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite intressant att det är så viktigt med 30 och 50 sträckor sen bombar folk järnet på övriga sträckor, det är ju inte så att det inte bor folk på 70 eller 90 sträckor.

Men visst 30 och 50 är oftast inne i stadskärnor.

Tycker ändå de är dubbelmoral, börja predika när någon kört för fort på 30 väg sen skriva själv att han minsann aldrig kört fortare än 100 på 50 väg.
Vart drar man gränsen på vad som är "accepterat" att köra över hastighetsgränsen?

"Ömh jag körde bara 20 km för fort på 50 väg så de är inte så farligt men idioten som körde 120 ska fan dö"

**host dubbelmoral host **

Det är väl djävligt enkelt egentligen.
Eller menar du inte att du inte tycker att det är någon skillnad på 60 på 50 väg och 150 på 30 väg?

30 och 50 sträckor är ofta satta för att det är bostäder, barn, korsningar och en massa annat som gör att det är ganska olämpligt att dra på. Undantaget om du då befinner dig i ett industriområde mitt i natten. Där är det väl ganska riskfritt att dra på lite.
70 och uppåt är ofta satta efter landsvägar där det inte är så mycket bebyggelse och det sällan är barn som leker i närheten av vägen. Dom korsningar som är efter dom vägarna brukar mindre ofta vara skymda av häckar och annat och då går det att dra på lite om man använder omdömet.

Visst finns det undantag från det men rent generellt är det så att 70 och 90 vägar innebär mindre risker om man drar på.

För övrigt så är det ju också så att om jag tycker att det är OK med 120 på 90 väg så kan jag fortfarande tycka att det är dumt med 180 på samma 90 väg utan att det blir ett dugg dubbelmoral. Som vuxen människa har man rätt att ha en åsikt om vilken hastighet som är lämplig eller olämplig. Jag kan tycka att 120 på 90 väg är möjligt utan alltför stora risker medan 180 är direkt olämpligt.

Det där argumentet att det är dubbelmoral om någon tyckar att någon annan kör för fört bara för att man själv ibland ligger något över hastighetsgränserna håller helt enkelt inte. Det visar bara att du inte tänkt efter och inte har några argument för att försvara ditt eget beteende. Tråkigt för dig men mig kommer du inte att kunna övertyga om du inte kommer med bättre argument.
 

Nodde

Hangaround
Gick med
11 Nov 2009
Ort
Billeberga
Hoj
1992 Honda VFR 750F
Med tanke på vad jag tyckt, tänkte och skrivit tididare kastar jag verkligen sten i glashus. Men som förälder vill jag jag poängtera det som skrivits, 30 och 50 begränsningarna finns av en anledning, dvs barn som inte kan nåt om trafikvett. Min son är uppväxt med bilar, motorcyklar och trafik, så han har koll på att han måste se av trafiken innan han korsar gatan. Men barn är impulsiva, så snälla, är det 30 eller 50, håll den hastigheten?
 

Nodde

Hangaround
Gick med
11 Nov 2009
Ort
Billeberga
Hoj
1992 Honda VFR 750F
Mn hoj levererar drygt 100hk, nåt jag jag gärna drar till fullo på motorväg och är övertygad 90 vägar. Era sporthojar ger iaf det dubbbla, och jag är övertygad om att Ni tar det lugnr där det krävs.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Och skriver oförklarliga inlägg? Äter du gröt mitt i natten, eller vad menar du:va
Varför skulle du krypa? Krympling eller?
Du får nog förklara dig lite bättre?

Nu skall du inte vara sån... skäm inte ut oss skåningar nu... Mannen får väl ha en åsikt. Vi kan väl ändå inte säga att det inte är dubbelmoral i ämnet som sådant eller? :rolleyes:

På m mjukisbyxorna o bli kompisar... :krama
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Jag har gått efter att 30 och 50 är heliga som VBK en gång sa.
Men när jag sist var på tisdagsturan så kan jag säga direkt att de gällde inte där, ifall inte de som låg längst fram.
Vilket slutade med att vi som låg längst bak fick grymt många handviftningar och sura miner.

Öhh... var menar du detta skedde o var det på vår tur till Höör o hem :va
Om du nu inte låg där framme, hur vet du hur fort det gick där?

Jag eftersträvar att hålla nere hastigheten på lämpliga eller "utsatta" ställen för att just vända en negativ opinion, men klart att de bakåt i ledet får skit för att hojarna i det främre väsnas... :gnissla

Gemene man anser väsen = tokfort.... :huvet
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det där argumentet att det är dubbelmoral om någon tyckar att någon annan kör för fört bara för att man själv ibland ligger något över hastighetsgränserna håller helt enkelt inte. Det visar bara att du inte tänkt efter och inte har några argument för att försvara ditt eget beteende. Tråkigt för dig men mig kommer du inte att kunna övertyga om du inte kommer med bättre argument.

Varför håller inte de argumentet då berätta?

Det är just de dubbelmoral är dvs att man tex predikar om att inte göra en grej tex köra för fort och sen göra samma sak själv!

Det är ju lika olagligt att köra för fort på större vägar även om straffet är lägre!

Rätt intressant också att folk ändrar inställning till hojåkat så fort dom själva får barn ;)

Nu skall du inte vara sån... skäm inte ut oss skåningar nu... Mannen får väl ha en åsikt. Vi kan väl ändå inte säga att det inte är dubbelmoral i ämnet som sådant eller? :rolleyes:
Finns någon som förstår poängen iaf!

Sen har jag aldrig påstått att jag kör enligt boken eller hastighetsbegränsningar!
 
Last edited:

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
idag när jag var och tog en kopp kaffe med päronen drog en motard eller liknande förbi i ett jäääävla tempo på Raus södra (gånge-rolfs g.) , har haft upprepade problem med puckot (har även kört sönder folks trädgårdar)

om någon vet nått om detta pucko pm:a mig
ELLER om du som buskör där läser här. använd huvudet och sänk hastigheten!! är otroligt mycket barn som leker där, själv kör jag max 10-20 km/h när jag kör förbi där.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Varför håller inte de argumentet då berätta?

Det är just de dubbelmoral är dvs att man tex predikar om att inte göra en grej tex köra för fort och sen göra samma sak själv!

Det är ju lika olagligt att köra för fort på större vägar även om straffet är lägre!

Rätt intressant också att folk ändrar inställning till hojåkat så fort dom själva får barn ;)


Finns någon som förstår poängen iaf!

Sen har jag aldrig påstått att jag kör enligt boken eller hastighetsbegränsningar!

Det finns olika grader i helvetet.

Jag håller absolut inte hastigheten överallt men har en egen värdering om vad som kan vara acceptabelt i dom lägen jag låter lagen stå åt sidan, och 30 och 50 är inte nått alternativ att köra för fort. Bara det att påföljden vid fortkörningar vid 30 skyltat är avsevärt skarpare än tex en 70 väg på säger en hel del om hur dom flesta ser på det. Vill du kalla det dubbelmoral så varsågod.

Att folk får andra värderingar när dom fått egna telningar att skydda är ju också helt naturligt, tror man brukar benämna det mognad.

Att säga att respekten för 30 och 50 bara är dubbelmoral och underförstått är förkastligt för att det är lika olagligt att köra för fort på större vägar säger nog mer om dig än dom som försöker hålla sig till det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför håller inte de argumentet då berätta?

Det är just de dubbelmoral är dvs att man tex predikar om att inte göra en grej tex köra för fort och sen göra samma sak själv!

Det är ju lika olagligt att köra för fort på större vägar även om straffet är lägre!

Rätt intressant också att folk ändrar inställning till hojåkat så fort dom själva får barn ;)

Allvarligt talat. Ser du ingen skillnad mellan att köra 130 på 30 sträcka i tätbebyggt område och att köra 130 på en 90 väg ute i skogen? Det är ju ganska stor skillnad.

På 30 sträckan i det tätbebyggda området så är det andra fordon, fotgängare, kanske barn och annat vilket innebär att du riskerar inte bara din egen hälsa och ditt eget liv. Går det åt helsike så kan du dra med dig andra som faktiskt inte valt att sätta sig på en hoj och skruva på rullen.
Kör du för fort efter en i stort sett tom landsväg så är det nästan uteslutande din egen hälsa du riskerar.

Jag anser att du får avgöra vilka risker du vill utsätta dig själv för men du har ett ansvar att inte utsätta andra för onödiga risker som dom inte valt att ta själva. Av den anledningen bör man hålla igen lite i tätorter där det är mycket folk i rörelse.

Att det är lägre straff på fortkörning på landsvägar är just för att även polisen anser att det är värre att köra fort i tätbebyggt område.

Du har nog inte fattat vad dubbelmoral är.
Dubbelmoral vore om jag körde 120 på 90 väg och sedan gnällde på dig för att du körde 120 på 90 väg.
Om jag kör 120 på 90 väg och du kör 120 på 30 väg så har jag kört drygt 30% över gränsen medan du kört i fyrdubbla hastigheten mot gränsen. Dvs fartöverträdelse på 300%. Det är en djäkla skillnad faktiskt.

Bara för att jag anser att det är en bagatell om man ligger lite över gränserna betyder det inte att jag måste tycka att det är OK att gasa hur mycket som helst eller???
Det finns grader i helvetet. Och jag tror faktiskt att du förstår vad jag menar. Du vill bara härja runt lite och verka cool.

Jag tror faktiskt att den dagen du fått stå vid vägkanten och se din 3 åriga lillebror bli påkörd så kommer du att ha en annan åsikt om att köra fort i tätort. Det tvivelaktiga nöjet fick jag när jag var knappa 6 år gammal och det är minnesbilder som jag alltid kommer att ha med mig. Nu klarade han sig i och för sig undan med en hjärnskakning och en del stygn men det är något som är djävligt otrevligt att se. Och jag besparar gärna andra från att få bära ett sådant minne genom livet.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top