Lite intressant att det är så viktigt med 30 och 50 sträckor sen bombar folk järnet på övriga sträckor, det är ju inte så att det inte bor folk på 70 eller 90 sträckor.
Men visst 30 och 50 är oftast inne i stadskärnor.
Tycker ändå de är dubbelmoral, börja predika när någon kört för fort på 30 väg sen skriva själv att han minsann aldrig kört fortare än 100 på 50 väg.
Vart drar man gränsen på vad som är "accepterat" att köra över hastighetsgränsen?
"Ömh jag körde bara 20 km för fort på 50 väg så de är inte så farligt men idioten som körde 120 ska fan dö"
**host dubbelmoral host **
Det är väl djävligt enkelt egentligen.
Eller menar du inte att du inte tycker att det är någon skillnad på 60 på 50 väg och 150 på 30 väg?
30 och 50 sträckor är ofta satta för att det är bostäder, barn, korsningar och en massa annat som gör att det är ganska olämpligt att dra på. Undantaget om du då befinner dig i ett industriområde mitt i natten. Där är det väl ganska riskfritt att dra på lite.
70 och uppåt är ofta satta efter landsvägar där det inte är så mycket bebyggelse och det sällan är barn som leker i närheten av vägen. Dom korsningar som är efter dom vägarna brukar mindre ofta vara skymda av häckar och annat och då går det att dra på lite om man använder omdömet.
Visst finns det undantag från det men rent generellt är det så att 70 och 90 vägar innebär mindre risker om man drar på.
För övrigt så är det ju också så att om jag tycker att det är OK med 120 på 90 väg så kan jag fortfarande tycka att det är dumt med 180 på samma 90 väg utan att det blir ett dugg dubbelmoral. Som vuxen människa har man rätt att ha en åsikt om vilken hastighet som är lämplig eller olämplig. Jag kan tycka att 120 på 90 väg är möjligt utan alltför stora risker medan 180 är direkt olämpligt.
Det där argumentet att det är dubbelmoral om någon tyckar att någon annan kör för fört bara för att man själv ibland ligger något över hastighetsgränserna håller helt enkelt inte. Det visar bara att du inte tänkt efter och inte har några argument för att försvara ditt eget beteende. Tråkigt för dig men mig kommer du inte att kunna övertyga om du inte kommer med bättre argument.