Nu ska vi diskutera Biltemas stövlar & ryggskydd.

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Var på Biltema i dag och kikade lite på deras MC-sortiment. Kollade lite på deras stövlar ocg även på deras ryggskydd. Stövlarna kostade 599:- och ryggskyddet 299:-. För mig verkar det som ett bra pris. Frågan är bara vad man får för pengarna.

Är det någon som har köpt deras stövlar eller ryggskydd och kan uttala sig om kvalitet? Jag kan ju köpa 4 par stövlar från Biltema jämfört med om jag åker till en MC-butik. Nu provade jag stl 46 och dom är jäkligt små i storlekarna, men dom satt ändå helt okej på mig. Det gjorde även ryggskyddet så eventuellt så testar jag nog deras produkter.

Jag köpte ryggskyddet, är ju ruskigt billigt.... ialla fall godkänt så de kan nog inte va ren skit.... men de blir nog att hälften här säger att biltema är skit o hälften säger att de är prisvärt, brukar bli så men biltematrådar..

Köpt både ryggskydd och stövlar. Klart prisvärt. Min sambo som använt ryggskyddet absolut mest, men jag tycker att det verkar bra.

Har ett par av deras stövlar modell "race". Dom är ju mjuka som smör så skydd kan ju diskuteras. Dessutom skakade (:va ) skrapskyddet på höger fots skruvar ut och den flög av :confused: . Det var iaf en snäll bilist som körde vid sidan om när jag skulle svänga in och skrek att jag tappade nått. Tänkte mest vad sjutton har jag gjort nu x)

Något annat har jag inte testat.

Jag köpte ryggskyddet, är ju ruskigt billigt.... ialla fall godkänt så de kan nog inte va ren skit.... men de blir nog att hälften här säger att biltema är skit o hälften säger att de är prisvärt, brukar bli så men biltematrådar..

Har fått samma uppfattning vad det gäller omdömen om Biltemas produkter. Vissa förespråkar dom medan andra ratar dom. Smaken är ju som baken och det är kanske tur det. :) Är mest nyfiken på om det finns någon som har testat deras stövlar.

Kör med deras ryggsköld och den känns bra iaf, skulle vara kul och se ett nytt test där rätt mätpunkter angivs korrekt.

Ryggskyddet fick väldigt dåligt/sämst betyg i ett test jag läste för ett tag sen.
Kommer inte ihåg i vilken tidning dock...

Gick för nån månad sen i stövel-köpar-tankar.
Va o kollade på Biltemas.
Jag tyckte att dom verkade mjuka o klena.

Vill nog inte tumma på säkerheten, så det slutade med att jag köpte ett par
Sidi Vertigo Corsa istället.
Är faktiskt en jävla skillnad på dessa och biltemas.
En skillnad som kan va skillnaden mellan en krossad fot som aldrig läker ordentligt eller en som läker.

Ryggskyddet fick väldigt dåligt/sämst betyg i ett test jag läste för ett tag sen.
Kommer inte ihåg i vilken tidning dock...

Det var i Bike, och det berode på att deras ryggskydd var märkta med fel storlek vilket ledde till att ett testslag hamnade utanför skyddet. Det ska dock vara åtgärdat nu enl biltema...

Har både cross stövlar och toring stövlar från biltema, cross stövlarna är ganska klumpiga och stela med dålig känsla men dom funkar till grusbus.
Toringstövlarna är mjuka å följsamma men skydd är det lite ont om, men dom är troligen bättre än vanliga skor.
Prisvärt enligt mig men inga tävlingsgrejor.

snacka med en utr-åf i skåne i helgen och det visade stövlar ska vara typ2(?) godkända men de flesta som såldes oavsett pris o märke bara var typ 1 och gav inte alls eller väldigt dåligt skydd. Vi pratade stövlar av touring modell då.
Så man man ska välja mellan jofama 2000kr eller biltema 700kr kan man lika gärna ha biltema o spara sig en tusing.

Det var i Bike, och det berode på att deras ryggskydd var märkta med fel storlek vilket ledde till att ett testslag hamnade utanför skyddet. Det ska dock vara åtgärdat nu enl biltema...

ja enligt biltemas svar så var det detta som hände , men nu är det ju så att dom som testar ser hur skyddet ser ut . och om ett testaslag hamnar utanför ryggskyddet så mrker dom nog det, när jag själv tänker efter så känns inte biltemas svar så sannolikt utan snarare som en dålig ursäkt från ett företag vars skydd hamnade sist , men det är som sagt min egen åsikt , ni andra får avgöra själva

ja enligt biltemas svar så var det detta som hände , men nu är det ju så att dom som testar ser hur skyddet ser ut . och om ett testaslag hamnar utanför ryggskyddet så mrker dom nog det, när jag själv tänker efter så känns inte biltemas svar så sannolikt utan snarare som en dålig ursäkt från ett företag vars skydd hamnade sist , men det är som sagt min egen åsikt , ni andra får avgöra själva
Jag tvivlar starkt på att ett slag hamnade utanför skyddet. Möjligtvis för nära kanten och det låter logiskt att detta kan påverka stötdämpningen.

Så ett till test snarast gärna, innan dess får man vara skeptisk till ryggskyddet. Jag har testat deras hjälm samt ryggskydd, och de ger ett bra intryck. Men oberoende tester är alltid bra.

Jag har kraschtestat ryggskyddet och ger det tummen upp. Det räcker i o f s att titta, klämma och känna på det för att förstå att det är av god kvalitet. På samma sätt räcker det med att titta, klämma och känna på stövlarna för att förså att de är på tok för mjuka för att kunna ge något sydd att tala om. För sitt pris är stövlarna dock väldigt billiga. Ryggskyddet är både bra och billigt, faktiskt löjligt billigt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick